10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    floor

Mac Mini, TimeMachine of NAS?

Allen,

Ik heb onlangs mijn iMac verkocht, vond hem overbodig naast twee laptops, iPads en telefoons. Het enige waarvoor ik hem nog wel gebruikte was opslag van veel foto’s en muziek en het downloaden van films. Ik ben nu op zoek naar een apparaat waar ik die opslag mee kan doen, kan benaderen vanaf mijn andere apparaten en het liefst ook films mee zou kunnen downloaden (op afstand aan- en uitzetten).

Nou denk ik dat Time Machine prima is voor de opslag, maar niet om films mee te downloaden. Een Mac Mini voelt wat overdreven voor dit doel. Dan kan ik me voorstellen dat een NAS een mooie oplossing is, maar welke is dan aan te raden voor deze functies? En wat werkt goed samen met mijn Macbook e.d.?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    kreativlab

TimeMachine is Airport Extreme neem ik aan?

Bijdrager
    floor

Ah, slordig. Ik bedoel in beide gevallen de Time Capsule

Bijdrager
    fred44nl

het hangt er een beetje van af, hoeveel schijfruimte je nodig denkt te hebben.
    als tevens wilt downloaden, dan wordt het een mini òf een NAS.
    maar dat kun je ook met een MacBook doen.
    in dat geval kun je een TC nemen.
    een mini heeft zelf niet zo veel schijfruimte, dus moet daar weer een externe schijf aan.
    kortom, ik zou zeggen: neem een NAS:)

Bijdrager
    floor

Daar neig ik nu ook wel naar. Zijn er goede aan te raden? Ik kwam bijvoorbeeld de ‘Synology DS112j’ al een aantal keer tegen.

Bijdrager
    fred44nl

Synology is een goed merk.
    in een DS112j kan echter maar één schijf.
    in een NAS met 2 sleuven kun je 2 schijven in Raid-1 zetten, waardoor je meteen je data beveiligt tegen het uitvallen van een schijf.
    dus dan kom je al gauw op een DS212j, of beter:)

Bijdrager
    floor

Ok, klinkt goed. Ik heb nog een externe harde schijf liggen. Kan ik die ook combineren met de enkele schijf in Synology en daar min belangrijkste foto’s e.d. op hebben staan, toch?

Bijdrager
    fred44nl

het ligt voor de hand om daar aan te denken.
    echer, na verlooop van tijd heb je gegevens die je liever niet meer kwijt wil raken, op meerdere plaatsen één keer staan, d.w.z. dat je geen backup hebt.
    met een DS212j zijn beide schijven gelijk, dus als er 1 sneuvelt, dan heb je de andere nog, waardoor je geen data-verlies hebt,

Bijdrager
    floor

ok, dank!

Moderator
    Poezenbeest

Mijn ervaring met Synology is dat hun Disk Station Manager prima werkt met OSX.

Zelf heb ik gekozen voor een opstelling van vier schijven, een DS413j dus. Ik had nog wat externe schijven liggen. Ik ga uiteindelijk naar 3 x 2TB, waarbij ik twee schijven tot één volume van 4TB combineer en de derde als parity disk er naast hang, zo heb ik maximale bescherming en ruimte. Daarnaast zit er nog een kleine 500 GB schijf in die ik voor TimeMachine gebruik voor de iMac en de Macbook Air.

Het voordeel van een NAS is dat ik een soort van iDisk weer kan maken, een functionaliteit die ik toch erg mis bij Apple momenteel. Daarnaast hebben ze een programma dat torrents kan downloaden of vanuit nieuwsgroepen en een programma dat iTunes simuleert en zo je bieb op de NAS als gedeelde bibliotheek beschikbaar maakt. Ze hebben ook ondersteuning voor iOS.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.