16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    timmiex

Mac mini of Power Mac G5

hallo hier even een vraagje:

Ik heb nu de eerste generatie mac mini met 1.4 Ghz en ik kan een Power Mac G5 krijgen nou is die een halfjaartje ouder ofzo. hij heeft 2 Ghz. Miscchien is dit een domme vraag maar zal ik dat doen? er zit trouwens ook nog een officieel apple scherm bij. maar ik vind de power mac g5 zo groot. graag advies.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

De PowerPC G5 (970) is sowieso al sneller dan de PowerPC G4 (7400). Verder heeft de G5 meer uitbreidings mogelijkheden, en kan er meer geheugen in. Het scherm maakt het natuurlijk af. Gezien dat je een 1.4GHz G4 hebt, ga ik er maar vanuit dat je een mid-2005 model hebt. Als dat zo is, dan krijg je een DC (niet DP!) model 2GHz G5. Kortom, een snellere architectuur, meer mogelijkheden, en een dual core 2GHz CPU tegen een single-core G4 op 1.4GHz. Maar wat doe je ermee? Dan pas kunnen we zeggen wat beter zou zijn.

Bijdrager
    timmiex

vooral iTunes, Safari, spotify, MSN, Photoshop, Garageband, Word.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

iTunes, Safari, MSN, Word en Spotify draaien natuurlijk prima op de G4. Maar ik denk dat hij bij Garageband snel gaat stotteren, en een G4 Photoshopt natuurlijk niet echt heel lekker. Als ik de keuze zelf kreeg zou ik voor de G5 gaan.

Bijdrager
    timmiex

deze heb ik nu:

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dat is dus het early-2005 model mini. Dan zou je een DP (niet DC) model krijgen. En om dat even te verduidelijken:
    -DC = Dual Core
    -DP = Dual Processor
    Mijn advies: ga voor de G5, ook al is hij zo groot. Er zal vast een merkbaar verschil in zitten. Wat zijn je huidige specs, en wat zijn de specs van de G5?

Bijdrager
    timmiex

en dit krijg ik:

Computernaam: Power Mac G5
    Computermodel: PowerMac7,3
    Processortype: PowerPC G5 (3.0)
    Aantal processors: 2
    Processorsnelheid: 2 GHz
    L2-cache (per processor): 512 KB
    Geheugen: 1.5 GB DDR SDRAM
    Bussnelheid: 1 GHz
    Opstart-ROM-versie: 5.2.4f1

ik snap 2 dingen niet betekend dit dat ik 1.5 GB werkgeheugen heb?
    en wat betekend L2-cache en bussnelheid?

Bijdrager
    timmiex

nog 1 dingetje toevoegen ik heb nu
    L2-cache: 512
    Ram: 512 mb
    Bussnelheid: 167 Mhz

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je hebt nu in je Mini 512MB geheugen. Een halve GigaByte dus. De G5 heeft straks 1,5GB geheugen, 3 keer wat je nu hebt dus: 3×512=1536MB. Als
    De L2-cache is het geheugen op de CPU zelf. Dit geheugen kan gebruikt worden om heel snel instructies in op te slaan. Over het algemeen geldt hiervoor: hoe meer, hoe beter.
    De bussnelheid wil wat zeggen over hoe snel de systeemsbus is, dus hoe snel de computer kan communiceren met geheugen, PCI-slots, en bv. de grafische kaart. Als het goed is wordt deze snelheid bij de G5 en G4 de CPU gemeten, de FSB dus.

Bijdrager
    timmiex

Met andere woorden alles is beter aan die computer en dan nog het voordeel dat ik nu een scherm heb van de aldi en dan een officieel apple scherm krijg:D:D en dat alles gratis. :lol::lol: ik ben echt blij.

Bijdrager
    timmiex

je ziet het trouwens ook in prijs verschil de mac mini was €500 en de power mac G5 €2500

Bijdrager
    Xserve

Die G5 lijkt me zeker een degelijke computer en een pak sneller dan de G4, maar vergeleken met een hedendaagse Intel-Mac is hij niet echt indrukwekkend. Toch denk ik dat je er nog wel wat jaren plezier aan zou kunnen hebben.

Bijdrager
    mark-a-mac

Zou de aanbieder wel even vragen naar de gebruikservaringen. Geen ‘Blazing fans’ of andere verschijnselen? De G5 DP 2.0 heeft een iets mindere betrouwbaarheidsscore. Overigens beleef ik al jaren plezier aan deze machine en is het ding voor alledaagse taken snel genoeg. Hell, hij verslaat zelfs in vele opzichten de Vista-laptop uit 2008 die hier ook rondslingert…

Bijdrager
    timmiex

ik krijg hem gratis van mijn oom omdat hij een iMac koopt.:lol: en die ventilator heb ik nu ook met mijn mac mini.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zou eerlijk gezegd bij voorbaat niet meer voor een G5 gaan. Dan zou ik liever verder sparen voor een klein inte-machientje, waar je zeker gezien de ontwikkelingen veel meer aan zal hebben op de lange(re) termijn. 10.6 en 10.7, om maar niet te spreken van software die tegenwoordig ontwikkeld wordt, is vaker niet dan wel beschikbaar voor PPC-machines, waar jouw G4 en G5 ook onder vallen.

Bijdrager
    Ezri Dax
    joram op 23 november 2010

Ik zou eerlijk gezegd bij voorbaat niet meer voor een G5 gaan. Dan zou ik liever verder sparen voor een klein inte-machientje, waar je zeker gezien de ontwikkelingen veel meer aan zal hebben op de lange(re) termijn. 10.6 en 10.7, om maar niet te spreken van software die tegenwoordig ontwikkeld wordt, is vaker niet dan wel beschikbaar voor PPC-machines, waar jouw G4 en G5 ook onder vallen.

Hij krijgt hem gratis, waar hebben we het over. Neem die G5, niet verder over praten en lekker doen waar joram het over heeft. De G5 gebruiken en sparen voor een nieuwe (i)Mac(Pro/mini)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.