24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Mac mini SSD upgrade – specifieke vragen

Ik heb komend weekend uitgekozen om eens rustig er voor te gaan zitten om een SSD in mijn Mac mini te bouwen en meteen te upgraden van Sierra naar High Sierra.

Mac mini 2.6GHz 16GB RAM en 1TB HDD [ 2014 ]  – Aangezien ik nu ongeveer 180GB verbruik van die gehele 1TB ruimte, lijkt mij een 500GB SSD, de Crucial MX 500  een meer dan prima keuze. Dit is het meteen het nieuwere 2018 model of beter gezegd de opvolger van de 525GB MX 300 waar @thebigz er ongeveer 61 miljoen van verkocht heeft in 2017. Nu heb ik alleen twee specifieke vragen omtrent dit upgraden.

1)

Gaat mijn ventilator kabaal maken in de zin van harder draaien wanneer ik deze SSD installeer vanwege sensors, firmware, blabla.. en moet je dan verplicht extra software installeren om dat te reguleren. Dat soort dingen trekken mij totaal niet, zeker niet omdat ik deze computer niet als traag ervaar of te weinig performance.

2)

Ik wil sowieso een clean install doen omdat ik dit altijd doe bij een nieuwe OS, dus niets van een CCC kloon op die andere schijf zetten en al at soort ongein. Ik wil gewoon die SSD uit de verpakking halen en hem zo in de mini stoppen > opstarten met CMD + R of weet ik veel wat voor vinger-gynaecologie toestand en High Sierra downloaden/installeren en klaar.

Dat zijn eigenlijk de twee items waar ik torenhoog tegenop zie. Vooral dat ventilator gebeuren. Ik weet dat mensen hier (op dit soort sites) nogal vrij schappelijk omgaan met complete middelmaat en rotzooi op hun systeem, vooral omdat men pas vaak een SSD-upgrade uitvoert wanneer hun Mac 6+ jaar oud is en niet meer vooruit te branden is en overal strandballen zien. Dan sta je toch met een andere visie in dit upgrade-proces en dan kun je niet veel spatjes hebben mocht je computer meer lawaai maken na een upgrade, want het was een SSD-upgrade + snelheid terug of een nieuwe Mac kopen. Kortom, allemaal leuk en aardig maar dat heb ik totaal niet. Mijn machine functioneert nu prima, het is geen Pro machine maar dat heb ik ook niet nodig. Enkel voor mijn gevoel is het een beetje armoedig om in 2018 een computer te gebruiken met nog steeds een HDD erin, dat is gewoon niet echt van deze tijd. De garantie verloopt deze maand officieel op mijn Mac mini dus ik ben niet meer aan Apple verbonden qua support, vandaar dat ik nu wel een SSD durf te plaatsen. Ik zit nu op zo’n 3 jaar wat volgens mij een nette tijd is, lijkt mij, om een SSD te plaatsen.

Bijdrager
    Brombeer

1. Nee. ZOver ik weer is ook de hdd van de 2012 sensorvrij. Kijk anders even op iFixit. Het is wel zaak geen druk op de lagers van de fan uit te oefenen. Daar kan hij wel van gaan schuren.

2. ja

Maar ik zou eerst die ssd even in een externe behuizing zetten, en kijken wat je software allemaal doet onder 10.13 HS.

Je zult niet onder een paar te betalen upgrades uitkomen.

https://roaringapps.com/apps

Bijdrager
    Brombeer

Je hebt post.

Bijdrager
    Shmoo

Oké, dan zal ik vanavond eens gaan bestellen. Moet alleen nog even kijken of ik zo’n TorX 6 veiligheidsding ergens heb liggen.

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    Shmoo

Dat is een setje met gewone Torx – die heb ik wel maar om een 2014 mini te openen heb je een speciale versie nodig met een gaatje in het midden. De TR (security) maatje 6.

Bijdrager
    penseel

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk het niet, maar bedankt dat je meedenkt. 😉

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@shmoo,

Speciaal door Apple ontworpen om te ontmoedigen de Mac te  kunnen openen.

Dit is een feit.

Bijdrager
    Shmoo

Nee joh.  Apple gaat echt niet speciaal voor een Mac mini van een paar honderd euro een eigen Apple-schroef ontwikkelen. Ik bedoel die Joni Ive zal toch ook wel een mooie vrouw thuis hebben zitten waar hij na 6 uur bij op de bank wil zitten?

Die met het gaatje erin, de TR serie (Tamper Resistant) is gewoon een officiële Torx schroef, alleen eentje die minder gangbaar is en die je idd. beter kunt installeren op plaatsen waar je wilt dat iemand niet 123 je spulletjes van de muur draaien. Denk aan de reclameborden op wc’s in de horeca. Daar komen dat soort schroeven ook veel voor.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Torx

Bijdrager
    Brombeer

Dat komt toch op hetzelfde neer?

Maar kom de eerste zaterdag van de maand even op het repaircafe langs, daar hebben we zo’n TR6. Al heb je ze maar vlot. Vervolgens boor je die “R” eruit. Dan tamperen we die applegrollen wel. Je hebt ook zo’n beugeltje?

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat ik twee schroevendraaiertjes gebruik om het moederbord eruit de duwen. Moet alleen nog even het blauwe plastic iFixit spateltje gaan zoeken om overal mee onder de connectors te wippen.

De TR6 pik ik morgen wel even op bij een speciaalzaak hier in de buurt. Dat soort metriaal verkopen ze denk ik niet bij de gewone bouwmarkten.

Bijdrager
    Brombeer

Martens had ‘m indertijd (2014) niet. Ze verwezen me wel naar iemand, die niet duur was, maar het ook over een levertijd van zes weken had en een plaatje meestuurde, dat me op het spoor van AliExpress zette…

Bij Boessen kom ik al lang niet meer. Als ik al aan die winkel dènk, dan moet ik die vieze rokerslucht al van me af douchen. En Cillekens is eind vorig jaar failliet gegaan. Die rookte ook, maar niet zo erg als Boessen.

En anders:

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@shmoo,

Je kan hem wel van mij lenen als je wilt, wat is de maat? ik heb van 15 t/m 20.

Dat pennetje voor het MB heb ik ook nog wel denk ik…

En dat connector wippertje is er ook, heb je niet strikt nodig, voorzicht lukt het op andere wijze ook wel..

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden geleden door  JoopJoopJoop.
    • Deze reactie is gewijzigd 6 maanden geleden door  JoopJoopJoop.

Bijdrager
    MrBelloNLD

bij mij hebben de samsung evo’s de voorkeur, verder laat ik dit soort priegel & schroefwerk over aan anderen, mij te klein, en te gevoelige sensor kabeltjes. (maar zo heeft gelukkig iedereen zijn/haar voorkeur.

mocht je FAN toch gaan blazen, gwoon SSD FANcontrol https://exirion.net/ssdfanctrl/ gebruiken.

suc6 met de operatie

Bijdrager
    Shmoo

– Gamma, helemaal niets van dit spul.

– Hornbach had verrassend wel dit type droevendraaier maar de TR7 was de kleinste maat die ze hadden.

– Primex, behulpzaam en zoeken tussen eigen materiaal maar niets.

– PC Center Geleen, behulpzaam, ook zoeken tussen eigen materialen maar ook niets.

– Boessen in Geleen. Ze horen dat je Torx TR6 zegt, lopen naar een kastje in de winkel en pakken een universele droevendraaier met alle TR bitjes op een rij. Prachtig toch dat soort winkeltjes, 12,- en nu heb ik alles compleet.

Bijdrager
    Shmoo

Dit was best een leuk werkje. De SSD zit erin en de mini staat weer in elkaar.

Had verwacht dat het moeilijker was maar het is echt wel te doen als je gewoon je tijd neemt en rustig werkt. Ventilator zag wel vol met stof en dat heb ik zo goed als ik kon, voorzichtig weggehaald.

Eerst even een rondje met de hond en daarna installeren. 😎

Bijdrager
    Brombeer

Geen gekloemel met het antennedraadje en dat rooster? Ik zie net op iFixit dat dat nu een grote plaat is. Bij de 2012 zit je nog aardig te kutten om alleen dat stuk dat geroosterd is weer op zijn plaats te pielen. Dat hoef je bij de 2014 alleen maar op te tillen.

Bijdrager
    Shmoo

Geen prima, enkel dat attente-connectortje weer op zijn socket drukken is het moeilijkste van alles. Het is allemaal piepklein. Als je die plaatjes ziet dan denk je dat je heel wat in handen hebt qua schroefjes maar het is allemaal microwerk.

Bijdrager
    Shmoo

Tijdens het opstarten in Recovery moet je wel even meteen de juiste keuze pakken.

nummer twee voor mij dus want ik wil meteen het laatste OS installeren en niet het OS dat bij de computer kwam.

Bijdrager
    Hydræ

Ook kort geleden een upgrade naar een SSD gedaan in de Mac mini 2014. Handleiding van iFixit uitgeprint, hierin staat alles duidelijk beschreven met foto’s. Nadeel, je moet echt alles eruit slopen om bij de harde schijf te komen. Een SSD-upgrade in m’n MacBook Pro 2010 ging wel éven wat makkelijker.

Overal gezocht naar de Torx TR6 met gaatje, nergens te vinden. Aan eBay-spul uit China ga ik me niet wagen, daarom via de Europese iFixit Store een TR6 met spudger besteld. Een T8 voor de harde schijf had ik nog liggen. In totaal een uur en 40 minuten bezig geweest.

Alles succesvol verlopen. Geen blazende fan, wél opgestart in ca. 8-12 seconden. Net zo snel als van 0 naar 100. En met CMD+R kun je er een OS op installeren. Zelf had ik dit via een externe behuizing met OS X bootstick eerder gedaan.

Bijdrager
    Shmoo

Geen problemen gehad met de ventilator wel al een paar keer mijn hand erop moeten leggen, anders trekt die van de tafel af met deze snelheid.

Je ziet ‘m gewoon een beetje steigeren wanneer de processor serieus begint op de trekken. Aan de voorkant komt ‘ie dan iets omhoog. Je zou er een steen op kunnen leggen voor het tegengewicht maar goed, hoe ziet dat uit.

Bijdrager
    Hydræ

Dat zeg ik, van 0 naar 100. Powerrrr 😎

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.