9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Arthur345

Mac Mini SSD upgrade herstellen

Hoi OMT,

Op Youtube staan veel videos over hoe je de harde schijf van de Mac Mini makkelijk kan vervangen voor een SSD. Nu wil ik dat dus ook doen aangezien je anders alleen een SSD in je Mac Mini kan laten plaatsen via een configuratie de Apple Online Store maar dan moet je de i7 versie nemen waarna je 1055 euro kwijt bent.

Ik twijfel nog tussen de i7 en i5 maar als ik de i5 zou kopen is die SSD zelf upgraden natuurlijk uiterst aantrekkelijk.

Echter de garantie vervalt als je de harde schijf verwisselt, maar ik zat te denken: als er ooit een defect aan de Mac Mini komt en hij valt nog binnen de garantietermijn van 1 jaar, kan ik dan niet alles weer herstellen (dus oude harde schijf er weer in) en dat Apple het niet kan zien dat ik er ooit iets aan heb gedaan en dus hem zonder zorgen opsturen voor reparatie?

Was er even benieuwd naar:)

Groet Arthur

Bijdrager
    Godfather

Dat is niet te zien. Op zich vervalt je garantie overigens niet met alleen het inbouwen van een SSD maar wel als je gedurende de installatie iets sloopt, al dan niet vanwege ESD. Verder kun je middels een extra kit van OWC bv. je Mac mini voorzien van de SSD naast de reeds aanwezige HD.

Bijdrager
    Arthur345
    Godfather op 22 mei 2014

Dat is niet te zien. Op zich vervalt je garantie overigens niet met alleen het inbouwen van een SSD maar wel als je gedurende de installatie iets sloopt, al dan niet vanwege ESD. Verder kun je middels een extra kit van OWC bv. je Mac mini voorzien van de SSD naast de reeds aanwezige HD.

Ja dat begrijp ik lol.

Die kit is inderdaad interessant om naar te kijken. In ieder geval bedankt voor je post!

Bijdrager
    Godfather

Het klinkt logisch maar sta er even bij stil; als je niets sloopt is er ook niets aan de hand. Sloop je wel wat, dan moet je op de blaren zitten. Wil je dat niet of heb je weinig vertrouwen in je technisch vermogen? Laat het dan gewoon doen door iemand die er verstand van heeft, bij voorkeur een geautoriseerd service provider benoemd door Apple.

Bijdrager
    KR1275

Die kit is sowieso erg handig, want je krijgt er ook gereedschap bij. Zonder speciaal gereedschap krijg je de HD er niet uit. Ik heb beide (SSD en originele HD) er in. Doe wel voorzichtig… (bij mij werkt BT niet meer).

Alleen de SSD betekent al gauw dat je met externe HD’s aan de gang moet. Ik moet die rommel niet op mijn bureau.

Bijdrager
    Domtoren
    Godfather op 22 mei 2014

Dat is inderdaad niet te zien… ALS je netjes werkt. Raak je een schroefje kwijt in het tapijt, maak je ergens krassen aan de binnenkant, dan kan het zijn dat je garantie vervalt. Mocht je ooit garantie willen claimen, dan zul je de originele HD weer terug moeten zetten voor je naar de winkel gaat.

@godfather, volgens de handleiding van de Mac Mini is het RAM geheugen het enige onderdeel dat de gebruiker zelf mag vervangen. Het vervangen van de HD zal de garantie dus wel doen vervallen. Ik vind dat ook wel logisch, het vervangen van die HD is geen klusje voor beginners.

@arthur345 als je twijfelt of je dit kunt kun je beter het extra geld uitgeven aan een vakman of een duurdere Mac Mini dan te riskeren dat je een goedkoper model sloopt tijdens de installatie.

Bijdrager
    Arthur345
    Domtoren op 23 mei 2014
    Godfather op 22 mei 2014

Dat is inderdaad niet te zien… ALS je netjes werkt. Raak je een schroefje kwijt in het tapijt, maak je ergens krassen aan de binnenkant, dan kan het zijn dat je garantie vervalt. Mocht je ooit garantie willen claimen, dan zul je de originele HD weer terug moeten zetten voor je naar de winkel gaat.

@godfather, volgens de handleiding van de Mac Mini is het RAM geheugen het enige onderdeel dat de gebruiker zelf mag vervangen. Het vervangen van de HD zal de garantie dus wel doen vervallen. Ik vind dat ook wel logisch, het vervangen van die HD is geen klusje voor beginners.

@arthur345 als je twijfelt of je dit kunt kun je beter het extra geld uitgeven aan een vakman of een duurdere Mac Mini dan te riskeren dat je een goedkoper model sloopt tijdens de installatie.

Bedank voor je advies. Ik ben er ook nog niet helemaal over uit, bovendien is er nog een kans dat er nieuwe Mini’s worden aangekondigd op WWDC dus ik wacht nog even;)

Bijdrager
    Arthur345
    Richard op 23 mei 2014

Die kit is sowieso erg handig, want je krijgt er ook gereedschap bij. Zonder speciaal gereedschap krijg je de HD er niet uit. Ik heb beide (SSD en originele HD) er in. Doe wel voorzichtig… (bij mij werkt BT niet meer).

Alleen de SSD betekent al gauw dat je met externe HD’s aan de gang moet. Ik moet die rommel niet op mijn bureau.

Heb zelf niet meer dan 250 GB nodig (kijk geen series en dat soort onzin) dus dat komt wel goed;)

Bijdrager
    A.j. Voorn

Beste Arthur345,

Afgelopen december heb ik in een nieuwe mac mini 2,5 GHz i5 de bestaande HD verwisseld door een Kingston SSD 240GB 450/450 V300 voor circa €145.
    Met behulp van de youtube ingebouwd.
    Het is wat voorzichtig werk, maar prima zelf te doen. Wel de goede schroevendraaiers gebruiken.
    Er passen 2 HD in de behuizing, boven elkaar.
    Als je slechts een gebruikt dan moet er een opvulling bij en die wordt meegeleverd.
    Verder ben ik tevreden over de performance, draai Maverick.
    Heb ook een SSD in mijn powerbook pro. Die is custom build geleverd. Maar was daarmee een stuk duurder.

Nog een opmerking. 240 GB is niet zo veel, maar al mijn data staat op een mac pro als server.
    De 240 GB was alleen uit kostenoogpunt de keuze.

mvg

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.