9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    TimBee

Mac Mini geheugen update

Mijn Mac Mini is een oud beestje (mid 2011) met 4gb ram. Toch dient hij nog trouw. Ik merk wel dat zelfs in z’n meest basale activiteit van OS en achtergrondprocessen er ruim 80% van t geheugen in gebruik is. Als ik Pages of safari open schiet dat naar 99 of 100 procent. Is geheugen bijzetten nog zinvol. Heb gekeken naar optie van ssd maar ik kan dat zelf niet inbouwen en de kosten van inbouwen icm ssd en geheugen maken t wel een erg dure grap voor een 6 jaar oude machine.

Gaat alleen geheugen bijprikken iets toevoegen? Of is dat ook geld weggooien.

Bijdrager
    ikkezelluf

SSD inbouwen is zelf te doen: https://www.ifixit.com/Guide/Mac+Mini+Mid+2011+Hard+Drive+Replacement/6422

Je mini zal, als je er ook nog 4GB bij prikt, weer als nieuw aanvoelen.

Een tijd geleden heb ik dat ook bij een late 2008 Macbook Pro gedaan en dat masjientje voelde weer als nieuw aan……

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  ikkezelluf.

Bijdrager
    computer space

Het vervangen kan veel simpeler: de bovenste drive kun je gewoon bij, enkel om de onderste drive AAN DE ZIJKANT vast te schroeven moet het hele moederbord er uit. Anders enkel de antenne en fan losmaken.
    Ik heb dus eerst de HD eruit gehaald, vervangen door een WD black. Daarna met een nieuwe kabel van eBay een SSD vastgemaakt. Deze leg je onder in het HD compartiment. Gewoon los. Dan leg je daar een spacer op (die krijg je er vaak bij, soort raampje) zodat ie even dik is als 9mm HD. Daarna de HD (eventueel vervangen door groter nieuwer exemplaar) er weer terug in. Bij mij zit de HD die dus draait en trilt vast, de SSD zit los, maar dat boeit totaal niet. Hij kan geen kant op, rammelt niet, is echter niet vastgeschroefd.
    OS overpompen naar SSD en HD tot dataschijf maken oid.

Zie in link hierboven vooral de comments, die zijn nuttiger dan artikel zelf, daar wordt mijn verhaal uitgebreid onderschreven.
    SSDtje erbij is geen dure grap.
    Vergis je niet, deze Mini is nog steeds nagenoeg nieuwwaarde op Marktplaats. Er 200€ tegenaan gooien is geen verspilling, een even snelle nieuwe Mini is net zo duur of duurder (zeker met 16GB en SSD).

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  computer space.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  computer space.

Bijdrager
    KR1275

Mijn ouders hebben de 2011 basis-versie. Daar heb ik het geheugen van mijn 2012-versie ingezet plus een ssd bijgeplaatst. De mini voelt super smooth.

Er lijkt me softwarematig bij jou iets niet in orde. Normaal gesproken belasten de apps die jij noemt je mac en geheugen nauwelijks. Voor Pages en Safari zou je aan 4 GB ruim voldoende moeten hebben.

Bijdrager
    TimBee

Dank voor alle reacties. Ik voel me niet prettig bij het idee zelf de vervanging te gaan doen zoals in het ifixit artikel beschreven. De methode van computer space spreekt me dan meer aan. Als ik met ssd en clean install van MacOS de boel weer soepel draaiend krijg, ben ik heel tevreden.

Ik ga me dan ook verdiepen in hoe ik zo een ssd er bij stop. Wat voor kabel heb ik nodig voor aansluiting? Sata, of ook nog een power kabel, als die niet al in de hd bay ligt?

@KR1275 – Ik dacht zelf ook aan software issue, maar wacht als ik onderdelen ga inbouwen liever met clean install tot ook nieuwe geheugen en evt. ssd erin zitten.

@computer space – 16 GB, dacht dat de max voor mijn model 8 GB is?

Bijdrager
    Brombeer
    KR1275 op 23 juni 2017

Mijn ouders hebben de 2011 basis-versie. Daar heb ik het geheugen van mijn 2012-versie ingezet plus een ssd bijgeplaatst. De mini voelt super smooth.

Aantekening hierbij:
    ik heb ook eerst twee 1600MHz 8GB reepjes (deze) in mijn 2011 mini (die 1333Mhz is) gezet, maar de 2011 mini werd erg heet, de fan was storend hoorbaar, maakte dik drieduizend toeren. Een van de 1600Mhz reepjes terug vervangen door een origineel 1333 MHz reepje en dat hield hem in toom. Daar zal vast een technische uitleg voor zijn.

De twee 1600MHz reepjes werken nu netjes in een late 2012 mini, die 1600MHz is en voor de 1333 MHz 2011 mini zijn twee 8BG reepjes van 1333MHz gekocht, waarmee die weer zonder herrie werkt en 1080p video zonder haperen weergeeft.
    (Later is de kapotte harddisk door een SSD vervangen en het is een prima maschientje)

En inderdaad: in de iFixit SSD-manual moet je echt de commentaren ook lezen, want de basisinstructie is erg makkelijk over het terugplaatsen van dat halvemaansroostertje. Maar er staan verschillende manieren genoemd om dat goed te krijgen.

Bijdrager
    TimBee

ik heb ook eerst twee 1600MHz 8GB reepjes (deze) in mijn 2011 mini (die 1333Mhz is) gezet

Die is toch max 8 GB, lees ik hier: https://support.apple.com/nl-nl/HT202283

Bijdrager
    Brombeer

Nadat Apple het ontwerpproces heeft afgesloten, worden dat soort gegevens niet meer bijgewerkt en als er later geheugenreepjes met grotere capaciteit op de markt komen die het ook doen (en volledig herkend worden), doet Apple wat dat betreft of zijn neus bloed, want die is alweer met het volgende product bezig.
    De MacTracker geeft al een goede indicatie of er meer werkgeheugen in een Mac kan dan Apple aangeeft.

Voor de actuele computers is dat ‘probleem’ goeddeels opgelost, omdat het geheugen op het moederbord zit vastgesoldeerd en je het als klant niet meer kunt wijzigen. Je moet dus meteen al bij aankoop weten wat je wilt (en er ook voor willen betalen, want de volle 16GB zijn bij Apple schofterig duur).

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 5 maanden geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    computer space

Ik heb er hier gewoon 2x8Gb in zitten. 2×1333. De oude 2×2 van 1333 snorren nu in mijn 2009 Mini.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.