9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Novak

Mac mini Server.

Beste,

Hopelijk kan iemand mij verder helpen. Ik heb nog niets gekocht. Dit is louter om informatie te winnen.

Ik ben van plan om een Mac mini server te kopen. Ik heb momenteel thuis 1x iMac 2009, 1x iMac 2011 & 1x Macbook Pro 2012.

De bedoeling is als volgt, ik wil op de Mac mini server, 4 accounts aanmaken (Gebruiker 1, gebruiker 2, gebruiker 3 & iTunes.
    (laatste enkel voor muziek.) Zodat ieder zijn eigen account heeft en 1 gezamenlijk iTunes bibliotheek.

Op de 2 iMac’s & Macbook Pro worden geen accounts aangemaakt, deze mogen enkel (kunnen) inloggen via netwerk op de aangemaakte accounts die op de Mac mini server staan.

Is dit mogelijk? En is dit moeilijk te configureren?
    Ook had ik graag een mail server opgericht, zodat ik het mailadres van Telenet niet meer hoef te gebruiken.
    Iemand die mij verder raad kan geven & uiteraard verdere info?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groeten,

Bijdrager
    Ir.Bob

Voor iTunes hoef je geen aparte account aan te maken. Je kunt alle muziek op een schijf zetten en mensen daar hun iTunes naar toe laten wijzen. Voordeel, iedereen kan z’n eigen muziek, ratings playlists e.d. kiezen. Of twee je gebruikt thuisdeling, maar da’s allen luisteren en verder niks.

Ja je kunt een network only account maken, en nee dat is niet aan te raden (netwerk down betekend alles down), zeker voor een laptop niet. Je kunt ook een soort ‘roaming account’ maken, waarbij alles op de server staat, tenzij je bijvoorbeeld buitenshuis bent (wat met een laptop wel eens gebeurt). Het is dan nog steeds onmogelijk extra account aan te maken op de iMac / MBP. Dit is niet moeilijk te configureren.

Je kunt aan de Mac-zijde gemakkelijk een mailserver opzetten, maar je moet wel een vast IP-adres (of DynDNS) hebben en een hostnaam. Voor die ben je overgeleverd aan je Internet provider en/of een derde partij zoals DynDNS. Om dit netjes op te zetten heb je wel een beetje kennis van netwerken en email nodig. Verder moet je er rekening mee houden dat als je Mac Mini uit staat (stroomstoring?!) je mail onbezorgbaar is. Om dat te voorkomen moet je een ‘BackupMX’ hebben, er zijn verschillende bedrijven die dat aanbieden.

Bijdrager
    sYnDaEx

Maar wat is nu het verschil van een Mac Mini en een Mac Mini Server? Alleen de Software toch??

En als dat zo is dan kun je een goedkopere mac mini kopen, upgraden naar Mountain lion als het er al niet opstaat, en dan het Server gedeelte apart downloaden is de app store lvoor 16 €

En DynDNS is niet meer gratis.

Bijdrager
    Goodheart

Een Mac Mini server heeft 2 harde schijven. Die kun je softwarematig in RAID-1 zetten, zodat je bij schijfuitval niet meteen het haasje bent.

Bijdrager
    macpro

Een Mini server heeft ook een quad core processor. En OS X Server maakt dankbaar gebruik van die cores.
    Goedkoop kan in zo’n geval duurkoop zijn.

Netwerk accounts op de mini zetten kan. Maar je hebt inderdaad de kans dat je gebruikers niet meer kunnen inloggen omdat de mini een keer down is.
    Alleen heeft Ir.Bob volgens mij een schrijffout gemaakt. Hij zegt dat het dan “onmogelijk” is om nog een extra account op de Mac aan te maken, maar dat moet natuurlijk “mogelijk” zijn.
    Voor draagbare apparaten kun je kiezen voor de mobile accounts, indien ze ook worden gebruikt buiten het gebouw. Nadeel van mobile accounts is dat er altijd een stukje synchronisatie plaatsvind tussen Mac en server bij het in- en uitloggen.

Bijdrager
    Novak

Bedankt, allemaal.

De hoofd zaak blijft iTunes. Ik wil eigenlijk dat iedereen van eender welke Mac, de iTunes kan bedienen, downloaden, luisteren en films kan kijken met de Apple tv. Zonder gebruik te maken van thuisindeling.

Dus dacht een server hiiervoor aan te schaffen. Misschien eens proberen mijn externe hdd drive aan te sluiten op mijn airport extreme. Gaat dit goed werken??

Mvg

Bijdrager
    macpro

Als het puur om iTunes te doen is, dan heeft het geen zin om een server aan te schaffen.
    Ik heb hier een gewone Mac mini staan met flink wat schijfcapaciteit. Daar staat alle muziek op, maar ook alle DVD’s. Via iTunes wordt dat aangeboden aan andere Macs, de Apple TVs, een Airport Express en een SqueezeBox.

Bijdrager
    Novak

Met aangeboden bedoel je, via thuisindeling? Denk persoonlijk dat ik voor een gewone Mac mini ga met groot hdd capaciteit.

Mvg

Bijdrager
    mtb

Je kunt toch maar met 1 acount tegelijk verbinding maken met itunes? En met thuisdeling kun je niets wijzigen in je itunes bibliotheek die op de mac mini staat alleen afspelen, toch?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.