13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    davito

Mac mini?of IMac? of G4/5???

Hoi,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben sinds een paar dagen aan het overwegen om een Mac te gaan aanschaffen. Echter ben ik er nog niet uit welke Mac… Dit omdat ik niet echt de verschillen weet tussen de systemen.

– Mac mini (nieuwe Dual Core) = soort Media Center??
    – IMac = familie/ kantoor systeem??
    – G4/ 5 = voor DTP, muziek/ videobewerking??

De nieuwe G5 valt voor mij af, deze ligt boven mijn budget. Ik zit zelf te denken aan een Mac Mini of een 2e handse G4.

Ik heb nu een windows pc:
    AMD Athlon XP 2400+, 1.99gHz, 768mb

Waar gebruik ik mijn pc voor:
    – Photoshop
    – Frontpage (Dreamweaver)
    – Msn
    – Email
    – Word
    – Excel
    – Downloaden van muziek
    – soms muziek maken met Acid
    – speel geen spellen op mijn pc (daar heb ik mijn xbox voor)

Graag zou ik advies van jullie willen welk systeem voor mijn doeleinde geschikt is.

Of toch op Windows Vista wachten… :sealed:

Bijdrager
    mvdenberg

Welkom!
    Als je simpele bewerkingen doet in Photoshop, zou ik voor een nieuwe mini gaan! Ik raad je aan om het intern geheugen te vervangen voor meer.

Bijdrager
    davito

Ik maak er mijn websites mee. (ben pas een beginner) Weet dus niet of dit zware bewerkingen zijn…?

mijn sites:

http://www.partijmaasdonk.nl/
    http://members.home.nl/davemarlon/
    http://members.home.nl/davitosattic/

Ik ben wel van plan om me te gaan verdiepen in meer zoals Illustrator, Indesign etc etc
    Is muziek maken een probleem op de mini?

Bijdrager
    mvdenberg

De websites moeten geen probleem zijn.
    Wat bedoel je met muziek maken? meerdere audio sporen naast elkaar en dat gaan editen? (meer dan 2 sporen)?
    Nu je het gehele adobe pakket erbij noemt, denk ik dat je dan beter naar een iMac G5 (of intel) kunt gaan. Of een goede G4 powermac. (de beperkingen van de mini liggen op de tragere hardeschijf)
    Zorg in iedergeval voor veel intern geheugen!

Bijdrager
    davito

idd meerdere sporen.

http://www.soundonsound.com/sos/Sep01/images/loopsf4definingsliver.l.gif
    http://www.modernbeats.com/images/fruityloops1.gif

Maar de pc die ik nu heb is niet echt je van het en die draait het ook allemaal. Een mini is toch sneller als mijn pc?

Bedoel je zo’n Imac van 1300 euro? Die is nog wel te overwegen. De rest ligt “voorlopig” boven mijn budget. (net een huis gekocht)

Bijdrager
    6939j4

Een iMac is erg relaxed hoor! Alles zit erin maar je ziet het (haast) niet; een webcam, een microfoon, speakers, bluetooth, wifi, infrarood, etc. etc. Je hoeft in principe niet 100 adapters erop aan te sluiten, het zit er allemaal in:) Koop je bijvoorbeeld een telefoon, dan blijkt die gewoon draadloos verbinding te kunnen maken met je Mac.

De iMac heeft het net allemaal meer; hij is een stuk sneller (snellere HD, snellere processor), hij heeft een erg goed scherm (heel helder), er zit een toetsenbord + muis bij, volgens mij heeft ie meer ingangen, dat soort dingen.

Bijdrager
    Buzz

Ik zou je in ieder geval een Core Duo Mac adviseren (de duurdere mini of een iMac dus). Die zijn lekker snel, dus daar kan je wel even mee vooruit.

Het voornaamste verschil tussen de mini en de iMac is natuurlijk dat de iMac een scherm en camera ingebouwd heeft en dat toetsenbord en muis meegeleverd worden. Ook is de iMac nog net wat krachtiger dan de mini, in zo’n beetje alle opzichten (CPU, bus, grafische chipset en harde schijf). Zowel de mini als de iMac is zeer geschikt voor de serieuze thuisgebruiker, en ze misstaan ook zeker niet op een kantoor. Beiden hebben dezelfde media centre-achtige software (Front Row). Deze is niet zo uitgebreid als de Windows XP Media Center software, maar het is wel een erg leuke toevoeging.

Een tweedehands Mac met G4 processor moet je zeker niet doen. Die zal niet sneller zijn dan je huidige PC.

Je had zelf de PowerMac G5 al weggeschrapt. Daar geef ik je gelijk in. Die machine is op dit moment vooral interessant voor professionals die veel geld in dure professionele PowerPC applicaties hebben geinvesteerd, of specifieke randapparatuur waar nog geen Intel OS X drivers voor zijn.

Inactief
    Anoniem

Als ik jou was zou ik een iMac G5 nemen. Die dingen hebben zichzelf erg goed bewezen en zijn productietechnisch uitgekristalliseerd. Daarentegen is de iMac Intel naar mijn idee te nieuw. De meeste 3rd party software is nog niet geschikt voor de Intel en draait daarom via de emulator Rosetta. Zeker bij programma’s die zwaarder zijn zul je de vertraging merken.

Als je voorlopig nog niet aan aanschaffen toe bent zou ik wachten tot april 2007. Dan is zo goed als alle 3rd party software herschreven naar de Universal Binarie Format en draait het native op de Intel machines. Ook zijn er dan latere revisies te koop waar dan de meeste kinderziektes wel uit zijn. Ik denk dat in april 2007 de iMac Intel wel aan Revisie C toe is. De PowerMac (als ie dan nog zo heet, ik denk het niet) zal dan Revisie A of B zijn.

Bijdrager
    davito

Zijn de verschillen tussen een Mac mini (snelheid) en een Imac echt groot? Zul je dit echt merken?

Wat is het verschil tussen een Imac G5 en een Imac Intel??

iMac intel 17″ 1.83GHz 512Mb/160Gb/SD/WL € 1.207,00
    iMac G5 17″ 1.8GHz 512Mb/160Gb/Combo WL € 1.139,00

Er zit weinig prijsverschil in…. g5 oudere versie ofzo?

Bijdrager
    mvdenberg

Misschien is het handig om eens een Apple reseller te bezoeken: hier kan je verschillende macs zien en vaak proberen: dan kan je zien hoe e.e.a. eruit ziet en aanvoelt.

Bijdrager
    davito

Dat was ik zo ie zo al van plan om te gaan doen. Hier in Den Bosch schijnt er eentje te zitten.

Bijdrager
    davito

Allemaal alvast bedankt voor jullie advies en tips. Ik ga binnenkort eerst even kijken bij een Apple dealer.

Bijdrager
    Maudi

Hey!

Ik zou voor de Imac gaan!
    Ik heb er zelf namelijk pas een gekocht en ik kan er niet meer vanaf blijven!
    Hij is precies goed.
    Het verschil met de mini is dat je er hier al een beeldscherm bij hebt en je hebt ingebouwde camera enz.
    Hij is erg gebruiksvriendelijk en je krijgt er ook nog leuke software bij zoals garageband, photo booth en front row (echt geweldig!) maar dat was je al verteld…
    Ik zou je idd laten overtuigen door apple zelf.. dat werkt..

Groetjes

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.