30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    Koentje16

Mac mini ssd upgrade of macbook air

Ik heb ondertussen al ruim 3 jaar een mid 2011 mac mini, deze heeft de volgende specificaties 2,3 GHz Intel core i5, 8gb ram en 500gb hdd. Nu start alles echt tergend langzaam op iets simpels zoals mail doet er al ruim een halve minuut over. Verder doe ik er geregeld Photoshop op, dit werkt prima op het opstarten na dan.

Mijn vraag is dus wat is wijsheid? Het kopen van een ssd of een nieuw macbook air kopen? Het volgende model zou ik dan kopen 13″ met 1,6 GHz dual core i5 en 4 of 8gb ram?

Alvast bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    Brombeer

Ik gebruik zo’n Mini met 7200rpm disk en 4GB RAM als TV. Ben verrast hoe soepel alles er nog op loopt, al heb ik het meegeleverde 10.7 niet naar nieuwere versies bijgewerkt. De software is een eerste stap die je kunt zetten: alle shit eruit, draai etrecheck eens om te zien waar je rekenkracht blijft.

Qua specs en benchmark ga je er met die Air amper op vooruit. Het is in elk geval niet die >€1000,- nieuwprijs waard. Bovendien ben je een godsvermogen kwijt aan een voor Yosemite en opvolgers werkbare hoeveelheid extra geheugen en dan zit je met die 8GB meteen aan de max. In die Mini kun je 16GB prikken, ben je voor een kleine €150,- klaar (BigZ geeft je wel een linkje)

Er is een vuistregel die bij jou ook wel opgaat: Traag werken: neem meer werkgeheugen. Traag opstarten: neem een snellere disk.
    Dus begin eens met een SSD.

En als je in de juiste subfora voor deze vraag (Hardware desktop/laptop) gaat zoeken, zul je zien dat die hier al heeeel vaak gesteld èn beantwoord is.

Bijdrager
    Shmoo

Waarom zou je sowieso van een Mac mini naar een MacBook Air gaan, Air’s zijn een beetje machines waar je nu niets meer aan hebt. Er komt niet voor niets nu ineens weer een gewone MacBook op de markt met de geruchten over een iPad Pro.

Gewoon de Mac mini weer even iets meer van deze tijd maken of laten maken. Werkt het ( betwijfel ik sterk ) dan kun je hem altijd op Marktplaats zetten en dan krijg je die investering van je RAM + SSD er makkelijk uit. Die mini’s zijn nog best wel gewild.

Mocht je perse een nieuwe willen kopen omdat je een VVD-er bent en Rutte heeft gezegd dat je nieuwe dingen moet gaan kopen en geen uitkering aanvragen dan zou ik niet voor een MacBook Air gaan maar gewoon een nieuwe mini kopen. Aansluiten op de spullekes die je nu al hebt staan en klaar is Koen.

Mijn eerste advies zou wel zijn om eerst nog eens te proberen of je die huidige mini kunt upgraden want Apple heeft sinds vorige week of twee weken geleden de producten duurder gemaakt vanwege de euro/dollar verhouding of zoiets.
    Kortom, als je nog lekker 2 a 3 jaar kunt uitzingen met die huidige Mac mini door hem te upgraden dan zou ik dat zeker als eerste overwegen. Tegen die tijd zijn er weer andere opties, waarschijnlijk goedkoper.

Voorbeeld.
    Ik heb begin dit jaar een 2014 Mac mini gekocht – het 2.6GHz model met een upgrade naar 16GB RAM, wat voldoende machine zou zijn voor het geen dat jij doet met je computer maar die machine kostte mij toen 864,- compleet.

Diezelfde machine nu kopen wil zeggen dat je 995,- kwijt bent. Dat is 131,- meer en dat is ook nog eens de aankoopprijs in de onderwijs winkel van Apple. Schijnbaar is de dollar zo zwak geworden van begin dit jaar tot mid- dit jaar dat Apple anders 131,- verlies maakt op de verkoop van zo’n machine.

Ik denk eerlijk gezegd dat Apple nu al die Ierland -boete van ongeveer 7 miljard al aan het incasseren is want die gaat Tim Cook natuurlijk niet van zijn bonus betalen maar die moet jij aftikken voor Apple.

Bijdrager
    Koentje16

EtreCheck version: 2.2 (132)
    Report generated 6/7/15, 7:36 PM
    Download EtreCheck from http://etresoft.com/etrecheck

Click the [Click for support] links for help with non-Apple products.
    Click the [Click for details] links for more information about that line.
    Click the [Click to remove] links for help removing adware.

Hardware Information: ??
    Mac mini (Mid 2011) (Technical Specifications)
    Mac mini – model: Macmini5,1
    1 2.3 GHz Intel Core i5 CPU: 2-core
    8 GB RAM Upgradeable
    BANK 0/DIMM0
    4 GB DDR3 1333 MHz ok
    BANK 1/DIMM0
    4 GB DDR3 1333 MHz ok
    Bluetooth: Old – Handoff/Airdrop2 not supported
    Wireless: en1: 802.11 a/b/g/n

Video Information: ??
    Intel HD Graphics 3000
    PKB MAE191W 1440 x 900 @ 60 Hz

System Software: ??
    OS X 10.10.3 (14D136) – Time since boot: 2 days 2:48:40

Disk Information: ??
    APPLE HDD HTS547550A9E384 disk0 : (500,11 GB)
    EFI (disk0s1) <not mounted> : 210 MB
    Macintosh HD (disk0s2) / : 499.25 GB (451.89 GB free)
    Recovery HD (disk0s3) <not mounted> [Recovery]: 650 MB

USB Information: ??
    Apple Inc. BRCM20702 Hub
    Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller
    Apple Computer, Inc. IR Receiver

Thunderbolt Information: ??
    Apple Inc. thunderbolt_bus

Gatekeeper: ??
    Anywhere

Adware: ??
    Genieo, InstallMac Adware! [Click to remove]
    More adware files Adware! [Click to remove]

Kernel Extensions: ??
    /System/Library/Extensions
    [not loaded] com.devguru.driver.SamsungComposite (1.2.61 – SDK 10.6) [Click for support]

/System/Library/Extensions/ssuddrv.kext/Contents/PlugIns
    [not loaded] com.devguru.driver.SamsungACMControl (1.2.61 – SDK 10.6) [Click for support]
    [not loaded] com.devguru.driver.SamsungACMData (1.2.61 – SDK 10.6) [Click for support]
    [not loaded] com.devguru.driver.SamsungMTP (1.2.61 – SDK 10.5) [Click for support]
    [not loaded] com.devguru.driver.SamsungSerial (1.2.61 – SDK 10.6) [Click for support]

Launch Agents: ??
    [not loaded] com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist [Click for support]
    [failed] com.genieo.engine.plist Adware! [Click to remove]

Launch Daemons: ??
    [loaded] com.adobe.fpsaud.plist [Click for support]
    [loaded] com.adobe.SwitchBoard.plist [Click for support]
    [loaded] com.disc-soft.DAEMONTools.PrivilegedHelper.plist [Click for support]
    [loaded] com.microsoft.office.licensing.helper.plist [Click for support]
    [loaded] com.microsoft.office.licensingV2.helper.plist [Click for support]

User Launch Agents: ??
    [loaded] com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist [Click for support]
    [loaded] com.google.keystone.agent.plist [Click for support]
    [running] com.spotify.webhelper.plist [Click for support]

User Login Items: ??
    iTunesHelper Programma (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)
    Spotify Programma Hidden (/Applications/Spotify.app)

Internet Plug-ins: ??
    FlashPlayer-10.6: Version: 17.0.0.188 – SDK 10.6 [Click for support]
    QuickTime Plugin: Version: 7.7.3
    Flash Player: Version: 17.0.0.188 – SDK 10.6 [Click for support]
    Default Browser: Version: 600 – SDK 10.10
    SharePointBrowserPlugin: Version: 14.5.1 – SDK 10.6 [Click for support]
    Unity Web Player: Version: UnityPlayer version 3.5.6f4 – SDK 10.6 [Click for support]
    Silverlight: Version: 5.1.30514.0 – SDK 10.6 [Click for support]
    JavaAppletPlugin: Version: 15.0.0 – SDK 10.10 Check version

Safari Extensions: ??
    AdBlock

3rd Party Preference Panes: ??
    Flash Player [Click for support]

Time Machine: ??
    Time Machine not configured!

Top Processes by CPU: ??
    8% Spotify Helper(2)
    6% WindowServer
    1% Finder
    1% Microsoft Word
    0% fontd

Top Processes by Memory: ??
    1.14 GB Spotify Helper(2)
    616 MB kernel_task
    451 MB softwareupdated
    442 MB Adobe Photoshop CS6
    385 MB Microsoft Word

Virtual Memory Information: ??
    70 MB Free RAM
    7.93 GB Used RAM
    0 B Swap Used

Diagnostics Information: ??
    Jun 6, 2015, 10:40:09 PM /Users/[redacted]/Library/Logs/DiagnosticReports/node-webkit Helper_2015-06-06-224009_[redacted].crash
    Jun 6, 2015, 09:59:33 PM /Users/[redacted]/Library/Logs/DiagnosticReports/Adobe Photoshop CS6_2015-06-06-215933_[redacted].crash
    Jun 5, 2015, 04:45:37 PM Self test – passed
    Jun 5, 2015, 04:28:24 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/Microsoft Word_2015-06-05-162824_[redacted].hang
    Jun 5, 2015, 04:23:07 PM /Library/Logs/DiagnosticReports/com.apple.WebKit.WebContent_2015-06-05-162307_[redacted].cpu_resource.diag [Click for details]

Hierbij de etrecheck!

Meer ram lijkt me niet nodig, heb nu de volgende programmas open; safari, mail, word, powerpoint, itunes, spotify en photoshop. Gebruik nu 5,5 van de 8 gb. Ik denk dat de macbook air zeker nog een goede koop is, aangezien hij volgens mij sneller is dan de macbook en sowieso een stuk goedkoper. Maar inderdaad bezuinigen is beter dan +1000 euro uitgeven. Dus hopelijk worden jullie uit de check iets wijzer en dan hoor ik de oplossing wel.

Alvast bedankt!

Koen

Bijdrager
    Maurits

Wat ik in de discussie mis is het grote verschil tussen de macmini en de macbook air: de air is portable, dus kan werken in de trein, op de bank, op de keukentafel, waar je maar wilt.
    Dat is wel iets anders met de Mac Mini.
    Prestatieverschillen zullen niet zo groot zijn als je een SSD in de mini stopt, maar schermgrootte en draagbaarheid zijn een wereld van verschil.

Bijdrager
    Shmoo

In de trein Photoshoppen ja. 👍

Bijdrager
    Koentje16

Het was niet de bedoeling hier een discussie topoc van te maken. Het is nou ook niet zo dat ik dagelijks Photoshop gebruik, misschien een paar keer in de maand.

Bijdrager
    Koentje16

Maar zouden jullie me misschien nog even kunnen helpen met mijn probleem?

Bijdrager
    computer space

Begin eens een SSD in de Mini te stoppen. Zelfs een simpele van 50€ gaat al enorm veel helpen. Er is namelijk nog een HD slot vrij, dus die kun je vrij eenvoudig vullen. Blijf wel bij de video’s van OWC en iFixit weg, die slopen zowat de hele machine voor een klusje waarbij je een platte moderne ssd zo tussen alles door schuift.

Bijdrager
    Koentje16

Ok dan doen we een ssd, zouden jullie er een kunnen aanbevelen? En hoe krijg ik mijn iTunes bibliotheek dan zonder al te veel moeite over?

Bijdrager
    TheBigZ
    Koentje16 op 07 juni 2015

Maar zouden jullie me misschien nog even kunnen helpen met mijn probleem?

In je EtreCheck report (goed dat je dat geplaatst hebt) kun je zien dat er ADWARE op je Mac geinstalleerd staat: Genieo.

Begin eerst eens met dat te verwijderen. Dat kan met http://www.adwaremedic.com/

Bijdrager
    Brombeer
    computer-space op 07 juni 2015

Er is namelijk nog een HD slot vrij, dus die kun je vrij eenvoudig vullen. Blijf wel bij de video’s van OWC en iFixit weg, die slopen zowat de hele machine voor een klusje waarbij je een platte moderne ssd zo tussen alles door schuift.

Om een tweede HDD aan te sluiten zal hij toch een Dual Drive kit moeten kopen. Ook zonder het gereedschap nog altijd twintig euro plus ± €8,- porto.
    Als het tegen zit kan die ombouw nog best voor hoofdbrekens zorgen. Ik kreeg op het eind het roostertje niet meer goed terug, Vreselijk zitten pielen. Lees beslist de commentaren van anderen die die handleiding hebben gevolgd, dan weet je ook wat ze vergeten zijn te vertellen.

Ik zie dat je krap 50 GB op die harde schijf gebruikt; dat is verbazingwekkend weinig en dan zou je aan een SSD van 128 GB al genoeg hebben. Kun je voor vijf, zes tientjes al hebben. Dubbel zo groot zit rond de honderd euro.
    Je hebt Time Machine niet geconfigureerd, dus ik ben wel benieuwd hoe en waarheen je je backups wegschrijft. Als je daar nog niets voor hebt, is dit je kans.
    Kies een externe harddiskbehuizing uit*, schroef d SSD erin en installeer daar je OS op. Migreer je data er naar toe en je kunt er al vanaf werken.
    Als alles naar wens werkt, schroef je de mini open en verwissel je de schijven. De oude 500GB-disk gaat dan in de externe behuizing en die kun je gebruiken voor de backups.

*Ik heb de selectie zo gemaakt dat de schijf zijn energie via de USB krijgt. Dat scheelt weer een voedingsblok op tafel.

Bijdrager
    TheBigZ

Voor €180 koop je een goede 500GB SSD.
    http://tweakers.net/pricewatch/430404/crucial-bx100-500gb.html
    Of voor €95 zijn kleinere broertje van 250GB.
    http://tweakers.net/pricewatch/430403/crucial-bx100-250gb.html

En als je dan toch je Mac mini open gesleuteld hebt, zet er dan ook meteen de maximale 16GB RAM in voor €120.
    http://tweakers.net/pricewatch/299915/corsair-cmsa16gx3m2a1333c9.html
    Als je serieus met Photoshop en tegelijkertijd nog wat andere programma’s bezig bent kan een beetje extra geheugen nooit kwaad.

Je hebt dan weer een Mac mini waar je een paar jaar mee vooruit kunt.

Je huidige harde schijf overplaatsen in een externe USB case zoals brombeer hierboven beschrijft is zeker een goede tip.
    Een tip voor de case (€30, USB3, UASP): http://tweakers.net/pricewatch/375935/startech-punt-com-25in-aluminum-usb-30-external-sata-iii-ssd-hard-drive-enclosure-met-uasp-for-sata-6-gbps-aluminium.html

Bijdrager
    TheBigZ

Maar voordat je een cent uitgeeft, begin met de adware op te ruimen.:-D

Bijdrager
    Koentje16

Adware heb ik al opgeruimd😉 Ik maak alleen een Back-up van mijn documenten, powerpoints, foto’s en op dezelfde USB heb ik ook al mijn films en series staan.

Zo’n externe hdd behuizing vind ik een zeer goede tip. Dus als ik het goed begrijp zet je daar eerst je ssd in en dan installeer je daar gewoon osx op, dan pas doe je hem in de mini. Maar gaat dit dan niet erg langzaam, aangezien mijn mac nog USB 2.0 bevat? En hoe krijg ik mijn iTunes muziek dan op de ssd?

En is de samsung 850 evo 250gb geen betere ssd?

Het geheugen laat ik nog even wachten, is toch een fluitje van een cent dus dat kan ik altijd later nog doen.

Bijdrager
    trabant

Adware heb ik al opgeruimd😉 Ik maak alleen een Back-up van mijn documenten, powerpoints, foto’s en op dezelfde USB heb ik ook al mijn films en series staan.

Heb jij geen mailinstellingen, digitale aankopen, iTunesplaylists, bookmarks en andere voorkeuren?

Zo’n externe hdd behuizing vind ik een zeer goede tip. Dus als ik het goed begrijp zet je daar eerst je ssd in en dan installeer je daar gewoon osx op, dan pas doe je hem in de mini. Maar gaat dit dan niet erg langzaam, aangezien mijn mac nog USB 2.0 bevat?

Firewire800 kan ook, maar daar vind je bijna geen (sata)behuizingen meer van. En Thunderbolt is nog prijzig.

En hoe krijg ik mijn iTunes muziek dan op de ssd?

Gewoon de map kopiëren. Bij de installatie vraagt OSX of je een user van een andere computer of disk wilt migreren; dan kies je de (dan nog) interne schijf als bron. Dan kun je (beperkt) kiezen wat de Migratie-assistent allemaal moet overzetten.

Bijdrager
    Koentje16

Mail is gmail, dus alleen inloggen en alles heb ik. iTunes daar ging mijn vraag over😉 En voor bookmarks gebruik ik symbaloo.

Nu rest mij de vraag is het werkzaam via USB 2.0 of niet?

Bijdrager
    Brombeer

Toen de interne schijf van mijn late 2009 Mini kuren kreeg en ik een tijdje naar een externe 5400rpm met dubbele usb (voor de energie, niet voor snellere dataoverdracht) moest uitwijken heb ik dat in de snelheid niet gemerkt.
    En al is het wezenlijk trager: het is maar tijdelijk, want zodra je alles op de externe SSD hebt gezet, maak je die intern.

Bijdrager
    TheBigZ

Dus als ik het goed begrijp zet je daar eerst je ssd in en dan installeer je daar gewoon osx op, dan pas doe je hem in de mini.

Of je maakt een kloon van de inhoud van je interne schijf (HD) naar de SSD in de externe case. Aangezien jij nu maar 50GB op je HD hebt staan is dat het simpelst. Je hebt daarna direct alles op de SSD zoals je het nu op je HD hebt staan. Je hoeft dan alleen nog maar de SSD en de HD om te wisselen.

Bijdrager
    TheBigZ
    Koentje16 op 08 juni 2015

Nu rest mij de vraag is het werkzaam via USB 2.0 of niet?

Er zijn hele volksstammen die jarenlang externe harde schijven gebruikt hebben via USB2.
    Natuurlijk is USB3 of Thunderbolt sneller, maar als dat niet op je Mac zit heb je weinig andere keus.
    (En nu nog investeren in Firewire ga je natuurlijk ook niet doen…)

Bijdrager
    Koentje16

Bedankt voor de hulp!

Heb net het volgende besteld:

/uploads/community/40ac0cf32dd31c8fc950a6dd5dd88dcfcdd4e8a1_83690.tiff

Hopelijk morgen gelijk osx en programma’s op de ssd zetten. Nog een vraagje ik draai momenteel office 2016 preview, moet ik alleen deze op de ssd installeren of ook nog office 2011?

Bijdrager
    KR1275

Mijn ouders hebben dezelfde Mac mini 2011 en die klaagden ook over trage schijfhandelingen. Ik heb daar een SSD in gezet (je hebt wel wat accessoires nodig, maar makkelijk te vinden op eBay) en ze zijn nu heel tevreden. Alles draait nu soepel. Aan de snelheid van de processor doe je natuurlijk niets, maar in de meeste gevallen in deze Mini snel zat.
    In mijn eigen mini van 2012 heb ik het ook gedaan en ben louter lovend over het resultaat.

Het is een half uurtje werk. Op Youtube barst het van de demonstratiefilmpjes.

Bijdrager
    TheBigZ
    Koentje16 op 08 juni 2015

Bedankt voor de hulp! Heb net het volgende besteld:

Jammer dat je een SATAII USB2 case besteld hebt. http://www.sharkoon.com/?q=en/node/1236
    Een snellere case komt later ook van pas bij je volgende Mac, en kost je slechts ongeveer een tientje meer.

Bijdrager
    Koentje16

Oh heb ik totaal niet opgelet, maar past de ssd er wel in?

Bijdrager
    Soulshaker

Jazeker , het is een standaard 2.5 inch behuizing. Maar ga je nu die ssd via usb 2.0 gebruiken ? dat is echt zonde , inbouwen brengt pas de echt voordelen.

Bijdrager
    Koentje16

Nee zeker niet, het is alleen even om osx te installeren en daarna als schijf voor films en series te gebruiken.

Is het snel genoeg om er films op te zetten?

Bijdrager
    Koentje16

Ik bedoel natuurlijk na install van osx de ssd wisselen voor de interne hdd.

Bijdrager
    Brombeer
    Koentje16 op 09 juni 2015

, het is alleen even om osx te installeren

Als die ssd in dat doosje zit, start je op met de ⌥ ingedrukt. Je komt nu in het keuzemenu en je start op van de installatie/rescue-partitie. Ik meen dat die groen was.
    Maar je gaat niet installeren!
    Wat je doet is via de menubalk naar schijfhulpprogramma (Disk Utility) gaan en daarmee zet je je gewone opstartpartitie (bron) ‘terug’ naar die SSD (doel).
    Als dat gedaan is wissel je de schijven.

En maak je niet druk of usb2 wel snel genoeg is. Dat is het. Zo’n kabeltje is nog altijd sneller dan door de lucht; ik kijk hier zonder hakkelen 1080p die ik draadloos stream.

Bijdrager
    Koentje16

Net de osx op de ssd, nog wel in externe behuizing, geïnstalleerd en wow wat een verschil nu al!! Ook veel stiller. Ging eigenlijk best vlot en makkelijk, maar ja hij zit nog niet in de mini….

Bijdrager
    Koentje16

Ssd zit in de mini, wat een geweldige snelheid deze kan zeker nog wel weer drie jaar mee!!

Bedankt voor alle hulp en vooral die tip van de externe behuizing ben ik diegene erg dankbaar voor, ik dacht dat het Brombeer was!

Koen

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.