16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

    Bijdrager
    wim

    Mac mini loopt vast

    Deze vraag is vast eerder gesteld maar kon het niet zo direct vinden.

     

    Mijn mac mini loopt regelmatig, meestal na een minuut of twintig, vast waarna niets meer werkt, muis en toetsenbord reageren niet. Alleen een koude reset is dan nog mogelijk.

    option-command=esc werkt wel (kan afzonderlijke programma’s afsluiten maar niet via de muis, die blijft verlamd.

     

    Weet iemand hoe ik de oorzaak kan opsporen of wat de oorzaak kan zijn?

     

    Alvast dank!

     

     


    Moderator
    Night

    Doe je iets speciaals, of loopt de machine ook vast als je er na opstarten helemaal niets mee doet?

     

    In het laatste geval kun je eens opstarten in Single User mode (opstarten met de toetscombinatie ⌘S, direct na het opstart-geluid, ingedrukt gehouden). Dat laat op een DOS-achtige manier de voortgang én foutmeldingen zien.


    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    Open eens via het programma “console” je system log. Zoek eens de tijd op (die je dus eerst noteert) en kijk dan of je iets “verdachts” ziet staan.

    En wordt hij overdreven warm? Je zou ook even een SMC reset kunnen proberen.


    Bijdrager
    Facundo

    Dit was 1 van de problemen die mijn mini met APFS had. Die leken met 10.14.6 verdwenen, maar keerden na de 2e supplemental update weer terug. Mocht je een bootable HFS+ kopie op een ssd hebben is het snel getest door daar vandaan op te starten. Maar eerst ook eens veilige modus (SHIFT bij opstarten) en een nieuwe account aanmaken proberen. Bij mij was het echter steevast zo dat terug naar HFS+ alle freezes, slow boots, beachballs, etc. weer oplost. En ik ben bepaald niet de enige, het is nog steeds een veel voorkomend probleem.


    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    Open eens activiteitenweergave direct na een herstart. Kijk vervolgens eens naar het geheugen gebruik of dat extreem is.

    Er is een proces genaamd iconServicesAgent dat onder bepaalde omstandigheden al het geheugen gaat gebruiken. Dit probleem is door de jaren heen geregeld opgedoken.


    Bijdrager
    koen

    Post hier eens een log van het programma Etrecheck.


    Bijdrager
    fred44nl

    <p class=”cite”>koen op 13 september 2019 om 17:50</p>
    Post hier eens een log van het programma Etrecheck.

    Volgens mij staat dat al bij de buren.


    Bijdrager
    koen

    Ik kom niet bij de buren.


    Bijdrager
    wim

    <p class=”cite”>koen op 13 september 2019 om 17:50</p>
    Post hier eens een log van het programma Etrecheck.

    Dank voor je reactie. Hierbij:

    EtreCheck version: 5.3.3 (5036)
    Report generated: 2019-09-12 18:32:58
    Download EtreCheck from https://etrecheck.com
    Runtime: 2:12
    Performance: Excellent
    Sandbox: Enabled
    Full drive access: Disabled

    Problem: Other problem

    Major Issues:
    Anything that appears on this list needs immediate attention.
    Runaway process – A process is using a large percentage of your CPU.

    Minor Issues:
    These issues do not need immediate attention but they may indicate future problems or opportunities for improvement.
    Unsigned files – There are unsigned software files installed. They appear to be legitimate but should be reviewed.
    Limited drive access – More information may be available with Full Drive Access.

    Hardware Information:
    Mac mini (Late 2014)
    Mac mini Model: Macmini7,1
    1 2,8 GHz Intel Core i5 (i5-4308U) CPU: 2-core
    8 RAM – Not upgradeable
    BANK 0/DIMM0 – 4 GB DDR3 1600  ok
    BANK 1/DIMM0 – 4 GB DDR3 1600  ok

    Video Information:
    Intel Iris – VRAM: 1536 MB
    S24E390 1920 x 1080

    Drives:
    disk0 – APPLE SSD SM0128G 121.33 GB (Solid State – TRIM: Yes)
    Internal PCI 5.0 GT/s x2 Serial ATA
    disk0s1 – EFI (MS-DOS FAT32) [EFI] 210 MB
    disk0s2 [Fusion Drive] 120.99 GB
    disk2 – Macintosh HD (Journaled HFS+) 1.11 TB (386.20 GB used)
    disk0s3 – B*******X 134 MB

    disk1 – APPLE HDD HTS541010A9E662 1.00 TB (Mechanical – 5400 RPM)
    Internal SATA 3 Gigabit Serial ATA
    disk1s1 – EFI (MS-DOS FAT32) [EFI] 210 MB
    disk1s2 [Fusion Drive] 999.35 GB
    disk2 – Macintosh HD (Journaled HFS+) 1.11 TB (386.20 GB used)
    disk1s3 – Recovery HD (Mac OS Extended) [Recovery] 650 MB

    disk3 – Seagate Expansion 2.00 TB
    External USB 5 Gbit/s USB
    disk3s1 – M************m (Journaled HFS+) 2.00 TB (890.68 GB used)

    Mounted Volumes:
    disk2 – Macintosh HD
    1.11 TB (386.20 GB used – 728.02 GB free)
    Journaled HFS+
    Mount point: /

    disk3s1 – M************m
    2.00 TB (890.68 GB used – 1.11 TB free)
    Journaled HFS+
    Mount point: /Volumes/M************m

    Network:
    Interface en0: PPPoE
    Interface en0: Ethernet
    Interface en6: iPad
    Interface en1: Wi-Fi
    802.11 a/b/g/n/ac
    Interface en5: iPhone
    Interface en4: Bluetooth PAN
    Interface bridge0: Thunderbolt Bridge

    System Software:
    macOS Mojave 10.14.6 (18G29g)
    Time since boot: About an hour

    Configuration Files:
    /etc/hosts – Count: 1

    Notifications:
    Notifications not available without Full Drive Access.

    Security:
    System Status
    Gatekeeper: Enabled
    System Integrity Protection: Enabled

    Antivirus apps: CleanMyMac

    Unsigned Files:
    Launchd: ~/Library/LaunchAgents/com.macpaw.CleanMyMac4.HealthMonitor.plist
    Executable: ~/Library/Application Support/CleanMyMac X/CleanMyMac X HealthMonitor.app/Contents/MacOS/CleanMyMac X HealthMonitor
    Details: Exact match found in the whitelist – probably OK

    Launchd: ~/Library/LaunchAgents/com.macpaw.CleanMyMac4.Updater.plist
    Executable: ~/Library/Application Support/CleanMyMac X/CleanMyMac X Updater.app/Contents/MacOS/CleanMyMac X Updater
    Details: Exact match found in the whitelist – probably OK

    Launchd: /Applications/ABN AMRO e.dentifier2/becwssvr.bundle/Contents/Resources/com.abnamro.becwssvr.plist
    Executable: /Applications/ABN AMRO e.dentifier2/becwssvr.bundle/Contents/MacOS/becwssvr -serve
    Details: Exact match found in the whitelist – probably OK

    Launchd: /Library/LaunchDaemons/com.oracle.java.Helper-Tool.plist
    Executable: /Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Resources/Helper-Tool
    Details: Exact match found in the whitelist – probably OK

    Launchd: /Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Resources/com.oracle.java.Helper-Tool.plist
    Executable: /Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Resources/Helper-Tool
    Details: Exact match found in the whitelist – probably OK

    Launchd: /Library/LaunchAgents/com.abnamro.becwssvr.plist
    Executable: /Applications/ABN AMRO e.dentifier2/becwssvr.bundle/Contents/MacOS/becwssvr -serve
    Details: Exact match found in the whitelist – probably OK

    Launchd: /Library/LaunchAgents/com.oracle.java.Java-Updater.plist
    Executable: /Library/Internet Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin/Contents/Resources/Java Updater.app/Contents/MacOS/Java Updater -bgcheck
    Details: Exact match found in the whitelist – probably OK

    Kernel Extensions:
    /Library/Application Support/Citrix Receiver
    CitrixGUSB.kext (19.3.1 – SDK 10.9)

    /Library/Extensions
    LogitechHIDDevices.kext (3.9.8 – SDK 10.10)
    LogitechUnifying.kext (1.3.8 – SDK 10.10)
    G13Joystick.kext (2.0 – SDK 10.10)
    LogiGamingMouseFilter.kext (1.0 – SDK 10.10)
    LogiWheelDriver.kext (1.0 – SDK 10.10)

    /System/Library/Extensions
    LogiWheelForceFeedback.kext (1.0 – SDK 10.10)

    System Launch Agents:
    [Not Loaded]  17 Apple tasks
    [Loaded]  170 Apple tasks
    [Running]  115 Apple tasks

    System Launch Daemons:
    [Not Loaded]  38 Apple tasks
    [Loaded]  178 Apple tasks
    [Running]  118 Apple tasks

    Launch Agents:
    [Running] com.Logitech.Control Center.Daemon.plist (Logitech Inc. – installed 2019-03-25)
    [Not Loaded] com.abnamro.becwssvr.plist (? e97949d9  – installed 2019-08-21)
    [Not Loaded] com.abnamro.becwsupa.plist (ABN AMRO Bank N.V. – installed 2019-08-21)
    [Loaded] com.epson.ecrp.launcher.plist (Seiko Epson Corporation – installed 2018-08-02)
    [Not Loaded] com.epson.esua.launcher.plist (Seiko Epson Corporation – installed 2019-07-24)
    [Not Loaded] com.epson.eventmanager.agent.plist (Seiko Epson Corporation – installed 2019-05-16)
    [Not Loaded] com.epson.scannermonitor.plist (Seiko Epson Corporation – installed 2018-08-01)
    [Not Loaded] com.microsoft.update.agent.plist (Microsoft Corporation – installed 2019-09-12)
    [Not Loaded] com.oracle.java.Java-Updater.plist (? 2f7825c9  – installed 2019-07-06)

    Launch Daemons:
    [Loaded] com.adobe.ARMDC.Communicator.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2019-06-10)
    [Loaded] com.adobe.ARMDC.SMJobBlessHelper.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2019-06-10)
    [Loaded] com.adobe.fpsaud.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2019-08-27)
    [Loaded] com.macpaw.CleanMyMac4.Agent.plist (MacPaw Inc. – installed 2019-07-01)
    [Loaded] com.microsoft.autoupdate.helper.plist (Microsoft Corporation – installed 2019-09-12)
    [Not Loaded] com.oracle.java.Helper-Tool.plist (? e3fefdd2  – installed 2019-07-06)

    User Launch Agents:
    [Running] com.macpaw.CleanMyMac4.HealthMonitor.plist (? 0  – installed 2019-09-12)
    [Loaded] com.macpaw.CleanMyMac4.Updater.plist (? 0  – installed 2019-08-18)

    User Login Items:
    AdobeResourceSynchronizer.app (Adobe Systems, Inc. – installed 2019-09-12)
    (Application – /Applications/Adobe Acrobat Reader DC.app/Contents/Helpers/AdobeResourceSynchronizer.app)

    CleanMyMac X Menu.app (MacPaw Inc. – installed 2019-09-12)
    (Application – /Applications/CleanMyMac X.app/Contents/MacOS/CleanMyMac X Menu.app)

    Dropbox.app (Dropbox, Inc. – installed 2019-06-09)
    (Application – /Applications/Dropbox.app)

    Microsoft Outlook.app (Microsoft Corporation – installed 2019-08-18)
    (Application – /Applications/Microsoft Outlook.app)

    Safari.app (Apple – installed 2019-05-17)
    (Application – /Applications/Safari.app)

    Internet Plug-ins:
    AdobePDFViewerNPAPI: 17.012.20098 (Adobe Systems, Inc. – installed 2019-04-11)
    CitrixICAClientPlugIn: 19.3.1 (Citrix Systems, Inc. – installed 2019-04-23)
    Flash Player: 32.0.0.255 (Adobe Systems, Inc. – installed 2019-09-10)
    FlashPlayer-10.6: 32.0.0.255 (Adobe Systems, Inc. – installed 2019-09-10)
    JavaAppletPlugin: Java 8 Update 211 build 12 (? – installed 2019-07-06)

    Audio Plug-ins:
    BluetoothAudioPlugIn: 6.0.13 (Apple – installed 2019-05-17)
    iSightAudio: 7.7.3 (Apple – installed 2019-05-17)
    AirPlay: 2.0 (Apple – installed 2019-05-17)
    AppleAVBAudio: 760.3 (Apple – installed 2019-05-17)
    BridgeAudioSP: 5.46 (Apple – installed 2019-05-17)
    AppleTimeSyncAudioClock: 1.0 (Apple – installed 2019-05-10)

    3rd Party Preference Panes:
    Flash Player (installed 2019-08-27)
    Java (installed 2019-04-02)
    Logitech Control Center (installed 2019-08-20)

    Time Machine:
    Time Machine information not available without Full Drive Access.

    Performance:
    System Load: 4.86 (1 min ago) 3.28 (5 min ago) 2.42 (15 min ago)
    Nominal I/O speed: 2.69 MB/s
    File system: 24.41 seconds
    Write speed: 337 MB/s
    Read speed: 685 MB/s

    CPU Usage Snapshot:
    Type Overall
    System 19 %
    User 30 %
    Idle 51 %

    Top Processes Snapshot by CPU:
    Process (count) CPU (Source – Location)
    Other processes 81.19 % (?)
    Opera Helper (Renderer) (4) 38.86 % (Opera Software AS)
    Opera 37.81 % (Opera Software AS)
    Opera Helper (GPU) 15.76 % (Opera Software AS)
    CoreSpotlightService 5.94 % (Apple)

    Top Processes Snapshot by Memory:
    Process (count) RAM usage (Source – Location)
    EtreCheck 444 MB (App Store)
    Microsoft Outlook 196 MB (Microsoft Corporation)
    Safari 142 MB (Apple)
    Opera 134 MB (Opera Software AS)
    Opera Helper (Renderer) (4) 77 MB (Opera Software AS)

    Top Processes Snapshot by Network Use:
    Process (count) Input / Output (Source – Location)
    com.apple.WebKit.Networking 850 KB / 287 KB (Apple)
    Opera 478 KB / 171 KB (Opera Software AS)
    Other processes 443 KB / 201 KB (?)
    Qobuz 140 KB / 3 KB (qobuz)
    Dropbox 30 KB / 16 KB (Dropbox, Inc.)

    Virtual Memory Information:
    Physical RAM: 8 GB

    Free RAM: 279 MB
    Used RAM: 6.35 GB
    Cached files: 1.37 GB

    Available RAM: 1.65 GB
    Swap Used: 378 MB

    Software Installs (past 30 days):
    Install Date Name (Version)
    2019-08-18 MRTConfigData (1.48)
    2019-08-18 Microsoft OneNote
    2019-08-18 Microsoft PowerPoint
    2019-08-18 Microsoft Word
    2019-08-18 Microsoft Excel
    2019-08-18 Microsoft Outlook
    2019-08-20 Adobe Acrobat Reader DC (19.012.20036)
    2019-08-20 Logitech Control Center
    2019-08-21 ABN AMRO e.dentifier2 software
    2019-08-23 The Unarchiver (4.1.0)
    2019-08-25 VPN Unlimited (6.3)
    2019-08-28 Gatekeeper Configuration Data (181)
    2019-08-30 WhatsApp (0.3.4480)
    2019-08-30 Skype voor Bedrijven
    2019-09-03 EPSON Printer
    2019-09-03 Epson Scanner ICA Driver
    2019-09-03 Epson Scanner Monitor
    2019-09-03 Epson Event Manager
    2019-09-03 EpsonNet Setup
    2019-09-03 EPSON Printer Patch
    2019-09-03 Epson Customer Research Participation
    2019-09-03 EPSON Software Updater
    2019-09-10 Logitech Unifying Software
    2019-09-10 Logitech-camerainstellingen (3.31.623)
    2019-09-10 Adobe Flash Player
    2019-09-12 Microsoft AutoUpdate
    2019-09-12 EtreCheck (5.3.3)

    Diagnostics Information (past 7 days):
    Directory /Library/Logs/DiagnosticReports is not accessible.
    Enable Full Drive Access to see more information.

    End of report

    <p class=”cite”>koen op 13 september 2019 om 17:50</p>
    Post hier eens een log van het programma Etrecheck.

    <p class=”cite”>koen op 13 september 2019 om 23:01</p>
    Ik kom niet bij de buren.

     


    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    Helemaal aan het begin staat al de vermoedelijke oorzaak:

    Runaway process – A process is using a large percentage of your CPU.

     

    Open na een herstart eens activiteitenweergave en kijk een tijdje naar de CPU lijst van “alle processen”. Zeer waarschijnlijk zal je daar een proces zien staan dat langzaam aan steeds meer van je CPU vergt.


    Bijdrager
    koen

    Gooi CleanMyMac en Java eens weg, en probeer het dan nog een keer.


    Moderator
    Night

    Opera vreet inderdaad wel veel van je processorkracht weg.


    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

    Als het inderdaad Opera zelf is zou het stoppen van de browser moeten helpen. Het kan echter ook komen door een Opera add-on.


    Bijdrager
    wim

    <p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 14 september 2019 om 00:21</p>
    Helemaal aan het begin staat al de vermoedelijke oorzaak:

    Runaway process – A process is using a large percentage of your CPU.

     

    Open na een herstart eens activiteitenweergave en kijk een tijdje naar de CPU lijst van “alle processen”. Zeer waarschijnlijk zal je daar een proces zien staan dat langzaam aan steeds meer van je CPU vergt.

    Dank,

     

    Waar vind ik die activiteitenweergave?


    Bijdrager
    TheBigZ

    Een heel klein beetje zelf zoeken kan geen kwaad, hè…

     

    https://support.apple.com/nl-nl/HT201464


    Bijdrager
    wim

    Dank!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.