30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:

Bijdrager
    Joske007

Mac Mini Server

Ik zou een Mac Mini Server kunnen kopen voor 999 Euro en vroeg me af of het gezien de prijs wel de moeite loont.
    Want hierbij moet ik nog wel het geheugen en een SSD of kan je deze 2 harde schijven ook in Raid 0 zetten om vergelijkbare prestaties als een SSD te hebben?
    Helaas zit er bij deze Mac Mini geen iMovie, iPhoto en GarageBand, kan ik hier op een of andere manier nog gratis recht op hebben?

Mac mini Server
    2.3GHz Quad-Core Intel Core i7- processor
    4GB 1600MHz DDR3 SDRAM – 2x2GB
    2X1 TB Serial ATA Drive @ 7200 rpm
    Intel HD Graphics 4000 processor

Bijdrager
    jv65

Bijdrager
    SMTR
    Joske007 op 06 november 2014

Ik zou een Mac Mini Server kunnen kopen voor 999 Euro en vroeg me af of het gezien de prijs wel de moeite loont.
    Want hierbij moet ik nog wel het geheugen en een SSD of kan je deze 2 harde schijven ook in Raid 0 zetten om vergelijkbare prestaties als een SSD te hebben?

Twee harde schijven zullen in RAID0 nooit snelheden geven die bij SSD in de buurt komen.

Bijdrager
    SMTR

De standaard harde schijven van een Mac Mini server zijn 5400rpm.

Bijdrager
    olga.p2000

Voor een leek… wat is RAID en waarom zou je die op 0 willen zetten?

Ik heb namelijk ook server… binnenkort ben van plan om een van HDD’s door SSD te vervangen… en HDD in externe behuizing zetten (aansluiten via USB3).

Bijdrager
    Joske007
    SMTR op 06 november 2014

De standaard harde schijven van een Mac Mini server zijn 5400rpm.

Vreemd?
    Op diverse website staat toch 2X1 TB Serial ATA Drive @ 7200 rpm
    http://www.amazon.com/Apple-Mini-MC936LL-Server-VERSION/dp/B004YLCO64

Bijdrager
    SMTR

Vreemd?
    Op diverse website staat toch 2X1 TB Serial ATA Drive @ 7200 rpm
    http://www.amazon.com/Apple-Mini-MC936LL-Server-VERSION/dp/B004YLCO64

En op heel veel sites staat dat het 5400rpm is… Amazon geeft je blijkbaar foutieve info. Ik gebruik zelfMacTracker voor dit soort zaken, die zit altijd goed.

olga.p2000 op 06 november 2014

Google het even, wikipedia heeft er vast een artikel over.

Ik heb namelijk ook server… binnenkort ben van plan om een van HDD’s door SSD te vervangen… en HDD in externe behuizing zetten (aansluiten via USB3).

Waarom zou je SSD’s in een server plaatsen?

Bijdrager
    Joske007

Info voor een leek:)
    http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php
    Zelf zou ik deze server in raid 0 kunnen zetten, al was het maar om de snelheid toch enigszins te verhogen en ik binnen de garantieperiode de disks niet hoef te vervangen.

Is het gezien de gevraagde prijzen en de huidige nieuwe modellen de moeite waard om deze server aan te kopen?

Bijdrager
    SMTR

Is het gezien de gevraagde prijzen en de huidige nieuwe modellen de moeite waard om deze server aan te kopen?

Als je hier een antwoord op wilt zul je echt wat meer info moeten geven over het gebruik. Wordt het een homeserver of wordt hij in een bedrijf gebruikt? Door hoeveel mensen? Welke taken?

Als homeserver is een i7 voor veel mensen overkill en zou een i5 ook voldoende zijn.

Bijdrager
    Joske007

Het is puur bedoeld voor lichte fotobewerking in Photoshop en Lightroom, maar ook licht videobewerking in iMovie.
    Renderen/converteren van Bluray bestanden naar mkv, enz…

Bijdrager
    SMTR

Waarom koop je dan de Mac Mini Server?? Je gaat hem dus gewoon als desktop gebruiken en niet als server. Neem de normale variant, krijg je ook gewoon de iLife programma’s erbij ipv server software… Heeft wel een HDD minder, maar is ook een stuk goedkoper.

Bijdrager
    Shmoo

+1 waarom in godsnaam een 999,- server model kopen terwijl je hem niet als server gaat gebruiken?

Koop voor 680,- nieuwprijs datzelfde model maar dan de normale variant. Dan heb je alleen minder opslag in de machine zitten maar ik denk dat een externe schijf van 2TB echt geen 220,- hoeft te kosten. Plus je hebt dan ook nog alle gewone software die je graag wilt hebben.

Bijdrager
    olga.p2000

Waarom zou je SSD’s in een server plaatsen?

Omdat ik hoef helemaal geen server. Ik wilde gewone Mac mini met 1GB schijf, maar die voor mijn neus werd gekocht. Dus nam ik maar de server. Die was 100 Euro duurder, dus baalde ik ervan. Het is wel zo dat iemand hier zei dat gezien dat er twee schijven zijn, hoef ik niet een aparte schijfhouder aan te schaffen: die zit al in. En verder Mac mini server is net als gewone Mac mini.

Ik heb al op wiki gelezen wat RAID is, maar snap nog steeds niet wat voor consequenties zullen er zijn als ik Server HDD vervang door een SSD en Macintosh2 HD (tweede HDD) blijft gewoon in zitten. Laatste wilde ik gewoon als data schijf gebruiken. Als die toch al in zit…

Bijdrager
    SMTR

Ik heb al op wiki gelezen wat RAID is, maar snap nog steeds niet wat voor consequenties zullen er zijn als ik Server HDD vervang door een SSD en Macintosh2 HD (tweede HDD) blijft gewoon in zitten. Laatste wilde ik gewoon als data schijf gebruiken. Als die toch al in zit…

RAID heeft niks te maken met het vervangen van een HDD voor een SSD. Als je dat graag wilt, doe het vooral.

Bijdrager
    Joske007
    SMTR op 06 november 2014

Waarom koop je dan de Mac Mini Server?? Je gaat hem dus gewoon als desktop gebruiken en niet als server. Neem de normale variant, krijg je ook gewoon de iLife programma’s erbij ipv server software… Heeft wel een HDD minder, maar is ook een stuk goedkoper.

Omdat de normale i7 (2012) niet meer verkrijgbaar is, dacht ik dat de server met dezelfde spec’s een waardig alternatief zou zijn?
    Wanneer ik een model 2014 zou nemen kom ik helaas nog duurder uit:(
    Op de server kan je toch gewoon gratis yosemite zetten.
    Voor de veiligheid heb ik met de support van Apple contact genomen en kreeg de bevestiging dat de prog’s iMovie, iPoto, enz.. er voor de server niet bijzitten, wel te downloaden en uiteraard dan tegen betaling.

Wat betreft de harde schijven, deze zijn inderdaad wel 7200rpm!

Bijdrager
    SMTR

Omdat de normale i7 (2012) niet meer verkrijgbaar is,

Onjuist:

Amazon.de

Tweakers Price Watch (11 winkels)

dacht ik dat de server met dezelfde spec’s een waardig alternatief zou zijn?

Ja, is gelijk.

Wanneer ik een model 2014 zou nemen kom ik helaas nog duurder uit:(

Klopt

Op de server kan je toch gewoon gratis yosemite zetten.

Klopt

Voor de veiligheid heb ik met de support van Apple contact genomen en kreeg de bevestiging dat de prog’s iMovie, iPoto, enz.. er voor de server niet bijzitten, wel te downloaden en uiteraard dan tegen betaling.

Was door ondergetekende hierboven al gemeld.

Wat betreft de harde schijven, deze zijn inderdaad wel 7200rpm!

Neen, De voorgaande modellen uit 2010 en 2011 hadden inderdaad dual 7200 HDD’s, de 2012 versie niet. Zie het eerder genoemde Mactracker of bekijk everymac.

En als klapper op de vuurpijl, Apple

Mac mini with OS X Server (Late 2012)
    2.3GHz quad-core Intel Core i7, 4GB 1600MHz DDR3 (2x2GB), two 1TB 5400-rpm HDDs, Intel HD Graphics 4000

Bijdrager
    Shmoo

http://tweakers.net/pricewatch/320087/apple-mac-mini-(najaar-2012)-2-komma-3ghz-quad-core.html

Hoezo niet meer verkrijgbaar?

Al die kleinere PC winkeliertjes in dit lijstje zijn echt niet slechter dan al die Apple Resellertjes in het land, het zijn gewoon ook winkeliers die electronica verkopen.
    Daarnaast heb je ook nog de keus uit Bol.com en Wehkamp die twee zijn sowieso betrouwbaar.

Het verschil tussen een 5400rpm en 7200rpm HHD daar zou ik echt niet zo’n aankoop op bepalen.

Bijdrager
    Joske007

Wat betreft de Mac mini server, de man die deze verkoopt “nieuw in de doos” heeft deze besteld met 7200rmp disks.
    Dit even terzijde gelaten.

Ik heb intussen voor de normale Mac Mini i7, al diverse winkels gecontacteerd en bij 1 winkel is deze nog leverbaar maar dan wel aan de prijs van €900:(
    Hier moet ik nog een SSD en geheugen bijtellen.

Bijdrager
    SMTR

Je hebt erg goed in het achterhouden van belangrijke info…

De normale Mac Mini 2012 met i7 is verkrijgbaar voor €690, tel daar de kosten voor een SSD en RAM bij op en je zit onder €999 en je hebt gewoon de volle garantie. Ik zou nooit dat bedrag neerleggen voor zo’n tweedehandse mini, ook al is hij “nieuw in doos”. Je garantie loopt dan vanaf de aanschafdatum van de verkoper….

Goedbedoelde tip voor de volgende keer: wees vollediger in de info die je geeft, dan krijg je ook advies op maat.

Bijdrager
    Joske007

Die Server is wel degelijk nieuw in de doos en met factuur voor de geldigheid van 1jaar garantie!
    Feit is dat het helaas wel aan de dure kant blijft.

Waar zie jij de normale Mac Mini aan de prijs van €690???
    Hoe meer ik rondkijk hoe gekker de prijs wordt:( http://www.kieskeurig.be/server/product/1134890-apple-mac-mini-quad-core-i7-23-ghz/prijzen

Bijdrager
    SMTR

Lees jij de reacties die je krijgt niet?

Shmoo en ik hebben je die link gegeven… Misschien handig als je er dan ook naar kijkt….

Verder betwist ik niet dat de mini nieuw in doos is, ik zeg alleen dat ik hem niet kocht al was hij nieuw in doos. Je hebt sowieso niet een heel jaar garantie, want de garantie tussen moment van aanschaf en het moment dat JIJ hem koopt is al verstreken. Je wordt afgezet!

Bijdrager
    Joske007

Heb inderdaad deze links ter harte genomen:)
    Uit het lijstje kan alleen Yorcom de Mac Mini binnen een termijn van 2 weken nog leveren aan de prijs van € 789

Intussen heb ik een goede bron kunnen bemachtigen, die me een adres heeft gegeven waar de Mac Mini i7 nog aan €659 incl. BTW is te verkrijgen:)
    Maakt het uit welk merk 16GB geheugen ik neem voor de Mac Mini (zie link Alternate)?
    https://www.alternate.be/html/product/listing.html?cmd=change&order=null&lk=5999&tk=7&navId=11556&filter_5=&filter_4=SO-DIMM&filter_3=2+st.&filter_2=16+GB&filter_1=

Bijdrager
    Joske007

Yes, de deal is rond en kan morgen mijn Mac Mini i7 quad-core afhalen en wil graag de onderstaande zaken gelijktijdig aankopen.

Maakt het voor de Mac Mini iets uit welk merk van geheugen je neemt of maakt het geen verschil uit buiten de prijs dan gerekend?
    Iemand die me aub kan zeggen of de onderstaande hardware prima als investering is?

Geheugen 16GB: https://www.alternate.be/html/product/listing.html?navId=710&tk=7&lk=6004
    SSD Samsung 840 EVO: https://www.alternate.be/Samsung/840-EVO-MZ-7TE250BW-250-GB-SSD/html/product/1090484?tk=7&lk=6086

Bijdrager
    olga.p2000

Helaas zit er bij deze Mac Mini geen iMovie, iPhoto en GarageBand, kan ik hier op een of andere manier nog gratis recht op hebben?

Weet je zeker?? Ik heb mijn server model net 10 dagen. Ik kon via App Store gewoon alles downloaden, gratis. Ik heb nu iMovie, iPhote, Keynote etc… Omdat ik nog een oude OSX heb (Mountain Lion) werd zelfs medegedeeld dat er oudere versie erop gezet wordt. Ik ben heel blij mee.

Geheugen 16GB: https://www.alternate.be/html/product/listing.html?navId=710&tk=7&lk=6004
    SSD Samsung 840 EVO: https://www.alternate.be/Samsung/840-EVO-MZ-7TE250BW-250-GB-SSD/html/product/1090484?tk=7&lk=6086

Onderstaande schijnt heel goed te zijn, zeker geschikt voor mac mini late 2012 en op deze website ook de goedkoopste:

https://www.4launch.nl/shop/product/127984/-1x8gb–ddr3-sodimm–pc12800–apple/tweakers

Ga je ergens anders/andere RAM aanschaffen, let op dat het DDR3-1600 SODIMM is. Staat op website van Apple. RAM heb je ECHT nodig! Ik heb op mijn nieuwe mac mini even Activiteiteweergave aangezet. Oei! Vooral RAM zit helemaal er tegenaan, al doe ik niks bijzonders.

Samsung 840 EVO ben ik zelf van plan aanschaffen. Er is nieuwere (en duurdere) versie: 850 EVO. Betaal je zo’n 100 euro meer.
    Een goede website met veel commentaar en ervaringen is computerstore.nl. Ik koop daar zelden: goede service, maar minstens 15-20 euro duurder dan ergens anders. Maar meestal haal je onwijs veel informatie uit commentaar – dus mensen die het werkelijk gekocht hebben.

Mag ik je vragen waar heb je je mac gekocht, voor hoeveel en welke versie? Puur uit nieuwsgierigheid. Alvast bedankt!

Bijdrager
    Joske007

Wat een prijsverschillen zeg! Thnx:)
    https://www.4launch.nl/shop/product/127984/-1x8gb–ddr3-sodimm–pc12800–apple/tweakers

Wat betreft de SSD zit ik met de Samsung 840 EVO gelukkig dus goed, meer snelheid winst zal er met de nieuwe Samsung 850 in een Mac Mini maar minimaal zijn.

Bijdrager
    computer space

Ik zou voor paar tientjes meer een 840 pro pakken.

Bijdrager
    trabant

[RAM heb je ECHT nodig! Ik heb op mijn nieuwe mac mini even Activiteiteweergave aangezet. Oei! Vooral RAM zit helemaal er tegenaan, al doe ik niks bijzonders.

Ach, dacht de browser, als dat geheugen er toch in zit, kan ik er net zo goed breeduit in gaan zitten. Zonde als het niet gebruikt wordt. Browsers en RAM zijn net high maintenancevrouwen met een inloopkleerkast. Het maakt niet hoe groot het is, ze krijgen dat cache altijd vol.
    En het zou ook zonde zijn al al dat dure geheugen er ongebruikt in zou zitten.
    Interessanter dan de vraag hoe vol het geheugen zit, is de vraag hoe snel het volloopt. En of ze vanzelf de kleerkast uitmest als het niet langer gedragen wordt.

Voor PPC Macs had je een programmaatje DINMM (Do I Need More Memory), geen flauw idee of er ook voor de huidige machines zo’n dedicated progje is gemaakt. Maar kijk eens op Bresink.com.

En als je je mini’s geen serverwerk laat doen, flikker die serversoftware er dan af en zet de gewone OSX vanaf 10.8.1 erop. Een beetje internetter kan daar wel aan komen, iLife dito.

Bijdrager
    olga.p2000

En het zou ook zonde zijn al al dat dure geheugen er ongebruikt in zou zitten.

Ben volkomen mee eens.

Ik deed meer dan alleen internetten, maar toch naar mijn belevenis geen zware toepassingen.

Ik heb hier (in andere discussies) heel veel meningen gelezen. Men vindt SSD overbodig en dat die niks aan snelheid toevoegt.. meer RAM ook niet nodig etc. En ik twijfel er niet aan dat in de meeste gevallen heeft men gelijk, vooral als het goed geargumenteerd wordt.

Voor mijzelf heb ik een volgende argumentatie. Ik heb het vandaag de dag niet nodig. Ik koop computer voor jaren. Ik wil gewoon één keer die open doen, vervangen dingen die ik vermoed dat ik in de toekomst hoe dan ook zal vervangen en ga mijn systeem opbouwen. Software erop zetten, bestanden bewerken etc., zonder kijk meer om.

Verder maak ik mij lichtelijk zorgen over het feit dat Apple steeds minder en minder mogelijkheden biedt om zelf aan je computer te sleutelen. In de nieuwe Mac mini kan je geen RAM op een latere moment meer uitbreiden. Je moet het meteen bij aankoop door Apple laten doen voor driedubbele prijs. En dan komen wij op volgende probleem: fabrikanten op een korte termijn zullen geen RAM uitbreidingen meer produceren. Als je die toch niet kan vervangen – niemand gaat ze kopen! Dus op het moment dat ik het nodig zou kunnen hebben (zullen wij zeggen voor het gemak, over drie jaar) wellicht is er helemaal niks te koop!

Ik heb mijn geweldige servertje met met ruim 20% korting gekocht. Dat zie je niet gauw bij Apple producten. Voor gespaard geld ga ik die dus upgraden en hopelijk komende 5 jaar (en hopelijk meer) heb ik geen kijk meer om. En daarna zien wij het weer.

Bijdrager
    Joske007
    computer op 06 november 2014

Ik ga en heb de gewone Samsung EVO 840 besteld en is zonet geleverd.

Bijdrager
    Joske007
    computer op 06 november 2014

Ik ga en heb de gewone Samsung EVO 840 besteld en is zonet geleverd.
    Zo dadelijk ga ik de harde schijf eruit halen en vervangen door deze SSD.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.