22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    alibama

mac mini server dagelijks gebruik

kan ik een mac mini server gewoon voor dagelijks gebruik gebruiken.
    want er zit dan wel een i7 processor in, en geen i3.
    en dan hoop ik dat ik alleen oslion kan instaleren en niet perce ook lion server moet instaleren.
    als dat kan?

Inactief
    Anoniem

Ik zou persoonlijk een iMac kopen, verschil is niet zo groot. Voor 1149 heb je een QuadCore i5. op 2,5ghz ipv een quadcore i7 op 2.0. 150 euro meer en je hebt ook dus een beeldscherm enz.

Moderator
    unSOUND

Er Is geen mini met een i3, alleen met een i5. Je kunt ook de 2,5 GHz i5 nemen en dan als maatwerk-optie de i7 nemen, dan ben je minder kwijt en heb je een betere grafische kaart. Enige minpunten is dan dat je “maar” 1 gade schijf hebt, de server heeft er immers 2.

En ja, je kunt op een server ook de gewone versie van OS X draaien. Je kunt er zelfs nog Snow Leipard op installeren als je dat wilt…

Bijdrager
    Ouw

Lion server is eigenlijk niet meer dan een extra applicatie binnen Lion die wordt meegeleverd op dat model. Die app hoef je niet te gebruiken als je dat niet wilt. De-installeren of uitschakelen (http://support.apple.com/kb/HT4827) lijkt me niet beslist noodzakelijk.
    Het servermodel kost je natuurlijk wel 200 euries meer dan het middelste model, maar dan heb je wel een krachtiger processor en twee schijven en desgewenst kun je daarvoor nog andere uitvoeringen kiezen.
    Maar … het servermodel is wel gepositioneerd als server. Niet als apparaat waar je allerlei dagelijks werk mee doet. Dat zie je aan de grafische processor die gelijk is aan die van het goedkoopste model. Is dat wat je wilt?
    Een server is een computer die in een hoekje stilletjes bepaalde taken verzorgt. Mail en Web server, beschikbaar stellen van bepaalde files of data bases, enz. Niet een apparaat om met een aangekoppeld beeldscherm op te werken. Vaak hebben servers niet eens allemaal een eigen beeldscherm. Nergens voor nodig, dus één scherm met een switch.
    Zie de reactie van unSound. Middenmodel met betere processor voor 100 euries extra als je geen tweede schijf nodig hebt. Eigenlijk verdomd jammer dat het niet mogelijk is om bij de goedkopere modellen een tweede schijf te kiezen. Er kan later wel een tweede schijf in, maar dat is een lastig klusje en doet de garantie te niet.

Bijdrager
    alibama

dus het zou niet verstandig zijn? als het geen server word word het ook meteen de goedkoopste versie. en die server zit ik over te twijfelen omdat die zon krachtige processor heeft.

dus eigenlijk is het enigste verschil de “wat slechtere” videokaart?
    dan ga ik zelf even kijken of ik voor een van die 2 hhd’s een ssd kan plaatsen. van zon 120 gb
    is dit mogelijk?

Moderator
    unSOUND

Ja, dat is mogelijk. Ik heb zelf ook een server-versie voor gewoon dagelijks gebruik, voldoet prima. Maar alleen de server versie heeft 2 schijven hè ? En of een SSD voordeel heeft is persoonlijk, meeste dingen gaan net zo snel met een gewone HDD…

Bijdrager
    Ouw

Apple biedt alleen 256Gb SSD als optie. Niet 120Gb. Zelf plaatsen valt buiten garantie.

Bijdrager
    alibama

me vriend heeft een normale mac mini. en die heeft een ssd erin. en photoshop is binnen 2 sec opgestart.
    de hele mac. is binnen 5 tot 8 seconden al bij het bureua-blad.
    dus die ssd ga ik er wel inzetten als dat kan.

@unsound voldoet de grafische processor?

Moderator
    unSOUND

Je merkt wel dat hij wat minder is dan die van de middelste mini…

Wat betreft die SSD: wat jij nu aangeeft is het hele punt : je merkt het eigenlijk alleen maar bij het opstarten van de machine en de software. En dat hoef je eigenlijk maar eens in de zoveel weken te doen, dus wat is dan nog de echte winst ? Dan zou ik het geld toch steken in de betere CPU en grafische kaart, DIE kun je immers niet achteraf upgraden…

Bijdrager
    alibama

dat is waar. maar eigenlijk gaat het me niet om de grafische kaart. als je er 2 monitoren op kan aansluiten ben ik te vree. en dat kan met gemak, maar! “wat niet weet, wat niet deerd”, als je niet weet dat de grafische kaart van de middelste sneller is, weet je ook niet dat diegene wie jij nu hebt langzamer is!

want ik denk dat je er wel wat van merkt of het een i5 of een i7 processor is.
    ssd is trouwens gewoon dat alles lekker snel opstart.

Moderator
    unSOUND
    alibama op 28 februari 2012

want ik denk dat je er wel wat van merkt of het een i5 of een i7 processor is.

ik vind het eerlijk gezegd meevallen… Maar het ligt er aan wat je er mee doet…

ssd is trouwens gewoon dat alles lekker snel opstart.

Dat zeg ik dus ook. Maar ik zeg ook dat OS X juist is gemaakt om te BLIJVEN draaien, dus “alles opstarten” is eigenlijk verleden tijd… Dus waarom dan zoveel geld stoppen in iets waar je de winst maar zelden van gaat ervaren ?

Bijdrager
    alibama

is de mac mini server wel lekker krachtig en snel?
    kan je er met gemak 2 monitoren op aansluiten?
    2e hands mac mini server i7 2.0ghz 2011
    of nieuw mac mini i5 2.3ghz 2011

Moderator
    unSOUND

is de mac mini server wel lekker krachtig en snel?

krachtig en snel met wat ? Dat is wel belangrijk om te weten, welke software heb je in gedachten, welke bezigheden…

Bijdrager
    alibama

photoshop, logic, after effects, vegas pro,

er zit natuurlijk wel een quadcore processor in. wat houd de turbo boost in?
    Intel Core i7-2635QM (2 GHz Turbo Boost met 2,9 GHz)

Bijdrager
    AppleStef

Turbo Boost is een technologie van Intel dat handig is bij programma’s die maar 1 core van je CPU gebruiken (die programma’s maken nog geen gebruik van multi core processors). Je systeem gaat dan denken dat die ene core al het werk doet terwijl de andere cores ook meewerken. Dus i.p.v. dat er 1 core met 2.0 GHz werkt denkt het systeem en het programma dat er 1 core met 2.9 GHz aan het werk is. Dus de bewerking dat je met het programma uitvoert gaat sneller gaan. (sneller dan zonder Turbo Boost)

De Sandy Bridge processors (wat de Mac Mini heeft) hebben Turbo Boost 2.0, wat aanzienlijk beter is als Turbo boost 1.0. Kijk bijv. maar naar mijn Mac Pro: Die heeft een 2.66 GHz Quad-Core processor met Turbo boost 1.0 en die kan ‘maar’ een core tot 2.93 GHz ‘boosten’.

Zo zie je maar dat het aantal GHz dat een processor heeft zeker niet het hele verhaal verteld.

Bijdrager
    alibama

@applesteef bedankt voor je uitleg.

2 schermen aansluiten kan wel toch? op de mac mini server

Moderator
    unSOUND

Hangt van de resolutie van de schermen af… Je hebt 2 aansluitingen, waarvan de één een maximale resolutie heeft van 2560 x 1600, en de andere 1920 x 1200.

Bijdrager
    alibama

oke is cool, waarvoor gebruik jij hem zelf?

Bijdrager
    alibama

toch maar een mac mini 2.3 ghz 2011.
    hoe maak ik hier van een snel ding? wat je eigenlijk niet zou verwachten van een mac MINI?

Moderator
    unSOUND

Door hem af te bestellen en toch de 2,7 GHz i7 te nemen.

Serieus, je koopt nu dus het model met de traagste processor en de minste grafische kaart en denkt dat te kunnen compenseren met wat extra Ram of een andere harde schijf ? Als je snel wilt kunnen rekenen heb je een snelle CPU nodig. ( of GPU, afhankelijk van wat de software die jij gebruikt nodig heeft. )

Het punt is dat er niet één goed antwoord is. Snelheid is relatief als je te maken hebt met verschillende manieren van gebruik. Dunne racefiets-banden zijn snel op asfalt, maar moet je hele stukken door de modder, dan heb je daar helemaal niks aan. Dikke noppenbanden weer wel, maar daar moet je niet op een strakke binnenbaan mee gaan rijden.

Met een computer is het net zo. De ene taak heeft baat bij snelle schijf, de andere bij een grote. De ene taak heeft veel aan meerdere cores, de andere heeft meer aan één snelle. En ga zo maar door. Als je wilt weten wat voor JOU de perfect afgestelde machine is, moet je eerst ( ook voor jezelf ) duidelijk maken wat bij jou het belangrijkste facet van het geheel is. Welk deel van de machine ga je het meest raadplegen… En bedenk je dan ook dat de CPU en GPU 2 zaken zijn die je niet achteraf kunt upgraden. Verkeerde zuinigheid kan je dan lang dwars zitten.

Bijdrager
    AppleStef
    unSOUND op 01 maart 2012

Serieus, je koopt nu dus het model met de traagste processor en de minste grafische kaart en denkt dat te kunnen compenseren met wat extra Ram of een andere harde schijf?

Idd …

Dan maakt hij ook nog een topic aan en zegt dat hij ‘een monster van een computer’ wilt.

Bijdrager
    Hessel89

Ik wil hier wel even bij zeggen dat het midden model ”sneller zal aanvoelen”. omdat daar een AMD videokaart in zit. Het Server model moet het doen met een Intel videokaart, die erg traag is. dit merk je al snel bij dingen als Mission Control, Mini/Maximaliseren van windows, App Exposé, Launch Control. Bij het server model zal dit hakkelig en traag gaan, en af en toe wat grafische glitches vertonen, terwijl dat bij het middenmodel mooi vloeiend verloopt, zoals op een iMac.

trouwens, voor 150 euro meer heb je een iMac 21 inch. dat is ook nog het overwegen waard.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.