18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Nextweb

Mac Mini updaten met SSD of OWC Aura Pro X2 of OWC Aura N

Ik ben bezig mijn mac mini te updaten, althans dat wil ik doen. Er zit een 1 TB schijf in, een oude harde schijf die bij aanschaf werd meegeleverd. Die is langzaam geworden, en OS is corrupt geraakt.

Maar het blijkt dat ik de HD kan vervangen door een SSD, maar ook dat ik een PCI kaart kan bijplaatsen.

Moet ik dan een  OWC Aura Pro X2 of OWC Aura N kiezen ?

De mac mini is een late 2015 met een i7 processor en 16 GB geheugen. Eigenlijk een prima mac, al is het OS nu vervuild en is de harde schijf achterhaald.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Een Late 2015 Mac mini bestaat niet, je bedoelt een Late 2014? Zo te zien passen beide types die je noemt daarin. Ik zou een ‘gewone’ SSD plaatsen, dat is toch een stuk voordeliger? De pré 2018 Mac mini’s zijn geen snelheidsmonsters, vraag me af of dat de extra kosten waard is.

Bijdrager
    Nextweb

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 18 oktober 2020 om 17:16</p>
    Een Late 2015 Mac mini bestaat niet, je bedoelt een Late 2014? Zo te zien passen beide types die je noemt daarin. Ik zou een ‘gewone’ SSD plaatsen, dat is toch een stuk voordeliger? De pré 2018 Mac mini’s zijn geen snelheidsmonsters, vraag me af of dat de extra kosten waard is.

Je hebt helemaal gelijk, een 2014 versie.

Ik denk dat het verschil in aanschaf ca. $ 100,- is. Ik denk wel dat het door een “flash” gedeelte flink sneller is alhoewel het grote voordeel hem zit n het feit dat het veel minder installatiewerkzaamheden zijn en je naar ik begrijp met een pci kaart er zo in kan schuiven. En daarna waarschijnlijk opstarten met een boot usb disk.

Bijdrager
    Matador

<p class=”cite”>Nextweb op 18 oktober 2020 om 20:08</p>
    En daarna waarschijnlijk opstarten met een boot usb disk.

Klopt. meer info daarover vind je hier.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Nextweb op 18 oktober 2020 om 20:08
    Ik denk dat het verschil in aanschaf ca. $ 100,- is. Ik denk wel dat het door een “flash” gedeelte flink sneller is alhoewel het grote voordeel hem zit n het feit dat het veel minder installatiewerkzaamheden zijn en je naar ik begrijp met een pci kaart er zo in kan schuiven.

Als een paar schroefjes extra je $100 waard is: zeker doen. Voor de snelheidsverschillen moet je ff googelen, geen idee of dat echt veel uitmaakt.

Bijdrager
    Nextweb

<p class=”cite”>Matador op 18 oktober 2020 om 20:17</p>

<p class=”cite”>Nextweb op 18 oktober 2020 om 20:08</p>
    En daarna waarschijnlijk opstarten met een boot usb disk.

Klopt. meer info daarover vind je hier.

Dank voor je tip

Bijdrager
    Nextweb

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 18 oktober 2020 om 20:24</p>

Nextweb op 18 oktober 2020 om 20:08
    Ik denk dat het verschil in aanschaf ca. $ 100,- is. Ik denk wel dat het door een “flash” gedeelte flink sneller is alhoewel het grote voordeel hem zit n het feit dat het veel minder installatiewerkzaamheden zijn en je naar ik begrijp met een pci kaart er zo in kan schuiven.

Als een paar schroefjes extra je $100 waard is: zeker doen. Voor de snelheidsverschillen moet je ff googelen, geen idee of dat echt veel uitmaakt.

Hij schijnt toch ook wel sneller te zijn. Maar nog even goed uitzoeken.

Dank je.

Bijdrager
    Nextweb
    Bijdrager
    Nextweb

Indie ik dit moet geloven moet ik het zeker doen.

VIDEO: How to give your Mac a significant speed boost in under ten minutes by swapping the factory SSD for OWC’s Aura Pro X2

• Deze reactie is gewijzigd 2 dagen, 7 uren geleden door Nextweb.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

Volgens mij is de PCIe snelheid in een 2014 Mac mini gelimiteerd t.o.v. een MacBook. De snelheden uit die links ga je dus niet halen, reken op 700 MB/s in de Mac mini voor een NVMe drive, rond de 500 MB/s met een SSD. Je moet het natuurlijk zelf weten, als de kosten minder belangrijk zijn gewoon doen.

Bijdrager
    TheBigZ

https://eshop.macsales.com/shop/ssd/owc/mac-mini/2014

https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/mac-mini-aluminum-unibody-faq/how-to-upgrade-hard-drive-aluminum-unibody-mac-mini.html

The “Late 2014” models have a 6 Gb/s Serial ATA (SATA Revision 3.0) connector for a 2.5-Inch hard drive or SSD in addition to a proprietary PCIe connector for a “blade” SSD. As first noted by site sponsor OWC, the cable to connect this SSD to the PCIe connector is not present unless the system is configured with a “Fusion Drive” at the time of initial purchase. However, it is possible to buy this cable later. This “PCIe SSD Cable Connector” is part number 821-00010-A.

Verder eens met Antwoordapparaat. Zeer de vraag of je in het dagelijks gebruik het verschil gaat merken. In een benchmark ja.

Bijdrager
    Nextweb

Ik denk dat jullie gelijk hebben.  Het enige verschil is dus eigenlijk het inbouwen, dat is bij een PCI misschien wat eenvoudiger.

Laat ik ook niet vergeten dat het inbouwen van een SSD schijf al een enorme versnelling met zich meebrengt ten opzichte van de oorspronkelijke drive.

• Deze reactie is gewijzigd 1 dag, 19 uren geleden door Nextweb.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

De inbouw is alleen eenvoudiger als die PCIe connector al aanwezig is, anders moet je alsnog de hele boel demonteren! Goeie aanvulling van TheBigZ.

Bijdrager
    Nextweb

<p class=”cite”>Nextweb op 19 oktober 2020 om 09:15</p>
    Ik denk dat jullie gelijk hebben.  Het enige verschil is dus eigenlijk het inbouwen, dat is bij een PCI misschien wat eenvoudiger.

Laat ik ook niet vergeten dat het inbouwen van een SSD schijf al een enorme versnelling met zich meebrengt ten opzichte van de oorspronkelijke drive.

Volgens mij gaat dat razendsnel. Een PCI slot bijplakken.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Heb je de filmpjes daarover gezien? Volgens mij moet alles eruit om die connector aan te sluiten. Dan is er geen inbouwsnelheidsvoordeel meer tussen PCIe drive en SSD, zoals je eerder dacht.

Bijdrager
    janbertwedman

Lekker een externe ssd (Samsunf T5 oid) als boot disk gebruiken.

Bijdrager
    Nextweb

Interessant, geeft dat geen snelheidsverlies ?

Bijdrager
    Nosferatu

Ik heb in mijn Mini 2014 onlangs de HD vervangen voor een crucial MX 1TB SSD. Er is zichtbaar snelheidswinst. Het monteren is een half uurtje. Een peuleschil mist met de juiste torq schroevendraaier.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.