12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    computer space

Mac Mini hoe stel ik HDMI als default schermpoort in?

Ik heb graag de HDMI poort op mijn mini als hoofdscherm.
    Voordat je met systeemvoorkeuren beeldschermen ordenen aankomt, daar heb ik dus niks aan.
    Probleem is, de TB poort is best wel een gammele verbinding, die stoot je zo los, en dan floept alles telkens terug naar TB als display 1 en de HDMI als display 2. Omdat de HDMI poort veel betrouwbaarder is, wil ik die als hoofdpoort. Met welk sudotje of Tinkertooltje fix ik dat?

Sleutelbeheerder
    Night

En de menubalk naar dat betreffende scherm slepen is niet genoeg?

http://osxdaily.com/2010/04/27/set-the-primary-display-mac/

Zover als ik kan nagaan is de TB poort niet van toepassing, zolang je er geen beeldscherm mee verbindt.

Bijdrager
    computer space

Nee, dat helpt dus niks. Keertje stekker aanstoten, herstart en menu staat weer op TB scherm. TB is ergens in videodriver poort 0 blijkbaar, en de HDMI zou 0 moeten worden.

Sleutelbeheerder
    Night

Vreemd. Ondanks dat er geen monitor is aangesloten op de TB poort? Dan weet ik het ook niet zo 1-2-3…:-( Maar misschien kun je hiermee aan de slag? Dat houdt dan echter wel in dat je de gehele TB poort uitschakelt, en die is dan ook nergens anders meer voor te gebruiken.

Inactief
    Anoniem

Misschien is dit de oplossing:

1) Go to ~/Library/Preferences/ByHost/
    2) Delete the file com.apple.windowserver.XXXXXXXX… (the XXXXXX part is quite long and will be different on every machine.) This file holds the display order you’ve defined previously in the Displays panel of the System Preferences. (Note that any previously saved setups will be lost because of this.)
    3) Reboot

http://troikatronix.com/troikatronixforum/discussion/2171/yosemite-monitors-out-of-order-after-reboot

Geblokkeerd
    Carp
    computer op 30 juli 2017

Omdat de HDMI poort veel betrouwbaarder is, wil ik die als hoofdpoort. Met welk sudotje of Tinkertooltje fix ik dat?

Als je HDMI gaat gebruiken voor je monitor, ga je van 60hz naar 30hz.

Bijdrager
    computer space

HDMI werkt prima op 60hz. Enkel 4k kan maar tot 30hz, maar het is gewoon een 1920×1200 scherm. Nog nadeel dat TB hoofdscherm is: omdat ie 90° gedraaid is boot ik nu met gedraaide apple. Na inloggen wordt HDMi monitor main screen met menubalk.

Moderator
    Mac Daddy

Wat voor beeldscherm is het HDMI scherm? Heeft die andere poorten? Is het niet zo dat het beeldscherm een bepaalde voorkeur heeft waarvoor hij kiest en dat daardoor de mac het ook niet direct snapt?

En misschien is de TB poort dan wel een meer onzekere aansluiting. Zou het kunnen dat de kabel ook niet goed is? Want 1 stootje klinkt nogal erg fragiel.

Als de TB poort uitvalt en je klikt op detect displays, zou ie toch wel de HDMI moeten kiezen?

Inactief
    Anoniem

Wat voor beeldscherm is het HDMI scherm? Heeft die andere poorten? Is het niet zo dat het beeldscherm een bepaalde voorkeur heeft waarvoor hij kiest en dat daardoor de mac het ook niet direct snapt?

Als het scherm meerdere poorten heeft, dan moet er ook ergens in het menu een Input Select optie aanwezig zijn.

@computer
    space

Heb je de com.apple.windowserver.XXXXXXXX… al een keer verwijderd?

Bijdrager
    computer space

Heb ze maar omgekeerd aangesloten. Schermen hadden immers zelf beide DVI. Nou gaat het wel beter. Geen gedraaide appel meer.
    Maar TB aangesloten scherm blijft hoofdscherm, dat is niet aan te passen.

Sleutelbeheerder
    Night

Ah, ik zie nu voor het eerst dat je TWEE schermen aan je Mac hebt hangen:-(

Inactief
    Anoniem

Misschien dat dit helpt.

ACTUALLY FIXING THIS: In my attempts, I was almost there, but just needed to take it one step further. Here’s what finally worked for me. You have to physically unplug the second monitor. Boot up, login. Then shutdown. Then power up again (still with no 2nd monitor), then login again. Then shutdown again. Now, plug your 2nd monitor in. Power up and your hardware should have made note that this is, in fact, the 2nd monitor and the monitor you had powered up and down the past 2 times will remain your DEFAULT for both logging in and for your dock/desktop.

https://discussions.apple.com/thread/6996720?start=0&tstart=0

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.