12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    MacMiniMan

[Mac Mini & MBP] Downloads verdwenen?!

Beste allemaal,

Vanochtend kwam ik erachter dat er een aantal belangrijke bestanden van mijn Mac Mini én Macbook Pro zijn verdwenen (bestanden op beide apparaten via FTP gedownload en alles leek gewoon correct te zijn opgeslagen).

Nu ben ik bezig om Stellar Phoenix Mac Data Recovery via een uitgebreide scan verloren bestanden terug te halen, maar wat voor mij véél belangrijker is, hoe zijn deze bestanden verdwenen?!

Ben ik gehackt, ben ik dom geweest en heb ik ze niet goed opgeslagen, heb geen idee en na wat Googelen kom ik er ook niet achter hoe deze bestanden van de een op andere dag zijn verdwenen. Vandaar mijn vraag; heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt en zo ja, hoe zijn jouw bestanden destijds ‘verdwenen’?

Mocht iemand naast Stellar Phoenix tips hebben voor betere/andere recovery software hoor ik dat heel graag.

Oh en opnieuw downloaden zit er helaas niet meer in, mocht dat nog niet duidelijk zijn geweest ;-)!

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat je ze zelf per ongelijk verwijderd hebt.

Mogelijk een FTP programma gebruikt met aan twee kanten een view. Links je HD en rechts de externe server. Als je niet vaak met dit soort programma’s werkt dan is het heel goed mogelijk dat je aan de verkeerde kant bestanden weghaalt of overschrijft zonder dat je het in de gaten hebt.

Mijn advies, zorg dat je een dienst als Dropbox ( of iets anders ) neemt op je computer die je als standaard HD gaat gebruiken. Dan kun je altijd bestanden terughalen – binnen 30 of 100 dagen. Plus, als je krijgt mailtjes van Dropbox wanneer er veel bestanden verwijderd worden dus zodra je zo’n mailtje krijgt weet je zelf wel of jij dit zelf was of dat er mogelijk iets aan de hand is dat niet klopt.

Wat je doet is vrij simpel. Je dupliceert deze native OS X folders in je Dropbox folder en daarna zorg je dat Safari, Mail en al die andere programma’s niet meer naar Documenten of Downloads ( OS X versie ) de bestanden kopiëren maar naar de nieuwe versie in de Dropbox folder. Zo simpel kan het zijn en je hebt al je bestanden op elke computer.

Computeren is niet moeilijk, je moet alleen de juiste diensten gebruiken.

Bijdrager
    MacMiniMan

Beste Shmoo,

Thanks voor de reactie, maar helaas – de bestanden waren naar behoren opgeslagen (konden ook gewoon worden geopend zonder WiFi, stond dus los van een FTP client).

Dropbox hebben we in gebruik en het was misschien verstandig om de bestanden daarin te plaatsen, maar helaas is dat niet gebeurd.

Feit blijft dat de bestanden gewoon op het bureaublad hadden moeten blijven staan, dus mocht iemand een reden kunnen bedenken waarom bestanden plotseling verdwijnen hoor ik het graag!

Bijdrager
    fixar
    MacMiniMan op 29 januari 2016

Beste allemaal,

Vanochtend kwam ik erachter dat er een aantal belangrijke bestanden van mijn Mac Mini én Macbook Pro zijn verdwenen (bestanden op beide apparaten via FTP gedownload en alles leek gewoon correct te zijn opgeslagen).

En er is geen backup van deze belangrijke bestanden?

Bijdrager
    MacMiniMan

Irrelevante vraag, maar de ‘backup’ stond dus op de HD (bureaublad).

Bijdrager
    fixar

Je maakt dus geen backups van je systemen?

Bijdrager
    MacMiniMan

Fixar,

Ik waardeer je input maar zoals aangegeven is dit een irrelevante kwestie (dat je gelijk hebt moge duidelijk zijn).

Er is zoals aangegeven geen ‘echte backup’ van de bestanden gemaakt, ze zijn simpelweg van een server naar het bureaublad verplaatst – een plek waar bestanden normaliter gewoon zouden moeten blijven staan.

Mocht je input hebben betreffende het verdwijnen van de bestanden die op het bureaublad stonden hoor ik dat vanzelfsprekend graag :-)!

Bijdrager
    MacMiniMan

*Edit, dat je gelijk hebt in het moeten maken van een back-up moge duidelijk zijn

Bijdrager
    IGBA

Hoe zijn die bestanden gedownload? Heb je ook gezien dat wat er op het bureaublad stond een compleet bestand was, en geen alias?

Bijdrager
    MacMiniMan

Beste IGBA,

Het zijn .sql bestanden (WP databases), welke d.m.v. drag & drop van FTP (Filezilla) naar het bureaublad zijn verplaatst.

Bestanden waren gewoon te openen in texteditor (zowel met als zonder internetverbinding en zelfs na opnieuw opstarten stond alles er gewoon nog, zoals het hoort natuurlijk).

Na de Mac Mini en MBP vanochtend uit de sluiterstand te halen, waren op beide computers de bestanden verdwenen…

Bijdrager
    IGBA

Al gekeken of die bestanden niet per ongeluk ergens anders terechtgekomen zijn? Het lijkt me echt stug dat op twee verschillende Macs precies hetzelfde gebeurt. Dan zou het om een reproduceerbare bug moeten gaan, en dan staat het web er al snel vol mee. Ik heb het zelf althans nog nooit meegemaakt.

Bijdrager
    SunKeeper

Maar als ze er al gisteren op zijn aangekomen, die bestanden, dan is toch in de nacht daar al een backup van gemaakt? (Time Machine)

Als bestanden absoluut niet kwijt mogen raken omdat ze zo uniek zijn, kun je niet genoeg backups en backupsystemen hebben. Stel dat er in de nacht een harde schijf mee stopt (kan zomaar) heb je blijkbaar een evengroot probleem.

Je kunt dat afdoen als irrelevant, maar jij bent wat kwijt en ik geef de tip hoe dat te voorkomen is. Sluimerstand kan niet belangrijker zijn dan een backup. Nieuwere Macs kunnen ook in sluimer backuppen overigens. (Power Nap)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.