30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    IJurriaan

Mac mini kopen ?

Één hele goede morgen allemaal,

Ik wil graag over stappen van Mircrosoft naar Apple. Ik weet dat ik daar niet aan moet twijfelen, dat ben ik ook niet aan het doen. Maar ik wil graag een Mac mini kopen. En nu heb ik iets gevonden op Marktplaats.nl :

–G4 1.42
    – 1 GIG geheugen
    – 40 GIG schijfruimte
    – Combo drive
    – 2 USB poorten
    – 1 Firewall poort

Is dit een goede koop ? En hoeveel denken jullie dat het kost ?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Lexis

200-300 euro.
    En nee, geen goede koop. (1.42 GHz, veel te weinig om 10.5 te draaien, zelfde geldt voor 1GB ram)

Bijdrager
    anderie

300 euro ongeveer denk ik. je kunt beter geen mac mini g4 kopen. Snow leopard zit eraan te komen en dan ondersteunt jou g4tje het niet meer. spaar dus liever even door voor een dual intel macje. bijvoorbeeld een nieuwe mac mini! op marktplaats heb je ook veel leuke intel 2de handsjes. oh ja, een combo drive is niet verstandig.

Bijdrager
    Vergeten5

Je zult waarschijnlijk 1 Firewire poort bedoelen :wink:
    Ik denk zo’n 100 – 150 Euro?
    Je hebt er wel een hele kleine harde schijf bij he, maar daar zou je ook nog een externe schijf voor kunnen aanschaffen.
    Als het rond mijn aangegeven prijs ligt zou ik het wel overwegen misschien.

Bijdrager
    sven-
    ”IJurriaan”

Is dit een goede koop ?

Hangt van verschillende zaken af.

Wat ga je met je Mac doen? Besef wel dat PPC technologie wat ouder aan het worden is.
    Welke prijs wordt er gevraagd? Want je wilt niet teveel geld gaan betalen voor een relatief oud model.

Er zijn bepaalde sites (waar ik nu niet zo snel op kom) waar je “standaard waardes” kunt vinden (dus hoeveel een bepaalde Mac bij normaal gebruik nog waard zou zijn).

”JulianNeef”

1.42 GHz, veel te weinig om 10.5 te draaien

Dus niet. Je hebt minimaal ca. 900 MHz nodig, dus 1,42 GHz is gewoon voldoende.

Bijdrager
    IJurriaan

Oke dames en heren hartelijk bedankt voor jullie mening. Ik spaar nog ff door.

Bijdrager
    anderie
    ”JulianNeef”

200-300 euro.
    En nee, geen goede koop. (1.42 GHz, veel te weinig om 10.5 te draaien, zelfde geldt voor 1GB ram)

draait best leopard hoor! ik draai met 756 mb en 2*1ghz processoren met gemak leopard.

Bijdrager
    iPodder

Tsja, hoeveel geld heb je er voor over. Mijn ervaring is dat je snel uit de MacMini groei. je wilt al snel zoveel meer.
    Misschien is een tweedehands iMac een beter idee. Dan heb je gelijk een mooi beeldscherm erbij…..

succes met zoeken, er niet twijfelen om over te stappen naar de mac. Krijg je geen spijt van!

Bijdrager
    IJurriaan

Hallo daar ben ik weer,

Maar ik heb even gesneupt op marktplaats. En op de reactie van Anderie brengt me toch weer aan het twijfelen. Ik heb weer wat gevonden :

-CD brander
    -1GB Geheugen
    -Hardeschijf 40 GB
    – Over de processor krijg ik nog informatie

Ik krijg nog nadere informatie.

Is het een goede koop? En hoeveel denken jullie dat het kost?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    sven-

Nogmaals:

1. Wat wil je ermee gaan doen?
    2. Wat je is je budget?

Zolang ik op die twee vragen geen antwoord heb kan ik je niet vertellen of het een goede koop is.

Bijdrager
    rainman

ik heb een 1.42 Mac Mini met 512Mb en Leopard thuis aan mijn TV hangen.
    Gebruik hem als mediacenter en dat draait best goed.

Tot slot alles naar zijn waarde…..

Bijdrager
    Sumar

Kijk ook eens op tweedehandsmac.nl. Bedenk wel dat een nieuwe 499 (combo drive) is.

Bijdrager
    IJurriaan

1. Niks bijzonders gewoon interneteen, chatten, muziek (natuurlijk iTunes), dus geen bijzondere dingen.
    2. Ongeveer +/- € 300.- ( Liefst minder voor Mighty Mouse & Toetsenbord)

Bijdrager
    anderie

waar woon je en hoever wil je reizen voor een mac?

Bijdrager
    IJurriaan

Hallo,

Ik woon in Friesland :? , ik kan zelf niet reizen omdat ik over 4 jaar pas mijn rijbewijs heb (hoop ik). Maar ik zou het wel in een straal van 150km. op willen halen.

Gr.

Bijdrager
    HerQ

Ik gebruik exact dezelfde Mac als in de TS. Werkt gewoon goed met Leopard, mensen die beweren dat het niet zo is hebben het nog nooit gebruikt lijkt mij. Xcode en Time Machine gaan niet geweldig, maar hey, dat vind ik niet vreemd voor €300,-

Nu nog €225,- tot €275,- waard, Voor minder zou ik hem niet verkopen.

Bijdrager
    anderie

he waar in friesland?
    ik woon in damwoude

Bijdrager
    IJurriaan

Hey,

Ik woon in Lemmer. Maar ik ga wel weer even sneupen op marktplaats.nl voor een mooi prijsje.

Ik dank jullie allemaal hartelijk. Als ik nog vragen hebben horen jullie het wel…

Groeten

Bijdrager
    MouseMighty
    ”JulianNeef”

200-300 euro.

BullShit!! Dikke vette bullshit. Ik heb hier een 1.42Ghz Mac mini staan met 1Gb RAM (meer kan er inderdaad niet in) HD van 80Gb. Systeem: 10.5.5 als een zonnetje, CS3 draait ook gewoon hoor. Snelheid is en blijft subjectief natuurlijk maar ik heb er ook 10.4.x met 512mb RAM op gehad en dan merk je wel wat het verschil met 1Gb RAM is. Als je alleen Mac OSX ermee wil verkennen en je hebt zelf al een scherm, toetsenbord en muis (laatste twee dus usb) dan is het het overwegen waard maar je kan dan idd misschien wel beter even doorsparen voor de laatste nw Intel versie. Denk niet dat 10.6 nou heel veel voordelen zal bieden voor een Mac mini t.o.v. 10.5

Bijdrager
    anderie

je kunt beter op tweedehandsmac.nl kijken. daar heb je bijvoorbeeld een imac g4 voor 175 euro! een goede instapper dus.

Bijdrager
    IJurriaan

Hoi,

Ik ga gewoon lekker een Mac kopen. Ik ben het zat met Windows:evil: :apple: :innocent: :finderoud: :apple: :finderoud: :apple:

Gr.

Moderator
    unSOUND
    ”MouseMighty”

BullShit!! Dikke vette bullshit. Ik heb hier een 1.42Ghz Mac mini staan met 1Gb RAM (meer kan er inderdaad niet in) HD van 80Gb. Systeem: 10.5.5 als een zonnetje, CS3 draait ook gewoon.

Je weet toch hoe het gaat met de huidige generatie ? Iedere computer waar een nieuwe versie van uit is gekomen is per definitie oud, traag, geen cent meer waard en eigenlijk zou je je moeten schamen als je er nog eentje had. Zo simpel wordt er tegenwoordig gedacht. Een machine die dus wat ouder is wordt zonder nadenken afgeschoten terwijl ze eigenlijk geen flauw idee hebben van wat de machine wel en niet kan… Wen er maar aan.

Bijdrager
    Nelis Infra
    ”JulianNeef”

200-300 euro.

Slaat nergens op. Hier 1.2 GHz + 756 MB, draai hier prima Leopard.

EDIT:

En ik ben ook nog hard bezig met CS3, Photoshop en Illustrator. Moet eerlijk bekennen dat Illustrator af en toe wat stottert, maar Photoshop draait prima. Wat unSOUND al zegt; het is een beetje te kort door de bocht om oude Macs zomaar af te schrijven. Het is immers toch juist een groot voordeel van Macs dat ze veel langer meegaan dan die Compraq troep?

Ik zou zeggen: als je wilt starten met een Mac, koop inderdaad een oud beestje. Zo heb ik het ook gedaan. Je zit nu echter wel een beetje in een moeilijke situatie, met Snow Leopard (het nieuwe besturingssysteem), want die ondersteunt geen PPC meer. Dus, wil je het een beetje proberen e.d.: koop gewoon een oude PPC, maakt niet uit. Wil je hem direct (professioneel) gaan gebruiken, spaar door voor een Intel Mac.

Bijdrager
    Stro

Hier heb je een indicatie van tweedehands prijzen van de Mac mini G4;

http://www.macnews.de/datenbanken/gebrauchtpreisliste/Desktop/77449.html

Bijdrager
    sven-

Juist! Die bedoelde ik.

Bijdrager
    Mr Macintosh
    ”iPodder”

Tsja, hoeveel geld heb je er voor over. Mijn ervaring is dat je snel uit de MacMini groei. je wilt al snel zoveel meer.

Dat vind ik zeker, ik werk nog elke dag harstikke fijn op mijn Mac mini (Core Solo). En dat terwijl ik ook een 2,4GHz Core 2 Duo heb;). Natuurlijk deze is veel sneller.. Maar voor ‘gewone’ dingen, maakt het allemaal vrij weinig uit. Als het werkt, dan werkt het goed!

Maar om op het topic terug te komen, ik zou je een Intel machine aanraden. Leopard draait nu eenmaal vlotter op een Intel dan op een PowerPC en er kan meer RAM in, heeft een SATA schijf.

Misschien is zo’n model wat ik heb iets voor je, een 1,5GHz Core Solo.

Bijdrager
    Doede
    ”Nelis

[Wil je hem direct (professioneel) gaan gebruiken, spaar door voor een Intel Mac.

Jongens, wát is professioneel gebruik? Definieer dat nou eens. Ik heb tot 2j geleden een G4 Cube (450 Mhz en 768 Mb RAM) gebruikt, professioneel. Maar voor mijn professie gebruik ik alleen MS Office en de standaard Apple programma’s (Safari, Mail, iCal, Adresboek). En dat ging simpelweg uitstekend. Zelfs voor de vrije tijd ging Skype nog best goed, want dat is wel een CPU-vreter. En ook iTunes en iPhoto deden het prima! Mijn huidige Mac is een iMac 20″ met 2,0 Ghz DuoCore, daarin heb ik sinds de aanschaf alleen het RAM geheugen verhoogd tot 2 Gb.

Terugkijkend en vergelijkend: de Cube voelt tegenwoordig langzaam, maar ook mijn iBook G4 (1,25 Ghz en 256 Mb RAM) voelt niet snel.

Moderator
    unSOUND

“Professioneel gebruik” is een makkelijk gebruikte term die eigenlijk niks zegt. Het betekend niks meer dan dat diegene zijn geld ermee verdient, maar dat zegt niks over hoe zwaar die taak een computer belast. Iemand die voor zijn baan alleen maar brieven tikt in tesksteditor kan “professioneel werken” met een iMac G3.

Bijdrager
    sven-

Klopt, maar over het algemeen wordt met “professioneel gebruik”, “zwaar werk” bedoeld denk ik. Dus CPU intensieve taken zoals video editing, HD encoding etc.
    Ik vraag me af hoe dit idee erin is geslopen, want er bestaan zoals mensen hierboven al zeggen ontzettend veel soorten werk, die “professioneel” zijn.

Bijdrager
    Doede

Ik ben van mening dat iemand die advies geeft, zich eerst meer moet verdiepen in de vragensteller door zelf vragen te stellen. Iemand van 16 die roept dat voor professioneel gebruik echt wel een Intel Mac nodig is slaat volledig de plank mis.

Natuurlijk zijn er veel mensen die wel eens zwaar grafisch werk laten verrichten door hun computer. Ik heb eens een film van 30 minuten laten omzetten naar een CD op mijn Cube. Dat duurde 6 uur! Maar het was hobbymatig, dus voor een keertje was het best te doen. En de meeste gamers gebruiken vast weer meer “zwaar werk” dan iemand die in Photoshop wat aan ’t tekenen is.

Kortom, veel prietpraat en turbotaal. Maar wie mij kent, weet dat ik kritisch ben.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.