26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    iDunno

Mac Mini goed voor beginners?

Hallo iedereen,
    Ik ben van plan om te switchen van Windows naar Mac, en ik ben alvast aan het kijken naar tweedehands machines op tweedehandsmac.nl. Omdat ik een kleine budget heb kijk ik nu voornamelijk naar de Mac Mini’s.

Deze computer zou (hopelijk) mijn primaire machine worden, dus hij moet het wel een beetje goed doen… werkt een Mac Mini net zo goed als een iMac met vergelijkbare geheugen en snelheid etc.? Wat raden jullie aan? Zijn er tevreden Mac Mini gebruikers? Of mensen die ervaring met Mac Mini hebben, maar die niet onder de indruk waren?

Greetz,
    iDunno

Bijdrager
    ommer_76

Ik heb sinds een kleine twee jaar een Mac Mini, 1,42 GHz en ben er tevreden mee. Na een jaar gebruiken heb ik het geheugen vergroot, van 512 MB naar 1 Giga, en al na een paar maanden een externe harde schijf, voor meer ruimte.
    Maar verder, niks te klagen. Hij geeft geen slag verkeerd en voor basisgebruik (Internet, foto´s, muziek en af en toe een photoshopje) voldoende snelheid.
    Als je geen zware toepassingen gaat gebruiken gaat de Mini geen problemen opleveren, en tweedehands kun je, denk ik, op een relatief goedkope manier kennis maken met OSX.

Bijdrager
    Skilip

Wat wil je ermee gaan doen? Voor grafische toepassingen, videobewerking (professioneel) en games, is een Mac Mini niet aan te raden. Is het voor privé, of wil je er andere dingen mee doen dan net genoemd, dat is het prima te doen met een Mac Mini. Thuis heb ik tijden met een eMac gewerkt, die is niet zo snel als de meeste Mac Mini’s

Bijdrager
    iDunno

Ik ga hem gewoon thuis gebruiken voor internet, Office toepassingen, Photoshop, simpele videobewerking etc. Niets bijzonder intensief. Het is voornamelijk gewoon voor mij om aan Mac te wennen eigenlijk, en hopelijk wordt ’t mijn primaire systeem, dat mijn delletje vervangt…

Inactief
    Anoniem
    ”iDunno”

Office toepassingen, Photoshop, simpele videobewerking.

Dat zijn drie redelijk zware applicaties, waarbij Office (deze versie in ieder geval) niet native draait. Een mini lijkt me om eerlijk te zijn niet echt geschikt… om je een teleurstelling te besparen.

Bijdrager
    J.C.
    ”Zakske”
    ”iDunno”

Office toepassingen, Photoshop, simpele videobewerking.

Dat zijn drie redelijk zware applicaties, waarbij Office (deze versie in ieder geval) niet native draait. Een mini lijkt me om eerlijk te zijn niet echt geschikt… om je een teleurstelling te besparen.

Mee eens, hangt er wel vanaf hoe vaak je dit gaat doen, als je 1 x in de 2 weken even een fototje Photoshopt dan is het niet zo’n ramp om even iets langer te wachten. Als je echt meerdere uren per dag met die zwaardere apps bezig gaat is een Mini niet aan te raden.

Bijdrager
    ommer_76

Zakske schreef:

Ik denk eerlijk gezegd dat het nogal meevalt. Op mijn G4 Mini draait Office zonder problemen (ik zit nooit te wachten achter een draaiende pizza) en wat je inlevert door het ¨niet-native¨ draaien, win je met de nieuwe Intel snelheid.
    En de ervaring die ik heb met Photoshop en ImageReady is ook positief. Zoals ik al zei, om kennis te maken is het zeker een interessante optie, en als je er na een paar maanden achter komt dat je meer wilt… kun je altijd een andere kopen.

Als je net je rijbewijs hebt, stap je ook niet meteen in een Porsche. Een Fiatje is dan heel goed om te leren rijden, waarna je later altijd nog over kunt stappen.

Bijdrager
    gruiter

Ik ben 2 jaar geleden ook overgestapt van Windows naar een Mac Mini en ik vond het een hele goede keuze. De office toepassingen heb ik geen problemen mee en verder heb ik erg weinig gedaan met Photoshop. Ideaal om aan Mac te wennen.

Nu na 2 jaar heb ik wel het gevoel dat ik toe ben aan iets anders, al was het alleen maar vanwege een mooier groot Apple scherm, meer geheugen, grotere HD. Ik zit daarom te denken om een iMac 20″ aan te gaan schaffen.

Inactief
    Anoniem
    ”ommer_76″

Op mijn G4 Mini draait Office zonder problemen (ik zit nooit te wachten achter een draaiende pizza) en wat je inlevert door het ¨niet-native¨ draaien, win je met de nieuwe Intel snelheid.

Je hebt een G4… daar draait Office inderdaad native op. Geloof me… de vertaalslag die Rosetta kost haal je echt niet in door de winst qua snelheid van de intel-processor.

”ommer_76″

En de ervaring die ik heb met Photoshop en ImageReady is ook positief.

De versie van Photoshop die jij hebt draait ook native en is inmiddels “verouderd” en daarnaast niet geschikt voor een mini met intel. CS3 vraagt nog meer kracht van je processor en idem qua geheugen.

Bijdrager
    ommer_76

Zakske schreef:

De versie van Photoshop die jij hebt draait ook native en is inmiddels “verouderd” en ook daarnaast niet geschikt voor een mini met intel. CS3 vraagt nog meer kracht van je processor en idem qua geheugen.

Heb je helemaal gelijk in, maar de topicstarter zegt zelf dat hij een beginnende gebruiker is met een bescheiden budget, dus het lijkt me twijfelachtig dat hij 500 euro uit gaat geven voor een toepassing die hij één keer per maand gaat gebruiken.
    Dus CS2 en Office zouden geen problemen op moeten leveren. Misschien is het zelfs interessanter een G4 ipv een Intel te kopen, om kennis te maken, en daarna vast te stellen of het voldoende is of niet.
    Wat kost een G4 Mini tegenwoordig?

Inactief
    Anoniem
    ”ommer_76″

dus het lijkt me twijfelachtig dat hij 500 euro uit gaat geven voor een toepassing die hij één keer per maand gaat gebruiken.

Laten we niet heiliger dan de paus zijn.:wink:

”ommer_76″

Wat kost een G4 Mini tegenwoordig?

Weinig… maar ik vind het geen goed idee. Native apps lopen echt véél sneller op intel (mits je genoeg geheugen hebt). Neem iPhoto… sloom op een G5, maar het vliegt echt op intel.

Moderator
    unSOUND

Dat ligt niet zozeer aan je processor, maar meer over je iPhoto… iPhoto vliegt ook als de stuifregen op mijn G4 en G5… en dat met een foto library van 35 GB.

Bijdrager
    iDunno

Hey mensen,
    bedankt voor jullie reacties, het is wel goed om de pro’s en cons te horen van een intel Mini…

Misschien zie ik het verkeerd… maar als ik voor een paar tientjes extra een Intel 1.42 kan kopen in plaats van een G4… dat is toch het geld waard? Volgens mij is Adobe CS3 geheel Universal Binary, en straks komt Redmond met Office 2008 die ook veelbelovend uitziet, volgens mij…

Ik neem aan dat er ook steeds minder programma’s zullen zijn die zwaar van Rosetta afhangen. Ook ben ik een link gestuurd van een verslag van benchmarks van de verschillende appeltjes, en opzich doet de Mini 1.42 helemaal niet slecht: http://www.macintouch.com/perfpack/comparison.html

Moderator
    unSOUND

Een intel 1.42 bestaat niet… Een 1.42 is een G4.

Bijdrager
    iDunno

Oeps… kijk eens aan:D Nou, dan is er geen probleem mee… toch? Of wordt het dan moeilijk om Abobe CS3 bv. te runnen?

Moderator
    unSOUND

Ik zou hem wel het maximale aan Ram geven ( 1 Gb )
    en desnoods werken vanaf een FireWire schijf.

Maar vergis je niet, een mini is een budget machine,
    een iMac G5 is een heel stuk sneller.

Bijdrager
    gruiter
    ”unSOUND”

Ik zou hem wel het maximale aan Ram geven ( 1 Gb )
    …… een iMac G5 is een heel stuk sneller.

Dat ervaar ik nu ook. Het verschil is best groot.

Bijdrager
    iDunno

Ok, ik zit naar deze te kijken, wat vinden jullie? Is hij het geld waard? of moet ik gewoon sparen voor een spiksplinter nieuwe?

http://tweedehandsmac.nl/classifieds/classifieds_detail.lasso?s=nl&id=12395539

Bijdrager
    ommer_76

Veel te duur. Voor 70 euro meer heb je een spiksplinternieuwe. klik

Bijdrager
    iDunno

… maar ik zit me nou af te vragen of die prijs ok is (ja… mijn bod zou in ieder geval wel minder zijn hoor…), omdat hij inclusief scherm, toetsenbord en muis komt…

Of is het gewoon dom om daar over na te denken? Wat ik wel jammer vind is dat de 1e generatie Mini’s waren volgens mij rond de €400,- … en nu zijn de wat betere van de huidige generatie bijna €700,-.

Bijdrager
    ommer_76

Als hij met scherm, muis en toetsenbord komt is het geen slechte deal, lijkt me zo.

Bijdrager
    iDunno

Is het (uberhaupt) mogelijk om later de geheugen een upgrade’tje te geven? Zoja, hoe makkelijk gaat dat, en over wat voor geld hebben we het dan over?

Bijdrager
    mvdenberg

Geheugen is niet zo duur meer. Let op dat in een PPC mini (de G4) ander geheugen gaat dan in de intel mini.
    Kijk maar eens op deze site van forumlid Rimsic: hier vertelt hij hoe je zelf geheugen kunt plaatsen:
    http://members.home.nl/mark.kappert/tutorials/macmini-openen.html

Office draait goed op de G4 mini: office is gewoon een traag pakket: ik heb er mee gewerkt op een iBook 800Mhz, op de macmini G4 1,4Ghz en op mijn intel mac 2000Mhz (2Ghz): het draait gewoon op alle drie de cpu’s even snel: office is gewoon slecht geprogrammeerd.
    Verder is die aanbieding met scherm wel een mooi bedrag, mits je de monitor ook gaat gebuiken.
    Ik zie dat er op dezelfde tweedehandsmac.nl een 17″ iMac G5 staat voor 625 euro (in Sittard). MIsschien afdingen naar 550 euro? Dan zou ik daar voor gaan.

Moderator
    unSOUND

Er kan maximaal 1 GB in een G4 mini. Openmaken is op zich niet heel moeilijk.

Bijdrager
    iDunno

Ik weet het niet meer jongens… misschien ben ik gewoon nog niet klaar om deze stap te nemen… ik weet kennelijk niet genoeg over Mac om een aankoop te maken.

Als Apple toch de overgang naar Intel maakt, lijkt het me een beetje stom om een G4 te kopen… al lijkt het een goeie deal, inclusief beeldscherm enzo…

Bijdrager
    mvdenberg

Heb je al eens gekeken op http://macmiep.nl/ ?
    Het is nog beter om eens naar een Apple reseller te gaan: ga maar eens spelen met de macjes aldaar. Dan kun je zien hoe e.e.a. softwarematig aanvoelt en eruit ziet.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.