7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Ewout van Cruijsen

MAC mini wachten op volgende gen?

Hoi, ik zit te twijfelen over het aanschaffen van een mac mini.
    Nu is mijn vraag : is het slim om te wachten op de volgende keynote of?

thnx

Bijdrager
    rauerik
    Bijdrager
    rauerik

Bijdrager
    computer space

Je had m laatst bij de BTW dagen van de MM moeten kopen, dan koop je nooit mis met een Mini, maar goed

Als een ding volledige onzin-informatie levert is het de bovenstaande buyersguide voor de Mini. Die klopt voor geen meter. Als er de komende maand een Mini zou komen zit ie precies op de gemiddelde intervaltijd, dus de getallen daar zijn heel erg krom (met name doordat Apple in het verleden 0.1 Ghz verbeteringen deed op de Mini, en MR telt dit mee, terwijl het onzinnige updates zijn).

Maar kijk eens in de glazen bol betreft de Mini. Welke keuzes heeft Apple?

– Haswell is bijna ten einde, Broadwell ligt op de loer. Haswell in de Mini stoppen levert weinig op. Zowel de huidige Ivy Bridge als de Haswell zijn 22nm processoren, en dat betekent evenveel watt/transistor. Haswell heeft een dikkere GPU (Iris Pro in het gunstigste geval), en wil je dat in de thermische capaciteit stoppen van de huidige Mini, dan moet de kloksnelheid omlaag. Dus lagere CPU snelheid en iets meer GPU zou een optie kunnen zijn. Is dat nieuw genoeg? Nee! Met Ivy nu doe je dan geen miskoop, balans is anders.

– Apple gaat de ruimte die vrijkomt door over te stappen op PCI-SSD gebruiken voor wel Haswell met Iris Pro. Je krijgt dan een even snelle CPU, een hws dubbel zo snelle GPU, maar veel beperktere en veel duurdere schijfopties. Opnieuw zal de huide Ivy geen miskoop zijn, Apple gaat de nieuwe Mini wellicht nog 100€ duurder maken. Koop je de Ivy nu, dan is dat de laatste mini met flinke knutselopties, nieuwe wordt modelletje repairindex +/- 4 bij iFixit en de opties zijn duurder dan voor de Ivy. Die is dus meer waard tweedehands.

– Apple slaat Haswell over, en gaat meteen naar de die-shrink Broadwell. De invoerdatum wordt dan medio september. Iets later dan gemiddeld, maar een enorme stap, omdat je naar 16nm gaat en 2x zo veel transistors kwijt kunt. Als Apple’s Mini team redelijk autonoom opereert zoals de vorige keer, is er een kleine kans dat het weer een luie update wordt die iedereen versteld doet staan. Als ze in het huidige design een 16nm Broadwell gaan stoppen, past er de dikste Iris Pro in, met een quad i7 met turboboost tot 3.6-3.8Ghz. Dit wordt dan een MacPro killer. En een iMac killer. Heel gevaarlijke stap dus! Ook dan kun je Ivy kopen, omdat je er nog een half jaar plezier van hebt, en tzt voor 100-150€ doorkunt naar het nieuwste.

-Apple slaat Haswell over, gaat naar Broadwell, en gaat de TDP reductie en PCI-SSD gebruiken om de kleinste Mini ooit te maken. Made in USA. 10x10x2,5 cm oid, net zoiets als Apple TV. De Mini blijft dan even snel (dat krijgen ze nog uitgelegd), en wordt een stuk kleiner. basisprijs gelijk, of misschien 100€ omlaag, maar dat vangen ze terug door hele dure BTO opties en het model gaat een 2 bij iFixit scoren. In dit geval is de huidige Ivy de laatste goed te upgraden Mini, net zo snel als de 2014, en door het makkelijke aanpassen blijft de restwaarde voor de komende jaren heel hoog. Ook dan kun je gerust nu een Ivy kopen.

Conclusie: gewoon kopen. Mini’s schrijven amper af, zit ik er met deze scenario’s heel erg naast, dan heb je hooguit een kater van 100€ max.

Inactief
    Anoniem
    computer op 01 maart 2014

Conclusie: gewoon kopen. Mini’s schrijven amper af, zit ik er met deze scenario’s heel erg naast, dan heb je hooguit een kater van 100€ max.

Mooi verhaal, lekker duidelijk met goede conclusie!

Bijdrager
    guru

zit ook met de twijfel nu of wachten.
    indien ik nu koop , wat is dan de beste configuratie? (heb een Lacie 1Tb fw)
    gebruik heel intensief Lightroom en Color Efex, Photoshop in mindere mate.

@computerspace…wat bedoel je met …………… en tzt voor 100-150€ doorkunt naar het nieuwste.

Bijdrager
    BoniMacX

Computerspace: uitleg van hoog niveau! Verdient een ereplaats onder “aankoopadvies & wachten of kopen?” moest die er zijn. Maar die is er niet
    zie ik hier: http://www.onemorething.nl/community/forum/

aan Guru, jouw vraag betreft i5 of i7 en of het 200€ extra waard is. Uit mijn eigen bijgehouden aankoopadvies:

Intel Core i5- of Intel Core i7-processor?

En maar ineens een eerder draadje van nog geen twee maand oud over “Mac mini nu kopen?’, gaat ook over i5 of i7.

Nu Mac Mini kopen?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.