9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Reinier J

Mac Mini vervanger voor DVD en home cinema?

Thuis hebben we de tv meubel vervangen voor een mooie design tv dresior. nu heb ik problemen met het inbouwen van mn uit 3 componenten bestaande home cinema system (DVD met AC3 uit, 5.1 versterken en oldskool S-VHS video) Omdat we nu naar een zgn vlak en strak Interieur over gaan wil ik wel het strakke apple design in de vorm van een Mac mini als multimedia center toe gaan voegen incombinatie met frontrow als vervangen voor DVD, CD, TV ontvangst en al het andere moois zoals itunes en iphoto. M’n breedbeeld TV is nog te jong om te vervangen voor een plasmaTV of 30″ appel display :S

Nu heb ik als test ff een kabeltje mini DVI > S-VHS / Compostie gekocht bij een apple center voor mn McBook C2D en heb ff met frontrow zitten spelen maar t valt toch wel tegen. Zo viel mij op dat de settings niet in te stellen warer voor een 16:9 tv maar alleen 4:3 wel volledig PAL resolutie van 720×576 (PAL),640×480, 800×600 en 1024×576 maar niet 1024x 576 of zoiets. m.a.w, als je een breedbeeld film af wil kijken wordt deze in letterbox vergroot naar 16×9 op mn Breedbeeld tv ipv anamorphic van uit de DVD speler verschaald naar 16×9 en ziet er dus niet mooi uit.

Concreet is mijn vraag dus: Kan een Mac mini wel een resolutie van 1024×576 en ook overscan (geen zwarte randjes om het beeld heen) weergeven op een echte TV en kan je een Mac Mini als vervanger inzetten als videorecorder of DVD recorder, eventueel ism met een dikke LaCie FW HD eventueel ism met mn Scart / YC digitenne kassie geval?

Bijdrager
    Mark Kokos

Volgens mij kan FrontRow dat niet…
    Misschien is het verstandig om tot begin 2007 te wachten. Dan komt Apple met de iTV… een apparaatje dat hetzelfde doet als FrontRow, maar dan beter…
    Alleen het is nog niet zeker of er een TV-tuner inzit…

Moderator
    unSOUND

Je Mac heeft een aantal resoluties waar je uit kunt kiezen. Er zijn programma’s die je de keuze geven uit extra resoluties, dat kan uitkomst bieden… maar de ervaringen met dergelijke programma’s verschillen. De één werkt er zonder problemen mee, de ander heeft dagen moeten spelen om weer goed beeld te krijgen…

DisplayconfigX
    SwitchresX

Bijdrager
    PiTTS

Een mac mini kan diverse resoluties aan en ja overscan is ook mogelijk. Mijn Mac Mini geeft ook in Frontrow netjes alles in breedbeeld weer. Er zijn echter nogal wat mensen die problemen hebben om de volledige resolutie van de LCD TV te benutten. Zo ook ikke. Ik blijf toch een zwarte rand om mijn scherm houden. Er schijnen diverse programmas te zijn waarmee je de resolutie dusdanig kunt instellen dat je wel de juiste “schermvulling” krijgt.

Ik gebruik mijn Mac Mini ook als media center en dat bevalt prima. Het enige wat ik er niet mee doe is gebruiken als video recorder. Maar DVD’s afspelen, CD’s, foto’s op TV kijken daar is ’t ie meer dan geschikt voor.

Bijdrager
    Reinier J

Ik kwam inderdaad ergens eens een topic tegen waarbij je meer resoluties kon krijgen met een bepaald prog. Ik vind het alleen een beetje tricky om met met MacBook te experimenteren. Als ik het niet goed meer krijg heb ik een probleem. Ik blijf het wel vaag vinden dat ik alleen wat keuzes heb in 4:3 settings als ik zo’n miniDVI > YC plug in mn MacBook stop terwijl deze een 16:9 display heeft. of moet je dan een MBPro hebben? misschien idd wachten op dat ITV ding. “t lijkt me iig wel stijlvol om een Mac Mini als mediacenter te hebben in de woonkamer. Laat de Pay per View dan maar komen ipv de Videotheek :lol:

Bijdrager
    Reinier J

Dus is het met een Mac Mini dus mogelijk zoals PvdG2 schrijft. ’t zal dan wel aan mn MacBook liggen dat het niet helemaal optimaal werkt. Ik zal mn iMac maar eens naarbeneden slepen dan. Volgens mij kan dat verloopje daar ook op en eens zien hoe het dan gaat. iig thanx voor de info

Bijdrager
    LEXY

Ik heb heel wat gestoeid met SwitchResX, om een werkende breedbeeld resolutie in S-video voor mijn CRT Panasonic te krijgen. De enige die werkt is 720 x 480 60 Hz NTSC. Dat werkt redelijk maar ik vind zowiezo de kwaliteit van S-video niet super. Niet echt scherp, en het zwart is niet diep zwart.
    Ik hoop nog een manier te vinden om het RGB signaal van de mini, geschikt te maken voor RGB op de SCART aansluiting van de TV. Een dergelijke kabel is iig geen probleem.

Moderator
    unSOUND
    ”LEXY”

Niet echt scherp, en het zwart is niet diep zwart.

Wat is het verschil tussen diep zwart en ondiep zwart ? :P

Of bedoel je donker grijs ?

Maar serieus: Heb je de Gamma wel op 2.2 gezet ?

Bijdrager
    LEXY

Ja heb ook vanalles geprobeerd met gamma waarden, maar er blijft een melkachtige waas overheen zitten.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.