25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    Dexter_202

Mac mini. Is het nog wat?

Ik zoek een nieuwe computer voor mijn moeder als vervanger van haar MacBook Pro (Late 2008). Het hoeft geen laptop te zijn. Budget ligt rond €500-€600. Ze wil het liefst weer een Mac, maar is geen harde eis. Wat ze er mee doet is vrij eenvoudig: YouTube, luisterboeken downloaden en luisteren via iTunes (en op haar iPhone zetten), internetbankieren, simpele internet (flash)spelletjes spelen en wat emailen. Een iPad is geen optie.

De mogelijkheden die ik zie:

– Mac mini. Toch al weer 2 jaartjes oud en dus best duur voor wat je nog krijgt.

– Wachten op een nieuwe Mac mini. Wie weet hoe lang je dan weer kunt wachten, als er überhaupt nog eens een opvolger komt. Daarnaast zou het me niet verbazen als die nog maar de helft aan poorten heeft en het dubbele kost.

– Windows.

Wat denken jullie? Is de huidige Mac mini nog een goede koop?

Bijdrager
    Shmoo

Voor die nieuwprijs, nee..

Waarschijnlijk komen er in Maart nieuwe computers.

Als je kiest voor een mini moet je het 1.4GHz model sowieso vergeten dus dan zou het al een tweedehands 2.6GHz moeten worden.

Alleen in dit geval, voor het geen dat je moeder doet + het budget dat je hebt denk ik dat je beter uit bent op een Windows machine. Voor die prijs heb je namelijk wel een Windows computer met SSD en serieus wat snelheid. Bij Apple ga je dat nooit voor elkaar krijgen dan zit je met een trage HD te spelen. Zonde van het geld, elke computer die nu verkocht zou worden moet standaard een SSD hebben of iets dat daar op lijkt.

Bijdrager
    SvS

Kun je geen SSD inbouwen? Zit je op ong. €130.
    Als het kan, ook ram uitbreiden?
    Dan kan ze weer langer genieten van haar MBP Late 2008 waar ze al plezier van had.
    En kunnen jullie weer doorsparen voor een 2e hands 21,5″ iMac die niet zo heel oud is.

Bijdrager
    computer space

Zoek een tweedehands 2.3 Ghz http://www.everymac.com/systems/apple/mac_mini/specs/mac-mini-core-i5-2.3-mid-2011-specs.html of deze
    http://www.everymac.com/systems/apple/mac_mini/specs/mac-mini-core-i5-2.5-late-2012-specs.html
    Deze is tweedehands betaalbaar, mensen die oudjes zoeken gaan vooral voor de quad cores, terwijl hij sneller is dan de nieuwe instapper, prima zelf te upgraden (nieuwe SSD en 16GB plaatsen is eitje) en draait alle moderne software. Ook hebben deze mini’s over het algemeen niks te leiden, en zien ze er als nieuw uit.

Let op, op Marktplaats is een sjaggeraar die 2.6 quadcores 2012 voor een prijs aanbied die deze zou moeten hebben. Reken op 300€ voor een waar een simpele SSD is ingeplaatst.
    Reken zo’n 250€ als er geen SSD in zit, die stop je er dan zelf in. Kingston SSD now van 240GB is 80€

Kijk ook eens naar een oude iMac, die hoeven niet veel meer te kosten. http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i3-3.06-21-inch-aluminum-mid-2010-specs.html

Bijdrager
    Dexter_202

Bedankt voor de reacties!

Ik heb het RAM al een keer geüpgrade naar 4GB, als ik me goed herinner is dat ook de max. wat die laptop aankan. Een SSD upgrade is misschien wel een goed idee! Ik merk dat de laptop gewoon ontzettend traag reageert op alles, misschien kan een SSD daar wel een groot verschil in maken. Verder zijn de eisen immers niet zo hoog, dus wellicht is dat afdoende.

Anders zal het waarschijnlijk toch een Windows worden.

Bijdrager
    JohnH

Een SSD is een wereld van verschil.

Bijdrager
    SvS

Ik heb ook MacMini late 2012 en pas SSD ingestopt, werkt weer lekker vlot.

Bijdrager
    SvS

Zoek verder even op forum over SSD in MacBook Late 2008. Volgens mij heb ik die ook voorbij zien komen. Kijk even of dat loont.

Bijdrager
    Shmoo

Weet je wat het is.. Je kunt wel voor 350 – 450,- zo’n Mac mini 2012 ophalen met een kleine SSD erin maar die machine is op dit moment ook al weer 4 jaar oud. Je koopt geen computertje met een blok goud in verstopt.

Stel je moeder gaat daar 2 a 3 jaar op werken wat makkelijk kan voor het geen dat zij doet (machine is dan 6 a 7 jaar oud) en dan zit je weer in precies dezelfde situatie als nu. Vergeet niet dat je dan continu elke 2 a 3 jaar tweedehands computers aan het kopen bent voor een max. budget van 500,-.

Dat is volgens mij precies dezelfde doelgroep die nu de MediaMarkt binnenstappen en daar een Windows laptop voor 550,- uitkiezen die op dat moment in de aanbieding is en over ±3 jaar stappen ze daar weer naar binnen want dan is die machine versleten omdat deze niet meer meekan. Er is niets mis met die manier van computeren, zeker niet voor het geen wat je moeder doet met een computer maar het verschil is wel dat mensen die op deze manier Windows machines kopen wel in die 3 jaar dat ze hun computer gebruiken 2 jaar garantie hebben op hun Windows-bak terwijl jij met je tweedehands Macs het moet doen met garantie tot op de hoek en hopen dan er nooit een verkoper tussen zit die snel zijn/haar Mac verkoopt omdat deze al 4 keer een Panic report heeft gehad. Koop je ooit één zo’n computer dan leg je meteen geld bij.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Denk aan je moeder… Windows zal zeker erg tegenvallen bij haar, misschien went het nooit….

Ook het feit dat ze een iPhone heeft telt mee.

De SSD tip lijkt me een hele goede, ze kosten niet veel meer en makkelijk zelf te plaatsen in de MBP 2008

Bijdrager
    SvS

Hoe zit het met virussen bij huidige Windows? Ik ben er helemaal niet van op de hoogte, dus wil niet te vroeg oordelen over Windows, maar gebruikt men daar nog steeds virusscan en allerlei lek-dicht-repareer-ellende?

Bijdrager
    KarelWillem

Absoluut.

Ik heb hier een jongetje in huis die binnen een week de hele boel vol malware-meuk heeft staan.
    Ondanks alle voorzieningen die Windows hier blijkbaar tegen zou moeten bieden.

Bijdrager
    Shmoo

Ik begrijp heel goed waar dit naar toe gestuurd moet worden, iemand met vooraf een te klein budget voor een volwaardige Mac computer moet toch op een of andere manier een Apple computer bezitten.

Nu moet ik zeker weer daarop gaan reageren en aangeven dat een 2008 machine die niet meer het laatste OS kan draaien nooit veiliger kan zijn dan een splinternieuwe Windows 10 installatie waar je gewoon nog de komende 2 a 3 jaar updates en support voor krijgt.

Sorry, maar daar pas ik voor. Succes met welke keus het dan ook gaat worden.

Geblokkeerd
    Anoniem
    KarelWillem op 21 december 2016

Absoluut.

Ik heb hier een jongetje in huis die binnen een week de hele boel vol malware-meuk heeft staan.
    Ondanks alle voorzieningen die Windows hier blijkbaar tegen zou moeten bieden.

Moet hij minder vieze sites bezoeken.

Bijdrager
    KarelWillem

Online games, online games, en online games.

En oh ja, nog wat online gamen. Anyway… met vrij weinig moeite is het vrij snel een zooitje.

Bijdrager
    makasa

Mijn MBP 2007 met 4Gb en SSD doet het prima en zeker voor de toepassingen die je noemde. Samsung EVO SSD 250 Gb nog geen € 100,-

Bijdrager
    Shmoo

@makasa jij had toch ook een iMac uit 2007 of ben ik nu gek?

Koop jij ooit wel eens een nieuwe computer of is dat alleen voor domme mensen.:wink:

Bijdrager
    LighScan

@shmoo in zijn/haar profiel staat zowel een MBP als een iMac ingevuld!:)

Bijdrager
    Hydræ

Budget ligt rond €500-€600. Ze wil het liefst weer een Mac, maar is geen harde eis. Wat ze er mee doet is vrij eenvoudig

Simpele keuze: Windows lappie voor €600. Valt perfect binnen het gestelde budget. Dan heb je een redelijke Acer, HP, Lenovo, etc.

Wat denken jullie? Is de huidige Mac mini nog een goede koop?

Financieel gezien niet. Je koopt een 2 jaar oude machine voor hetzelfde bedrag, daar wringt de schoen. De computer an sich is niets mis mee, voldoende poorten, klein, en zuinig.

Bijdrager
    ikkezelluf

Onlangs de MacBook Pro late 2008 van mijn zoon voorzien van 8GB RAM en een 250 GB Samsung EVO SSD. Dat ding is weer als nieuw. Gaat als de brandweer, de gehele Adobe suite draait als een tierelier. Zo ben je voor rond de 150 euro klaar en kan dat ding nog een aantal jaren mee.

Bijdrager
    makasa

@makasa jij had toch ook een iMac uit 2007 of ben ik nu gek?
    Koop jij ooit wel eens een nieuwe computer of is dat alleen voor domme mensen.

Klopt. Ook met een SSD en slechts 4Gb. Daarnaast heb ik in 2013 een MBP 15″ (16 Gb en snelle 512Gb SSD) aangeschaft. Ik gebruik de oudjes nog regelmatig. Voor het zwaardere werk is de nieuwste in gebruik. Overige zaken doe ik ook nog op de oudjes en de overige familieleden werken daar ook op. Ik ben nog steeds verbaast hoe goed ze het nog doen.

Bijdrager
    Hermanko

Mac mini 1.4 , wel met 8 GB geh., het valt best mee; geen video bewerken
    en geen zware games er mee doen, dan voldoet het ding goed,
    zeker voor een oudere die niet (meer) op de secondes let ..
    Een SSD zelf of laten inzetten i.p.v. HD kan altijd nog, wij hebben het (nog) niet gedaan.
    Mij verbaast het ook dat  de hele Mac serie zolang op moderniseren laat wachten.
    MacBookAir nog steeds geen full-HD en idiote bedragen voor -build to order- updates enz.
    Ga ik bij een ander merk kijken, dan is apple ongeveer 200€ duurder dan..xx…
    Dat zullen we niet doen, al zo lang gewend aan Apple Mac OS enz. geen zin in Windows.

Bijdrager
    Shmoo

Frapant dat 98% van de Mac mini’s op Marktplaats uit 2014 het 1.4GHz model zijn met 4GB gesoldeerd RAM. Waarschijnlijk is dat ding dan helemaal niet zoveel computer als dat jij denkt dat het is.

Wanneer jij die 1.4GHz koopt dan is dit bewust een aankoop op basis van het bedrag. RAM upgraden kost je al bijna zoveel dat je beter het 2.6GHz model kunt kopen en dan heb je een fatsoenlijke computer.

Bijdrager
    SandsOfArrakis

Ik heb vorig jaar de 2014 2.6 GHz Mac Mini met 8 gb geheugen gekocht. Achteraf gezien helaas met de standaard harde schijf. Computer doet alles wat ik van hem vraag, maar was zo traag als *vul maar iets in*.

Een paar maanden geleden een 250 gb Samsung EVO 750 SSD gekocht, en deze extern via USB 3.0 aangesloten. Computer is een heel stuk sneller geworden. De Mini’s originele harde schijf bevat nu al mijn data en mijn muziek.

Voor mij was dit de beste upgrade die ik ooit gedaan heb. En was voor iets meer dan 100 euro klaar. (SSD + Enclosure).

Bijdrager
    riji

Ook ik heb een jaar geleden een nieuwe mac mini gekocht, de goedkoopste uitvoering.
    Ik heb een Samsung SSD 850 EVO 256 GB gekocht en de reseller heeft die erin geplaatst.
    Ik gebruik de mini hoofdzakelijk als media player en heb er ook nog eens windows opgezet (voor zeldzaam gebruik).
    Voor eenvoudig gebruik valt dit toestelletje best mee. Je hebt er ook de moderne voorzieningen van OS X mee.
    Handig is ook dat het zo compact is.
    o.a. hier kun je mijn type mac mini kopen voor 499 euro
    http://www.computerstore.be/category/250665/apple-mac-mini.html

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.