16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    riji

Mac mini vervangen door Apple-tv 4k, ervaringen?

We gebruiken nu een Mac mini 2016 1,4 GHz 4 GB met SSD 256 GB, uitsluitend als media player.
    Dit met een Synology Nass DS716+II (bedraad streamen) met KODI.
    Mijn vrouw heeft een iPad pro 2017 en een iPhone 5s en een iMac 2011.
    Verder is er nog een iMac 5k en MBP 13″ 2017.
    De TV is een LG OLED65E6V en de steroreceiver een OKYO TX-8150.

Mijn vrouw denkt dat alles veel makkelijker zou gaan als ze Airplay kan gebruiken. Ik vraag mij af hoe het daarbij met de beeldkwaliteit gaat gesteld zijn op een 4k LG OLED 65″ scherm?

Een ander punt is het gemis aan een digitale audio-aansluiting op de Apple-TV. Ik zou dit, denk ik, kunnen omzeilen door de digitale audio out van mijn TV te gebruiken (doorlussen naar stereoreceiver)?
    Zo ja, dan heb ik nergens kunnen vinden of mijn TV een stand heeft waarbij het scherm uitgeschakeld kan worden voor audio-only bij muziek luisteren (iTunes)? De TV moet immers aan staan om via Apple-TV via naar TV naar receiver te gaan.

Voor wat mezelf betreft werk ik graag met KODI, ook al gebruik ik het enkel om het materiaal (audio en video) op mijn NASS te streamen. Ik zou dus in de eerste plaats verkiezen om dit zo te blijven doen met een Apple-tv. Ik lees echter dat om KODI te installeren je dan een betalend ontwikkelaar-account moet hebben (ik wil niet wekelijks de installatie over doen) of een jailbreak moet uitvoeren, die overigens niet zo moeilijk zou uitvallen en omkeerbaar zou zijn?
    Verder ben ik gewend een universele afstandsbediening (Harmony Ultimate) te gebruiken.

Iemand die de overstap gemaakt heeft van mac mini naar Apple-tv of sommige zaken beter kan inschatten?

• Dit onderwerp is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  riji.

Bijdrager
    KarelWillem

of mijn TV een stand heeft waarbij het scherm uitgeschakeld kan worden voor audio-only

Ik heb een LG 4K met web OS 3, met een standy stand waarbij het scherm gewoon uit gaat.

Zo stream ik muziek naar mijn stereo (met Chromecast Ultra).

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    erwinde

– Airplay werkt perfect, mits je je wifi network op orde hebt. De beeldkwaliteit is hetzelfde vanaf mijn iPad Pro naar mijn atv 4K, dan wanneer ik de app op de Apple TV gebruik.

– Je TV ondersteund HDR (Dolby Vision en HDR10). Je zult dus in in je huidige situatie de Apple TV4K direct op de TV willen aansluiten, om ook van HDR te kunnen genieten. Zeker op een OLED TV is dat het sterkste argument tov Kodi om over te stappen. HDR materiaal vind je in Amazon Prime Video (Grand Tour bv), via Netflix en via iTunes.

– Het geluid kun je op meerdere manieren hoorbaar maken:

1) De analoge uitgang van je TV gebruiken. Dan moet idd altijd de TV aanstaan als je muziek wilt luisteren. Mijn Panasonic heeft een stand waarbij het beeld uitgaat (speciaal bedoeld voor muziek of radio luisteren) maar hoe dat bij LG zit weet ik niet.
    2) Via HDMI van de Apple TV naar een versterker met HDMI in en van de versterker naar de TV. Je kan ook voor een versterker kiezen die Airplay ondersteund (o.a. Denon heeft die) Dat werkt ook direct vanaf een iOS device, zonder dat de Apple TV aan hoeft te staan. Dit betekent uiteraard dat je een investering moet doen om je versterker te vervangen. Als je deze route kiest, let er dan op dat de versterker HDR video in 4K@60Hz (zowel Dolby Vision als HDR10) kan doorgeven. Veel versterkers kunnen dat niet of kunnen slechts 1 van de 2 standaarden aan!

Een derde mogelijk is een splitter kastje gebruiken met HDMI in en uit en een optische uitgang voor het geluid. Dat lijkt aantrekkelijk, maar ik heb er geen een kunnen vinden die het HDR beeld signaal door kan geven aan je TV. Dan val je terug naar SDR ipv HDR beeld en dat zou je investering in een OLED TV teniet doen.

Ik speel overigens mijn materiaal op mijn NAS via iTunes af. Mijn iTunes folder heb ik op de NAS gezet en een oud Macje draait 24/7 iTunes. Die content is dan zonder problemen af te spelen op de Apple TV. Video materiaal zal je wel moeten converteren naar een formaat dat iTunes snapt met bv Handbrake, als dat nog niet het geval is.

Succes met kiezen!

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  erwinde.

Bijdrager
    tarmac58

Waarom kiezen
    Waarom niet allebei?
    appleTV en MacMini

Bijdrager
    riji

@erwinde
    Dank voor de uitvoerige reactie.
    Airplay: resolutie beperkt tot FHD (geen 4k) dacht ik….

TV aan, maar enkel audio actief: onze tweede TV is een Pana en vandaar ken ik ook die stand;
    maar wat bij LG OLED65E6V?
    @karelwillem: dit is toch een andere stand dan stand-by?

De OKYO TX-8150 stereo-receiver heeft geen HDMI, maar ondersteunt wel
    Airplay, dit zou een uitweg kunnen zijn voor audio;
    anderzijds kan de LG-TV via zijn digitaal optisch-uit doorlussen en dan kan
    ik dit met de Harmony afstandbediening ook volledig programmeren…

Wat echter met KODI?

@tarmac58
    de apple-tv is juist vooral bedoeld om gemakkelijker en eenvoudiger te zijn

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  riji.

Bijdrager
    Marcel

Ik ben ook over van oude Mac mini naar 4k Apple TV, ik mis alleen heel erg de optische aansluiting van de mini. Voor de rest loopt alles via de Synology 216Play Nas naar de 4k Apple tv, ik heb dan ook 4k op mijn Samsung 4K HDR
    Geluid gaat via een HDMI switch naar versterker en TV

.Er zijn wel een paar nadelen :
    Flickr App werkt slecht
    Geen Spotify app

Dus alles gaat via Airplay

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  Marcel.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    KarelWillem
    riji op 11 januari 2018

…@KarelWillem: dit is toch een andere stand dan stand-by?…

Ja en nee. Het scherm gaat uit, maar de TV blijft uiteraard gewoon actief. Dus hij staat stand-by om signaal te ontvangen en door te sturen.

Bijdrager
    riji

@karelwillem: kun je even de weg beschrijven naar deze stand, anders dan die met het rode ledje duidend op stand-by?

@thebigz: dit ga ik eens grondig lezen

@marcel: die apps gebruik ik toch niet;
    “Geluid gaat via een HDMI switch naar versterker en TV” dit zou ik liever vermijden
    “Alles via de NASS Synology”: met DS-video?

Bijdrager
    KarelWillem

Instellingen > Beeld > Energiebesparing > Scherm uit

Bijdrager
    riji

Dank

Bijdrager
    erwinde

De Apple TV kan zijn geluid ook via Airplay versturen. Als je versterker dat ondersteunt, kan de TV uitblijven. Ik gebruik ook Airplay om het geluid van de Apple TV naar mijn Denon te sturen. (Mijn Denon doet geen HDR) en dat werkt perfect, zelfs in DD 5.1

Bijdrager
    riji

Ik ben er vandaag een gaan halen, morgen installeren.
    Plex-server kan op de atv maar ook op de Synology Nass DS716+II (bedraad streamen),
    waar installeer ik die best?

Bijdrager
    riji

Ik heb de ATV 4k nu een week en ik vind het geen succes.

Het voornaamste voor mijn vrouw: Airplay met scherm uitvoer naar ATV is wel gelukt
    en ook de interactie met iOS en macOS en
    daarom zal hij wellicht blijven.

De afstandsbediening vind ik een prutsding.

Dus maar mijn Harmony Ultimate gebruiken,
    evenwel kan die de ATV niet uitzetten en kan
    ik daartoe geen opdracht (SLUIMER) programmeren.

Ik zit nu met de vervelende situatie dat
    de Ultimate niet met de juiste HDMI-ingang start
    maar nog op ATV-ingang staat.
    Ik heb nochtans alle HDMI-CES interactie uitgezet
    op alle toestellen.

Ook heb ik voor gehad dat ik een film keek via de
    mac mini met kodi (opgeslagen op NAS) en plots
    de klank van de ATV kreeg.

Ik mis vooral KODI en daarom kan ik mijn plan
    om mijn mini te kunnen supprimeren niet uitvoeren.
    Ik gebruik Infuse (gratis) om (alle) video materiaal
    te kunnen afspelen.

Bijdrager
    KarelWillem

Op een gegeven moment verzand je in de situatie dat je steeds meer rommel aan je TV krijgt, in plaats van minder.

En dat elk afzonderlijk onderdeel nèt niet doet wat je wilt dat het doet.

Dan is de tijd gekomen om ALLES er af trekken, en gewoon opnieuw te beginnen.

Bijdrager
    riji

Ik heb een antwoord gekregen inzake mijn problemen met de ATV en de Harmony afstandsbediening:

http://www.avsforum.com/forum/55557930-post.html

There are three problems:
    Harmony only supports one Apple device at a time. If your Mac and ATV are in the same room they will both respond to a Harmony remote.
    The ATV sleep sequence changed in iOS 11 and Harmony has not updated their system (as of a week ago).
    The Siri remote uses Bluetooth to communicate with an ATV4/4K so you can’t learn commands from it.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.