6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Yashiro

Mac Mini i7 genoeg qua performance voor illustratie en design?

Nu mijn iMac eindelijk gedag te zeggen na wat problemen en gele vlekken in het scherm. Heb ik besloten om een te gaan voor een Mac Mini I7, mijn budget echter is hiertoe maximaal toe in staat. Mijn vraag is echter is de Mac Mini i7 genoeg om met Photoshop te illustreren (ik werk meestal op 10000x8000px @300dpi). Ik doe dit nu echter op een iMac (early 2008 / upgraded naar 4GB), deze heeft een dedicated GPU wat de Mac Mini niet heeft, zal ik dit verschil merken in snelheid en mogelijkheden ten op zichten van mijn huidige systeem?

Of kan ik beter een Windows (bah:() systeem halen en gaan voor een stuk hogere performance, het gaat mij erom dat ik efficiënt en vooral snel kan werken met Adobe CS6.

Echter wil ik de WWDC afwachten in een stiekeme hoop dat Apple de Mac Mini na 2 jaar eens een update geeft… (?)

Bijdrager
    Buzz

Zeker als je de Mac mini uitrust met SSD of Fusion Drive opslag ga je er behoorlijk op vooruit. Over de grafische chip hoef je je niet druk te maken, als het alleen om Photoshop en Illustrator werk gaat. De mini kan dat heel goed aan.

Over wachten kan ik je moeilijk advies geven. Het hangt er van af of je tijdens het wachten nog goed kan werken op je iMac. Ik ben zelf voor mijn thuiscomputer aan het wachten op een update van de mini, maar ik heb intussen een prima alternatief in de vorm van een recente MacBook Pro van mijn werk, waar ik via een USB3 externe HD mijn persoonlijke muziek- en foto libraries op kan gebruiken.

Moderator
    Night

Tsja, Apple is en blijft natuurlijk een A-merk. En daar betaal je voor (behalve het intuitieve os en bedieningsgemak) en daar betaal je voor.

Bijdrager
    Mela

Ik heb zelf een jaar geleden mijn Core2Duo ingeruild voor een MacMini i5 en deze uitgerust met 16Gb geheugen.
    Buiten dat dit een flinke stap voorwaarts was, ben ik ook heel tevreden over de prestaties.
    De videokaart is dan misschien niet state of the art, maar naar mijn idee ruim voldoende.
    Een SSD staat nog op het verlanglijstje, maar omwille van de garantie ben ik eerst voor de 16Gb gegaan.
    :wink:

Bijdrager
    Mela

Misschien iets om nog mee te nemen … Ondanks dat bv EveryMac rapporteert dat er maximaal 768Mb vram wordt gereserveerd, gebruikt OSX sinds Mavericks 1024Mb voor de HD4000 bij 16Gb intern.

(Op mijn MM in ieder geval wel..)
    :idea:

Bijdrager
    computer space

Alle macs hangen een beetje op hetzelfde niveau momenteel. Enige echte uitschieters zijn de BTO iMacs met i7 quadcore (20-30% sneller dan Mini), en de MacPro’s 6-12 core of meer. Grafische kaart is voor je werk niet relevant.
    Wel moet je je realiseren dat de stock HD van de Mini heel traag is, maar dat de Mini daarentegen weer de beste Mac is om zelf SSD’s in te plaatsen. Stop je er een SSD in, of twee in raid-0 in (Samsung 840 pro: bespaar niet een paar centen voor de EVO broertjes!), dan wordt ie heel snel. In raid 0 worden zelfs met 840 pro’s snelheden gehaald boven de PCI SSD van de nieuwe MacPro!
    Met jouw werk: dikke PS files die steeds de cache-schijf aanspreken is een SSD met stevige schrijfsnelheid heel belangrijk!

Makkelijkste weg: 1 Samsung 840Pro 256GB kopen, en op Ebay 1 SATA kabel hiervoor. Dan hou je de 1TB standaardschijf, en kun je al dan niet een fusion drive maken (ik gebruik ze appart, SSD voor booten, apps en caches, HD voor projectdata)
    Koop ook de RAM zelf. 16GB Corsair Mac SODIMM set DDR3/1600 is zo’n 100€.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.