25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    iJan

Mac of PC

Ik (en mijn collega’s) werken met PowerMacs en doen grafisch werk (Adobe CS3) en videobewerking (Final Cut Pro). Onze werkgever wil overstappen van Macs naar PC’s. Wie heeft ervaring met een dergelijke overstap en wie heeft argumenten om met Macs te blijven werken.

Bijdrager
    Hansi2124

Het is beter om hier te posten wat de argumenten van je werkgever zijn.

Moderator
    Koen van Tongeren

Ik kan me voorstellen dat CS prima draait op PC (heb ik zelf echter geen ervaring mee) maar video editing is een ander verhaal.

Videobewerking op de PC is (mijns inziens) alleen acceptabel met Avid. Een pakket dat minder makkelijk werkt dan FCS en twee keer zo duur is. Dat wordt dus hoge aanschafkosten, training erbij… Ik zou er niet aan willen beginnen.

Een ander argument: van een (Intel) Mac kan je altijd nog een PC maken mocht dat toch écht beter zijn voor het bedrijf. Andersom wordt een stuk moeilijker (en illegaler).:-)

Bijdrager
    MrHammond

Heeft je werkgever heimwee naar blauwe schermen, ellenlange, ingewikkelde installatieprocedures, allerlei vage problemen met netwerken en videobewerking en virussen of zo?

Ik kan je werkgever iig één tip geven: videobewerking onder windows is gewoon een ramp, ik ben nog nooit iemand tegengekomen die het zonder problemen voor elkaar kreeg. Onverstandige stap dus.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Als je werkgever argumenten nodig heeft, zit hij in de verkeerde branche. Sorry dat ik er zo bot op reageer maar als hij dat niet begrijpt zou er bij jou ook een lampje moeten gaan branden. Internet staat trouwens vol met argumenten..

De mijne zou zijn:

Aan tijdswinst van je personeel verdien je een powermac in een jaar terug t.o.v. een vergelijkbare PC

Bijdrager
    rrkramer

Final Cut werkt niet op een pc, daar zou ik het bij laten.

Bijdrager
    tarun

Argument van de werkgever is meestal geld (maar dat klopt niet door langere levensduur Mac) en beheer (ICT-afdeling snapt niets van OS X en wil ze eruit werken).

Als je grafisch werkt dan is een uidelijk argument voor OS X de manier waarop kleuren en lettertypes worden aangestuurd. WYSIWYG werkt op de Mac wel omdat de taal om het beeldscherm aan te sturen dezelfde is als die voor de printer. Op Windows kan de keuze voor een andere printer al leiden tot het schuiven van je hele document omdat er andere lettertypes wordne toegepast. Ook betekent dit dat je veel vaker proefafdrukken moet maken omdat het gewoon niet klopt.

Kortom Windows lijkt misschien sneller en goedkoper maar is dat in praktijk niet omdat beeldscherm en printer niet gelijk aan elkaar zijn én omdat je veel tijd kwijt bent om de Pc operationeel te houden. (Is vechten tegen de bierkaai. (Gezeik met updates, gerommel met backups, symchronysaties die niet werken etc.)

Bijdrager
    Angelzilla

Inderdaad en kwestie van offertes aanvragen bij diverse leveranciers.
    In het algemeen zijn aanschafprijs en de restwaarde, zakelijde gezien, de belangrijkste argumenten.
    Die vlieger gaat tegenwoordig niet meer helemaal op als het gaat om professionele computers. Uiteraard als je overstapt naar goedkopere modellen kan de prijs een argument zijn, maar de restwaarde van een Mac ligt nog steeds hoger dan een vergelijkbare PC.

Bijv. In het mediabedrijf waar ik nu werk zijn alle beeldbewerkings Mac’s vervangen door HP’s uit de profesionele XW8000 serie. Qua specificaties gelijk aan Mac Pro’s, maar ik heb de prijzen gezien en qua prijs zijn die netzo duur/goedkoop als de Mac Pro’s en eigenlijk door de specifieke eisen vaak duurder dan Mac Pro’s.
    Dus bij dit mediabedrijf was prijs en restwaarde niet de belangrijkste reden om over te stappen naar PC’s.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Owja…

Kijk maar eens wat een bijna 10 jaar oude Cube nog opbrengt… 350 euro! Zie dat maar na tien jaar voor een PC kast terug te krijgen..

Bijdrager
    Hansi2124

Daarentegen krijg ik helaas nog geen 100 euro terug voor mijn iMac 600 uit 2001:-( Dus die vlieger gaat niet altijd op.

Moderator
    Night

Het kan alletwee, Als je werkgever niet te hoge eisen stelt aan zowel de PC(*) als het eindproduct en de PC’s niet met het internet verbonden zijn, zie ik geen problemen in de switch.

Echter, een merk PC die dezelfde capaciteiten heeft als een vergelijkbare Mac zal vaak duuder uitvallen. Er zijn ook voor de PC simpele video-editing programma’s, maar de (betaalbare) zware jongens draaien allemaal op OSX.

CS3 werkt zowel op de PC als de Mac prima. Toch blijkt de uitwisseling ervan (ik weet niet of je veel van derden aangeleverd krijgt) vaak tóch nog een hekel punt. Video zou kunnen met Adobe Premiere, welke ook zowel op PC als Mac draait.

Kortom: alle configuraties kunnen hetzelfde en kosten hetzelfde. De enige motivatie kan nog zijn dat het personeel het fijner vind werken met een mac als Windows. En hoe gevoelig is je werkgever voor het “welzijn” van zijn eigen personeel.

Bijdrager
    Whamp

PC’s zijn goedkoper in aanschaf. Dat is dan ook het enige….
    Maar ja, ik werk dan ook met een Mac. (2GHZ Power PC (heb ik toch een PC??) G5 (2x)

Moderator
    Night

Ik denk dat je je beter af kan vragen wat er gebeurt als het fout gaat (tijd die nodig is om weer verder te gaan):

• Verschil tussen een programmacrash op de Mac of op de PC
    • Computervirusinfectie
    • Inconsistente kleuren
    etc etc

Bijdrager
    Koetjesreep

@ MrHammond, niet iedereen is dom.

Wat een argument kan zijn is de omscholing naar de nieuwe pakketten.
    En zoals al eerder opgemerkt, je kan makkelijker van een mac naar een pc, dan andersom (bootcamp)

Bijdrager
    MDF

Niet gemakkelijk… ik ben op mijn werk (internationaal bedrijf) de enige werknemer die op een Mac werkt. En van de 1500 computergebruikers die op PC werken kan dat tellen… Ik doe vooral prepress werk en grafische dingen…

Argumentatie van ICT afdeling was: één standaard voortaan (Windows) en that’s it…

Mijn argumentatie bij de vervanging van mijn G4 door een MacPro begin dit jaar was
    – de kostprijs van alle programma’s die opnieuw moeten aangekocht worden voor PC (en de Mac programma’s die waardeloos worden)
    – kostprijs van alle lettertypes als je die officieel terug moet aankopen
    – al het werk wat ooit gemaakt is, zou op het nieuwe platform niet zomaar kunnen (fontproblemen, opmaakproblemen enz…)
    – volledige integratie van Mac met Windows (via parallels)
    – en ICT hoeft niets te doen, doe zelf wel mijn eigen systeemonderhoud…
    – en vooral… de drukkerijen en alle grafische collega’s waarmee ik samenwerk werken allemaal op Mac. Dat doen ze ook niet zomaar. Heeft dus wel een reden… Het zou pas extra kosten en problemen opleveren mocht ik ook niet op dit platform werken. Hiervan ook “bewijsgegevens” verzameld en dit in een rapportje gegoten.
    – Mac gaat langer mee (enfin, kan langer meegaan) dus qua investering kan je het misschien op een jaartje méér afschrijven…

En ik werk nu op een MacPro :P

Succes ermee !

Bijdrager
    Leander
    ”iJan”

…Wie heeft ervaring met een dergelijke overstap en wie heeft argumenten om met Macs te blijven werken.

Ook ik ben ooit door mijn toenmalige werkgever gedwongen met pc te gaan werken. Mijn ervaring met grafisch werken op pc is uitermate teleurstellend (al moet ik wel zeggen dat de harde schijf in de pc verbazingwekkend bestendig bleek tegen al die ferme trappen en schoppen die de pc-kast bijna dagelijks moest incasseren).
    Een belangrijk argument om te blijven werken met Mac is je werkplezier: je inzet en motivatie (en daarmee het werkresultaat) is veel meer waard dan de mogelijke besparing van een paar honderd euri’s. Wanneer je werkgever dat argument meeneemt in de besluitvorming lijkt me de uitkomst wel duidelijk. Ik werk gelukkig weer met de Mac.

Bijdrager
    Pokerface

iJan,

Wat voor soort werk doe je? En wat zijn de argumenten van je baas om over te stappen?Ik heb in dit topic al meer dan voldoende redenen gezien om op een Mac te blijven werken. Stel je werkgever de vraag: Waarom werkt het overgrote deel van de grafische wereld met Mac’s? Omdat ze duur zijn? Omdat ze onstabiel zijn? Omdat ze er gewoon lelijk uit zien? Omdat de software gebruiksonvriendelijk is? Lijkt mij niet…

Bijdrager
    tarun
    ”MDF”

– en ICT hoeft niets te doen, doe zelf wel mijn eigen systeemonderhoud…

Sterk argument! Een Mac KAN je ook makkelijk zelf bijhouden. En anders zijn wij (OMT) er nog.

Bijdrager
    Delars

Ik heb vroeger gebrobeerd video’s te bewerken op Windows… Het is gewoon een ramp.

Bijdrager
    Jiriman123

weet je dat je op een mac nog altijd windows kunt instaleren dus is de aanschaf beter als je voor een computer waar je beide bestruring systemen kunt laten op draaien mocht je dat nodig vinden. maar iedreen weet dat een mac grafische meer kan dan een gwn pc en daarvoor heb je bij de mac nog geen zware configuratie voor nodig bij een pc wel. dus ik zouw voor de mac gaan

Bijdrager
    MouseMighty

En dit staat in Grafisch omdat…….??? Hardware, Mac OS X, Switchers zijn zo 3 rubrieken waar het beter in past. Dit draadje is voor oplossingen toch? Overigens kan je met een Windows PC net zo goed SC4 draaien als met een Mac, sterker nog er zijn zelfs meer mogelijkheden dan met een Mac. In Acrobat bv.

Bijdrager
    sanius

Ik zou vooralsnog de argumenten van je baas willen weten….

Bijdrager
    remisc

ja , waarom, waarom wil de “baas” *) in hemelsnaam een PC?
    Ik heb ook eens ergens gewerkt waar “de baas” op het lumineuze idee kwam om de MAC’s te vervangen door PC’s.
    Alle grafische programmatuur kon fijn opnieuw aangeschaft, en we gingen over op een fijn intranet systeem :evil:
    Nou, dat was een succes! Niets dan conversie problemen, tig crashes en meer shit!
    Op mijn aanraden de Mac’s als backup laten staan :D Na 2 en een halve maand werkten we weer fijn op de mac!:D :D :D

Toenmalig hoofdargument was toen (achteraf gehoord) dat ICT geen reet van mac’s begreep en er eenheid moest komen.
    Ja en die paar creatieven op hun rare macs moesten ook mee met de rest. Eind van het verhaal:
    collega en ik waren het zo zat na 4 maanden gekloot, systematisch overwerk en een kut sfeer ( iedere morgen dat verotte Windooz scherm voor je snufferd), dat we fijn voor een ander zijn gaan werken…:wink:

in mijn cv staat nu: ik wil NIET werken op een PC!

*) een hond heeft een baas, ik noem dat werkgever. En dat is ook raar want ik werk en hij (zij) neemt het…

Bijdrager
    Geedee

Ik volg ook niet meer. Waarom wil een baas van een GRAFISCH bedrijf pc’s? Mac … grafisch … dat is toch een begrip! Dit is misschien geen argument maar alleen al het design van een Mac hoort thuis in een grafisch bedrijf. Je schrikt de klant af met lelijke pc’s.

Bijdrager
    Pokerface

Klanten zijn altijd erg onder de indruk als ze op de prepress afdeling komen kijken. Een aantal mooie iMacs, een paar Mac Pro’s met lekker grote schermen, dat doet het altijd goed. Dat wekt vertrouwen.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.