15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Biko

Mac mini met 2 VGA schermen

Hallo, een newbe hier. Net mijn eerste mac mini gekocht na geweldige ervaringen met Iphone en Ipad. Ik probeer nu 2 24 inch schermen ( 1920 x 1200 ) aan mac mini te koppelen. Eerste scherm gaat via mini display poort en Apple adapter, werkt perfect. 2 de scherm zou via HDMI naar VGA moeten, van digitaal naar analoog dus. Volgens info die ik op het net vind moet dit gaan met adapter ( die Apple niet verkoopt) Heb er 1 gekocht op het net maar deze werkt niet. Kan iemand mij doorverwijzen naar adapter die wel werkt? Alvast bedankt.

Bijdrager
    Arthur345

Ik zou gewoon een vga splitter kopen ipv de ene monitor met mini displayport en de andere via hdmi. Vga splitters zijn rond de tien euro dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Bijdrager
    1984
    Biko op 05 april 2013

2 de scherm zou via HDMI naar VGA moeten, van digitaal naar analoog dus. Volgens info die ik op het net vind moet dit gaan met adapter ( die Apple niet verkoopt) Heb er 1 gekocht op het net maar deze werkt niet. Kan iemand mij doorverwijzen naar adapter die wel werkt? Alvast bedankt.

Het zou ook wel eens aan iets anders kunnen liggen : Mac Mini 2012 heeft SERIEUZE HDMI-issues! http://www.onemorething.nl/community/topic/mac-mini-2012-heeft-serieuze-hdmi-issues/

Bijdrager
    Biko

Bedankt voor snelle reactie. Ik ben effe gaan googlen voor VGA splitter. Helaas is dit geen oplossing. Je krijgt hetzelfde beeld op de 2 schermen terwijl ik net een extended scherm wens.
    Ivm problemen van HDMI poort, ik zal mac mini straks eens via HDMI kabel aan ons televisie toestel koppelen. Hopelijk werkt het en kan ik dit probleem uitsluiten. Ik hou jullie op de hoogte

Bijdrager
    bitsflew
    1984 op 06 april 2013

2 de scherm zou via HDMI naar VGA moeten, van digitaal naar analoog dus. Volgens info die ik op het net vind moet dit gaan met adapter ( die Apple niet verkoopt) Heb er 1 gekocht op het net maar deze werkt niet. Kan iemand mij doorverwijzen naar adapter die wel werkt?

Ik denk dat die converter niet werkt omdat de HDMI uitgang van de Mac-mini HDCP gebruikt.

btw Waarom VGA? Hebben die monitoren geen DVI ingang?

Het zou ook wel eens aan iets anders kunnen liggen : Mac Mini 2012 heeft SERIEUZE HDMI-issues! http://www.onemorething.nl/community/topic/mac-mini-2012-heeft-serieuze-hdmi-issues/

Zie: Mac mini EFI update voorkomt flikkeren

Bijdrager
    computer space
    bitsflew op 06 april 2013

Ik denk dat die converter niet werkt omdat de HDMI uitgang van de Mac-mini HDCP gebruikt.

En welke HDCP content weet jij dan op je Mac te produceren? Volgens mij wordt zelfs met een externe BR speler en het programma MacBluRay Player nog geen HDCP gebruikt. Laat staan bij alle andere toepassingen.

Bijdrager
    Nikita

Je kan niet zomaar van HDMI naar VGA met een simpel verloopstukje; het feit dat die er wel zijn vanaf een DVI poort, heeft te maken met de 4 extra pinnetjes die in de connector zitten, waar een VGA signaal op staat (en dus een connector is waar zowel analoog als digitaal op staat). Op een HDMI poort staat exclusief een digitaal signaal. Wil je vanaf daar naar VGA, dan zal je met een aparte digitaal-naar-analoog converter moeten werken.

Wat je dus wel kan doen is een HDMI > DVI verloop gebruiken, mits je een DVI poort op de monitor hebt zitten (en de meeste hebben dat wel).

Oh, en een VGA splitter is natuurlijk alleen leuk als je op beide schermen exact hetzelfde beeld wilt hebben.

Bijdrager
    1984
    Nikita op 06 april 2013

Je kan niet zomaar van HDMI naar VGA met een simpel verloopstukje;

http://www.everymac.com/systems/apple/mac_mini/specs/mac-mini-core-i7-2.3-late-2012-specs.html

Bijdrager
    Nikita

Ja, de Display Port ondersteunt wel VGA output… Zelfde verhaal als waarom je wel een DVI-I > VGA verloop hebt: er staat ook een analoog signaal op! Bij HDMI heb je dat niet.

Bijdrager
    bitsflew
    computer op 06 april 2013

En welke HDCP content weet jij dan op je Mac te produceren?.

Fims van de iTunes store vereisen een HDCP verbinding tussen computer en scherm.

Bijdrager
    bitsflew
    Nikita op 06 april 2013

Ja, de Display Port ondersteunt wel VGA output… Zelfde verhaal als waarom je wel een DVI-I > VGA verloop hebt: er staat ook een analoog signaal op! Bij HDMI heb je dat niet.

DisplayPort is net als HDMI en DVI-D 100% digitaal
    Een analoog signaal zoals bij DVI-I is niet aanwezig.
    Een DisplayPort-VGA adapter is dan ook meer dan een simpel verloopje.

Bijdrager
    bitsflew
    computer op 06 april 2013

En welke HDCP content weet jij dan op je Mac te produceren?.

Er bestaat niet iets zoals HDCP content, HDCP is een beveiligingsprotocol tussen HDMI/DVI-D bron en weergever

Er wordt er altijd gebruik gemaakt van HDCP als de aangesloten HDMI/DVI-D monitor HDCP ondersteunt en dat is niet uitschakelbaar!

Dat bepaalde programma’s geen HDCP verbinding vereisen is een keuze van de ontwikkelaar.

Fims van de iTunes store vereisen wel een HDCP verbinding en die kun je dus niet afspelen als de aangesloten monitor geen HDCP ondersteunt.

Bijdrager
    bitsflew
    Bijdrager
    Biko

Ik zit hier met schaamrood op de wangen…..mijn schermen hebben inderdaad ook DVI ingangen, bedankt voor de tip bitsflew. Ik heb dus kabel besteld HDMI naar DVI en zal zo 2de scherm aan Mac mini koppelen. Gisteren Mac mini aan televisie gekoppeld met HDMI kabel, dat ging perfect. Heb dus blijkbaar geen probleem met HDMI poort op Mac mini. Bedankt voor het meedenken.

Bijdrager
    Soulshaker

maar die mac mini heeft een HDMI naar DVI adapter meegeleverd
    Had je die niet kunnen gebruiken ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.