16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    ieteke

mac mini of atv2?

Ik heb overwogen om over te stappen van imac naar macbook. Maar we behouden de iMac.

We hebben nu een ATV3 in gebruik, voor netflix en voor het streamen vanaf de iMac (films worden omgezet met handbrake).

Nu heb ik van de week een raspberry pi gekocht, voor streamen vanaf de app icefilms. Echter dit apparaat is te traag. Als eenmaal de stream loopt is het perfect, ondertiteling gaat ook helemaal goed. Het is gemakkelijk dat je niet hoeft te downloaden. Nu ben ik echter op zoek naar een oplossing die iets sneller werkt.

Er is nog wel een ATV2 tot mijn beschikking, die kan gejailbreakt worden. Maar ik lees op het forum dat via plex het ook prima met een ATV3 wil. Maar dan heb ik de icefilms oplossing nog niet.

Nu had ik het idee, om met de BTW weg ermee actie van de Media Markt, (dat moet eind deze maand weer komen, als het goed is) een mac mini aan te schaffen, deze bij de tv te zetten. XBMC er opzetten en via XBMC, icefilms app gebruiken. Heeft er iemand ervaring met deze setting? De mac mini kan ook ingezet worden voor het downloaden.

Bijdrager
    hokkie

Ik heb zowel een Mac Mini als een Raspberry PI en nu een ATV3 icm PlexConnect.

Ervaring met de Mac mini:
    Absoluut de beste van de drie (snel, native XBMC/Plex en goed naar je wens in te stellen). Alleen kwam ik al snel tegen het plafon qua opslag en had geen zin om allerlei externe schijven aan de mini te koppelen! Achteraf was voor mij een NAS als aanvulling misschien het beste geweest…

Ervaring RaspBMC:
    Doet wat ie doet en voor 60 euro, mag je niet klagen. Maar als je een Mac Mini gewend bent, is een Rasp erg langzaam en buggy. Deze had ik in combinatie met een NAS

Ervaring ATV3 en PlexConnect:
    Deze zit duidelijk tussen de Mac Mini en de Rasp (verreweg de gebruiksvriendelijke van allemaal). Ik heb inmiddels een Mac Server (osx86) in de meterkast, 5.5TB opslag en alles werkt op de ATV3. Ik kijk voornamelijk MKV bestanden van 10-15GB en dat gaat prima.

ICEfilms geen ervaring mee!

Bijdrager
    ieteke

Bedankt voor je reactie. ATV3 kan je volgens mij via een plex app gebruiken om af te spelen, dit zal als ik het goed begrijp, dan via mirroring gaan.

De raspberry is in het menu niet traag, maar zodra je zoekt in icefilms en je selecteert de film, dan duurt het even voordat het opstart. Daarnaast zie je in xbmc niets gebeuren als je een source selecteert, het duurt even en dan zie je dat er voortgang plaatsvindt. Zo is het ook met de ondertiteling, druk op het knopje en het duurt even voordat het verschijnt. Ik heb de raspberry pi kant en klaar gekocht. Wellicht dat de traagheid ergens anders vandaan komt. Het streamen zelf gaat prima.

Er zijn gewoon meerdere opties. De iMac kan ik ook voorzien van een tweede SSD schijf, dan is de opslag op de mini weer overbodig. Maar hoe krijg ik icefilms dan gestreamd, de raspberry pi is mij te traag. Dan zou een gejailbreakte ATV2 uitkomst bieden. Maar de ATV3 doet op moment ook uitstekend dienst voor netflix. Netflix kan ook op een ATV2 natuurlijk.

Bijdrager
    eugy

@hokkie heb je er geen last van dat de helft van de kanalen en airplay niet meer werken na het ‘installeren’ van Plexconnect?

‘Bedankt voor je reactie. ATV3 kan je volgens mij via een plex app gebruiken om af te spelen, dit zal als ik het goed begrijp, dan via mirroring gaan’

Via Plex-app werkt het hier grandioos. Het werkt anders dan via mirroring. Je gebruikt de app als een soort remote. Nadeel is dat je wel een ios device nodig hebt. Maar die heb je dus ik zou voor deze optie gaan.

Bijdrager
    hokkie

@ieteke en @eugy

Nee niet via mirroring, maar ‘native’ en nee Airplay werkt nog gewoon perfect, net als alle andere apps op de ATV (behalve trailers, maar daar kom ik op terug)!

Plexconnect installeer je op je iMac, Mac Mini, MacBook, etc… (zelfs op sommige NAS systemen is dit te installeren). Tevens dien je Plex Media Server te installeren. Vervolgens verwijs je de DNS op ATV naar de Mac waar je PlexConnect op hebt draaien en installeer je een “profiel” op de ATV. Deze “profiel” zorgt ervoor dat wanneer je de Trailers app op de ATV opent, je door wordt gelinkt naar de Plex Media Server. Alles kan je gewoon met de remote van je Apple TV bedienen!!

Linkje naar forum (staan ook tutorials): https://forums.plex.tv/index.php/forum/136-appletv-plexconnect/

Foto:

Bijdrager
    eugy

Maar hoe doe je het dan als je de mac opnieuw start? Dan dien je de stappen van installatie van plexconnect toch weer opnieuw uit te voeren? Ik zal er vanavond weer eens naar kijken. Plexapp werkt trouwens super via inderdaad Airplay. Denk dat Plex op dit moment de beste mediaserver is.

Bijdrager
    hokkie

twee nadelen:

1. Je dient dus je Mac aan te hebben staan ivm streamen. In mijn geval geen probleem aangezien ik een server heb ingericht (die staat 24/7 aan)
    2. Een redelijke CPU heb je nodig om fatsoenlijk te kunnen streamen (transcoding), tenzij je natuurlijk alleen maar MP4 bestanden hebt. Als ik een Bluray film wil afspelen, zeg 25GB, dan moet de server behoorlijk werken. Mijn server heeft een Core 2 Duo E8400, maar stap binnenkort over naar een quad core haswell > probleem opgelost;)

Bijdrager
    hokkie

Maar hoe doe je het dan als je de mac opnieuw start? Dan dien je de stappen voor installatie van plexconnect toch weer opnieuw uit te voeren? Ik zal er vanavond weer eens naar kijken. Plexapp werkt trouwens super via inderdaad Airplay. Denk dat Plex op dit moment de beste mediaserver is.

Dan hoef je alleen PlexConnect en Plex Media Server opnieuw te starten (maar lang leve Apple script en automator)

Bijdrager
    eugy

Ok dank. Ik heb het ooit al eens draaiend gehad maar vond het nog te buggy. Ik ga er vanavond maar weer eens voor zitten. Dank voor je bijdrage Hokkie.

Bijdrager
    ieteke

Met deze reacties kan ik zeker wat. Met icefilms is het downloaden minder een must, dus zal de opslag op de mini voldoende zijn. Denk dat het een mini gaat worden en de ATV3 behouden. Nu even wachten totdat de mediamarkt met zijn actie komt en dan moet deze actie natuurlijk wel gelden op de mini.

Wat betreft de 60 euro voor de Raspberry, hij is dubbel en dwars zijn geld waard, het kan ook niet perfect voor dat geld zijn. Die vind altijd wel plek in huis, anders in de slaapkamer.

XBMC met icefilms op de iMac draait prima, dus dit zal op een mini ook willen.

Bijdrager
    hokkie

….. Nu even wachten totdat de mediamarkt met zijn actie komt en dan moet deze actie natuurlijk wel gelden op de mini.

Of een tweedehands van één/twee jaar jong is natuurlijk nog steeds een perfecte oplossing!

Bijdrager
    iDEOwen

Ikzelf heb een ZOTAC ZBox barebone pc draaien (maar je kan ook gewoon een andere kleine barebone nemen), met daarop OpenElec (een linux distributie met alleen XBMC erop). Je bent goedkoper uit dan een Mac Mini, maar qua performance zit het hartstikke goed (en als je het alleen maar gaat gebruiken voor streamen is een Mac Mini wel een behoorlijk dure mediaplayer). Ik heb geen ervaring met icefilms, dus daar kan ik niets over zeggen.

Inactief
    Anoniem

<spam>

Bijdrager
    KarelWillem

…Plexconnect installeer je op je iMac, Mac Mini, MacBook, etc… (zelfs op sommige NAS systemen is dit te installeren). … en installeer je een “profiel” op de ATV.

Let op: dit werkt NIET op de Apple TV 3 met de laatste firmware.

Bijdrager
    hokkie

…Plexconnect installeer je op je iMac, Mac Mini, MacBook, etc… (zelfs op sommige NAS systemen is dit te installeren). … en installeer je een “profiel” op de ATV.

Let op: dit werkt NIET op de Apple TV 3 met de laatste firmware.

Jawel hoor! Ik zit nu op 6.0.2!!!!!!!!!!!!!!!!

https://forums.plex.tv/index.php/topic/86282-apple-tv-software-update-602-released/

Bijdrager
    computer space

Ik draai ook vanaf een Mini, weliswaar 2009 model (vanaf toen zijn het prima mediacenters), met 750GB scorpio black intern + BR speler + DVB Tuner, en dat doet alles. Ik heb de Surroundreceiver met 100 inputs nooit meer op iets anders staan.
    Ik vind de 750Gb genoeg, temeer omdat ik een desktop heb staan met 2 3TB schijven, en een 10GB MKV staat via gigabit in 2 minuten op de Mini. Ik heb er ongeveer 60 FullHD films, een hele zwik kindervideo’s en 200 CD’s op staan.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.