10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Sylvester

Mac mini medio 2010 , met 2de SSD erin

Hallo,

via deze weg zou ik graag even jullie gedacht willen over het volgende :
    ik gebruik hier thuis (tamelijk intensief) een servertje :
    Mac mini medio 2010, 8GB RAM, 320 GB HD , met 4 externe USB HD’s
    Hierop draait continu: Mac OS X server (o.a. voor TM backup), VMware fusion , iTunes, Chronosync, teamviewer, Plex server, ServeToMe. (Ja , rare combinaties, maar dat is een ander verhaal…)
    Nu wilde ik de superdrive eruit verwijderen, en een Samsung 850 EVO 250 GB inbouwen, en deze gebruiken voor OS X en eventueel iTunes.

1. Aannemende dat dit technisch kan, is dit een goede deal om dit ‘Macske’ een beetje meer ‘leven’ in te blazen ?
    2. Kan dit met deze kit ?

3. Moeten er ergens goocheltrucs uitgehaald worden? Ik las ergens iets van ‘trim’.
    Is dat nodig? Wat houdt dat precies in?
    Neem me niet kwalijk, ik ben minder mee met die dingen… Nakende ouderdom zeker ?!:-)

Alvast dank.

Bijdrager
    TheBigZ
    Sylvester op 20 september 2015

3. Moeten er ergens goocheltrucs uitgehaald worden? Ik las ergens iets van ‘trim’. Is dat nodig?

Nee.

Trim op een externe ssd

Bijdrager
    Sylvester

Ok bedankt. Wat denken julie over 1 en 2?

Bijdrager
    TheBigZ

Ja dat kan.

Bijdrager
    Sylvester

Bijdrager
    Henriboersema

Als je dan toch bezig bent, maak er dan gelijk een Fusiondisk van. Bijna de snelheid van een ssd met de opslag capaciteit van een harddisk
    http://www.techrepublic.com/article/pro-tip-how-to-create-and-disable-a-fusion-drive/

Bijdrager
    Sylvester

Ik zie dat ik dat niet had vermeld. Ik heb die SSD al, gratis met cadeaubon. Ik moest ‘iets’ kopen opdat de cadeaubon niet zou vervallen.

Maar heeft iemand een gedacht van de juiste beugel?

Bijdrager
    fixar

Die door jou eerst genoemde lijkt geschikt te zijn. Die tweede weet ik niet zeker.

deze kan ook
    http://eshop.macsales.com/search/data+doubler+2010

het is overigens wel even een priegelklusje waarbij je de Mac mini eerst helemaal leeg moet scheppen. Als je het jezelf makkelijker wilt maken (lees: niet de héle Mac mini uit elkaar wilt halen ) kun je er ook voor kiezen om de 320 GB SSD te vervangen door de SSD… Het is niet dat je geen externe schijfruimte beschikbaar hebt…. die 320 stelt niet zo veel voor natuurlijk qua data opslag.
    Hoef je ook geen data doubler / caddy aan te schaffen.

Ik lees dat je de SSD voor iTunes wilt gaan gebruiken…het lijkt me volledig overbodig om je muziekbestanden op een SSD te zetten, je gaat ze daardoor heus niet sneller kunnen afspelen. Op de SSD zet je het OS en al je andere software en VM’s…. de data (muziek, foto’s video’s) kan dan gewoon extern staan.

Bijdrager
    Sylvester

Ik zie eigenlijk geen verschil in grootte en aansluiting tussen de eerste en tweede caddy (daar had je het toch over?).Ik kan misschien de door jou voorgestelde kit bestellen.

Helemaal uit elkaar halen is geen probleem. Ik zou toch graag die 320 GB willen blijven gebruiken.

Dank voor de tip over iTunes en andere. Ik had dat toch wel eerst willen testen.

Bijdrager
    Sylvester

Ik heb uiteindelijk deze gekocht :
    http://www.amazon.de/gp/product/B00F23Y2BS?psc=1&redirect=true&ref_=oh_aui_detailpage_o00_s00

Wel nog een paar speciale torx schroevendraaiers moeten kopen, ik dacht torx6 en torx8. Dan maar een gans setje gekocht.

Hiermee heb ik hem dan mooi zonder problemen uit elkaar kunnen halen :
    https://www.ifixit.com/Guide/Mac+mini+Model+A1347+Optical+Drive+Replacement/3167

Kit met SSD erin geplaatst, kopie gemaakt van 320 GB internal HD naar nieuwe 250 GB SSD.
    Alles werkt prima.

Aan allen bedankt om mee te helpen en mee te denken…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.