10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    ertje

Mac Mini verbinden met iMac

Sinds van de week ben ik definitief overgestapt van Windows naar Mac. Ik had al een iMac en een Macbook Pro maar nu een Mini aangeschaft voor huis, tuin en keuken gebruik en me externe HDD. Nu wil ik wat ik met mijn Windows PC ook heb gedaan:

Van mijn iMac met mijn Mac Mini kunnen verbinden en op mijn externe HDD kunnen komen en ook vanaf mijn MacBook. Nu zul je denken dan sluit je je externe HDD toch op je iMac aan, dat kan ook, maar ik wil graag mijn externe HDD als een soort lokale server gebruiken om bestanden door het hele huis op te slaan zoals muziek, foto’s en bestanden van mijn websites.

De vraag is hoe doe ik dat? Voorheen deed ik altijd smb://computernaam en het werkte, maar nu niet meer.
    Vanmiddag heb ik al succesvol mijn printer geïnstalleerd en dat ging wel goed, nu dus de bestandsoverdracht.

Bijdrager
    Pieterr

System Preferences –> Sharing –> File Sharing
    aanzetten op je Macs.

Heb je dat al gedaan?

Bijdrager
    ertje

Ja en dan ben ik in de Public map, maar wil graag ook mijn externe HDD kunnen bereiken..

Bijdrager
    Pieterr

Wat helpt is om te verbinden onder dezelfde gebruikersaccount. Dan zie je niet alleen de publieke map maar de gehele schijf.

Moderator
    unSOUND

In de Finder zie je links een rijtje gedeelde machines staan, waaronder als het goed is ook de andere Mac waar de externe schijf aan hangt. Als je die aanklikt verbind hij eert als gast, maar je kunt ook klikken op “Verbind als”. Kies daar voor, en vul de accountnaam en wachtwoord in wat bij die Mac hoort. Vervolgens kun je alle schijven ( intern en extern ) van die andere Mac benaderen.

Inactief
    Anoniem

@unSOUND .. is het mogelijk om een server/machine vast op het bureaublad te zetten?

Moderator
    unSOUND

De machine zelf niet, de schijven wel. Gewoon mounten en de gemountte schijven bij de login-items zetten. Voorwaarde is wel dat het account en wachtwoord van de andere machine in de sleutelhanger is opgeslagen.

Inactief
    Anoniem

Dank voor de tip, nu heb ik mijn Drobo met alle Macs verbonden.:)

Inactief
    Anoniem

Vergeet niet regelmatig een backup te draaiien van die externe HD.. Zou zuur zijn als je opeens al je centraal opgeslagen gegevens kwijt bent bij een crash…

Moderator
    unSOUND

Het is een Drobo… die regelt dat zelf.

As long as you have more than a single disk in Drobo, all data on Drobo is safe no matter which hard disk fails. There’s no need to worry about anything else.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.