30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    Sylvester

Mac mini mid 2010 (4.1) geheugen uitbreiding

Hallo,

mag ik eens een paar vraagjes stellen over de geheugenuitbreiding.
    Ik vind een paar tegenstrijdige verhalen. Op de site van Apple vind ik dat er maximum 8 GB in kan. Op Mactracker vind ik dat hij 16 aankan, maar maximum 8 voor Apple. Hoe moet ik dat nu zien? Kan er toch 16 in?

Kan ik er ook één van 8 in steken, of is het beter 2 x4 of 2 x 8 in te steken?

Dit zou erin moeten :
    PC3-8500 DDR3
    unbuffered
    non-parity
    204-pin module
    1066 MHz

Dimms met de volgende specs zouden er niet in mogen :
    registers or buffers
    PLLs
    ECC
    parity
    EDO RAM

Nu heb ik op internet deze gevonden :

KINGSTON ValueRAM KVR16S11 8GB
    Type:DRAM
    Geheugentype:DDR3 SDRAM
    Kloksnelheid:1600 MHz
    Geheugengrootte:8 GB
    Aantal pinnen:204
    Spanning:1.5v
    Compatibiliteit:PC

Zou dit geheugen erin kunnen?

Alvast dank.

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, dat kan er zeker niet in.

Je moet hebben (staat er keurig bij vermeld in Mactracker) Kingston KTA met de snelheid 1066 MHz. Apple zegt 1067 MHz, dat is hetzelfde.
    En als je de meest recente firmware hebt (daarvoor meest recente OS X vereist in de meeste gevallen) kan er zonder problemen 2 x 8GB in.

Bijdrager
    Soulshaker

Neen , 1600Mhz is te snel. Je moet 1066Mhz kiezen.
    1333Mhz zou ook nog kunnen lukken.

16GB is perfect mogelijk op deze mac , maar heb je het wel nodig ?
    Als je 8GB ram kiest , kies dan de latjes op onderstaande link , die zijn geschikt voor je mini.

http://tweakers.net/pricewatch/233814/kingston-kta-mb1066k2-8g.html

Bijdrager
    computer space

1600 is niet per se te snel. Als het voltage OK is, en dat lijkt zo (nieuwe ram is soms ook 1,35V).
    Wat wel heel belangrijk is bij deze Mini is dat je de EFI update, anders kan ie niet met nieuwere ramlatjes overweg. 1333 is wel het makkelijkst, 1066 is amper te koop in 8GB, en 1333 werk zeker op 1066 Mini’s (2009 en 2010 modellen).

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    Sylvester

Dus als ik het goed begrijp, gaan mijn voorgestelde latjes sowieso niet werken. 1333 Mhz zou eventueel lukken.

Of ik 16 GB nodig heb? Ik gebruik die mini als server (Mavericks OS X server), met VMware fusion, en nog wat programma’s die open staan.
    Nu draait hij soms vierkant en vertraagt enorm, en hij geeft soms meldingen dat er een tekort aan geheugen is.
    Daarom wilde ik eigenlijk eerst met één 8 GB latje testen, en als blijkt dat het niet voldoende is zou ik nog wat kunnen bijsteken.
    Kan er één latje in ?

Bijdrager
    computer space

Tuurlijk kan er een latje in, dan kom je op 10GB.
    Intel’s chipsets die DDR3 RAM hebben draaien de RAM die in beide latjes aanwezig is in dual channel, dus 2x2GB, de overige 6GB als single channel ram. De winst van 10GB tov 8GB wint over het algemeen van het marginale verschil tussen perfecte 1:1 dual channel, en halfbakken dual channel zoals bij 2+8GB.
    Klinkt trouwens of je vooral tegen de beperking van een standaard 5400 toeren HD aanloopt. Kijk ook daar eens naar.

Bijdrager
    Sylvester

Ah jij bedoelt 2 + 8, ik bedoelde eigenlijk één van 8 en de andere open laten. Maar dat is misschien niet zo’n goed idee.

Bijdrager
    Sylvester

Ok, ben vandaag geheugen gaan halen.
    8GB gehaald van het merk PNY.
    Ik stond er een beetje weigerachtig tegenover, omdat ik dat merk niet ken, en ook omdat de prijs laag was. Het was 60 euro.
    Specs :
    SODIMM PC3-10660 DDR3 1333Mhz.
    Volgens de fabrikant zou dit compatible zijn met 1066mhz, PC3-8500 geheugen.

Latje erin gestoken. Onderste slot (als hij op zijn rug ligt) 2BG laten zitten, en het bovenste slot gevuld met 8GB.

Mac mini opgestart, en doet het voorlopig prima.

Allen bedankt voor de hulp.

Bijdrager
    Sylvester

Vervolg :
    Ik heb heel wat onverklaarbare problemen met de server gehad. De Time machine problemen zijn opgelost geraakt na Yosemite upgrade. Maar toch geraakt de Mac mini regelmatig in de problemen.
    Onverklaarbare dingen. Regelmatig een spontane herstart, regelmatig verdwijnt de server uit de navigatiekolom van de andere Macs in het netwerk.
    Of er staat een PC-icoontje of iets anders. Na een herstart is het weer ok.
    Nu heb ik eens geprobeerd met alleen die 8GB , maar zelfde probleem.
    Daarna heb ik terug de oude 2 x 2GB erin gestoken, en geen problemen meer.
    Maar 4 GB is te weinig. Er draait onder andere VMware Fusion op.
    Ondanks het tekort aan geheugen gaat het goed.
    Toch wil ik wat meer geheugen erin want vaak lopen nu bepaalde dingen wat langzamer.

Die éne 8GB module van PNY was misschien geen goed idee.
    Wat doe ik nu het beste? 2 x 4 GB of 2 x 8GB? (origineel geheugen uiteraard, of alleszins waar duidelijk bij staat dat het voor die Mac mini is).

Bijdrager
    Naej

Als je problemen wel ontstaan met je nieuwe geheugen en niet met je oude dan lijkt het veilig om te zeggen dat het aan je oude geheugen ligt. Voor we dat doen: Wellicht kun je voor de grap nog even testen wat er gebeurd als je er 1×8 en 1x2GB inzet, of je dan ook nog problemen ondervindt. Ik kan me indenken dat ook een Mac Mini aan dualchanneling doet, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker. Iemand anders?

Bijdrager
    TheBigZ
    Sylvester op 06 januari 2015

Wat doe ik nu het beste? 2 x 4 GB of 2 x 8GB? (origineel geheugen uiteraard, of alleszins waar duidelijk bij staat dat het voor die Mac mini is).

Dit setje werkt in ieder geval goed:
    http://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html

Bijdrager
    Brombeer

Toen de 8GB werkte, had je toen het idee dat de computer de werklast goed aankon of mocht het wel wat meer zijn? In dat geval is het een keuze tussen 2x4GB of 2x8GB (of botweg tussen 80 of 160 euro).
    En dat oude 8GB-reepje kan nog nuttig zijn in iemands laptop of printer.

Bijdrager
    Sylvester

Met 8 GB zijn er een aantal dingen die beter werkten dan nu met 4 GB. 4GB is duidelijk trager.
    Maar ik heb geen idee of de werklast boven de 8GB nog beter zou kunnen.
    Ik denk het niet, misschien zit het tussen de oren.
    Nu is er geen geheugen vrij met 4GB. Met 8GB is er nog een klein beetje vrij.
    Misschien is het beter om voor 8GB te gaan (2 x 4GB), wetende dat dit wél werkt, en met 2 x 8GB misschien/waarschijnlijk niet goed.
    Ik kies liever voor de zekerheid.

TheBigZ op 07 januari 2015

http://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html%5B/quote%5D

Dan gaan we die maar eens bestellen.

Bijdrager
    Brombeer

Dat dat PNY-reepje op den duur problemen gaf, komt niet omdat het een 8GB-latje was, maar omdat de kwaliteit van de chips ondermaats is.
    Tien jaar geleden was het nog echt wel zaak dat je voor Apple aangepast geheugen erin prikte, maar sinds de overstap naar intel is dat veel minder gaan spelen.

Er is gewoon geheugen, geoptimaliseerd geheugen en er is ook slecht geheugen en met dat PNY-reepje had je dat hoogstwaarschijnlijk dat laatste te pakken.
    Als je de extra investering kunt opbrengen, zou ik voor 2×8 GB gaan. Dat verlengt de praktische levensduur met een à twee jaar en mocht het machientje eerder de geest geven, verkoopt dat zich wat makkelijker door dan 2x4GB en zo kun je die extra tachtig euro weer terugverdienen.

Bijdrager
    Sylvester

Ik wil wel 2 x 8GB geheugen kopen (is volgens mij handiger in combinatie met VMware Fusion, vreet veel geheugen), maar wie kan mij 100% zekerheid geven dat dit zonder problemen werkt?
    Ik heb even geïnformeerd bij een Apple dealer, deze wist mij te vertellen dat men nog nooit 2 x 8GB had verkocht voor deze Mac mini, en dat Apple het niet ondersteunt.
    Nochtans staat in Mactracker dat 2 x 8GB wel werkt, maar dat Apple maar tot 2 x 4GB ondersteunt.

Bijdrager
    TheBigZ
    TheBigZ op 01 februari 2014

Als je 16GB in je Mac mini (Mid 2010) wilt hebben:
    http://tweakers.net/pricewatch/299915/corsair-cmsa16gx3m2a1333c9.html
    (Zie bv https://discussions.apple.com/thread/4251027 )

.
    .
    .

Sylvester op 10 januari 2015

maar wie kan mij 100% zekerheid geven dat dit zonder problemen werkt?

Niemand. Maar je kunt de gok wagen.:-D

Bijdrager
    Brombeer

Er zijn meer Applecomputers waar meer geheugen in kan dan Apple aangeeft. Wanneer een model EoL (End of Lifecycle) wordt, stopt Apple met het updaten van de gegevens ervoor terwijl de grotere geheugenreepjes vaak pas na dat moment op de markt komen. De meeste wederverkopers spelen op zeker en volgen Apple daarin.
    Apple heeft liever dat je een nieuwe Mac van ze koopt dan dat je de oude opwaardeert; daarom kan dat bij de 2014 mini’s ook niet meer.

Ik heb zelf een iMacG4 met een tweetal 1024MB reepjes, dat heeft altijd prima gewerkt, al gaf Apple aan dat het maximaal 2x512MB kon zijn. Steek anders even je licht op bij http://www.lowendmac.com/profiles.htm of http://www.xlr8yourmac.com/ Daar zullen genoeg getuigenissen staan van sleutelaars die er meer in stoppen dat Apple aangeeft. Je kunt ook testresultaten vinden van mini’s met ‘teveel’ geheugen op http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks .

Bijdrager
    Sylvester

Is wel een dure gok, vind ik.
    Als ze het doen om nieuwe macs te kopen dan zijn ze ook niet goed bezig.
    De laatste nieuwe mac mini heeft maar maximum 8 GB RAM en kan niet geüpdatet worden.

Bijdrager
    TheBigZ
    TheBigZ op 07 januari 2015

http://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html

Bijdrager
    Brombeer
    Sylvester op 10 januari 2015

De laatste nieuwe mac mini heeft maar maximum 8 GB RAM en kan niet geüpdatet worden.

Oh jawel. Elke late 2014 mini kun je bij aanschaf naar 16 GB oppompen; je betaalt er alleen een godsvermogen voor bij die ratten. Het verschil is alleen dat je bij de oudere modellen zowel voor het moment dat je dat doet als waar je het vandaan haalt nog een keuze had. Zeer wel mogelijk dat mijn volgende OSX-machine een hackintosh wordt.

Bijdrager
    Shmoo

Precies mijn nieuwe Mac mini komt volgende week incl. de 16GB RAM upgrade. Deze upgrade kost 187,- dus dat valt eigenlijk wel mee als je het gaat vergelijken op Tweakers – Pricewatch. Daar betaal je voor 2 reepjes 8GB naast elkaar zo’n 144,- en dan heb je het goedkoopste van het goedkoopste bij de goedkoopste winkel in Nederland gevonden. Ik ga er van uit dat Apple niet werkt met het goedkoopste geheugen dat er op de markt te vinden is en dat ze alleen maar A merk geheugen gebruiken zoals ze dat al jaren doen met al hun hardware. Daarnaast is het geheugen dat via Apple in de Mac mini zit nog eens Low Energie blablablabla geheugen waarschijnlijk is dat dus niet hetzelfde geheugen als dat je op Tweakers kunt kopen voor 144,- maar goed of en hoeveel verschil er tussen beide zit weet ik niet maar ik vind zo’n 40 tot 50,- niet extreem veel prijsverschil.

Vroeger toen je de Macs zelf nog kon openen en het RAM geheugen vervangen toen was het prijsverschil wel extreem hoog tussen dat wat Apple verkocht en wat je zelf kon kopen.
    Ik geloof dat ik in 2007 90,- kwijt was voor 2x2GB geheugen upgrade in de winkel terwijl datzelfde geheugen bij Apple 200,- kosten. Dan zit je met een prijsverschil van 110,- dat is heel wat anders dan 40 a 50,- zoals het nu is.

Bijdrager
    TheBigZ

Het is opvallend hoeveel woorden Shmoo iedere keer weer nodig heeft om uit te leggen dat het Apple geheugen “maar” 3x zo duur is als de reepjes die je om de hoek koopt.:-D

http://www.onemorething.nl/community/topic/welke-21-5-imac-kopen/#post-2768859

Bijdrager
    Melle

Je spreekt trouwens altijd over risico… Gewoon bestellen online. Testen. Gaat het goed: geen probleem. Gaat het fout? Simpel terugsturen… Niet te veel zorgen over maken. Gewoon doen en vooruit gaan!

Bijdrager
    Shmoo
    TheBigZ op 11 januari 2015

Het is opvallend hoeveel woorden Shmoo iedere keer weer nodig heeft om uit te leggen dat het Apple geheugen “maar” 3x zo duur is als de reepjes die je om de hoek koopt.:-D

http://www.onemorething.nl/community/topic/welke-21-5-imac-kopen/#post-2768859

Volgens mij wanneer je twee dingen met elkaar gaat vergelijken is er maar één regel heel erg belangrijk en dat is dat je twee dezelfde dingen vergelijkt die je mogelijk wilt gaan kopen.

Jij praat over + (plus) 8GB kopen omdat er al 8GB in de computer zit maar zo werkt het natuurlijk niet.

Kijk eens naar onderstaande screenshot, volgens mij staat daar heel duidelijk standaard 8GB of 16GB voor 200,- meerprijs. Daar staat niet standaard 8GB of 8GB (standaard) + 8GB voor 200,-.
    Laten we het even helemaal omdraaien, stel Apple zou de Macs niet hebben dichtgetimmerd en je zou op vandaag nog steeds de Mac mini gewoon kunnen openen en het RAM geheugen vervangen dan zou jij en waarschijnlijk iedereen hier op OMT gewoon de standaard Mac mini hebben gekocht met 8GB geheugen erin en later daar zelf 16GB inzetten maar wat denk je dat je dan in die Mac mini zou hebben aangetroffen één reepje van 8GB en één slot leeg voor nog een reepje van 8GB of twee reepjes van 4GB naast elkaar dat samen 8GB vormt?

Precies, links of rechtsom jij zou altijd 16GB hebben moeten aankopen in welke winkel of op welke hoek van de straat dan ook omdat je maar twee geheugenbanken tot je beschikking hebt in de Mac mini (altijd al zo geweest, er is geen mini met 4 slots).

Kortom jij zegt dingen die helemaal niet kunnen en helemaal niet bestaan. De hele optie van 8GB erbij plaatsen die bestaat helemaal niet.

Bijdrager
    TheBigZ
    Shmoo op 11 januari 2015

Jij praat over + (plus) 8GB kopen omdat er al 8GB in de computer zit maar zo werkt het natuurlijk niet.

Precies, links of rechtsom jij zou altijd 16GB hebben moeten aankopen in welke winkel of op welke hoek van de straat dan ook omdat je maar twee geheugenbanken tot je beschikking hebt in de Mac mini (altijd al zo geweest, er is geen mini met 4 slots).

Zo werkt net natuurlijk wél. Als jij voorheen eerst een Mac mini bij Apple met 2x4GB reepjes kocht, daarna die reepjes zelf verving door 2x8GB reepjes, hield je 2x4GB reepjes over die je weer kon verkopen. Die reepjes krijg jij er straks niet bij, als je je nieuwe Mac mini met 16GB van Apple binnenkrijgt.

Enfin, het lijkt erop dat jij het niet wilt snappen (cognitieve dissonatie?). Dat neem ik je verder niet kwalijk hoor; het is een goed besluit om er meteen 16GB in te laten zetten. Ik wens je veel plezier straks met je Mac mini.

Bijdrager
    Brombeer
    TheBigZ op 11 januari 2015

… hield je 2x4GB reepjes over die je weer kon verkopen.

Ja, daar kun je echt op binnenlopen. iedereen heeft die reepjes al, of groter. Die instapreepjes kosten in de handel geen drol en het best bewaar je ze voor het geval je de machine voor garantiezaken terug moet sturen.

Overigens past er in de PPC-mini’s maar één geheugenbankje, als we betweterig gaan zitten doen. Shmoo en TBZ bedoelen hetzelfde maar weten dat nog niet van elkaar en Sylvester moet die koudwatervrees laten varen en doen wat Melle zegt.

Zo. Beer heeft gebromd. Uhg.

Bijdrager
    TheBigZ
    Brombeer op 11 januari 2015

Oh jawel. Elke late 2014 mini kun je bij aanschaf naar 16 GB oppompen; je betaalt er alleen een godsvermogen voor bij die ratten.

We zijn het inderdaad allemaal helemaal met elkaar eens!:-D

Bijdrager
    Sylvester

Ga je zomaar gebruikt geheugen ( verpakking geopend) kunnen terugsturen als het niet voldoet?

Bijdrager
    Melle

Eigenlijk zijn er drie opties, maar jij moet niet de rekening van de winkel maken en maar met twee opties rekening houden.

Optie 1. Geheugen komt toe, je steekt het erin, als het werkt ben je blij en klaar.
    Optie 2. Geheugen komt toe, je steekt het erin en het werkt niet of niet goed, dan ga jij er vanuit dat het pech had en een slecht reepje geheugen hebt, komt wel vaker voor, ook bij de duurdere merken. En dan ge ook terugsturen.

Het is wel trouwens altijd slim om nieuwe producten ‘proper’ uit te pakken en niet als een gek alles open ge scheuren en open te knippen…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.