3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Etinogard

Mac Mini G4 externe drive vraagjes.

Goedendag,

Ik zal mij als eerste voorstellen, ik ben Ferry, 21 jaar oud, en ik kom uit Venlo.
    Ik heb op het moment twee Mac Mini’s, en de vraag gaat vanwege mijn Mac Mini G4 die ik heb, deze draait op Mac OSX 10.5.8.
    Interne schijf heeft al heel wat uurtjes erop en ik hoor hem tikken, ik wil het kapot gaan voor zijn, maar een 2.5inch ide schijf is schaars en in verhouding te duur, via usb booten gaat niet heb ik gelezen dus moet ik een firewire schijf hebben, heeft iemand ervaring met een Sata-Firewire 400 converter?
    Tevens wil ik een Dvd drive via usb laten lopen, maar kan ik dan via de eject knop(toetsenbord of finder) de externe drive laten ejecten?

Wie heeft ervaring met zulke converters en kent er die ik kan gaan gebruiken met mijn setup?
    Het liefste zo goedkoop mogelijk:P en qua sata-usb maakt de grootte niet zoveel uit, maar wel voor de Sata-Firewire 400 converter, de hdd moet in zijn kooitje passen, vandaar dat ik niet uitkijk naar externe hdd behuizingen omdat deze meestal een wat grotere puinplaats hebben vlak bij de connectors.

Ik vraag dit omdat ik hier een PowerMac G5 kast heb staan, die bedoeld was voor een hackintosh project, maar door gebrek door juiste hardware en aanwinst van mijn ‘nieuwe’ Mac Mini C2D van 2009, ben ik niet meer van plan om de kast voor hackintosh te gebruiken maar als ‘server’.
    PowerMac kast is nu al de plek waar ik de Mac Mini voedingen heb liggen, ik wil daar bijna alles naar toe brengen, ik wil de originele hdd cage gebruiken voor mijn externe schijven, de Mac mini G4 wil ik mogelijk ook in de G5 kast plaatsen en de achterste twee fans zachtjes laten draaien voor koeling.
    Mensen die de G5 kast kennen, weten hoe de dvd drive open gaat met het schuif systeem, dit vind ik een mooi detail en ik wil dit graag terug hebben, tevens is een dvdtje erin stoppen best lastig als ik telkens de zijkap eraf moet halen, en de interne drive is ook aardig gehorig.
    Dus wil deze ook aansluiten via een sata-usb converter, heb overigens twee sata Dvd drives, de originele Power-Mac drive als van mijn oude windows PC dus dat moet wel gaan werken.

Reden dat ik de G4 nog in gebruik wil hebben voor de nieuwsgierige, is omdat dit ook mijn media speler is voor op mijn monitor, en tevens mijn download server is, en op de externe schijf enkel de minder dagelijks belangrijke dingen staan zoals films, muziek en afbeeldingen.
    De Mac Mini C2D probeer ik qua kabels tevens zo netjes mogelijk te houden, dus enkel het broodnodige komt erop.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen omtrent mijn vraagjes.
    Alvast bedankt.

Mvg, Ferry

Bijdrager
    computer space

Simpelste is denk ik een kleine Firewire powered 2,5 inch drive. Heb je een kabeltje, klaar. Als je een FW 800 pakt, zijn ze intern SATA.
    Koop zo’n USB powered BR speler/DVD brander, die zijn 2 tientjes en kun je weer de toekomst in. Eject werkt daar ook op. Geen probleem. Alleen geen gemotoriseerde lade, dus openspringen zal een paar mm zijn.

Bijdrager
    Etinogard

De G4 heeft slechts FW400, maar ik zie dat FW800 naar FW400 omvormers/adapters gewoon moeten werken, dus dat is eigenlijk geen probleem meer.
    Bijkomend voordeel is dat mocht de Mac Mini G4 bezwijken, dan kan ik de hdd alsnog gewoon op de C2D aansluiten.

Ik ben vergeten te melden, dat de back-up schijf 3,5inch is, en deze meestal door een voeding gevoed worden en niet via usb.
    Maar ik denk dat ik de oplossing heb gevonden, een goedkope externe behuizing, met FW800, en een Sata verlengkabel(mannetje-vrouwtje) met de stroomkabels, en deze doorlussen van HDD naar de printplaat van de externe behuizing, en stroom van een PC voeding aftakken of een losse adapter ergens bestellen.
    Idem voor de dvd drive, maar dan met een behuizing met USB ipv. FW, en het voordeel is dan dat de lade volledig open gaat, en dat is eigenlijk meer het doel, schuif systeem weer werkend hebben.

Ik laat over ongeveer 2 a 3 weekjes wat meer horen, dan wil ik de spullen bestellen en wil ik alles kompleet maken.

Mocht iemand nog tips hebben, hoor ik het alsnog graag.

Mvg, Ferry

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.