27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Matt-le-Boss

Mac Mini verkopen: formatteren, en dan?

Hallo,

ik ga mijn huidige mac mini verkopen. Dit wil ik netjes doen, zodat de nieuwe eigenaar geen gegevens van mij te zien krijgt en zodat die hetzelfde krijgt als toen ik mijn mini uit de doos haalde en had aangesloten.
    Is dit mogelijk(de configuratiewizard)?

Verder heb ik op het forum gelezen dat je kunt opstarten met c ofzo, dit snapte ik niet helemaal, hoe werkt dit?
    Waar moet je op letten als je hem formatteert?(behalve dingen als: backups maken enz.)

Zijn er verder nog dingen die ik moet doen, het apparaat staat natuurlijk op mijn naam geregistreerd, moet dit worden overgezet?
    Hoe gaat het dan met garantie?

Nogal veel vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

gegroet

Bijdrager
    ATT

Stop de installatie CD in je mini en start hem opnieuw op.
    Bij het opstarten druk je de C toets in en dan krijg je o.a de optie om een clean instal te doen.
    Dit zou voldoende moeten zijn om de mini schoon op te leveren.
    Op je andere vragen kan ik zo 1,2,3 geen antwoord geven.

Succes met je verkoop!

Bijdrager
    Dinkum

En na die clean install, open schijfhulp, kies vrije ruimte 35 keer wissen (7x kan ook nog), duurt een tijdje, maar het ruimt wel alles op wat er ooit heeft gestaan!!

Bijdrager
    figini

Zorg dat je de configuratiewizard afbreekt met appletje-q zodat als de volgende eigenaar opstart de wizard automatisch weer opstart.
    Zoals hierboven al gemeld, zorg dat je oude gegevens minimaal 7 keer zijn overschreven.

Bijdrager
    computer space

7 of 35 x overschrijven? wat is dat voor onzin? Een keer alle bits op 0 zetten is genoeg. Niet echt een slimme wipe-implementatie van Apple.

Bijdrager
    Jaffster
    ”Martiniman”

7 of 35 x overschrijven? wat is dat voor onzin? Een keer alle bits op 0 zetten is genoeg. Niet echt een slimme wipe-implementatie van Apple.

Onzin ?? , als je de bits op 0 zet zijn er bedrijven die zo je data trug hebben..
    Ik werk nu bij een bedrijf met hoogst geheime info , en als PC/Laptops weg gaan omdat ze vervangen worden, zijn wij verplicht om zo’n 7* wipe te doen. en dan nog kan je delen terug halen,
    35* Schijnt er voor te zorgen dat je echt niks meer terug krijgt,

Het terug krijgen van de data is trouwens niet goedkoop en zeker niet interessant als je van een consument een hdd wilt lezen….. in het bedrijfsleven ligt dit net even anders

Groeten !

Bijdrager
    computer space
    ”Jaffster”

Het terug krijgen van de data is trouwens niet goedkoop en zeker niet interessant als je van een consument een hdd wilt lezen….. in het bedrijfsleven ligt dit net even anders

Precies, daar hebben we het hier toch over?
    En als je een echt slimme wipe zou doen (bijvoorbeeld fake-dos-data eroverheen met bogus-gerechterlijke uitspraken en met een andere formatering), dan zal een data-recoverbedrijf zich er al met 1 wipe in verslikken (denk ik).

Bijdrager
    a la Mac

Kan best zijn, maar er zullen vast wel mensen zijn die eens naar de liederen van de vorige eigenaar willen luisteren. De foto’s bekijken (komt dit wel van een beschaafde familie?) enz…

Wie een beetje let op zijn privacy wist dus best alles 7X, als je paranoïde bent is 35X een optie…

Bijdrager
    Brims

Naar mijn inziens is dat bang zijn voor een bananeschil op straat.
    Dat dat komt netzo vaak voor dan dat iemand de historie van een gewiste schijf wil gaan terughalen.

PS Martiniman ik ben het nog niet vergeten hoor!

Bijdrager
    JeePee

Neem geen risico, start op vanaf de InstallatieCD en kies voor wissen, dan via Beveiligingsopties, kies je voor 7 keer. Nadat de boel mooi schoon is, installeer je Tiger opnieuw en breekt inderdaad (zoals figini) aangaf de configuratiewizard af (nadat je Mac mini dus opstart vanaf z’n harde schijf, na de installatie).

Als het gaat om privacy, mag je tegenwoordig wel wat zorgvuldiger met je data omgaan. Als het je geen bal uitmaakt, dan is dat je eigen keus, wil je wat meer zekerheid, wis dan via die 7 keer (wat overigens niet hetzelfde is als 7 keer kiezen voor ‘alle gegevens omzetten in nullen’, het is een speciale manier), die 35 keer is volgens de Gutmann-methode en is absolute veiligheid, maar dan moet de KGB achter je aan zitten.:wink:

Zie ook dit artikel: Zet jij je Mac binnenkort bij het grof vuil? :D

Bijdrager
    Esquare
    ”Martiniman”

Wat heeft Apple hier nu weer mee te maken? Je kunt kiezen voor 0, 1, 7 of 35 keer wissen. Mogen ze die keus niet bieden, soms?

Bijdrager
    Dinkum

En als je het ’s nachts aanzet heb je nergens last van en staat er de volgende ochtend een schone mini op je te wachten. Waarom zou je het niet doen? Het kost je niets toch! Zeker = zeker.

Bijdrager
    JeePee

Wanneer je wat zekerheid wilt, dan is één keer alles in nullen omzetten niet genoeg, evenals het systeem schoon installeren en daarna de vrije ruimte wissen. De ruimte waar je je systeem schoon op hebt geïnstalleerd is nu niet bepaald ‘gewist’. Er staat één keer wat data overheen, maar is zeker niet veilig te noemen.

Je verkoopt hem, dus het simpelste is: CD erin, Wissen (7 keer overschrijven) en daarna schone installatie en klaar.:roll:

Bijdrager
    Oppie

Genoeg on-topic info Matt-le-Boss; dan nu een off-t. vraag: ga je weer terug switchen?

Bijdrager
    JeePee

Het lijkt me dat de garantie op de Mac mini zit en niet op jou.:P :wink:

Heb je muziek van de iTunes Music Store op je Mac mini staan? Dan is het handig om de machtiging voor je Mac mini in te trekken. Ga dan in iTunes naar Geavanceerd (boven in de menubalk) en kies voor… Trek machtiging computer in.:D

Bijdrager
    Matt-le-Boss
    ”Oppie”

Genoeg on-topic info Matt-le-Boss; dan nu een off-t. vraag: ga je weer terug switchen?

nope, ik ga een stapje verder zetten. de mini voldoet niet meer aan mijn eisen, video bewerken etc is duidelijk niet zijn sterkste kant. Verder zie ik dit als mijn enige kans om er nog een fatsoenlijk prijsje voor terug te krijgen.

Ik zit alleen te twijfelen wat ik nu ga doen. Een dual core Mac mini trekt me wel, maar een tweedehands powermacje ook wel. Je betaalt alleen heeel veel voor een 2ehands powermac en zo superveel krijg je er niet voor terug. Wat zouden jullie doen? Ik wil geen iMac Intel, want dan zou het een 17″ moeten worden en ik ben wel erg gesteld op mijn huidige 20″.

Bijdrager
    mvdenberg

@Matt-le-Boss: wat zijn dan je tekort komingen? RAM / CPU / HDD?

Bijdrager
    Matt-le-Boss

eigenlijk alledrie.
    Ik heb nu ook maar 512MB Ram, beetje weinig

Bijdrager
    mvdenberg

Dan weet ik niet of zo’n Dual core mini je zal helpen: deze heeft meer CPU power inzich (dual core ipv single) maar standaard 512Mb en een laptop HDD.

Ik heb mijn mini voorzien van 1024Mb: echt een aanrader! Ik twijfel om er zo’n lacie mini bij te kopen ivm dat 80Gb ook wel snel vol is. Als ik de lacie gebruik met firewire zou hij weer een stuk sneller zijn dan nu. (hij is nu snel genoeg: ook met monteren).

Bijdrager
    Matt-le-Boss

hmm,.. de processorsnelheid kan ik wel gebruiken opzich… als ik grote dingen moet renderen staattie soms langer dan een nacht te rekenen.

Ik zit alleen met het prijsverschil tussen een nieuwe mini en een 2ehands PM..

Bijdrager
    maruk

Over je tweede vraag. Registratie overdracht kan je met Apple regelen. Als er nog garantie op de machine zit, dan gaat die gewoon mee. Mits er aankoop bewijzen zijn natuurlijk.

Bijdrager
    mvdenberg

een hele nacht? ben je de titanic aan het renderen ofzo? :D
    Oke, ok monteer niet veel, en gebruik waarschijnlijk maar 5% uit het hele paket (net als de meeste gebruikers van office), maar een hele nacht renderen…

Dan kan je beter een Powermac G5 kopen i.p.v. weer een mini!

Bijdrager
    Matt-le-Boss

One more thing…

moet ik nog iets doen als ik software als bijv. Office op mijn volgende mac gewoon weer kan gebruiken? Moet ik de licentie overhevelen of kan ik het gewoon weer installeren op mijn volgende mac?

Bijdrager
    mvdenberg

Office? Dat kan je gewoon opnieuw installeren. Geen probleem.
    Op het windows platvorm moest je dit opnieuw laten activeren door MS. Bij de mac heb je hier geen last van.

Bijdrager
    Brims

Ik zou opzoek gaan naar een Dual G4 800 mhz of zoiets!

Bijdrager
    Matt-le-Boss

ik heb de 17″ iMac Intel 1.83:D
    ben er zeer tevreden mee, ben nu mn back-ups erop aan het zetten enzo, dat soort dingen, super!

Bijdrager
    Buzz
    ”Lytstomke”

Ik zou opzoek gaan naar een Dual G4 800 mhz of zoiets!

Sorry, maar dat lijkt me een nogal domme keuze. Dan ga je er bij alle software die 1 CPU tegelijk gebruikt (en dat is bijna alle consumentensoftware) er flink op achteruit in performance. Bovendien mis je dan (afhankelijk van je keuze) al snel de nieuwste ontwikkelingen in snellere bussnelheden, SATA harde schijven, grafische chipsets, Airport, USB, Bluetooth, Front Row, etc.

Het lijkt me dan beter je geld uit te geven aan een Mac mini of iMac Core Duo met 1 GB RAM. Vooral in render tests komen de Core Duo Intels vaak erg goed voor de dag, ook in vergelijking met G5’s.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.