16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Jelle

Mac mini i3

De afgelopen dagen ben ik me aan het oriënteren op een Mac mini. In mijn beleving was de i3 uitvoering enkele dagen geleden nog 799 euro. Als ik nu kijk op de site van Apple staat er 899 euro. Op de Amerikaanse site is deze mini 799 dollar. Als ik het omreken van dollar naar euro dan zou het ongeveer 700 euro moeten zijn. Hoe zou het komen dat Apple deze prijzen gebruikt?

Bijdrager
    McPim

Zoals je hier ziet was ie bij de introductie ook €899, niks veranderd dus. De $ prijzen zijn bij alle producten lager dan de € prijzen, in de USA komt er nog sales tax bij. Als je daar weer BTW bijtelt die je zou moeten betalen als je invoert uit de USA komt je aardig in de buurt. Vandaar 😉.

Bijdrager
    Brombeer

Met een verder verschil dat de mobile gear van Apple een wereldwijde garantie heeft en de desktops alleen in het land van aankoop.

Bijdrager
    Shmoo

Heeft de Mac mini dan geen optionele kleine wieltjes voor er onder? 🙂

Bijdrager
    fred44nl

alleen als je em in Zweden koopt, dan krijg je er gele wieltjes onder.

Bijdrager
    McPim

Eerder andersom Brombeer. Alle Apple producten hebben 1 jaar internationale garantie, ook desktops. iPhone, iPad en Apple TV kunnen daarvan uitgesloten worden volgens de kleine letters. In de praktijk schijnt dat wel mee te vallen.

Bijdrager
    Shmoo

Als je ‘m via Amazon.de koopt betaal je 780,- Mit i3 Prozessor! Dat klinkt al een stuk sneller.

Bijdrager
    Jelle

Bedankt voor alle reacties!

Ik denk dat ik het dan vast verkeerd heb gezien. Al hebben ze het in dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=zUSGTdGprMc) ook over 799 euro.

Maar ja, ik zou de nieuwe Mac mini graag gaan gebruiken naast mijn mooie en fijne Power Mac G5. Voor mijn werk vind ik het belangrijk er ook een modernere Mac bij te hebben. Zijn er andere die ook grafische programma’s (zoals die van Adobe of Serif Affinity) op een mini gebruiken? Mijn budget zit rond de prijs van de i3 uitvoering. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Veel dank!

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 3 dagen geleden door  Jelle.

Bijdrager
    Shmoo

Ik ben de laatste dagen Affinity Designer veel aan het gebruiken en dat gaat zonder problemen  op een 2014 Mac mini. De 2.6GHz dual core machine. Deze heeft ook gewoon Metal ondersteuning ondanks de simpele Intel Iris grafische module op de processor. Totaal geen probleem voor de machine.

Het lijkt mij echter geen machine voor videobewerking en app ontwikkeling (Xcode).

Bijdrager
    Jelle

<p class=”cite”>Shmoo op 1 juli 2019 om 13:03</p>
    Ik ben de laatste dagen Affinity Designer veel aan het gebruiken en dat gaat zonder problemen  op een 2014 Mac mini. De 2.6GHz dual core machine. Deze heeft ook gewoon Metal ondersteuning ondanks de simpele Intel Iris grafische module op de processor. Totaal geen probleem voor de machine.

Het lijkt mij echter geen machine voor videobewerking en app ontwikkeling (Xcode).

Wat goed om te horen dat het helemaal goed werkt op de mini. Ik denk dat in mijn situatie dan de i3 versie prima zal voldoen. Ben voornamelijk met Grafische Vormgeving en DTP bezig niet met video.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door  Jelle.

Bijdrager
    computer space

Ga even door het stof en ga voor het 6-core model van 1249.

Als je in de DTP hoek zit, koop je hws beter een 2012 quad core. Die kun je voor 400-500 opsnorren en zijn zeker zo snel als die i3.

Daar zelf ram of 2x SSD in raid 0 inprikken is peanuts.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door  computer space.

Bijdrager
    Jelle

Vorige week heb ik de knoop doorgehakt. Ik had twee opties voor ogen, een tweedehands Mac Pro of misschien zou een nieuwe Mac wel lukken?

Omdat ik eigenlijk best wel gehecht ben geraakt aan m’n Power Mac G5 vond ik nog oude Mac erbij niet zo verstandig. Dus ik ben voor de i3 quad core gegaan zonder extra dingen. De mini heeft een mooi plaatsje gekregen naast de Power Mac en ik kan op deze manier de oude draaiend houden en bij blijven met de nieuwe. Gisteren de software van Affinity geprobeerd en het ging uitstekend.

Ben alleen nog op zoek naar een manier om het toetsenbord en muis op beide Macs te kunnen gebruiken zonder deze te hoeven omprikken. Nou ja er zijn ergere dingen…

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door  Jelle.

Bijdrager
    Shmoo

Prima keuze. Nu richting de stap gaan werken dat je enkel de Mac mini gaat gebruiken want die machine moet alles dubbel en dwars kunnen doen wat de oude kist kan doen op dit moment.

Ook qua stroomverbruik. Mensen doen dat heel vaak. Dan kopen ze eens per tien jaar een nieuwe koelkast en i.p.v. dat ze de oude koelkast dan opruimen en wegbrengen naar het mileupark komt deze in de kelder of garage te staan. Opeens hebben ze dan twee koelkasten waarvan eentje zo oud is dat hij stroom staat te vreten als een gek, voor enkel twee kilo worsten en vier flessen cola koel te houden.

Moderator
    Night

Gebruik voor je toetsenbord een USB switch. Voor je muis is er nóg een leukere oplossing:

https://www.sharemouse.com/usb-switch/

Bijdrager
    Jelle

<p class=”cite”>Night op 9 juli 2019 om 18:40</p>
    Gebruik voor je toetsenbord een USB switch. Voor je muis is er nóg een leukere oplossing:

https://www.sharemouse.com/usb-switch/

Wat goed die muis oplossing! Voor mij werkt dat denk ik alleen niet zo goed omdat ik van één scherm gebruik maak. Ik ben achter een USB switch aangegaan en het werkt prima.

Moderator
    Night

Ook weer opgelost 👍

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.