9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    dirkbouwman

Mac mini: panther >> tiger en geheugenverbetering

Hallo,

Een collega van mij heeft mij gevraagd of ik zijn Mac mini (G4 1,42Ghz, 256mb ram en OSX 10.3.9) even helemaal wilde gaan nakijken. Hij wil ook nog een cursus Office doen op deze mac.

Nu heb ik Office 2008 mac NL en OSX 10.4 nog wel liggen voor hem dus dat is het probleem niet. Echt voor Tiger is 256 mb ram wel zeer minimaal dus er zal een 1gig geheugen in moeten. Waar kan ik dit het beste kopen? Ik zag dit http://www.macstuff.nl/product_info.php?cPath=21_87_426&products_id=332 is dat wat? Is het moeilijk en/of risicovol om dit zelf te vervangen?

En verder wil ik het systeem upgraden van 10.3 naar 10.4. Aangezien de collega niet zo veel programma’s en documenten op zijn computer heeft staan wordt dit een schone installatie. In hoeverre is dit risicovol en draait dit goed op de bovengenoemde MAC met 1gig geheugen?

Dirk

Bijdrager
    rrkramer

Ram uitbreiding zou wel gewenst zijn
    Ik heb dezelfde config gehad, maar dan met 512 mb en daar kwam ik een beetje mee tekort.

Voor de rest is dit een prima plan.

Ik merkte zelf overigens dat mijn mini met 10.4 sneller liep dan 10.3 (ja ik schrijf het zoals ik het bedoel)

Ram uitbreiding vond ik bij mijn mini wel beetje eng, omdat je hem niet zomaar openschroeft.
    Mailamac verkoopt ook dit geheugen. Goede prijs snelle levering, eenvoudig betalen.

Bijdrager
    MouseMighty

Gewoon bij mailamac bestellen, plamuur mes klaarleggen, handleiding opzoeken op internet, mini openmaken, latje geheugen vervangen door 1 latje van 1 GB (want er is maar 1 geheugen slot!). Dichtdoen, opstarten van 10.4 cd/dvd en dan red je je verder wel denk ik :wink: (Bovenstaande methode heb ik zelf nl ook toegepast op een 1,42Ghz PPC Mac mini alleen die kwam met 10.4 en daar staat nu 10.5 op)

Bijdrager
    trabant

’t Is dat genoemde winkels geen plamuurmessen meeleveren, maar zo wurm je een Mac Mini open.
    Als de machine toch open ligt, kun je overwegen om er ook een grotere harddisk in te doen. Die originele 40 of 80 GB houdt immers niet over.
    Als die 10.4 bij een andere Mac meegeleverd is, zal het upgraden daarmee niet lukken. Overigens trekt dat machientje 10.5 ook wel prima.

Oh, à propos office 2008 cursus: klik.

Bijdrager
    dirkbouwman

Ok, mensen, bedankt voor alle reacties.
    Tiger installeren moet dan in elk geval wel gaan lukken. Op de geheugenupgrade zijn verder verbeteringen echt niet nodig want de collega heeft de mini alleen nodig om Office te leren, te internetbankieren en te mailen en internetten.

Echt dat geheugen, ik zie op mailamac wel goed geheugen van kingston staan:
    http://www.mailamac.nl/index.php?action=showdetails&from=list&pageNr=1&productId=KTAIMAC4001G&sid=f893cda708fd6056add84814708f2a81

En op macstuff vind ik dit:
    http://www.macstuff.nl/product_info.php?cPath=21_87_426&products_id=332&vat_disp=1

Mailamac kost iets van 46 euro terwijl macstuff ongeveer 30 euro is, een fors verschil. Is het geheugen van macstuff voldoende of kan ik beter voor iets anders kiezen?

Bijdrager
    MouseMighty

Macstuff ken ik niet, mailamac wel, kingston geheugen is goed. Overigens kan het wel fout gaan maar weet dat terugsturen van brak RAM bij mailamac nooit zoveel problemen oplevert. Wel het originele reepje dus bewaren (ivm kernel panics als het nw geheugen beetje brak blijkt te zijn).

Bijdrager
    Golfgast

Ik heb hier dezelfde machine staan. Tip: ga voor 1GB geheugen, en als het mogelijk is voor Office 2004 en niet voor 2008 aangezien deze laatste erg traag werkt.

Bijdrager
    dirkbouwman
    ”Golfgast”

Ik heb hier dezelfde machine staan. Tip: ga voor 1GB geheugen, en als het mogelijk is voor Office 2004 en niet voor 2008 aangezien deze laatste erg traag werkt.

Hmmm ik had al wel gehoord dat Office 2008 wat trager werkte dan Office 2004 maar is het ook echt onwerkbaar dan? Of is alleen opstartijd langer?
    Ik heb Office 2008 in het Nederlands en Office 2004 enkel in Engels.

Bijdrager
    trabant
    ”MouseMighty”

Macstuff ken ik niet, mailamac wel

Hier andersom. Ben een tevreden klant.

Zo te zien is het Kingston KTA-reepje van MaM speciaal voor Mac ontwikkeld (of in de mark gezet) en dat van MacStuff heeft 5 jaar garantie. Ik heb in beide reepjes het volste vertrouwen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.