11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Suuzproductions

Mac mini upgraden – goede keuzes?

Hoi allemaal!

Een tijdje geleden heb ik de Mac mini (late 2012) aangeschaft.

Nu zit daar 10 GB werkgeheugen in, voor de rest nog niks aangepast. Wat ik nu wil gaan doen (in één keer, zodat ik ‘m niet nogmaals hoef te openen etc.):

– 16 GB werkgeheugen (ik koop gewoon nog 8GB werkgeheugen erbij, van welke ik er nu in heb zitten).

Ik ben van plan deze SSD te kopen:

SSD

En deze kit:

kit

Nu, mijn vragen:

1. Zijn dit goede keuzes?
    2. Kan ik dit, als leek, zelf doen? (het RAM is me gelukt, maar dit ziet er wat ingewikkelder uit..)
    3. Hoe werken vervolgens deze HDD en SSD samen? Als fushion drive, of?

Alvast bedankt en groetjes,

Suzanne

Bijdrager
    GJS

Beste Suzanne,

Niets mis met je keuzes volgens mij.
    Het inbouwen is, wanneer je niet te bang bent aangelegd en een vaste hand hebt, prima te doen. Let er wel op wanneer je het logicboard naar buiten schuift, je alle connectoren los hebt gemaakt
    Persoonlijk zou ik het OS op de SSD installeren en je thuismap op de hd.
    Succes!

Bijdrager
    macpro

Met die keuzes moet het wel lukken.
    Heb op die manier zelf ook een 2012 mini bijgewerkt.

Als je een leek bent zou ik wel even goed nadenken of je dit echt wilt doen.
    De Mac moet namelijk helemaal uit elkaar.
    En er zitten een paar momenten bij dat je toch even een beetje moet wrikken om dingen los te krijgen.

Ga je het zelf doen, neem er dan alle tijd en rust voor en laat je niet gek maken.
    iFixit heeft er goed tutorials voor die je er prima mee helpen.

Je kunt na het plaatsen een Fusion Drive maken en dat gaat ontzettend makkelijk.
    Maar… je bent dan wel alle data kwijt die op de interne harde schijf staat.
    Dus voordat je daarmee aan de slag gaat, eerst zorgen dat je een goede backup hebt.

Daarna staart je de Mac op in internet recovery mode.
    Start dan Schijfhulpprogramma en die zal meteen roepen dat de schijfconfiguratie anders is en vragen of hij een Fusion drive moet maken.
    Accepteer dat en je bent klaar.
    Hoef je daarna alleen nog maar je backup terug te zetten.

Bijdrager
    computer space

Als je bovenste (als ie op de kop ligt met deksel eraf) slot leeg is, dan moet je echt niet de video’s volgen, veel te moeilijk. Meestal kun je de ssd er zo inschuiven als de airport antenne er af is.

Bijdrager
    Suuzproductions

Beste allemaal!

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik het wel zelf ga doen (bespaard me immers een hoop kosten), maar er een hoop tijd voor uittrek.
    Ook zorg ik dat ik al mijn data en alles op een externe harde schijf zet, zodat ik deze later terug kan zetten.

@computer
    space, bedankt voor je tip. Ik begrijp echter niet helemaal precies wat je bedoeld. Maar, ik zal eens even kijken of ik daar wat meer info over kan vinden. Bedankt, nogmaals.

Met vriendelijke groet,

Suzanne

Bijdrager
    trabant

Als de mini zo ondersteboven ligt als Computer Space het omschrijft, dan zit de oorspronkelijke harddisk in de bovenste positie (daar zit het antennerooster ook aan vastgeschroefd) en moet de SSD eronder.

Lees op iFixit vooral ook de commentaren onder de handleiding:
    -‘Populaire’ knelpunten zijn het omhoogwippen van de fan-connector en de IR-connector. De verbinding ziet eruit alsof je het naar voor of naar achter moet bewegen, maar het moet naar boven. Men klaagt terecht dat die foto’s duidelijker hadden gekund. Een nieuwe fan kost zestig dollar, al krijg je met de bij de MMDD-kit geleverde couponcode wel vijf dollar korting.
    -Ook de antenneplaat (die deels aan de oorspronkelijke HDD hoort vastgeschroefd) wil niet lekker terug op zijn plaats. Het lijkt wel alsof die een halve millimeter is uitgezet. Het antennedraadje is lang genoeg om van links boven de aansluiting te houden, met de spudger aan te drukken en dan het draadje naar rechts onder de rand terug te geleiden. Ik meen dat ik het bij de demontage ook zo aantrof.

Dat zwarte pielstaafje (spudger) is een welkom gereedschap. Los is hij drie euro.

Bijdrager
    iJack

Ik heb mijn Mac mini uit 2009 geupgrade op dezelfde manier, was in een kleine 20 minuten klaar. Met instructiefilmpjes was het goed te doen voor mij. M’n oude Mac mini gebruik ik nu zakelijk en kan nog prima mee. Zie m’n oude post:

MacMini upgraden

Bijdrager
    Suuzproductions

@trabant, ah ok! Ik begrijp het, bedankt.

@iJack
    bedankt voor je reactie! 20 minuten valt nog wel mee…. (al zal het bij mij wel wat langer duren ben ik bang:-P )

Bijdrager
    macpro
    Suuzproductions op 21 maart 2015

@iJack bedankt voor je reactie! 20 minuten valt nog wel mee…. (al zal het bij mij wel wat langer duren ben ik bang:-P )

Zeker weten. De Mac mini 2009 is een totaal ander model dan de mini uit 2012.
    Trek er een uurtje voor uit en doe het lekker rustig aan.

Bijdrager
    Brombeer

En als je huisdieren of huiskinderen hebt: Zoek een moment van de dag uit, waarop ze je niet lastig vallen om eten of uitgaan, aandacht of autosleutels…

Bijdrager
    Suuzproductions

@macpro, oke voor de zekerheid trek ik er 2 uur voor uit:-P

@Brombeer
    Hahahaha! Je naam past bij je opmerking:) Huisdieren heb ik niet en huiskinderen ook niet. Ik ben eerder zelf nog het ‘huiskind’ wat zich aardig kan vinden in je opmerking:-P Mooie opmerking! Mijn avond is weer goed!:)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.