30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)
  • Q:
    Bijdrager
    JanSwitchMac

Mac na enige tijd langzamer

Hallo mede-macfans,

Toen ik mijn imac kocht was deze ontzettend snel. Na veel geëxperimenteer ben ik nu een volleerd mac gebruiker. Het is logisch dat een imac langzamer word naarmate er meer software etc opkomt. Maar hoe kan ik ‘m weer wat sneller krijgen?

Tnx,
    Jan

Bijdrager
    Brent146

* Je volumebevoegdheden van je schrijf eens herstellen. Dat doe je in ‘Schijfhulpprogramma’.
    * Je onnodige zooi verwijderen.
    * Indien je je programma’s laat open staan, kan je degene je niet gebruikt sluiten.
    * Extra RAM. Dit kost wel geld maar dit gaat het meeste effect hebben.
    * Google
    * …

Bijdrager
    noxius
    Bijdrager
    KingAchille

Om OS X vlot te laten draaien is ook minstens 10% vrije capaciteit van je harde schijf nodig…
    Mvg,

Inactief
    Anoniem
    ”KingAchille”

Om OS X vlot te laten draaien is ook minstens 10% vrije capaciteit van je harde schijf nodig…

Dat is inderdaad een goede tip… OSX hoort namelijk niet trager te worden na een lange tijd van gebruik (i.t.t. tot Windows).

Bijdrager
    JanSwitchMac
    ”Brent146″

* Je volumebevoegdheden van je schrijf eens herstellen. Dat doe je in ‘Schijfhulpprogramma’.

Dit doe ik bedankt. Ook maintenance draait, bedankt voor de tips. Hoop dat het lukt..

Bijdrager
    jantje bee
    ”KingAchille”

Mvg,

ja, ik heb dat ook horen zeggen… is dat niet een beetje veel? op bijv. een schijf van 250 gig van mijn Imac?
    ga ondertussen wel meteen maar eens wat weggooien..

gr.
    j.

Moderator
    unSOUND

Gooi dan wel de juiste rommel weg… :|

Bijdrager
    Oppie
    ”JanSwitchMac”

Het is logisch dat een imac langzamer word naarmate er meer software etc opkomt.

Da’s helemaal niet zo logisch; het is idd geen Windows.

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”noxius”

Maintenance even runnen

Doet dat hetzelfde als MainMenu? [ http://www.macupdate.com/info.php/id/17111 ]

Bijdrager
    wilko

Of gewoon een reinstall van OSX. Het schijnt een taboe te zijn hier om het te zeggen, maar óók OSX wordt, net als Windows, langzamer na verloop van tijd.

Inactief
    Anoniem
    ”wilko”

Het schijnt een taboe te zijn hier om het te zeggen, maar óók OSX wordt, net als Windows, langzamer na verloop van tijd.

OSX kan inderdaad iets trager worden in de loop der tijd, maar de oorzaak is totaal verschillend van Windows (register, dll-hell, enz…).

Bijdrager
    JanSwitchMac
    ”wilko”

Of gewoon een reinstall van OSX. Het schijnt een taboe te zijn hier om het te zeggen, maar óók OSX wordt, net als Windows, langzamer na verloop van tijd.

Een reinstall, hoe gaat deze in z’n werk? Belangrijke files op een externe hardrive en de cd erin? Verlies je dan alle bestanden, of is het net als in windows dat er nog 8 gig aan oude ramp op blijft zitten waardoor je er alleen maar op achteruit gaat? Want even terug naar waar ik begon zou wel handig zijn, omdat ik nu veel ervarener ben in het osx’en…

Bijdrager
    wilko
    ”Zakske”
    ”wilko”

Het schijnt een taboe te zijn hier om het te zeggen, maar óók OSX wordt, net als Windows, langzamer na verloop van tijd.

OSX kan inderdaad iets trager worden in de loop der tijd, maar de oorzaak is totaal verschillend van Windows (register, dll-hell, enz…).

Dus?

@JanSwitchMac: inderdaad, belangrijke files op een externe HD zetten en gewoon eens lekker je harde schijf formatteren. Je kunt ook een clean install uitvoeren waarmee je oude systeem blijft staan, maarja, dan blijft dat ook maar staan en zo. Ik zou zeggen: lekker al die ouwe troep weg, compleet vers systeempje erop.

Inactief
    Anoniem
    ”wilko”

Dus?

Dus zelf op te lossen… herinstalleren is overbodig.

Bijdrager
    wilko
    ”Zakske”

Dus zelf op te lossen… herinstalleren is overbodig.

Dan mag je bij mij langskomen met je cleaningkit om m’n Powermacje eens schoon te maken…

Moderator
    unSOUND

Ben je zelf te lui dan ?

Zakske heeft gelijk. Een Mac wordt niet zomaar trager omdat er veel software op staat. ALS hij trager wordt, heeft dat een reden, en die reden is aan te pakken. En dat kan een corrupte .plist zijn, dat kan iets zijn wat op de achtergrond draait, maar het is hoe dan ook iets wat op te lossen is.

Bijdrager
    wilko

Okay joh. Blijf maar lekker met die illusie rondlopen. Mac is goed, Windows is slecht! wohoo

Moderator
    unSOUND

Ik heb geen illusie. Alleen blijkbaar iets meer verstand van OS X… mijn Macs lopen immers allemaal nog als de brandweer, ondanks de immense hoeveelheden software die ik erop heb staan.

Op het moment dat je iets beweerd, moet je die discussie afmaken ook, niet nu ineens gaan lopen rellen om onder de discussie uit te komen.

Inactief
    Anoniem

Kijk, het is erg eenvoudig.

– M’n moeder heeft een iMac die nog steeds even snappy is als de dag dat ze hem kreeg. Veel meer dan wat surfen, e-mailen, iChat en af en toe een Word-documentje typen doet ze niet.

– Mijn Mac is inderdaad wat trager dan vroeger… maar ik download me dan ook suf, installeer bergen programma’s (ook bèta’s), tig extra codec’s, 10.000 songs geïmporteerd, een paar duizend Flash-projectjes, tonnen mappen (met weer mappen daarin, en nog meer mappen & overal bestanden), een paar honderd films, duizenden foto’s (terwijl ik nog steeds niet snap hoe ik iPhoto beter / sneller moet laten lopen) en heb er ook honderden extra lettertypes op gezet.

[size=9:c7d507189a]Hoe zou het toch komen dat die van mij trager is geworden en die van mijn moeder niet? Misschien omdat ik mijn Mac extreem intensief gebruik (minstens 12 uur per dag?)[/size:c7d507189a]

Bijdrager
    wilko
    ”Zakske”

- Mijn Mac is inderdaad wat trager dan vroeger… maar ik download me dan ook suf, installeer bergen programma’s (ook bèta’s), tig extra codec’s, 10.000 songs geïmporteerd, een paar duizend Flash-projectjes, tonnen mappen (met weer mappen daarin, en nog meer mappen & overal bestanden), een paar honderd films, duizenden foto’s (terwijl ik nog steeds niet snap hoe ik iPhoto beter / sneller moet laten lopen) en heb er ook honderden extra lettertypes op gezet.

[size=9:5d76327fc7]Hoe zou het toch komen dat die van mij trager is geworden en die van mijn moeder niet? Misschien omdat ik mijn Mac extreem intensief gebruik (minstens 12 uur per dag?)[/size:5d76327fc7]

Juist, en zo gebruik ik mijn Macs ook. Het is dus onzin om te beweren dat ze niet langzamer worden. Natuurlijk heeft dat een reden, ik heb nergens beweerd dat het onlogisch zou zijn. Maar ze kunnen wel degelijk slomer worden door intensief gebruik.

Moderator
    unSOUND

Punt is, en dat geeft zakske ook aan, is dat ze alleen trager worden als ze veel moeten laden. iPhoto start sneller op met 10 foto’s in zijn library dan wanneer hij er 75.000 aan boord heeft, dat is duidelijk.

Maar het is niet zo dat je Mac in zijn geheel trager werkt omdat er toevallig veel dingen op de schijf staan. Als installeer je 300 programma’s, zolang ze niet allemaal tegelijk aan staan hinderen ze je systeem gewoonweg niet.

Bijdrager
    wilko

unsound, klopt wat je zegt, dus zoiets heb ik ook nooit beweerd. Als je een stuk van mij citeert waar ik zoiets zeg bied ik hier openlijk mijn oprechte excuses aan voor de verwarring.

Inactief
    Anoniem
    ”wilko”

Maar ze kunnen wel degelijk slomer worden door intensief gebruik.

Kijk… dat ontken ik ook helemaal niet. Ik wil enkel aangeven dat voor een “gemiddelde gebruiker” (in dit geval m’n moeder) Apple een erg veilige keuze is, omdat het systeem bij gemiddeld gebruik schoon én snel blijft. Dat mijn Mac nu trager loopt dan vroeger ligt helemaal aan mij. Af en toe wat caches leegmikken en dergelijke helpt wel degelijk… ook in mijn geval. Daarnaast moet je ook rekening houden met het feit dat software steeds meer van je systeem vraagt (neem nu iTunes 6 versus versie 7), daar kun je helaas niks aan doen.

Moderator
    unSOUND

Jij zegt zelf op de vorige pagina dat OS X zelf trager wordt in de loop der tijd, en dat kan in feite niet. OS X wordt niet zomaar trager, al installeer je 350 programma’s, zo simpel is het.

De aanwezigheid van software vertraagt een Mac niet, enkel draaiende programma’s kunnen dat. En DAT is iets wat je aan kunt pakken, en dat hoeft dus niet door een nieuwe install, gewoon zorgen dat alleen de dingen die je nodig hebt opstarten zodra je je Mac aanzet, je moet dus niet 25 tools in je menubalk gaan zetten puur omdat het zo’n leuk gezicht is, want ook die tools gebruiken stuk voor stuk Ram en CPU snelheid.

Bijdrager
    wilko

Zakske, met je laatste bericht kan ik het gelukkig eens zijn:) Maar je kent het zelf; fontje hier, fontje daar. Pluginnetje. Software-update voor een programma die je nooit meer gebruikt. Kijk bv. eens in je login items, allemaal gare helpers, schedulers. enz enz. Veel dingen zijn met de hand of met een tooltje schoon te maken, maar als je écht alles een keer goed schoon wil hebben is een clean install gewoon de way to go. Zeker voor een minder ervaren gebruiker die niet goed weet wat hij wel en niet nodig heeft.

Inactief
    Anoniem

Kijk ook eens naar zaken als Widgets. Ik heb er één die constant 2,5% van de CPU gebruikt, ondanks het feit dat hij op de achtergrond loopt.:?

Edit: maar wat unSOUND zegt klopt wél. Mijn Mac start nog steeds zo snel op als vroeger… alleen sommige programma’s zijn een stuk minder snappy door de grootte van de database die ze meeslepen of door extra codec’s, fonts en andere shit.

Moderator
    unSOUND
    ”wilko”

Kijk bv. eens in je login items, allemaal gare helpers, schedulers. enz enz.

Da’s simpel… Geen enkel login item heb je echt NODIG,
    je kunt ze dus allemaal wegmikken wat dat betreft.

De mijne is vrij simpel:

Bijdrager
    wilko
    ”unSOUND”

Jij zegt zelf op de vorige pagina dat OS X zelf trager wordt in de loop der tijd, en dat kan in feite niet. OS X wordt niet zomaar trager, al installeer je 350 programma’s, zo simpel is het.

De aanwezigheid van software vertraagt een Mac niet, enkel draaiende programma’s kunnen dat. En DAT is iets wat je aan kunt pakken, en dat hoeft dus niet door een nieuwe install, gewoon zorgen dat alleen de dingen die je nodig hebt opstarten zodra je je Mac aanzet, je moet dus niet 25 tools in je menubalk gaan zetten puur omdat het zo’n leuk gezicht is, want ook die tools gebruiken stuk voor stuk Ram en CPU snelheid.

OK, OK, als je het zo letterlijk wil nemen: OS X zelf wordt niet trager, maar de eerder genoemde dingen die er in de loop der tijd in sluipen veroorzaken de vertraging.

Moderator
    unSOUND

Maar als iPhoto trager is geworden omdat er nu 20.000 foto’s in staan, in welk opzicht helpt een schone OS X dan ? En als Photoshop trager is omdat je nu eenmaal 100 extra filters hebt gekocht, in wel opzicht helpt een schone OS X daarbij ?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.