30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)
  • Q:
    Bijdrager
    stel maar

mac mini G4 of intel

Ik wil zo snel mogelijk een mac mini.
    Ik denk dat het beste is om een intel te kopen, maar ik weet het niet zeker.
    En nu die nieuwe chip er is.
    Weet iemand of die chip in de mini komt en wanneer zou die uitkomen.
    En doe ik er dan verstandig aan om te wachten of…

Bijdrager
    PietjePuk

De nieuwe chip zal zeker nog voor een lange tijd niet in de mini komen (denk ik). Dit omdat de mini een low-budget computer is. Natuurlijk kan ik ook maar gissen. Maar het zal denk ik toch nog een tijdje duren.

Bijdrager
    soulutions

Weer een ‘afwachter’…. dan kun je wel bezig blijven, zo’n beetje elk hafjaar komt een update… dus gewoon kijken wat je ermee wilt doen en op die basis je computer kopen.. succes met je toekomstige mac mini!

Bijdrager
    Richard5

Hoezo G4 en Intel, nieuwe zijn al een tijdje leverbaar met Intel en die zou ik gewoon kopen. Zijn retesnel vergeleken met de G4 die er eerst waren zeker de Core Duo’s.

Bijdrager
    Marius1976

Is er sprake van een misverstand of vat ik de post van TS iets anders op.

Ik krijg de indruk dat TS niet weet dat er al een intel Mac Mini is. En dat hij zichafvraagt of hij nu een Mini G4 moet kopen, of dat hij moet wachten tot er een Mac Mini Intel is.

De Mac Mini Intel is er natuurlijk al eventjes.

Waarschijnlijk hebben jullie gelijk, en bedoelt topic starter: wanneer komt er een Mac Mini Intel met de NIEUWSTE intel chip. Maar zo las ik de post dus niet.

Marius

p.s. voor verder de keus of je nu beter een PPC (zoals G4) chip of Intel mac moet kopen, verwijs ik graag naar andere topics.

Bijdrager
    LEXY

Ik begrijp de titel van je vraag dan niet. Wat heeft dat met een G4 van doen?
    Eigenlijk twijfel je tussen een Mac Mini met Intel Core Duo of wachten op één met Core 2 Duo toch?

Bijdrager
    Sachin

Als je games wil kunnen spelen: Mac mini G4.

Als je geen games wil spelen maar wel een snelle computer wil: Mac mini Core Solo/Duo.

Bijdrager
    Xserve

onzin;

de Intel heeft een betere grafische kaart dan de G4!
    Jammer is enkel dat die geheugen van de PC in beslag neemt, en de G4 deed dat niet.

Bijdrager
    Sachin
    ”Xserve”

onzin;

Jammer is enkel dat die geheugen van de PC in beslag neemt, en de G4 deed dat niet.

Doe dan eerst een Google search mijn vriend …

De GMA 950 ondersteunt meer grafische effecten in Mac OS X maar is slechter voor het spelen van games.

UT2004
    Mac mini G4 1,42GHz + ATI 9200 met 32MB: 25 fps
    Mac mini Core Duo 1,66GHz + GMA 950 met 64MB: 7 fps

Voor games zoals Quake 3 is het aantal fps gelijk omdat die vooral gebruik maken van de processor.

Bron: BareFeats

Bijdrager
    Marius1976
    ”Xserve”

onzin;

Nog jammerder is dat er vrijwel geen Universal Binary games zijn yet. Als je games wilt spelen op de Intel ben je toch weer gebonden aan Windows.

Maar ja, ALS je games wilt spelen… moet je dan een Mac kopen?

Ik zou zelf overigens voor de G4 gaan;) maar mensen die mijn posts een beetje volgen weten dat nu zo langzamerhand wel geloof ik haha.

Marius

Bijdrager
    Xserve

Ok goed, daar zit toch iets in:P
    Nochtans ondersteund de Intel Core Image, en de PowerPC niet. Maar ik snap ook niet veel van die zaken:wink:

Bijdrager
    roblemmen

Met zware programma’s wordt je videogeheugen EN je werkgeheugen aangesproken. Bij de G4 heb je een aparte videokaart, die redelijk goed is. Nadeel is dat die maar weinig geheugen heeft.

Als je de Intel neemt en hem met 1 GB of zelfs 2 GB volpropt, dan kan je er echt van alles mee. Je hebt zat geheugen voor grafische dingen, je hebt een veel snellere processor, en je hebt BT en Airport er standaard bij.
    Voor een Intel met 2 GB geheugen ben je wel 620 euro kwijt, plus nog 180 voor je geheugen. Dat is dus wel 800 euro.

De Mac Mini G4 kost je zo rond de 400 euro, en dan heb je een model dat nog geen jaar oud is. Prik er 1 GB geheugen in en optioneel nog BT of Airport. Je zult hiermee makkelijk 250 euro goedkoper uit zijn dan met de Intel, maar je bent wel een stuk langzamer.
    Bang dat de G4 niet meer ondersteund wordt hoef je niet te zijn.

Hier is een goede test waar je kan zien of de meerprijs voor de nieuwe Intel de snelheidswinst waard is.

Succes met je keuze!:)

Bijdrager
    Marius1976

Bij a-mac wordt een heel coole G4 aangeboden, voor iets minder dan 500 euro, maar die heeft wel aiport en bluetooth geinstalleerd.

Als ik nou ff wat geld had, zou ik die zeker nog even erbij kopen. Zit zelfs een superdrive in.

Heel erg mooi speeltje. Echt.

Misschien moet ik even een weblog starten: ikwileenmacminig4.weblog.nl :o

Klik hier

Bijdrager
    roblemmen
    Bijdrager
    Marius1976
    ”roblemmen”

tekst:?

Jemig wat ben jij snel. Ik was nog aan het bewerken ….

Anyway: ik vind het een strakke aanbieding. Hoe kom je zo snel aan geld :o

Bijdrager
    Gijs Raggers
    ”Marius1976″

Bij a-mac wordt een heel coole G4 aangeboden, voor iets minder dan 500 euro, maar die heeft wel aiport en bluetooth geinstalleerd.

Als ik nou ff wat geld had, zou ik die zeker nog even erbij kopen. Zit zelfs een superdrive in.

Heel erg mooi speeltje. Echt.

Misschien moet ik even een weblog starten: ikwileenmacminig4.weblog.nl :o

Klik hier

De G4 is een snel uitstervende soort, daar zou ik geen 500 euro in steken, en al helemaal niet in een mini.

Moderator
    unSOUND

Uitstervende soort of niet, het kan best zijn dat ie bij bepaalde mensen prima aan hun eisen voldoet, en de komende jaren ook zal blijven doen… waarom zou je dan 150 meer uitgeven ? Voor die remote ?

Laten we wel wezen, de Core Solo is maar een fractie sneller dan de G4. Dus op dat punt valt het wel mee. Bovendien weten we niet waar de TS hem voor wilt gaan gebruiken…

Bijdrager
    505

Uitstervend zal die niet zijn, Apple verkoopt dan wel geen G4’s meer, maar zal nog heel lang worden ondersteund.
    De volgende versie’s van Mac OSX zullen zeker nog op PPC Macs draaien, en veel softwaremakers zullen nog jaren schrijven voor PPC. Vergeet niet dat Apple tot mei dit jaar nog computers verkocht met een G4 processor.

Ik wilde ook een Mac mini kopen, en zat te twijfelen tussen de G4 en de Intel. Ik heb toch voor een G4 gekozen, omdat ik het gewoon nog niet wist hoe het allemaal ging aflopen met Intel in Macs.

Was een beetje bang toen. Maar heb nog nooit spijt gehad, prachtig machientje.

Bijdrager
    chocolate

Het hangt er van af wat je wilt, een stukje toekomst gerichte hardware of een machine die veel goedkoper is en toch nog kan meedraaien nu

Bijdrager
    Marius1976
    ”gijsraggers”

De G4 is een snel uitstervende soort, daar zou ik geen 500 euro in steken, en al helemaal niet in een mini.

Het is anders een APPLE computer met uitstekende specificaties, voor (in apple termen) slechts 500 euro. Ik denk dat die G4 misschien wel de beste prijs/prestatie verhouding heeft op dit moment voor de huis/tuin en keuken gebruiker die wel dolgraag een Mac wil.

Natuurlijk komt er nog een scherm bij. Maar de meeste mensen hebben al een PC staan waar ze ws. niets meer mee willen gaan doen, dus dat scherm kunnen ze al gebruiken.

Ik heb zelf de iBook G4 met 1,33 Ghz cpu. Die is dus ‘trager’ dan de mini waar ik het over had. Ik vind die iBook al erg goed, dus die mini zal zeker niet tegenvallen.

Het ergst is zelfs, dat ik nauwelijks perfomance verschil merk tussen mijn iBook G4, en m’n iMac G5. Maar dat geeft dus al aan: ik doe niet zo bar zware dingen met m’n computer. Dus voor mij zou zo’n Mini uitstekend volstaan als ‘hoofdcomputer’ hier.

En verder: toen iedereen in de PC wereld al een Pentium 4 had, kocht ik ook nog een celeron. Prima ding voor ‘gewoon’ gebruik. En die celeron was ineens stukken goedkoper.

Maar goed, het is voor iedereen persoonlijk. Alleen tja… dit topic heeft mij toch weer doen watertanden… in mijn achterhoofd fluistert een stemmetje dat ik zo’n mini moet kopen. Aaargh. Ben ik de enige hier die apple-koopziek is?

Marius

p.s. ik heb dit dillemma ook met de iMac G4. Ik vind de iMac G4 VEEL mooier dan de huidige iMac. Maar ja… toch maar een G5 gekocht.

Bijdrager
    Sachin

Bij de overgang van een 12″ PowerBook G4 1GHz – 512MB DDR naar een 17″ iMac G5 1,8GHz – 1GB DDR heb ik geen enkele prestatiewinst gemerkt voor gewone zaken. Natuurlijk loopt Photoshop wat sneller en kan ik High Def video’s bekijken. Maar dat viel eigenlijk toch wel tegen.

Mijn ervaring is wel dat Mac OS X veel sneller en soepeler loopt op een x86-processor. Een tijdje geleden heb ik geprutst met een AMD Athlon 64-bit aan 2GHz en daarop liep OS X véél vlotter … Met officiële Intel Apple’s heb ik geen ervaring maar dat zal wel gelijkaardig zijn!

Dus de overgang naar x86-processors is volgens mij een heel goede zaak:-)

Een Intel Core Solo processors zou ik wel nooit nemen. In mijn PC laptop zit een Pentium M 1,5GHz en dat kreng is ongelofelijk traag!

Bijdrager
    LEXY

Als ik vragen mag Marius, waar heb je die Mac Mini voor nodig als je ook al een iMac G5 hebt? Mediacenter?

Bijdrager
    Marius1976
    ”leXy”

Als ik vragen mag Marius, waar heb je die Mac Mini voor nodig als je ook al een iMac G5 hebt? Mediacenter?

Goede vraag.

Nodig heb ik hem niet. Maar dat geldt voor wel meer dingen die ik hier heb. Om te beginnen vind ik de mini ontzettend mooi. Maar goed, dat is eigenlijk nog een slechte reden.
    Verder heb ik op mijn zolder een muziekruimte, waar ik nogal eens wat met midi doe. Nu zou ik daar steeds met m’n iBook kunnen gaan werken, maar een vaste apple is natuurlijk handiger….

Ach ja… het is zoeken naar een reden om zo’n mooi ding te kopen he;)

En verder: nu staat er op zolder dus die Celeron … haha en die moet natuurlijk vervangen worden door een Apple… dat MOET;)

Marius

Bijdrager
    505

Mijn Mac mini 1,42Ghz (zonder BT en AP) was 444 euro. Maar af en toe heeft de Mediamarkt een aanbieding voor 375 euro. :evil:

Airport is er trouwens voor 100 euro erin te laten bouwen, maar een USB wifi ding heb ik gekocht voor 20 euro en werkt perfect.

Bijdrager
    LEXY

Lijkt me een prima legitieme reden Marius! Scoren dat ding!!!

Bijdrager
    RenaultF1
    ”larridon”

Mijn ervaring is wel dat Mac OS X veel sneller en soepeler loopt op een x86-processor. Een tijdje geleden heb ik geprutst met een AMD Athlon 64-bit aan 2GHz en daarop liep OS X véél vlotter … Met officiële Intel Apple’s heb ik geen ervaring maar dat zal wel gelijkaardig zijn!

zoals ik gisteren of eergisteren al zei, ik zou er niet van schrikken moest osx beter draaien op een gewone PC dan op een Mac.

Bijdrager
    Sachin
    ”RenaultF1″
    ”larridon”

zoals ik gisteren of eergisteren al zei, ik zou er niet van schrikken moest osx beter draaien op een gewone PC dan op een Mac.

Neen hoor. De grafische kaart wordt niet ondersteunt (tenzij je ook een GMA 950 brol videokaart in je PC hebt). Andere drivers zijn vaak ook een ramp. Dingen zoals Parallels Desktop for Mac zijn niet geschikt. OS X op een PC draaien is meer een “demo” met beperkte functionaliteit:)

Bijdrager
    stel maar

De G4 is een snel uitstervende soort

mac OS10.5 is toch alleen voor intels. dus die kan je toch niet meer op een G4 of G5 zetten.
    dus dan is het toch een soort van “uitstervend soort”.

Bijdrager
    mvdenberg

Os 10.5 zal zeker nog op een G4 werken. Dus een G4 is zeker geen uitstervend soort.

Bijdrager
    stel maar

ik zal de computer voor normalen dingen gebruiken.
    maar ik wil niet het zelfde als met mijn ipod. toen ik die had gekocht kwam een paar dagen daarna een betere uit. dus dat wil ik niet nog een keer meemaken.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 54)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.