30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    nebilem

Mac mini of Macbook Pro

Hallo,

Ik ben van plan om een mac te kopen en heb hiervoor 1300 euro gespaard. Ik twijfel tussen een Mac Mini of een Macbook Pro.

Mac mini kost maar 615 euro via de site van apple en een Macbook pro 13 inch 1011 euro. Ik wil de Mac mini eventueel aansluiten aan mijn HP 19 inch scherm die heeft echter geen hdmi. Ik vind de magic mouse en toetsenbord te duur daarom wil ik mijn Microsoft muis en toetsenbord gebruiken met de Mac mini. Of zeggen jullie ga voor de Macbook Pro hoewel er waarschijnlijk wel een nieuw versie zal verschijnen? Microsoft office 2011 kost maar 55 euro ofzo dat is ook best wel redelijk.

Graag advies.

Moderator
    unSOUND

Om een degelijk advies te geven is het wel handig als we ook weten waar je hem voor gaat gebruiken, welke software er op moet gaan draaien, dergelijke info.

De muis zou ik wellicht niet aanraden nee, maar het toetsenbord wel. Die is zijn geld dubbel waard.

Bijdrager
    Pieterr

De Mac mini is 699 euro.

Heeft je HP monitor een DVI ingang? Zo ja, dan kun je gewoon een HDMI-DVI kabel gebruiken.

Bijdrager
    nebilem
    Pieterr op 07 januari 2011

De Mac mini is 699 euro.

Heeft je HP monitor een DVI ingang? Zo ja, dan kun je gewoon een HDMI-DVI kabel gebruiken.

Voor studenten 615 euro. Mijn monitor heeft inderdaad een DVI-ingang.

Bijdrager
    Appeltje

Je hebt 1300 gespaard,, waarom niet gewoon een 21,5 inch iMac?:smile:

Bijdrager
    nebilem

Ja dat is ook een optie de goedkoopste kost maar 1055 euro. Maar dat neemt weer veel ruimte in beslag.

Moderator
    unSOUND

Hij neemt net zo veel ruimte in als die HP monitor… Maar dan mooier.:wink:

Bijdrager
    Pieterr

Ik weet niet welke 19″ HP monitor je precies hebt, maar hoogstwaarschijnlijk heb je een monitor met een TN paneel.

Met de iMac haal je meteen een monitor met een beter (IPS) paneel, en een hogere resolutie, in huis.

Bijdrager
    1984

Zo hou je nog 200 euro over +je hebt een snellere Mac

Bijdrager
    Little Idiot
    Keep op 07 januari 2011

Je hebt 1300 gespaard,, waarom niet gewoon een 21,5 inch iMac?:smile:

\
    voor 1100 heb je een 21,5 inch mac, MET muis EN toetsenbord, Waarom zou je een mini willen? En de pro had je net voor de kerst moeten kopen voor 999,-

Bijdrager
    mymac

De iMac blijft de beste value for money Mac. Mac mini is niet goedkoop, en als dit je eerste Mac is zou ik zeker voor een iMac gaan. Of zou je graag mobiel willen werken? Dan ‘moet’ je natuurlijk wel voor een MB(Pro) gaan.

Bijdrager
    mymac
    nebilem op 07 januari 2011

Voor studenten 615 euro.

Waar studeer jij? Ik zie 642,60 staan. Of zit je op de TU Delft, die hadden geloof ik de hoogste korting namelijk. Ik kijk via gewoon Surfspot.

Bijdrager
    jgmkoster

voor TU Delft studenten idd 615,23

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik sluit me aan bij het iMac kamp.
    En waarom? Aangezien je indien je voor een mini zou kiezen niet mobiel bent, lijkt mobiliteit geen pré. In dat geval kun je inderdaad beter voor een iMac kiezen vanwege de betere prestaties. Een “book” is in dat geval voornamelijk handig als secondaire computer…

Bijdrager
    Vassilli

Idd, lekker voor de iMac gaan. Prachtig scherm en veeel sneller.

Geblokkeerd
    Anoniem

Aan de andere kant: met een Mini blijft er zat over (bijna de helft) wat je ook in andere dingen kan steken. Immers, je zal ook Office for Mac nodig hebben en misschien nog andere software. En bovendien heb je volgend semester vast ook boeken nodig.

Als je al een scherm en tobo+muis hebt kan je als student best je geld ook aan andere dingen uitgeven.

Bijdrager
    Little Idiot

Ik heb 1300 euro gespaard snijdt dan geen hout. De vergelijking tussen een kale Mini en een Macbook Pro is wel een hele rare dan. Vraag blijft wat wil je er mee?

Bijdrager
    nebilem

Ik ben een student en ga vooral word, powerpoint en dergelijke gebruiken. Daarnaast ga ik volgend jaar in het buitenland studeren, maar heb al een goede laptop van HP thuis. Dus daarom is het lastig kiezen.

Bijdrager
    iep

Een iMac heeft een gigantisch spiegelende glasplaat en geen optie voor een ontspiegelde versie. De 13″ MacBook Pro heeft dat echter ook. Daar moet je echt groot fan van zijn. Als je dat niet bent is een iMac/13″ MacBook Pro helaas absoluut geen optie. Helaas moet je dan kiezen voor de veel duurdere Mac Pro (heb je wel aardig wat power in huis) of de Mac mini (waarbij je mogelijk weer wat power te kort komt; dat probleem had ik op een gegeven moment dus heb ik nu een Mac Pro). Bij een laptop zit je aan de 15″ of 17″ MacBook Pro vast omdat die wel de optie voor een mat scherm hebben. Een Mac mini is een mooi instapmodel en ook nog eens de goedkoopste Mac wat prijskaartje betreft. Al helemaal als je al een scherm, muis en toetsenbord hebt. Een extra computer er naast kan handig zijn.

@nebilem: hoe oud is je laptop nu en wanneer ben je van plan om ‘m te gaan vervangen (toekomstvisie)? Als dat een oud beestje is die je binnen afzienbare tijd zou willen vervangen dan is het wellicht beter om voor de MacBook Pro te gaan. Als student kun je vandaag de dag eigenlijk niet zonder een laptop. Overigens is de witte MacBook ook de moeite van het bekijken waard. Deze is weer een stukje goedkoper dan de 13″ MacBook Pro en op dit moment voor 899 bij o.a. Saturn te verkrijgen.

@hendrik: de keuze is tussen een Mac mini en een MacBook Pro. Die MacBook Pro is anders heel erg mobiel;)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik zou ook voor de iMac gaan. In vergelijking met de MacMini en de MacBook Pro is the iMac “the most bang for the buck”. Ik blijf er ook bij dat een laptop alleen handig is als tweede computer.

Bijdrager
    1984
    iep op 07 januari 2011

Een iMac heeft een gigantisch spiegelende glasplaat en geen optie voor een ontspiegelde versie.

Dat is inderdaad een groot nadeel , echter zijn wel opties, 1 zet er een fatsoenlijk scherm langs, 2 gebruik folie

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    iep op 07 januari 2011

@hendrik: de keuze is tussen een Mac mini en een MacBook Pro. Die MacBook Pro is anders heel erg mobiel;)

De keuze van de TS gaat inderdaad over een Mac mini of een MacBook Pro. Maar omdat de TS genoeg had gespaard om i.p.v. een Mini ook een iMac te kunnen kopen opperde sommige leden om de Mini te laten vallen en voor een iMac te gaan. Ik was het daar mee eens, want aangezien de Mini juist niet mobiel is, en mobiliteit dus voor de TS géén pré lijkt te zijn, (want anders kies je überhaupt niet voor e.v.t. een Mini) kun je i.p.v. die Mini net zo goed een iMac kopen.
    Heb je gelijk alles in één, inclusief die glasplaat. (Maar geloof me, dat went wel ik merk het al lang niet meer:cool: ).

Een vriend van mij heeft een Mini met een scherm dat bij haast alle resoluties een verkeerde beeld ratio geeft. Dus net als bij sommige film ratio’s ziet hij alles “plat”. Is hij (zegt tie) ook al aan gewend …

Geblokkeerd
    Anoniem

Wacht, de TS zegt dat ie al een goede laptop heeft. Dan zou ik m’n geld echt op de bank houden:)

Aan de andere kant kan de HP laptop ook worden verkocht. Neem je dan een witte MacBook dan heb je echt een goede laptop en je houdt alsnog geld ove voor software en je studie:)

Moderator
    unSOUND

HP laptop en scherm de deur uit + spaargeld = iMac & iPad:razz:

Geblokkeerd
    Anoniem

Haha, dat kan ook nog… Maar then again, studenten heh? Die hebben altijd wel geld nodig. Geen reden het meteen op te maken:)

Bijdrager
    iep
    hendrik op 08 januari 2011
    iep op 07 januari 2011

Ik was het daar mee eens, want aangezien de Mini juist niet mobiel is, en mobiliteit dus voor de TS géén pré lijkt te zijn, (want anders kies je überhaupt niet voor e.v.t. een Mini) kun je i.p.v. die Mini net zo goed een iMac kopen.
    Een Mac mini is de goedkoopste Mac en voor instappers dan ook de reden om er voor te kiezen. Als het je niet bevalt ben je immers minder geld kwijt. Je ziet het wel vaker dat mensen met een beperkt budget naar die mini kijken ook al willen ze eigenlijk een laptop. Sommigen verkopen hun oude spullen, sparen er wat bij, etc. om daarna alsnog de laptop te halen. De keuze voor een mini is dan ook eerder eentje vanwege het budget, niet omdat mobiliteit geen of maar een heel klein beetje een rol speelt. Het blijft echter altijd weer afwachten omdat de keuze wel erg tegenstrijdig is (het ene is mobiel, de ander totaal niet) dus ik zou het altijd even navragen.

Heb je gelijk alles in één, inclusief die glasplaat. (Maar geloof me, dat went wel ik merk het al lang niet meer:cool: ).

Er zijn sommige mensen die dat al helemaal geen optie vinden omdat ze een grondige hekel hebben aan dat glossy spul. Daarnaast kunnen sommige mensen geen glossy scherm nemen omdat de plek waar ze zitten voor teveel invallend licht zorgt waardoor je eerder tegen de weerspiegeling kijkt dan naar hetgeen er op het scherm staat. Dat maakt het scherm onwerkbaar. Aangezien dit nogal persoonlijk is moet iedereen het maar voor zich bepalen.

Als je er mee kunt leven dan is een iMac een mooie keus: hij is sneller dan een Mac mini, kan zich meten met de Mac Pro maar is wel fors goedkoper dan de Mac Pro (het scheelt iets van 800 euro).

Kun je er niet mee leven dan heb je een klein probleem: of je moet de Mac mini nemen die goedkoper is maar ook minder krachtig; of je moet de Mac Pro nemen die wel krachtiger is maar ook een stuk duurder. Dan heb je qua power/prijs twee extremen waaruit je moet kiezen. En dat is wat het nou zo jammer maakt dat Apple je bij zowel de iMac als de 13″ MacBook Pro als de MacBook als de MacBook Air je geen optie voor een mat scherm biedt.

Een vriend van mij heeft een Mini met een scherm dat bij haast alle resoluties een verkeerde beeld ratio geeft. Dus net als bij sommige film ratio\’s ziet hij alles “plat”. Is hij (zegt tie) ook al aan gewend …

Er zijn mensen die werkelijk aan van alles gewend raken, ook al kijkt het voor geen meter. Soms kan het snel tevreden zijn een voordeel zijn:)

@cailin coilleach: studenten te over die het breder hebben dan Jan Modaal. Daar hoef je vandaag de dag echt geen medelijden mee te hebben. Het verschil zit vaak in prioriteit. Men kan wel een dure computer kopen maar dan kunnen ze niet iedere dag meer uit en zich vol gooien. Dan kiest menigeen toch voor het laatste. En als je geld te weinig hebt is dat geen probleem, dat leen je toch bij de IB-groep (die tegenwoordig anders heet)?;)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@iep:

De keuze voor een mini is dan ook eerder eentje vanwege het budget

Vaak wel, en als de TS net geld genoeg had voor die Mini, had die hele iMac nooit om de hoek komen kijken, maar omdat de TS juist wel genoeg had voor een iMac wordt dat automatisch óók een overweging…

Daarnaast kunnen sommige mensen geen glossy scherm nemen omdat de plek waar ze zitten voor teveel invallend licht zorgt waardoor je eerder tegen de weerspiegeling kijkt dan naar hetgeen er op het scherm staat

Wat een geluk dan dat mijn ramen zijn geblindeerd op last van de gemeente….:lol:

Moderator
    unSOUND

Iep heeft wel een heel goed punt. Ik heb in het verleden ook al eens verteld dat ik bijvoorbeeld ook echt niet kan wennen aan een glossy scherm. Mijn ogen blijven tegenwerken doordat ze zowel op het scherm, als op de reflectie in het scherm willen focussen, met irritatie en hoofdpijn tot gevolg.

Bootomline is: Sommige mensen kunnen er aan wennen, maar er zijn ook mensen waar het gewoon een irritatie is. Ik heb mijn MacBook indertijd ook ingerolen voor een ouder model MacBook Pro om onder andere die reden, en ik hou mijn oude Cinema Display ook zo lang mogelijk in huis.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is ook een goed punt, maar voor mij zou het enigste alternatief een MP zijn geweest en die vind ik veel te duur. Ik zie die reflectie natuurlijk wel, maar ik “kijk er overeen”. Veel storender b.v.b. vind ik drukke desktop pictures, dus is die van mij gewoon effen.

Bijdrager
    iep

Ik spreek ook deels uit ervaring. Mijn eerste Mac was een MacBook. Mooi apparaat maar dat glossy scherm irriteerde me mateloos vanwege al die reflecties (het continu opnieuw positioneren van je laptop omdat je door een reflectie niet goed meer ziet wat er op je scherm staat…). Verder zit ik hier thuis naast een raam waardoor ik nogal wat licht heb die voor reflecties in het scherm zorgen. Allemaal niet erg bevorderlijk voor je ogen. Op werk heb ik gezien wat iMacs op verschillende posities deden en de gebruikers er eens naar geïnformeerd. Die waren er niet blij mee (“het spiegelt als een gek maar ik kan nu wel mijn haar doen!”) maar roeiden met de spanen die ze hadden. Ik heb hier inmiddels dan ook alleen maar matte schermen.

En toen werd ik geconfronteerd met wat fotografie, dat ging toch wat meer vergen van mijn Mac mini die het al aardig lastig had met een 30″ scherm eraan en waarbij ik inmiddels de externe schijven ook al aardig zat was. Mijn enige keus was dan ook de Mac Pro terwijl ik eigenlijk al wel genoeg had gehad aan de config van de 27″ iMac met de Core i7. Aangezien ik glossy echt niks vindt en al een prijzig 30″ scherm heb was het me de meerprijs uiteindelijk wel weer waard (dual NIC’s en koptelefoonaansluiting aan de voorzijde :nerd:) maar het blijft balen dat er gewoon geen tussenoptie is.
    Die 150 euro extra voor dat hi-res non-glossy scherm bij de 15″ MacBook Pro is overigens ook asociaal! Maar ja, als ik nu op die MBP werk doet me dat de pijn van mijn portemonnee vergeten. Zo is het dan ook weer.

Bottomline blijft: je moet voor jezelf bepalen of je glossy tof vindt of niet. Vindt je het niet tof dan moet je uitvogelen wat je eerder slikt: glossy of de hogere prijs. Iemand hier gaf nog aan dat je folie op het scherm kunt plakken. Daar moet je wel bij opmerken dat dit in het niet valt bij een echt mat scherm. Het mindert de reflecties wel, wellicht naar een voor jou te doen niveau.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.