30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)
  • Q:
    Bijdrager
    Ro_Datsun

Mac Mini vragen

Ik sta op het punt een Mac Mini te bestellen (2,3-GHz : 500-GB). Ik wil 4GB intern geheugen, draadloos toetsenbord en Magic Mouse. Ik heb er echter wat vragen bij voordat ik definitief de knoop doorhak.

1. Ik heb Samsung G3 externe HD’s. Deze zijn compatible met Mac. Moeten deze anders geformateerd worden om op de Mac te kunnen?

2. Ik heb een iPod Classic 160GB die vol staat met muziek (vaak in Apple Lossless). Deze moet naar Apple geformatteerd worden. Hoe kan ik dit overzetten zonder dat ik dagenlang bezig ben om mijn cd’s opnieuw te rippen (heb geen backup, behalve de cd’s zelf)?

3. Is die 2.3-Ghz genoeg voor fotobewerking en filmbewerking? Het lijkt mij wel aangezien ik PS CS5 draai op mijn AMD Athlon 64 3200. Ik heb nu een spiegelreflex en compactcamera die in HD kunnen filmen. Ik wil ook wat met die filmpjes kunnen doen.:)

Ik gebruik op dit moment: PS CS5 (en Bridge), maar als ik een snellere computer heb wil ik Lightroom 3.x gaan gebruiken. Daarnaast vooral Word en Excel.

Sinds ik een 16MP camera heb gaat het nu als dikke stront door een trechter..:(

4. Ik wil er 4GB intern geheugen in hebben. Kan ik die er beter bij bestellen of via een andere winkel (goedkoper)?

5. Ik heb een eigen website. Ik gebruik Joomla, Xampp en Filezilla. Kan dit ook op de Mac?

Ik wilde eigenlijk een Macbook pro kopen, maar een desktop heeft nu even meer prioriteit.

Bijdrager
    Maverick9898

Kan je niet beter een iMac kopen wellicht? Die kan jouw eisen over het algemeen wel beter aan en je hebt direct ook een scherm erbij.

Wat betreft RAM zou ik altijd bij een ander (Kingston) kopen. Apple vraagt veel te veel voor RAM-upgrade;).

Moderator
    unSOUND
    Ro_Datsun op 24 augustus 2011

1. Ik heb Samsung G3 externe HD’s. Deze zijn compatible met Mac. Moeten deze anders geformateerd worden om op de Mac te kunnen?

Als ze nu NTFS geformatteerd zijn kun je ze formatteren als HFS, wat voor de Mac bedoeld is, of je houdt ze als NTFS en installeert de NTFS driver. Mijn voorkeur gaat echter uit naar herformatteren, NTFS zorgt nog wel eens voor problemen.

2. Ik heb een iPod Classic 160GB die vol staat met muziek (vaak in Apple Lossless). Deze moet naar Apple geformatteerd worden. Hoe kan ik dit overzetten zonder dat ik dagenlang bezig ben om mijn cd’s opnieuw te rippen (heb geen backup, behalve de cd’s zelf)?

Je iPod hoef je niks mee te doen, die doet het gewoon aan de Mac zoals hij nu is. Maar je moet wel je iTunes library overzetten van de PC naar de Mac.

3. Is die 2.3-Ghz genoeg voor fotobewerking en filmbewerking?

Ligt er aan wat jij verstaat onder foto- en videobewerking… Heb je het over het retoucheren van foto’s uit jouw camera, of het werken met foto’s van tientallen lagen met allerlei filters en effecten ?

4. Ik wil er 4GB intern geheugen in hebben. Kan ik die er beter bij bestellen of via een andere winkel (goedkoper)?

Die kun je beter elders halen.

5. Ik heb een eigen website. Ik gebruik Joomla, Xampp en Filezilla. Kan dit ook op de Mac?

Sommige Apps hebben al een aparte Mac versie, en voor de rest zijn altijd wel alternatieven te vinden.

Bijdrager
    Ro_Datsun

Bedankt!

Doe NTFS driver zal ik wel gebruiken. Ik zal wel één van mijn schijven naar dat HFS formatteren, maar dan moet ik sowieso eerst alles op die Mac zetten om dat te kunnen doen.

Een iMac is ook een mooie optie, maar een iMac met een fatsoenlijke schermgrootte is een flinke klap geld extra. Ik wil er op den duur een mooie NEC of Eizo aan hangen. Mijn huidige scherm volstaat ook nog wel.

Die tip over extra geheugen is zeer bruikbaar:) Ik zal even uitzoeken welk geheugen ik dan nodig heb en hoe ik dat kan inbouwen enzo.. Ik deed het bij de PC ook altijd zelf, dus moet te doen zijn.

Ik neem foto’s in RAW en gebruik Adobe Camera RAW om meerdere foto’s tegelijk te bewerken. Ik doe vooral curveaanpassingen, witbalans, de schuifjes, en lensaanpassing (alleen kleur) en ruis verwijderen. Verscherpen doe ik in PS. Het werkt nu ook, maar previews laden te traag en ik moet steeds wachten. Af en toe werk ik wel met lagen, maar dat geeft nu al niet super veel problemen. Panorama geeft wel problemen en ik ben daar wel gek op.

Ik heb mijn Library en iPod niet synchroon. Ik heb het alleen op mijn iPod staan. Dan kan ik dus wel gewoon muziek erop zetten op een Mac?

Ik zal eens de Joomla sites goed nazoeken..

Bijdrager
    Ro_Datsun

Zowel Joomla, Filezilla als Xampp doen het op de Mac. Tenminste als Mac OS X hetzelfde is als Lion.

Bijdrager
    TheBigZ

Lion is de naam van de meest recente versie (10.7) van Mac OS X.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X

Moderator
    unSOUND

Een iMac is ook een mooie optie, maar een iMac met een fatsoenlijke schermgrootte is een flinke klap geld extra. Ik wil er op den duur een mooie NEC of Eizo aan hangen. Mijn huidige scherm volstaat ook nog wel.

Een mini en een NEC of Eizo met dezelfde kwaliteit als de iMac zal qua prijs niet veel schelen hoor…

Die tip over extra geheugen is zeer bruikbaar:) Ik zal even uitzoeken welk geheugen ik dan nodig heb en hoe ik dat kan inbouwen enzo.. Ik deed het bij de PC ook altijd zelf, dus moet te doen zijn.

Geheugen inbouwen is een fluitje van een cent, dat doe je in 3 minuten. En over Ram hebben we een aparte F.A.Q.

Ik neem foto\’s in RAW en gebruik Adobe Camera RAW om meerdere foto\’s tegelijk te bewerken. Ik doe vooral curveaanpassingen, witbalans, de schuifjes, en lensaanpassing (alleen kleur) en ruis verwijderen.

Dat zijn dus geen superzware bewerkingen, die trekt hij wel. De RAW plugin is nogal sloom, maar dat zit in de plugin, een snellere machine veranderd daar weinig aan.

Ik heb mijn Library en iPod niet synchroon. Ik heb het alleen op mijn iPod staan.

En als die iPod gestolen wordt of kapot gaat ? Dan ben je al je muziek dus kwijt. Het is veel slimmer om alles op de Mac te bewaren, en een kopie naar de iPod te sturen. Er zijn overigens zat tools om muziek van een iPod te halen, kijk hier maar eens.

Bijdrager
    Ro_Datsun

Ik zat bij NEC, Eizo en LaCie te kijken, maar die zijn inderdaad wel duurder. Ik vind 21,5″ te klein en ik kan nu geen €1600 neerleggen. Het kan wel, maar ik heb ook nog andere dingen die me veel geld gaan kosten. Wanneer ik een Mac mini neem kan ik later wanneer ik weer wat gespaard heb een Apple 27″ scherm kopen of één van de andere merken. Dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt, maar dan op een langere termijn. Een vriend van mij heeft die 27″ iMac en ik ben er ook best wel jaloers op. Een Mac mini + los Mac scherm is ook zeker niet verkeerd! Is wel goedkoper qua upgraden. In de levensperiode van een scherm kun je volgens mij 2 a 3 Mac mini’s kopen als je een beetje bij blijft. Scheelt wel iets qua geld.

Dat is inderdaad eenvoudig. Ik bestel RAM los! :lol:

Ok.. Ja dan hoef ik niet het duurdere model. De goedkoopste is sowieso al tig keer sneller dan wat ik nu heb.

Ja je hebt gelijk, maar ik had op dat moment niet genoeg schijfruimte. Voortaan ga ik dat wel zo doen! Ik heb alles origineel, dus ik ben het niet kwijt. Het is alleen veel werk om alles er weer op te zetten. Handige programma’s! Thanks!

Ik zie nu sowieso geen beperkingen meer om te switchen!:heart:

Moderator
    unSOUND

Wanneer ik een Mac mini neem kan ik later wanneer ik weer wat gespaard heb een Apple 27″ scherm kopen of één van de andere merken. Dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt, maar dan op een langere termijn.

En in de levensperiode van een scherm kun je volgens mij 2 a 3 Mac mini’s kopen als je een beetje bij blijft. Scheelt wel iets qua geld.

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik hou zelf ook meer van losse schermen ( al heb ik er dan een Mac Pro aan hangen ipv een Mac mini… ):wink:

Bijdrager
    Ro_Datsun

Ik ga toch voor de duurdere.. met 4gb, superdrive, draadloos toetsenbord en magic mouse is die maar €100 duurder als je studenten/docentenkorting hebt. Ik kan beide nemen.;) Die 4gb zit er in de duurdere standaard in.

Een vriend wees mij er op dat er geen drive in zat. Had ik niet eens bij nagedacht..

Bijdrager
    Ro_Datsun

alleen ga ik dan meer geld uitgeven dan gepland.. Ik wil weten of die extra videokaart wel nodig is..

Bijdrager
    Ro_Datsun

Had een financiële meevaller. Het verschil tussen de duurste mini met alles erbij (ook superdrive) was dermate klein dat ik een iMac heb gekocht (surfspot+waardebon). Grootte van het scherm viel toch wel mee en is toch wel lekker als ik die straks in de woonkamer zet als ik op mezelf ga (soms moet je dingen gewoon zien). Ik kan niet wachten!:lol:

Bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    jobz

Wat een mooi thread. Las als een spannend verhaal. Veel plezier met je iMac!
    Het openen van de doos is zo heerlijk..:lol:

Bijdrager
    AppleStef

Idd en nadat je alles uitpakt enzo blijft er een ‘nieuwe mac geur’ hangen voor een paar dagen, heerlijk!

Bijdrager
    jobz

..en dan je Apple-stickers op je fiets en kliko plakken.
    (zitten die er nog bij?)

Bijdrager
    AppleStef

Ja.:smile:

Bijdrager
    Ro_Datsun

Haha.. Ik zal mijn raam dichtdoen als ik de iMac uitpak:lol: Haha misschien een mooie Apple sticker voor mijn oude rottelefoon:lol:
    Het is altijd wel fijn om je gedachten te delen en ordenen met feedback van anderen. Zo kom je toch op iets moois uit waar je zelf helemaal doordacht achter staat.:lol:
    Uiteindelijk valt de prijs wel mee. Ik heb destijds €1500 betaald voor een PC met alles erop en eraan, maar zonder besturingssysteem. Even kijken of mijn speakers aan de iMac kunnen. Anders moet ik maar van die soundsticks halen:grin:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als die luidsprekers met een 3,5 mm stekker in je computer zitten, dan kunnen ze ook aan je iMac.

Bijdrager
    Ro_Datsun

Zijn drie stekkertjes (5.1 van Creative).. Moet een verloopstekkertje hebben denk ik. Ik wil het sowieso beperken tot 2.1 of 2.0. Films kijk ik op mijn tv. Ik ga het nog even uitzoeken, maar een setjes nieuwe speakers zijn ook een optie aangezien de volumeknop gaar is. Ik heb een hele tijd met ouwe rotzooi gezeten en nu heb ik weer eens wat te besteden.;)

Moderator
    unSOUND

Je kunt in plaats van de Soundsticks ook naar de FX6021 van Altec Lansing kijken, die passen ( naar mijn idee ) veel beter bij het design van de huidge Macs.

Bijdrager
    Ro_Datsun

Interessant! Ik ga even wat reviews lezen!:) Ik vond die soundsticks in ieder geval goed klinken in de winkel. €140 valt ook nog wel mee! Die vissenkom is wel weer apart :sarcastic:

Bijdrager
    Ro_Datsun

Duurt het echt 3 tot 5 dagen die bankoverschrijving? :sad: Van Rabo naar Rabo kan toch niet zo lang duren. Het is bij mij al van de rekening, maar ik heb nog geen mail van Apple dat hij betaald is. Ik wil hem wel volgende week hebben. Dan kan ik er aan wennen voordat ik hem echt nodig heb.

Bijdrager
    Takie_san

Duurde bij mij 2 dagen, vorige week zondag een mac mini besteld alles erop en eraan. Wordt momenteel verscheept en voorlopige leverdatum is 5 september:(

Hopelijk gaat het bij jouw wat sneller.

Bijdrager
    Ro_Datsun

Hij komt als het goed is vandaag binnen. Dat staat wel bij het traceren. Ik heb hem donderdagavond besteld. Best netjes!:lol: In het meest ongunstige scenario had het ook 8 werkdagen kunnen duren.

Bijdrager
    Ro_Datsun

Hij is inderdaad vandaag binnen gekomen! Wat een machtig mooi ding!

Ik heb nog een vraag:
    Wat is precies het aankoopsbewijs? Ik heb de pakbon, de bestelling uitgeprint. Ik heb het nodig naast mijn Apple Protection pakket (staat in het certificaat).

Bijdrager
    SunKeeper

Als je alle mailtjes die Apple je stuurt bewaart, en eventueel uitprint, is dit samen met de ”Packaging List” op de doos waarmee de Mac binnenkwam, je aankoopbewijs.

Bijdrager
    Soedjono84

Succes met je Mac Mini.

Bijdrager
    timmiex

het is een iMac haha

Bijdrager
    AppleStef

@MacGarage eeuhm hij heeft een iMac gekocht:wink:

Bijdrager
    Ro_Datsun

Haha.. Ja idd.. het is uiteindelijk een iMac geworden:lol:

Bedankt.. Dan heb ik alles:grin:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.