5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Haarlem1976

Mac Mini server aanschaffen voor iMovie bewerking

Ik ben van plan mijn huidige Mac Mini 2.4 model 2011 te verkopen en daarvoor als vervanger een Mac Mini Server 2.0 ghz quad core aan te schaffen. Dit omdat mijn huidige Mac Mini het zwaar heeft met o.a. iMovie films te bewerken. Nu zie ik dat de Server versie een vrij basic video kaart heeft namelijk de Intel HD Graphics 3000 processor (logisch voor een server:-) ) Zou deze kaart geschikt zijn voor video bewerking. aan de proccesor zou het niet moeten liggen lijkt mij.

Een iMac zou ik niet willen omdat ik een 21″te klein vind en de 27″te duur voor wat ik hiermee ga doen.

Ik hoor graag jullie mening, bedankt alvast voor de reacties

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Voor het bewerken van video worden er geen hoge eisen gesteld aan de kaart. Het gaat hier voornamelijk om de CPU. Soms als de software de GPU gebruikt, wordt ook die (even) wat belangrijker.

Pas bij 3D rendering zoals CGI in films is een goede grafische kaart van belang.

Bijdrager
    iep

Dan kun je beter de niet-server versie nemen. Deze heeft 2 smaken: eentje met de Intel HD 3000 en eentje met een betere GPU van AMD. Deze is wel iets duurder maar nog altijd wel goedkoper dan de 27″ iMac, de Mac Pro en de notebooks.

Bijdrager
    Haarlem1976

bedankt voor jullie reacties,

Mijn keuze op de server was juiste vanwege de quad core processoren met turboboost functie, de 2,3 en 2,4 zijn dual core’s. Hierdoor lijkt mij een langere houdbaarheid, ik zal mijn mac mini alleen gebruiken voor Iphoto,Imovie en internetten en wil graag een jaar of 5 met mijn mac mini doen.

ook de 2x hd spreken mij aan zodat ik deze in een raid1 opstelling kan zetten.

Bijdrager
    iep

iMovie is niet zo sterk wat multicores betreft. Het maakt wel gebruik van wat frameworks die weer baat hebben bij een snelle videokaart. Ik denk niet dat je veel opschiet met die quad core. Ik zou eens naar wat benchmarks gaan zoeken van iMovie en quad core processoren om te zien wat voor performance winst je dan hebt. iPhoto is ook veel meer een videokaart app dan een cpu app. Voor gewoon internetten en overig desktopwerk heb je niet zulke snelle multicore cpu’s nodig.

De 2x harde schijf is op zich wel handig voor raid1 maar maak niet de fout door te denken dat je hiermee een backup hebt. Het enige wat raid1 doet is zorgen dat je door kan blijven werken wanneer 1 schijf stuk gaat. Cruciaal bij servers maar niet echt voor iemand thuis. Backups zijn echter vele malen belangrijker omdat dit ook andere defecten opvangt. Als het je om backup te doen is lijkt mij een externe schijf icm Time Machine of iets van een online backup een veel betere keus.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.