29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    sven551

Mac mini server of midden model?

beste OMT’ers

aangezien mijn mac mini erg langzaam is en er bijvoorbeeld 2 minuten over doet voor hij is opgestart. lijkt mij dit niet de bedoeling
    ook doet hij er erg lang over om safari of andere programma’s te laden en niet weet waar het aan ligt wil ik graag een nieuwe snelere mac mini kopen als dit de oplossing is?
    ik ben nu in bezit van een 2011 mac mini instap model. nu heb ik het volgende probleem:
    sommige mensen zeggen dat het middelde model sneller is door die videokaart terwijl de server een quad core i7 heeft??
    ik wil het volgende er mee kunnen doen:
    1 windows 7 draaien via parallels desktop en daar vervolgens games op kunnen spelen
    2 iphoto, iMovie en after effects
    3 photoshop cs5 of elements 10
    4 surfen op het web, chatten, itunes en mail lezen
    5 documenten en powerpoints maken.

iemand advies?

Bijdrager
    Wiki Post

Geblokkeerd
    Anoniem

Als jouw Mini van 2011 er echt 2 minuten over doet om op te starten, denk ik eerder dat er een ander probleem is. Een computer zonder SSD zou toch binnen ±40 seconden opgestart moeten zijn. Misschien is het een idee om eerst daar eens naar te kijken voordat je je nieuwe Mini omruilt voor een andere nieuwe?:)

Games spelen gaat overigens niet echt goed werken op jouw Mini (met i5 processor en gedeeld video-RAM), tenzij je wat simpele/lichte games op lage(re) kwaliteit speelt.

Als je echt een Mini wilt maar tóch een beetje wilt kunnen gamen, dan heb je aan het middelste model meer dan aan het server-model. De CPU mag dan misschien een dual-core i7 zijn (in tegenstelling tot de quad-core i7 van het server-model), maar de videokaart is een stuk sneller dan het server-model… en daar haal je een goed deel van de kwaliteit van de graphics in games uit. De dual-core i7 is zeker voldoende voor de meeste games namelijk.

Ik speel thuis wel eens een game op een 2010 iMac (dual-core i3 CPU met een Ati 5670 videokaartje), en daarmee kan ik de meeste games tussen de 40-70% van de maximale kwaliteit mee spelen… denk aan games zoals Skyrim, Diablo3, Kingdoms of Amalur. Redelijk zware games dus. Met het middelste model Mini kun je die dan op ongeveer 30-55% van de maximale kwaliteit spelen. De videokaart is iets langzamer namelijk, maar goed bruikbaar voor games als je niet al teveel eisen stelt:)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    throttlemeister

Bot gezegd: je huidige nalopen.

Het midden- of server model gaat de boel echt niet sneller maken, aangezien ze qua CPU niet dramatisch verschillen. De dingen die je noemt zijn ook totaal niet CPU gerelateerd. Er is dus iets anders met je machine aan de hand.

Om te beginnen, als je instapper nog steeds het standaard geheugen heeft van 2GB zou ik dat als de donder upgraden naar minimaal 8GB. Dat kost je ca 42 euro voor 8GB, of als je echt heftig wilt, 120 euro voor 16GB.

http://www.crucial.com/eu/store/listparts.aspx?model=Mac%20mini%20(Intel%20Core%20i5%202.3Ghz)%20DDR3%20-%20Mid%202011&Cat=RAM

Daarnaast zou ik eens kijken welke programma’s allemaal standaard opgestart worden en welke daarvan allemaal noodzakelijk zijn (System Preferences > Users & Groups > Login Items)

Vervolgens zou ik eens je permissies controleren (Terminal.app, type dan in sudo diskutil repairpermissions /)

Maar het belangrijkste is je geheugen. Als dat de standaard 2GB is, is dat simpelweg de oorzaak. Dat is gewoon veel te weinig om fatsoenlijk te kunnen draaien, zeker met de progamma’s die je noemt. Kost weinig, groot verschil. De rest van de instap mini is gewoon meer als genoeg.

Geblokkeerd
    Anoniem

Geheugen voor wat jij ermee doet kán overigens gewoon met 4GB, maar meer is met Photoshop, games en After Effects altijd beter:)

oh… wat Throttlemeister zegt, hehe.

Alleen voor games zal de videokaart van het middelste model een heel goed merkbaar verschil maken.

Bijdrager
    sven551

ik heb begrepen dat er binnenkort een nieuwe mac mini met ivy bridge proccessor komt en die heeft waarschijnlijk een intel hd 4000 video kaart misschien verstandig om te wachten
    maar ik heb het server model niet egt nodig, ik wil het alleen maar gebruiken voor dagelijks gebruik
    maar zou die middelste echt krachtig genoeg zijn om windows 7 te draaien met daarop op games en photoshop aan??
    waar zou ik de meeste snelheid mee kunnen winnen? meer ram of een ssd?
    is dit normaal?

Geblokkeerd
    Anoniem

Games én Photoshop tegelijkertijd aan? Waarom zou je dat willen?

Photoshop werkt echt goed genoeg op je huidige Mini hoor… je hebt alleen wel een fatsoenlijke hoeveelheid RAM nodig, en je moet het probleem met je Mini weten op te lossen. Gamen werkt op het middelste model echt een stuk beter dan het instapmodel overigens.

De nieuwe Mini die schijnbaar dit jaar nog uit komt (niemand kan dat precies zeggen helaas) heeft inderdaad weer een betere processor, en de Intel4000 videochip schijnt een heel stuk sneller te zijn… maar vergeet niet dat deze “4000” nog steeds geheugen van je RAM afsnoept, in tegenstelling tot een gewone videokaart zoals die van het middelste model. Dikke kans dat de Mini-update ook weer een model heeft met een geupdate gewone videokaart, dus da’s ook iets om rekening mee te houden:)

Bijdrager
    throttlemeister

Sven. Als je nu eerst eens verteld hoeveel geheugen je hebt ipv je blind te staren op een nieuwe computer. 2GB is gewoon te weinig voor Lion en met 8GB zitten alle mini modellen gewoon binnen 90% van elkaar. Je gaat toch niet 800 euro uitgeven als je voor 42 binnen 90% van de performance kunt komen, of ben ik nou gek?

EDIT: je hebt dus 2GB. Als je daarom een nieuwe computer koopt ipv voor een paar tientjes je geheugen op fatsoenlijk niveau te brengen, ben je knettergek.

Bijdrager
    sven551

jaa photoshop en games is overbodig
    ik zal een filmpje maken over hoe langzaam hij is!

Bijdrager
    throttlemeister

Sven, je computer is niet langzaam. Je computer swapt als een bezetene naar disk omdat ie geen geheugen genoeg heeft.

Geblokkeerd
    Anoniem

Zit je HD ook helemaal vol toevallig? Dat is ook iets wat je computer óntzettend traag maakt. Met games merk je met 8GB (of meer) aan RAM nog steeds een groot verschil tussen het instap en middelste model. Games vragen nu eenmaal meer van een videokaart. Maar goed, je computer hoort in ieder geval een stuk sneller te zijn dan wat je nu zegt;)

Bijdrager
    throttlemeister

Joram, klopt, maar de graka die er in zit is niet superslecht. Het verschil tussen de HD3000 en de 6630M is iig niet 800 euro groot. Daarnaast kun je als je die 42 euro voor geheugen hebt uitgegeven altijd nog een nieuwe machine kopen als je echt dat beetje extra nodig hebt.

Maar een 2GB mini vervangen voor een nieuwe omdat ie traag is terwijl geheugen zo goedkoop is, daar gaat bij mij echt het licht van uit.

Bijdrager
    sven551

oke ik zal het eens proberen met 8gb ram van crucial
    en misschien later ook nog een ssd als 2e interne schijf
    als de ivy bridge uitkomt kan ik tog wel de ram gebruiken in de nieuwe
    hier nog een filmpje

langzaamheid van mijn mac mini

Bijdrager
    AppleStef

Misschien is je HD aan het sterven, aangezien je Mac en je software traag opstart. Controleer je HD eens met Schijfhulpprogramma (Programma’s > Hulpprogramma’s) en met SMART Utility.

Geblokkeerd
    Anoniem

Aan je filmpje te zien heb je inderdaad extra RAM nodig. Da’s gelukkig de goedkoopste uitbreiding! Je hebt weinig open staan en toch lijkt alles nú al te haperen. M’n vriendin d’r iMac heeft 4GB aan ram met Lion, en dat draait zelfs met Adobe CS5 nog best goed.:)

Succes in ieder geval! Doe ook even wat Throttlemeister aangaf, en check o.a. je permissies enzo even. Wie weet wat je nog meer tegenkomt;)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    sven551

shijfhulpprogramma zegt dat alles in orde is en SMART utility zegt “PASSED” dus ook in orde
    nog aan het afwachten op de permissies

Bijdrager
    Ernstfoto

ik heb een upgrade van 2 naar 4 gig ram gedaan op m’n macbook en wat een performance boost! (niet dat ik hem zo veel gebruik) aangezien Lion alleen alleen al bijna een gigabyte aan ram gebruikt om soepel te draaien is dat de eerste stap.

Bijdrager
    sven551

is het goed of fout?
    als hij zegt: gebruiker verschilt op blablablablabla…….. moet zijn 94 maar is 221

Geblokkeerd
    Anoniem

De permissies kun je gewoon herstellen Sven, da’s geen probleem:)

Hoe lang heb je de Mini al trouwens? En heb je in die tijd een hoop programma’s of extensies geïnstalleerd of op de achtergrond (laten) draaien? Dan helpt het namelijk ook vaak om eens een schone installatie te doen… men zegt dat het eigenlijk nooit nodig hoeft te zijn en dat ís ook vaak zo, maar ik merk thuis dat als ik na 1-2 jaar lekker knutselen met games/programma’s/plugins installeren en de-installeren, een schone installatie doe, dat m’n systeem dan toch wat vlotter en minder hakkerig aanvoelt.

Ik zou eerst je RAM maar updaten zodat je van dat probleem af bent, en als dat voor je gevoel niet genoeg helpt zou ik de boel eens helemaal schoon installeren (geen archive & install dus).

Was je HD overigens bijna vol of heb je daar nog genoeg ruimte op?:)

Bijdrager
    sven551

ik heb de permissies herstelt en hij is al een stukje vlotter, ik heb ongeveer 2 maandjes geleden nog een “clean” install gedaan, dat is toch dat je osx lion er opnieuw op installeert?
    en de ram upgraden ga ik zeker proberen en misschien ook nog wel een ssd als 2e interne schijf
    ik had nog 120 gig over waarvan ik 70 gebruik voor mijn windows 7 partitie in parallels desktop
    de mac mini heb ik ongeveer een jaar

Moderator
    unSOUND

Dit lijkt niet te komen doordat het het instap-model is, die zijn normaliter sneller dan wat jij laat zien in het filmpje. Er zit dus iets wat traagheid veroorzaakt, te weinig Ram of een probleem met de harde schijf is een logische gedachte als je al kijkt hoe traag Photoshop en Safari opstarten.

En zoals Throttlemeister al zei, kijk eens na wat er allemaal automatisch opstart bij het inloggen, daar kunnen ook zaken tussen staan die de boel trager kunnen maken.

Bijdrager
    sven551

ik heb alles al geprobeerd permissies hersteld
    en dit zijn de inlog items, dat mag toch geen probleem zijn.

Moderator
    unSOUND
    sven551 op 06 mei 2012

en dit zijn de inlog items, dat mag toch geen probleem zijn…

Test het eens door ze uit te zetten en te herstarten zou ik zeggen…

Bijdrager
    sven551

helaas, weer geen suc6…
    zou het misschien helpen om een “clean” install te doen
    of is mijn hd gewoon aan vervanging toe??
    als ik mijn mac mini nou eens onder handen neem:
    ram upgrade naar 8 gb
    ssd
    valt er veel snelheid te winnen met een 2e harde schijf (ssd)
    ohja en ik kan programma’s niet meer normaal stoppen en soms ook niet geforceerd, dan moet ik eerst naar appletje> forceer stop>en dan bijv. itunes

Moderator
    unSOUND

Als je voor “Forceer stop” kiest, sluit de software dan wel direct af ?

Het lijkt er dus wel op dat er gewoon iets mis is met de machine, en niet dat de mini zelf te traag is… ( Wat ik eigenlijk al wist aangezien ik dezelfde mini heb staan hier ).

Persoonlijk vind ik een Clean install een laatste toevlucht. Bij softwarematige problemen helpt het vaak wel, maar je weet achteraf niet waar het aan lag, en dan kan het dus nog een keer gebeuren. En je begint helemaal opnieuw met al je instellingen en dergelijke, want een backup terugzetten geeft ook het risico dat je de fout mee terug zet.

Je zou in ieder geval meer Ram kunnen nemen, de schijf zou ik nog even laten zitten tot je zeker weet dat daar iets mis mee is.

Bijdrager
    sven551

als ik voor forceer stop kies dan sluit welk direct af ja,
    ik vind het zo raar want ik heb hem wel heel snel meegemaakt (aan het begin) hij heeft gewoon zo z’n kuren. toen ik mijn mini heb gekocht heb ik ‘m aan m’n imac late 2009 gehangen die weer aan m’n mac book pro uit 2006 of 2007 heeft gehangen om bestanden over te zetten via migratie assistent wat verder allemaal prima is gegaan. toen heb ik de mini aangesloten op m’n beeldscherm andere gebruikers verwijderd en beheerders w8woord veranderd. kan het zijn dat daar het probleem in zit, na al die troep op de mbp is dat naar imac gegaan en meer geworden en vervolgens naar mini en nog meer geworden ik praat hier over dingen die niet helemaal verwijder zijn enzo.

Moderator
    unSOUND

Het is lastig te zeggen wat het probleem is. De migratie-assistent kan prima een systeem overzetten naar een andere machine, maar er zijn ook gevallen wat het daarna niet goed liep. Maar als jij zegt dat het na het overzetten een tijd wel goed gewerkt heeft, vervalt die mogelijke oorzaak dus eigenlijk.

De vraag is dus op welk moment hij trager werd, en wat er omstreeks dat moment is veranderd op die machine… Waar je eens naar zou kunnen kijken is de Console, die houdt een logboek bij van alle (fout)meldingen die het systeem en de software geven. Daar kun je soms ook zien wat er fout gaat met vertragingen tot gevolg.

Bijdrager
    sven551

ik had een keer een “theme” geïnstalleerd wat me hele systeem toen had verkloot, alles werd heel lelijk een beetje geel, toen heb ik osx lino er opnieuw op geïnstalleerd en nu is het weg ik zo heb ik nog wel meer van die plug-ins gehad…..
    activiteitenweergave zegt CPU inactief: en zie het variëren van 90 procent naar 96 dus daar kan het niet aan liggen, maar iemand zei dat het aan videokaart kon liggen bijv als je launchpad opent dat het met een mac mini midden model allemaal wat vloeiender zou zijn en op het instap/server model happerig

Moderator
    unSOUND
    sven551 op 06 mei 2012

maar iemand zei dat het aan videokaart kon liggen bijv als je launchpad opent dat het met een mac mini midden model allemaal wat vloeiender zou zijn en op het instap/server model happerig

Diegene die dat zei, had die zo’n mini ? Vermoed het niet…:wink:

En los daarvan, van de grafische kaart raakt je software niet zodanig van slag dat je alles geforceerd moet stoppen…

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.