16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    d.kranen

Mac-Mini late 2012: geheugenuitbreiding zinnig?

Heeft het zin het geheugen uit te breiden van 8 naar 16 MB?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door  Night. Reden: Titel verhelderd

Bijdrager
    Brombeer

Hangt van het gebruik af. Laat de activiteitenweergave een tijdje aanstaan en kijk wat de geheugendruk doet. Zolang die in het groen blijft, volstaat dat wat je hebt.

Vroeger -toen alles beter was- kon je dat zelfs via het dock-icoontje van Activiteitenweergave in de gaten houden, maar dat mogen we niet meer weten van Apple.

Bijdrager
    Maurits

Hangt van je gebruik af zoals Brombeer schrijft.

In mijn ervaring is verschil 8 -> 16GB is in het algemeen minder dan 4 -> 8 GB

Als je nog geen SSD hebt, dan heeft in mijn ervaring de SSD upgrade veel meer effect op algemene snelheid dan 16 GB

Bijdrager
    d.kranen

Beste ‘Brombeer’,

Activiteitenweergave: blijft in het groen, dus ik laat het er maar bij!

Bedankt!

Maurits, om nu weer een SSD aan te schaffen, nee, zo erg nodig blijkt het dus niet te zijn.

Ook bedankt voor je reactie.

Dick

Bijdrager
    Brombeer

Dick,

Laat die mini nou eens uit 2013 zijn. Dan heeft die originele 5400 rpm HDD al een jaar of vier zijn rondjes gedraaid. Die gaat nu langzaam de fase van slechte sectoren en eerste gebreken in. Het is in elk geval geen verkeerd moment om de interne schijf door een SSD te (laten) vervangen. De oude schijf kan dan -in het juiste doosje- nog even als een extra externe usb-backup dienen, eventueel aan de router gehangen als het teveel troep op tafel geeft.

En i.t.t. extra geheugen dat beleefd wacht totdat het wordt aangesproken, zal zo’n SSD meteen vanaf het opstarten zijn snelheidswinst laten zien. Zo ijdel zijn die SSDtjes wel.;)

Bijdrager
    d.kranen

Brombeer kan ik zelf een SSD schijf inbouwen? En wat voor een moet ik hebben? Merk?

En als het verstandiger is het te laten doen, waar kan ik het beste terecht? In een Istore of Apple winkel?

Bedankt bij voorbaat!

Bijdrager
    Brombeer

Lees even deze iFixit-handleiding door, ook de commentaren! De pootjes van dat beugeltje zijn 2 mm dik en ze staan (hart-hart) 43 mm uit elkaar.

Die aangegeven drie kwartier werktijd is m.i. wat optimistisch voor een beginner. Waarmee ik bij mijn 2012 mini indertijd bijna de mist in ben gegaan was in welke richting de ventilatorstekker van het moederbordje moest worden gewipt (gewoon omhoog, maar de stekker ziet eruit alsof het naar voren geschoven moet) en ik heb vreselijk zitten pielen om op het eind dat antennerooster weer mooi terug op zijn plaats te krijgen, zonder dat tere kabeltje eronder te slopen. In de commentaren beschreef iemand precies hoe het mij ook was vergaan.

De gangbare SSD’s van Samsung en Crucial zijn allemaal goed, uit tests in de c’t is gebleken dat ze de minimale levensduur met gemak halen. De Evo750 heeft chips die qua bouwwijze minder lang meegaan dan die van de evo850 en op de 850pro-variant zit vijf jaar garantie, als ik het me goed voor de geest haal. Crucial heeft de mx4 serie overgeslagen, omdat het getal 4 in het oosten voor dood en narigheid staat.

Als ik echt met technische termen moet strooien: de ‘hard drive interface ‘ van jouw mini is 6.0 Gbps SATA. Als je een SSD met minimaal die snelheid aan zijn stekker uitzoekt, haal je het maximale eruit. sneller kan, maar heeft op deze computer geen zin.
    Interessanter is de inbouwhoogte. De originele disk is 9,5 mm hoog, zolang je daar niet overheen gaat, moet het fysiek ook passen.

Toch maar niet zelf doen? De fabrieksgarantieperiode is voorbij, dus je zit niet aan een officiële Apple-dienstverlener vast. In feite zou elke knul die telefoons of laptops repareert dit ook moeten kunnen, even rondshoppen dus.

Maar voordat je ook maar een schroevendraaier aanraakt: zet de SSD eerst in een externe usb-behuizing en zet de data over. Na afloop gaat de interne schijf in die behuizing als externe back-up. Al zou je die ook in de mini kunnen laten zitten, maar dan heb je een dual-drive kit nodig. What would Jesus buy?;)

Bijdrager
    daddycool

Recentelijk ssd’s geplaatst in een 2012 en 2014 model.

half uurtje werk, alleenbij herinstall os problemen met het formatteren van de schijf.

Ik moest andere weergave binnen schijfhulpprogramma selecteren. Daarna ging het goed

Bijdrager
    Shmoo

Als je de juiste tools hebt en je draait een print-screen uit van de iFixit handleiding dan kun je het zelf wanneer je een fietsenband kunt wisselen.

Ik heb het 3 weken geleden gedaan en ik ben niet heel technisch maar als je voorzichtig en rustig te werk gaat dan valt het best mee. Ik vond het zelfs leuk om te doen.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>daddycool op 24 maart 2018 om 11:57</p>

half uurtje werk,

Jij hebt vast geen nieuwsgierige kat…;)

Moderator
    Night

…dat wordt een half uurtje in de bench dan;-)

Bijdrager
    Brombeer

Nee dat is geen werken. Ook met ingehouden buik is het wringen en dan zul je zien dat je net niet bij dat ene gereedschap dat buiten de bench ligt kunt.

Moderator
    Night

Hahahaha

Bijdrager
    Groentenboer

Mocht je het inbouwen niet aandurven: een externe SSD op een USB 3 poort aansluiten is ook een optie.

Bijdrager
    daddycool

Ook ooit een ‘aanbieding’ gehad om dit te laten doen.
    Voor slechts € 159,- (incl. installatie OS).
    Let wel op dat je de juiste tools hebt.
    Voor het 2014 model had ik Tr6 / 9 schroevendraaiers nodig, 2012 model ging met gewone Torxjes.

@night,
    Lijkt Cutthroat Kitchen versie wel om je Mac om te bouwen.
    Wie bied voor welke sabottage?

Moderator
    Night

Pûh, bij Cutthroat Kitchen kon je tenminste nog 25.000,- verdienen;-)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.