11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Berry B.

Mac Mini wil niet opnieuw installeren

Hallo,

Al enige tijd kijk ik rond hier op het forum (eigenlijk al voordat ik mijn Mac Mini aanschafte), maar heb me nu toch maar eens aangemeld omdat ik er niet meer uitkom..

Het betreft een probleem met mijn eerste generatie Mac Mini (G4, 1,25Ghz, 512MB RAM, 80GB, Combodrive)
    Hier wil ik een clean install op doen, omdat ik een Intel Mini wil aanschaffen.

Echter als ik de originele installatie DVD erin stop en er vanaf wil opstarten blijft hij hangen op het grijze scherm met apple logo, met daaronder de draaischijf.
    Eerst is de HDD/DVD nog lekker aan het ratelen, maar na een paar minuten hoor je deze stoppen, de draaischijf gaat wel gewoon verder.
    Ik dacht eerst dat hij gewoon wat tijd nodig had, maar zelfs na 2 uur vergaderd te hebben was er niets veranderd.

In OS X is de DVD drive wel gewoon benaderbaar, ook het keuze scherm van de installatie DVD opent gewoon.
    Heb ook opgestart met de Option-toets ingedrukt en volgens de uitgebreide hardware test uitgevoerd, dit leverde geen foutmeldingen op…

Wat doe ik verkeerd?
    Of wat zou er stuk kunnen zijn??

Bijdrager
    bartje

Als je tijdens het opstarten de ‘c’ toets ingedrukt houd, zou die ook moeten opstarten van cd/dvd (als die bootable is natuurlijk)

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Je kunt ook alt proberen.

Alt ingedrukt houden zodra het witte scherm verschijnt en dan de cd-rom selecteren.

Bijdrager
    Berry B.

als ik dat doe gaat hij dus niet verder bij het grijze scherm met de schijf :?

wanneer ik niets doe start hij zoals altijd OS X op..

Bijdrager
    nookie

Je cd/dvd drive is misschien stuk……

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

of je install schijf is beschadigd…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Probeer eens met schijfhulpprogramma een disk image te maken van de dvd.
    Als de dvd daadwerkelijk is beschadigt, zou het aanmaken van een image daarvan een foutmelding moeten opleveren.
    Je weet dan in ieder geval of het aan de dvd ligt, of de boot procedure.

Bijdrager
    Berry B.

Heb net een image gemaakt van de DVD, dit ging zonder problemen

Voor de grap even een volume controle uitgevoerd op de HDD, dit resulteerde in een X aantal missende vrije blokken oid.
    Kan dit invloed hebben op het niet opnieuw willen installeren?

Maarja, dit verhelpen kan alleen door op te starten van de install disk, en dat gaat nou net niet….

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het lijkt dus dat de DVD zelf wel goed is.
    Dus zou er geen probleem mogen zijn om er van op te starten.

Je zou kunnen proberen om eerst de diverse fabriek instellingen te resetten.
    Zet hem uit, haal alles los (alle rand apparatuur en de 220)

Start op, met de toetsen: [command] [option] -O-F (zonder overbodige randapparatuur)
    Type in de command line:
    reset-nvram <return>
    set-defaults <return>
    reset-all <return>
    Je hebt nu de “Open Firmware” EPROM ge-reset.

start nogmaals op met de toetsen: [command] [option] P-R (PRAM reset)
    (hou deze ingedrukt totdat je minstens 2 maal het opstart geluid hoort.)

En probeer de DVD weer

Bijdrager
    Berry B.

dank voor je reactie

heb de instructies opgevolgd helaas, zonder resultaat..
    hij blijft staan op het grijze scherm met logo en draaischijf

zijn er nog andere dingen die ik zelf kan doen??

anders maar een keertje naar Icentre Uitgeest – waar hij ook vandaan komt – zij zullen wel de spullen hebben voor om dit beter te testen (andere DVD, externe apparatuur e.d.), misschien dan ik een inruil deal kan sluiten voor een nieuwe Mini of een van de occasions die ze daar hebben…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Berry

zijn er nog andere dingen die ik zelf kan doen??

Kan op dit moment niets bedenken.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.