24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    JustRolf

Mac mini verkopen

Hallo,
    Ik heb mijn Mac mini verkocht via marktplaats en hierbij heb ik toegezegd dat OSX Lion voorgeinstalleerd is. Maar hoe kan ik dit het beste doen? Een schone installatie doen? En staat OSX Lion dan niet gekoppeld aan mijn App store account?

Bijdrager
    Lauwrence

Vanaf een bootable USB/DVD de disk utilities starten en een erase doen. Vanaf daar installeren.

Bijdrager
    JustRolf
    Lauwrence op 14 augustus 2011

Vanaf een bootable USB/DVD de disk utilities starten en een erase doen. Vanaf daar installeren.

Is dit mogelijk als je Lion al hebt geinstalleerd?

Moderator
    unSOUND
    JustRolf op 14 augustus 2011

staat OSX Lion dan niet gekoppeld aan mijn App store account?

Ja, dat staat het. Je had het dus eigenlijk niet aan moeten bieden bij de verkoop.

JustRolf op 14 augustus 2011

Is dit mogelijk als je Lion al hebt geinstalleerd?

http://www.onemorething.nl/community/topic/bootable-lion-dvd-branden-na-instalatie

[Oplossing] MacOS X Lion – Install DVD maken NA upgrade

Bijdrager
    AppleStef

@Lauwrence

Dat kan toch ook gewoon vanaf de RECOVERY HD partitie?

Moderator
    unSOUND

Nee, de recovery is vooral voor probleemoplossing, het bevat geen volledige OS X installatie. Die kan hij vervolgens wel opnieuw downloaden vanuit de Recovery partitie, maar dat kost veel meer tijd.

Bijdrager
    AppleStef

@unSOUND

Dus met de Recovery HD kun je geen clean install doen?

EDIT: je ge├źditte post niet gezien

Bijdrager
    Pivni Pes

Misschien een stomme vraag maar de TS koopt legaal Lion, en besluit later om zijn Mini+Lion te verkopen.
    Begrijp ik het dan goed dat dit niet kan, is de licentie dan verbonden aan de persoon, en niet aan de computer?

Moderator
    unSOUND

Yep. De licentie is gekoppeld aan jouw Apple ID, niet aan de machine. Op het moment dat je hem verkoopt kun je dus eigenlijk alleen de software meegeven die je bij de machine kreeg.

Bijdrager
    hokkie

Of download Lion op een minder nette manner en laat hem/haar zelf even de installatie doen.

Hoe doen ze dat trouwens als je een Apple koopt vanuit de winkel? Die is ook niet gekoppeld aan een persoon…. het zou zonder problemen moeten kunnen, lijkt me.

Bijdrager
    macpro

Apple heeft dat ook netjes op hun site aangegeven. In dat geval dien je de Mac terug te brengen naar de meegeleverde software. De koper dient vervolgens zelf de upgrade naar Lion te regelen.

Bijdrager
    Soulshaker

Of je maakt een aparte apple ID account aan waar je enkel lion voor gaat kopen
    Als je dan de Mac weer verkoopt , kan je gewoon de account meegeven

Bijdrager
    throttlemeister

De download is gekoppeld aan een Apple ID, de installatie niet. Met andere woorden: je kunt um prima vanaf een USB stick schoon installeren en verkopen.

Bijdrager
    hokkie
    throttlemeister op 15 augustus 2011

De download is gekoppeld aan een Apple ID, de installatie niet. Met andere woorden: je kunt um prima vanaf een USB stick schoon installeren en verkopen.

Kijk hier kan TS wat mee…

Bijdrager
    LanWolf

Volgens mij controleert de upgrade versie tijdens de installatie a.d.h.v. je apple -id of je deze wel mag installeren. Deze apple id wordt dan ook gebruikt om je gebruikers account aan te maken op de computer.
    Ik heb dit gewoon opgelost door bij mijn macbook pro een itunes kaart van 25 euro mee aan te bieden zodat de eventuele koper zelf weer lion kan kopen in de app store.

Bijdrager
    aerosoul

Volgens mij controleert de upgrade versie tijdens de installatie a.d.h.v. je apple -id of je deze wel mag installeren

Nee, dat doet hij NIET.

Bijdrager
    trabant

Je hebt dus iets beloofd waarvan je niet zeker wist of je dat kon waarmaken. Dat is stom.

Te vaak laten kopers zich met de (wachtwoorden)troep van een vorige eigenaar opzadelen omdat er bepaalde software op geïnstalleerd staat. Alsof een extra schijfje fikken er niet vanaf kon.

Misschien dat onderstaande recept van Mike West ook nog bij de leeuw werkt: http://mikewest.org/2006/04/preparing-a-mac-for-resale

Bijdrager
    Maverick9898

Als ik het goed begrijp kan je dus niet via de Recovery HD een schone installatie doen, om ‘m vervolgens te verkopen? Zo heb ik het namelijk gedaan. Apple-ID ingevoerd en geinstalleerd. De andere persoon kan ‘m dan toch gewoon gebruiken zonder dat mijn Apple-ID gebruikt kan worden?
    Ik ben op het moment namelijk zelf twee Macs aan het verkopen, dus vandaar:).

Moderator
    unSOUND

Doordat je je AppleID hebt ingevoerd bij de installatie weet OS X het AppleID, en kunnen ze zien hoeveel Macs op dezelfde installatie draaien… En 5 is de max…

Bijdrager
    Maverick9898

Ah op die manier. Maar de koper kan verder geen gebruik maken van mijn Apple ID toch verder? En als ik vanaf nu Lion opnieuw installeer met een DVD/USB drive is het geen probleem, toch?

Moderator
    unSOUND

Nee, maar jij kan het nu dus nog maar op 3 Macs zetten, en de kans bestaat dat bij een update om het wachtwoord van dat AppleID gevraagd wordt.

Als je de DMG naar een USB stick kopieert wordt er bij de installatie niet om een AppleID gevraagd. Wel na de installatie, maar die kun je weg klikken.

Bijdrager
    Maverick9898

Maar ik had beide computers daarvoor al geupgrade met Lion. Dan gaat er toch niet nog eens twee vanaf?

Wat adviseer je dan? Beide computers weer even schoonmaken met een USB-install van Lion?

Moderator
    unSOUND
    Maverick9898 op 18 september 2011

Maar ik had beide computers daarvoor al geupgrade met Lion. Dan gaat er toch niet nog eens twee vanaf?

Nee, maar als je die 2 verkoopt ben je wel 2 authorisaties kwijt.

Bijdrager
    Maverick9898

Ja, nouja dat is nu al gebeurt dan;). Dat had ik eerder moeten bedenken.

Maar heeft het nog zin om beide computers nog een keer te clean-installen zonder Recovery HD? Want als hij bij een upgrade om een wachtwoord vraagt is de koper de sjaak……

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.