12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    JoopJoopJoop

(opgelost) Mac mini late 2012

Hi,

Ik wil de mac mini late 2012 klaarmaken voor Marktplaats met een origineel macOS.

Dit lukt niet omdat er nu Sierra op staat en zou Lion op moeten komen.

Het recovery volume kan ik niet gebruiken om een of andere reden..

Is er misschien een sticky te maken met Lion erop?

Ook andere tips zijn welkom..

Bijdrager
    McPim

Als ‘Lion’ bij je aankopen staat in de App Store kun je die (opnieuw) downloaden en met Diskmaker X een bootable USB stick maken.

Home

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@McPim,

Kan het niet downloaden, zegt niet geschikt voor deze computer.. maar ik wil het installeren op de mac mini late 2012 die in target mode staat.

Bijdrager
    McPim

Als het in je App Store aankopen staat kun je het altijd downloaden, onafhankelijk van welk OS je draait. Je krijgt daarna inderdaad een warning dat je huidige OS X versie te nieuw is om dit te installeren -> dat wil je ook niet, dus wegklikken. Je hebt Lion nu gedownload (kijk in je programma-map) en kunt er met Diskmaker X een USB stick van maken.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@McPim,

Het downloaden wordt gewoon afgewezen, “niet voor deze computer” of woorden van die strekking, ook niet in de programma map te vinden, ik gebruik Sierra zou dat er wat mee te maken hebben?

Is het elders te downloaden? het gaat om Moutain Lion BTW.

Bijdrager
    McPim

– Stond Mountain Lion bij je aangekochte items?
    – Kreeg je toen het venster zoals in mijn vorige plaatje maar dan in het Nederlands?
    – Wat gebeurde er toen je op ‘Continue’ klikte?
    – Heb je héél goed in je programma map gekeken onder de ‘I’ van ‘Install OS X Mountain Lion’?

Bijdrager
    TheBigZ

Hier wordt het hele proces stap voor stap uitgelegd:
    https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Moderator
    Night

Let op: Het gaat hier om DOWNGRADEN.

Verkoopklaar maken met Sierra zal hoogstwaarschijnlijk ook geen problemen geven, maar TS wil ML (10.8) erop hebben omdat dit het originele OS was ten tijde van aanschaf.

Bijdrager
    TheBigZ

Downgraden kun je doen door eerst de gehele schijf te wissen (inclusief recovery partitie) en dan een Internet Recovery uitvoeren. Dan heb je het originele OS terug, als je dat zou willen. (Een koper heeft er waarschijnlijk liever Sierra op staan.)

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@McPim,

Er staat niets in de programma map…

Inmiddels is het wel gelukt, elders een Mountaitn Lion versie gevonden en met Diskmaker een USB stick aangemaakt…

Inmiddels nog een probleem, terwijl voor het netwerk DHCP aanstaat, blijft hij melden dat een vast IP adres (wat er ooit wel eens is gebruikt) elders ook in gebruik is… dat klopt ook wel, maar zijn eigen adres moet van DHCP komen… gebeurt kennelijk werkt dat niet..

Bijdrager
    McMeller

Als ik mij niet vergis krijg je bij gebruik van Internet Recovery altijd het oorspronkelijke OS terug.

Start de computer op met toetscombinatie Option-Command-R. Volgens mij kom je dan automatisch in de installatie van het originele OS, wat automatisch gedownload zal worden, zonder een Apple ID op te hoeven geven.

Bijdrager
    GoeieDag

Inderdaad, met Internet Recovery krijg je het originele OS er weer op.
    Hoe makkelijk.

(Niet voor Joop natuurlijk.)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.