26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    Joske007

Mac Mini i7 buiten, eindelijk nieuwe iMac 27"

Intussen zijn de nieuwe iMac’s gelanceerd en hebben we hier thuis beslist om mijn Mac Mini i7 (late 2012), door te schuiven naar de dochter.
    Zodoende heb ik eigenlijk zeer dringend een nieuwe iMac 27″ nodig!
    Aangezien een SSD een must is, wat helaas bij Apple (onbegrijpelijk) nog steeds niet tot de standaard behoort, vraag ik jullie hier welke configuratie voor me als minimum en beetje futureproofed de beste keuze is.

Hoofdzakelijk zal de iMac 27″ gebruikt voor lichte fotobewerking (Lightroom + Photoshop LE) en videobewerking iMovie, alsook het converteren van Flac’s naar Alac, converteren van BD-films naar mov-bestanden, iso’s, enz…..

Ik hoop alvast dat jullie me, met deze keuze kunnen helpen;)

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Joske007.

Bijdrager
    computer space

Je mag m wel ruilen…. Doe mij maar zo’n haast onvindbare i7 mini 2012…

Bijdrager
    King.Carp

Gewoon het model kiezen wat bij jouw budget past, maar met fusiondrive en dan zit je safe.
    De 256 flash die apple aanbied is wat aan de krappe kant.

Bijdrager
    Joske007
    King.Carp op 13 oktober 2015

Gewoon het model kiezen wat bij jouw budget past, maar met fusiondrive en dan zit je safe.
    De 256 flash die apple aanbied is wat aan de krappe kant.

Aangezien mijn kennis in hardware nogal beperkt is, ben ik vooral benieuwd of de i5 processor van de iMac 2015 sneller zal zijn dan de i7 processor uit mijn huidige Mac Mini (late 2012)?

Omdat ik liever geen mechanische schijf in men iMac wil, zodat deze bij eventule slijtage buiten garantie niet hoeft ter vervanging opengemaakt te worden, verkies ik een SSD. Aangezien ik al mijn data extern bewaar lijkt me een SSD van 256GB voor het OS en bewerking van video en foto-bestanden voldoende te zijn, toch?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Joske007.

Bijdrager
    fixar

Die 256 SSD is een prima keuze in jouw geval hoor… De data zet je gewoon lekker extern op een USB3 of TB- schijf….

In de 27-inch kun je zelf nog geheugen bijprikken (tegen normale prijzen) dus volstaat het qua RAM om te gaan voor de standaard 8GB… de rest kan later.

Bijdrager
    Soulshaker

Ik raad een externe thunderbolt ssd aan als bootschijf , is even snel en “goedkoper” dan een ingebouwde ssd:)

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Soulshaker.

Bijdrager
    Soulshaker op 13 oktober 2015

Ik raad een externe thunderbolt ssd aan als bootschijf , is even snel en “goedkoper” dan een ingebouwde ssd:)

Kan ook gewoon een USB 3.0 schijfje zijn hoor, waarom iemand op kosten jagen als de snelheden nagenoeg hetzelfde zijn.

Bijdrager
    Joske007

Buiten de processor denk ik voor mijn doeleinden mijn keuze nu al te kunnen maken, wat betreft…

SSD minimaal 256GB, want alle data staat toch extern.
    8GB geheugen, want kan nadien het geheugen zelf en goedkoper uitbreiden.
    Videokaart, gewoon de standaard die bij de gekozen configuratie zit, toch?
    Toetsenbord, gewoon het bedraad numeriek toetsenbord, werkt prima:)
    Magic Mouse 2 lijkt me prima en de Magic Trackpad is me te duur en onbekend.

Zoals je kan zien is de keuze in hardware bijna rond, ik heb dus enkel nog goed advies nodig rondom de processor.

nogmaals:
    Hoofdzakelijk zal de iMac 27″ gebruikt voor lichte fotobewerking (Lightroom + Photoshop LE) en videobewerking iMovie, alsook het converteren van Flac’s naar Alac, converteren van BD-films naar mov-bestanden, iso’s, enz…

Bijdrager
    Appeltje

Volgens mij is de 27″ alleen nog in Retina verkrijgbaar, daar kun je het werkgeheugen niet bij uitbreiden

Bijdrager
    no_poo
    Appeltje op 14 oktober 2015

Volgens mij is de 27″ alleen nog in Retina verkrijgbaar, daar kun je het werkgeheugen niet bij uitbreiden

Van de website bij de technische gegevens van de 5K iMac:

8 GB (2x 4 GB) 1867-MHz DDR3-geheugen; vier SO-DIMM-sleuven, toegankelijk voor gebruiker

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  no_poo.

Bijdrager
    Soulshaker
    MartijnH op 14 oktober 2015
    Soulshaker op 13 oktober 2015

Kan ook gewoon een USB 3.0 schijfje zijn hoor, waarom iemand op kosten jagen als de snelheden nagenoeg hetzelfde zijn.

Fout , usb 3.0 heeft geen trim support. En niet elke usb 3.0 controller is hetzelfde.
    Er zijn veel usb 3 behuizingen die geen ssd ondersteunen.

Daarbij neem je nog een usb poort in, die voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden . En er is meer kans dat je deze loskoppeld als de mac aan staat.

Bijdrager
    TheBigZ
    Joske007 op 14 oktober 2015

Zoals je kan zien is de keuze in hardware bijna rond, ik heb dus enkel nog goed advies nodig rondom de processor.
    Hoofdzakelijk zal de iMac 27″ gebruikt voor lichte fotobewerking (Lightroom + Photoshop LE) en videobewerking iMovie, alsook het converteren van Flac’s naar Alac, converteren van BD-films naar mov-bestanden, iso’s, enz…

Kijk in je portemonnee. Als je denkt weer 5 a 6 jaar met deze iMac te gaan doen, is de meerprijs van de 4.0GHz Core i7 (€60 per jaar) niet zo’n zware investering. Voor BDs converteren kun je iedere core/thread extra goed gebruiken.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    fixar

Buiten de processor denk ik voor mijn doeleinden mijn keuze nu al te kunnen maken, wat betreft…

Doe jezelf een plezier en kies voor het nieuwe Apple Magic Keyboard 2…. dit heeft voor jou geen meerprijs (terwijl ie toch ruim 2 x zo duur is als de bedrade variant).

Vervolgens gebruik je gewoon de bedrade die bij je mac mini zat

en verpats je de BT versie voor 8 of 9 tientjes aan de liefhebber:)

Bijdrager
    Joske007
    TheBigZ op 14 oktober 2015

Kijk in je portemonnee. Als je denkt weer 5 a 6 jaar met deze iMac te gaan doen, is de meerprijs van de 4.0GHz Core i7 (€60 per jaar) niet zo’n zware investering. Voor BDs converteren kun je iedere core/thread extra goed gebruiken.

Bedoeling is uiteraard met deze investering wel minimum 4/5 jaartjes plezier te hebben.
    Belangrijker voor me is of de i5 van deze iMac (2015) een pak sneller is dan de i7 die in mijn huidige Mac Mini zit?

fixar op 14 oktober 2015

Doe jezelf een plezier en kies voor het nieuwe Apple Magic Keyboard 2…. dit heeft voor jou geen meerprijs (terwijl ie toch ruim 2 x zo duur is als de bedrade variant).

Vervolgens gebruik je gewoon de bedrade die bij je mac mini zat

en verpats je de BT versie voor 8 of 9 tientjes aan de liefhebber:)

Helaas gaat di voor het bedraadde numeriek toetsenbord niet op, deze gaat namelijk samen met de Mac Mini naar mijn dochter;)

Bijdrager
    Soulshaker

Koop je toch gewoon een nieuw bedraad keyboard extra , met de kostprijs van dat fancy magic keyboard kan je 2 gewoon kopen

Bijdrager
    TheBigZ

Bedoeling is uiteraard met deze investering wel minimum 4/5 jaartjes plezier te hebben.
    Belangrijker voor me is of de i5 van deze iMac (2015) een pak sneller is dan de i7 die in mijn huidige Mac Mini zit?

Mac mini 2012:
    https://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=3615qm+%22os+x%22

iMac 2015 3.2GHz en 3.3GHz Core i5:
    https://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=6500+%22os+x%22
    https://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=6600+%22os+x%22

iMac 2015 4.0GHz Core i7:
    https://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=6700K

Let op: in de geekbench worden alleen CPU en memory vergeleken. Grafisch lopen de nieuwe iMacs rondjes om de Mac mini.

Bijdrager
    Joske007
    Soulshaker op 14 oktober 2015

Koop je toch gewoon een nieuw bedraad keyboard extra , met de kostprijs van dat fancy magic keyboard kan je 2 gewoon kopen

Ja, lijkt me inderdaad een mooie mogelijkheid;)

TheBigZ op 15 oktober 2015

Mac mini 2012:
    https://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=3615qm+%22os+x%22

iMac 2015 3.2GHz en 3.3GHz Core i5:
    https://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=6500+%22os+x%22
    https://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=6600+%22os+x%22

iMac 2015 4.0GHz Core i7:
    https://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=6700K

Let op: in de geekbench worden alleen CPU en memory vergeleken. Grafisch lopen de nieuwe iMacs rondjes om de Mac mini.

Als ik het goed samenvat scoren de i5 3,2GHZ en en 3,3Ghz vooral op Single-Core zeer goed, maar bij Multi-Core taken zijn de cijfers minder goed. Jammer, dat de iMac model 4,0GHz (2015) er nog niet echt tussen staat.

Grafisch zouden de nieuwe iMac’s het inderdaad sterker moeten doen dan oude Mac Mini.
    Met mijn zeer beperkte hardware kennis, lijkt het er wel op dat voor het converteren van allerlei video en audioformaten een i7 in Multi-Core het beduidend beter moet doen?

Bijdrager
    TheBigZ
    Joske007 op 15 oktober 2015

Met mijn zeer beperkte hardware kennis, lijkt het er wel op dat voor het converteren van allerlei video en audioformaten een i7 in Multi-Core het beduidend beter moet doen?

Dat is inderdaad het geval. Dan kunnen de extra threads (8 ipv 4 in de Core i5) bij bepaalde programma’s zoals ffmpeg goed aan het werk gezet worden.

Bijdrager
    Joske007
    Joske007 op 15 oktober 2015

Dat is inderdaad het geval. Dan kunnen de extra threads (8 ipv 4 in de Core i5) bij bepaalde programma’s zoals ffmpeg goed aan het werk gezet worden.

Dan lijkt het me duidelijk en zeker wanneer ik van deze investering enkele jaren wil genieten om voor de i7 te gaan.
    Wanneer ik nu bij apple mijn configuratie samenstel kom ik uit bij deze 2 iMac’s.
    Aangezien ik nooit spelletjes speel, veronderstel ik dat de wat zwaardere grafische kaart M395 , voor mijn doeleinde geen meerwaard is?

27-inch iMac met Retina 5K-display

4,0-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 4,2 GHz
    8 GB 1867-MHz DDR3 SDRAM – 2x 4 GB
    256 GB flashopslag
    AMD Radeon R9 M390 met 2 GB videogeheugen

of

256 GB flashopslag
    AMD Radeon R9 M395 met 2 GB videogeheugen

Bijdrager
    TheBigZ

Als je geen gamer bent heb je aan de M390 zeker genoeg.

What’s the difference between these graphics cards found in iMacs? from apple

en
    http://forums.macrumors.com/threads/m380-m390-m395-m395x-thread.1928278/
    .

Bijdrager
    Joske007

Als je geen gamer bent heb je aan de M390 zeker genoeg.
    https://www.reddit.com/r/apple/comments/3oqqfq/whats_the_difference_between_these_graphics_cards/%5B/quote%5D

Als de keuze tussen beide grafische kaarten voor mijn doeleinden niet veel uit maakt, kan ik beter het verschil een €112 op zak steken en dit bedrag gebruiken om het geheugen van 8GB naar 16GB te upgraden.

De keuze valt dus op deze 27-inch iMac met Retina 5K-display :)
    256 GB flashopslag
    AMD Radeon R9 M390 met 2 GB videogeheugen
    Magic Mouse 2 + Magic Keyboard

Bijdrager
    TheBigZ

Alvast veel plezier gewenst!:-D(y)

Bijdrager
    fixar

Als je hem zat bent mag je hem hier afleveren 😀

Mooie machien!

Bijdrager
    Joske007

Aan allen hier bedankt voor de tips:)
    Als laatste vroeg ik me af of het “AppleCare Protection Plan” voor iMac aan €125,84 de moeite waard is?

Bijdrager
    Delftse Willem

Ook ik ben van plan mijn Mac Mini late 2012 i7 door te schuiven en voor de nieuwe iMac 27″ i7 te gaan. De extra €125 voor AppleCare lijkt me een goede investering daar ik de kans op problemen groot genoeg inschat om het extra bedrag te rechtvaardigen. Heb al heel wat macs versleten, met de nodige reparaties.

Bijdrager
    SvS

Ik ga waarschijnlijk voor hetzelfde specs als Joske007.
    Vraag, doet Adobe CC ook veel multi core of werkt t ruimschoots goed op i5 ?

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.