6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Jordy.vander.Meij

mac mini trager dan eerst?

Ik heb sinds augustus een mac mini met de volgende specs:

– 1.25 ghz PPC
    – 512mb PC3200
    – 80gb 4200rpm schijf
    – mac os X Tiger

Ik gebruik voornamelijk:

– Adium
    – Mail
    – Flash 8
    – iTunes
    – Safari

maar het lijkt erop dat mijn mac wat trager is dan een tijd geleden. Vooral met het opstarten van Flash,

Zijn er programma’s die je OS wat opschonen, zodat ie wat sneller gaat oid?
    Of een andere oplossing (liefst geen hardware upgrade;) )

Bijdrager
    Berend

cocktail is een programma wat dat kan.

Bijdrager
    Eelco

In het info-venster talen die je niet gebruikt uitschakelen.

Bijdrager
    JeePee

Cocktail en Tiger Cache Cleaner kosten geld, een programma als Onyx is gratis, gebruik niet alle functies, want je moet wel weten wat je doet.:roll: Een programma als AppleJack heb ik op alle Macs die ik beheer staan. Je kunt dan tijdens het opstarten Appletje S ingedrukt houden en tikt dan ‘applejack’ in en daarna ‘a’ voor autopilot. De eerste keer daarna is hij sloom (o.a. alle caches zijn verwijderd), maar daarna is hij weer wat frisser. Ik gebruik overigens van tevoren ook een programma als DiskWarrior of TechTool Pro om de directory opnieuw op te bouwen, maar goed dat kost nog wat meer…:P (Overigens altijd eerst een backup maken van je data, zo voorkom je problemen, mocht er iets misgaan…)

Bedenk wat je allemaal geïnstalleerd hebt de laatste tijd en kijk wat er eventueel mee opstart, door naar Systeemvoorkeuren –> Accounts –> Inloggen te gaan. Hoe meer daar staat, hoe langer het duurt.

Heb je de laatste updates aan boord?

Bijdrager
    Jordy.vander.Meij

he al een 2tal programma’s gedraaid die JeePee zei,

ook heb ik alle updates gedraaid:)

Ik laat binnenkort wel weten of het probleem er nog steeds is

Bijdrager
    JeePee

Je hoeft niet èn Cocktail èn Tiger Cache Cleaner èn Onyx èn AppleJack te draaien, hoor…:D

Alleen AppleJack bijvoorbeeld is al voldoende. AppleJack heeft als groot voordeel, dat je zelfs als je Mac niet meer helemaal goed opstart, je toch onderhoudstaken kunt uitvoeren (hij zit vóór het opstarten) èn het repareren wat Schijfhulpprogramma doet (niet de permissies) doet het via Autopilot ook, dat kunnen de andere Onderhoudsprogjes (Cocktail, Tiger Cache Cleaner, e.d.) niet.

DiskWarrior 3.0.3 en TechTool Pro 4.1.1 zijn de zware jongens (zij kunnen zwaardere reparaties uitvoeren dan Schijfhulpprogramma), hen heb je gelukkig niet zo gauw nodig, maar ze kunnen wel van pas komen.:roll:

Zorg altijd voor de meest recente versies van programma’s, evenals een goede backup van je data, zo voorkom je problemen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.