9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    MacPini

Mac mini probleem

Hallo.
    Ik heb al een lange tijd een probleem met mijn mac mini.
    Als ik hem opstart krijg ik een wit scherm, en dan moet ik hem uit en weer aan en weer uit en weer aan totdat hij het eindekijk doet.
    Soms gaat ie in een keer aan, maar een keer ging die helemaal niet meer aan. Maar hij start wel op met het apple geluidje, en je ziet het apple logo.
    Totdat hij klaar is met opstarten, en dan komt het witte scherm.
    Nog een probleem: als ik een game speel, zoals league of legends of minecraft, dan begint het scherm te flikkeren en valt het uit, maar als ik iemand op skype heb, kan ik daar nog gewoon mee praten. Bij league of legends valt hij sneller weg dan bij andere games.
    Ik heb geen idee wat dit kan zijn, want mijn specs zijn ook gewoon goed: 2,5 ghz intel core i5. 4 gb 1333 mhz ddr3 geheugen. Amd radeon HD 6630m 256 mb. Mac os c lion 10.7.5 (11g63) . Beeldscherm is een philips 196vl, met 1280 720 60 hz, pixeldiepte 32 bits kleur.
    Het heeft niet met het beeldscherm zelf te maken want als ik het op een groot apple beeldscherm test, doet ie hetzelfde. Nieuwste software zit er op, dus ook geen missende drivers (denk ik). En het beeld valt niet helemaal uit, je krijgt gewoon een vage kleur, of alles flikkert heel vel, of het beeld wordt in twee├źn gesplits, of de muis op het scherm wordt pixelachtig.

Dit is mijn eerste topic op een pc forum ooit, dus mijn excuses als ik het niet goed heb uitgelegd.

Ik hoop heel erg dat jullie mij kunnen helpen, want ik vindt dit heel erg vervelend.

Bijdrager
    computer space

Klinkt alsof de Radeon kastje wijlen is.
    Draai eens een temperatuur-app en kijk hoe warm de radeon wordt?
    Wordt ie te heet, maak m dan open en haal het stof er uit.

Overigens zou jouw scherm op 1366×768 moeten draaien, niet op 1280×720.

Kun je het gekke scherm vastleggen? Met Cmd-shift 3 of met een fototoestel?

Bijdrager
    MacPini

Wat bedoel je met het radeon kastje? En hoe moet ik die afstoffen?

Bijdrager
    computer space

kastje-wijlen, geen kastje….
    In de Mini zitten 2 chips op je moederbord, GPU en CPU. Beide zijn verbonden met een koelvin, waar weer een ventilatortunnel/heatpipe overheen staat. Dat ding zit met hittegeleidingspasta op de 2 chips. Als dat niet lekker zit, wordt de Radeon chip te heet, en gaat ie gek doen. Als je op tijd bent, is het nog te repareren, maar wellicht is ie al beschadigd. Zoek eens op “new heat paste mini 2011” o.i.d.
    http://www.ifixit.com/Teardown/Mac+Mini+Mid+2011+Teardown/6131
    En kijk dan bij stap 11

Hier nog wat over het vervangen van paste, temperaturen, hoe die te meten etc.
    http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1651864

Bijdrager
    MacPini

ik heb gekeken hoe warm hij wordt tijdens het gamen, en dat is rond te 60 graden.
    er zat ook geen stof op de videokaart.
    en dit probleem heb ik al best wel lang, dus ik weet niet of ik het kan repareren.
    moet ik nog steeds foto’s en een video laten zien?
    of hoeft dat niet?
    en als de videokaart kapot zou zijn, wat moet ik dan doen?

Bijdrager
    MacPini

de links naar youtube: https://www.youtube.com/watch?v=WzKP4QDBDzY&feature=youtu.be en https://www.youtube.com/watch?v=yOdGhXJqvl8&feature=youtu.be.
    dit zijn twee voorbeelden van wat er gebeurd, ik kan het geluid van het spel wel horen.
    soms kan ik ook cmd tab doen, en dan kom ik op het bureaublad, waar hij het gewoon weer doet.
    heb je ook nog foto’s nodig?

Bijdrager
    MacPini

Oke, ik heb de twee kaartjes eruit gehaald en het stof weggeblazen, dat er niet zat.
    Toen wou ik de mini weer aanzetten, toen er niks gebeurde, geen apple geluidje, alleen maar bliepjes.
    Om de 3 tot 5 seconden, weet het niet zeker.
    Er gebeurt verder niks.
    En de bovenste kaart zit heel erg los en niet goed vast.
    Ik wordt hier echt helemaal gek van!
    Help!

Bijdrager
    computer space

Wanneer gekocht? Wellicht nog garantie.

Bijdrager
    MacPini

Mid 2011, dus geen garantie…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.