12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    jesper211232

mac mini geen VGA?

mijn ouders zijn van plan om een mac mini te kopen.

op de mac mini moet natuurlijk een beeldscherm worden aangesloten.
    mijn vraag is: we hebben een groot beeldscherm 1920×1080, met alleen een vga aan sluiting, en een witte aansluiting lijkt een beetje op vga.
    op internet staat dat de mac mini alleen een hdmi ingang heeft en geen vga.

hoe moet ik nu dat beeldscherm aansluiten?

edit: de witte aansluiting is DVI-poort

Bijdrager
    Afroman

Mac Mini (de nieuwste) hebben HDMI en DVI. Met een verloopstukje (van Apple) kan je dat converten naar VGA. Kost je bij Apple 30 euo, de goedkopere chineze merkjes zijn goedkoper.

Moderator
    Koen van Tongeren

Je bedoelt dat ’t scherm een DVI aansluiting heeft? Dan bof je: je krijgt een HDMI naar DVI connector bij iedere nieuwe Mac mini.

Bijdrager
    jesper211232

@koen van tongeren fijn om te horen dankjwel

Bijdrager
    LighScan

Als je op je scherm zo’n witte aansluiting hebt (zie goed naar het plaatje), dan hoef je niets extra aan te kopen voor de Mac mini. Heb je enkel een VGA-aansluiting op je scherm, dan zul je helaas een adapter moeten aankopen, deze van Apple bijvoorbeeld: http://bit.ly/qZ6cvH

Bijdrager
    CedricH

Het hangt er ook van af welke DVI kabel bij je scherm zat. De DVI kabel die bij het scherm van mijn ouders zat past bijvoorbeeld niet met de DVI adapter die Apple bij de Mac Mini levert waardoor we het ook met VGA hebben moeten doen (dat hadden we sowieso erbij gekocht voor aansluiting op de TV)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat de DVI-kabel niet paste zal bijna zeker zijn omdat er ook een analoge aansluiting op die kabel zit, terwijl de adapter van Apple die analoge pinnetjes niet heeft. Op de afbeelding van LighScan hierboven zijn dat de vier, met het “kruis” ertussen, helemaal rechts op de DVI-aansluiting. Als je een DVI-kabel koopt zonder analoge pennetjes zou hij wel moeten passen, en dan heb je (als het goed is) beter beeld dan met VGA.

Bijdrager
    LighScan

Dat is raar. Zelfs al zou zijn DVI kabel over die 4 analoge pinnetjes beschikken (wat volledig klopt), dan nog zou het ook op de Mac mini moeten passen (die modellen beschikken immers ook over het volwaardig “kruisje”)

Afroman op 29 september 2011

Mac Mini (de nieuwste) hebben HDMI en DVI. Met een verloopstukje (van Apple) kan je dat converten naar VGA. Kost je bij Apple 30 euo, de goedkopere chineze merkjes zijn goedkoper.

Dat klopt niet, de nieuwste generatie komt met een Thunderbort-poort (waar je displays aan kunt hangen) en met een HDMI poort. De DVI poort is dus verdwenen.

Bijdrager
    1984
    jesper211232 op 29 september 2011

groot beeldscherm 1920×1080, met alleen een vga aan sluiting, en een witte aansluiting lijkt een beetje op vga.

op internet staat dat de mac mini alleen een hdmi ingang heeft en geen vga.

hoe moet ik nu dat beeldscherm aansluiten?

edit: de witte aansluiting is DVI-poortVGA output using Mini-DVI to VGA Adapter
    Hou er rekening mee , dat ± de modellen vanaf 2009 met Mini DisplayPort geen analoge tv’s meer ondersteunen (Support for S-video and composite video dropped ) Al heeft dit niets met VGA te maken het is maar dat je het weet.

Bijdrager
    LighScan

Voor die HDMI poort zijn er wel adapters te koop voor analoge tv.:grin: Maar dan moet je wel schakelen tussen 2 adapters: ofwel je beeldscherm, ofwel je TV.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    LighScan op 29 september 2011

Dat is raar. Zelfs al zou zijn DVI kabel over die 4 analoge pinnetjes beschikken (wat volledig klopt), dan nog zou het ook op de Mac mini moeten passen (die modellen beschikken immers ook over het volwaardig “kruisje”)

Excuses voor de slechte kwaliteit, die komt omdat ik deze foto even snel met de webcam gemaakt heb, maar dit is de mini-DVI -> DVI-adapter van Apple waarmee mijn externe scherm aan m’n iMac hangt:

De DVI-kabel die erin zit heeft alleen een platte pin aan die kant, geen vier schuine pinnetjes.

Ik realiseer me alleen nu net dat het wellicht gaat om een normale DVI-poort in de Mac mini — in die van mij zit een mini-DVI-poort, waardoor ik er eigenlijk een soort vanuit ging dat het hier ook om zo’n poort ging, met een adapter eraan.

Bijdrager
    jesper211232

het is geen TV

en het beeldscherm is ook niet zo groot 24 inch

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.