23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Luuk

Mac mini + Externe hd als server

Samen met collega wil ik gebruik gaan maken van mac os x leopard server. Wij willen hiervoor een macmini gebruiken i.c.m. met: http://store.apple.com/nl/product/TS585ZM/A?fnode=MTY1NDA0Nw&mco=MTgwNDg2NA&p=1&s=topSellers#overview deze externe hd (vanwege de beperkte opslag van de mac mini).

De server zal niet erg zwaar belast worden. 2 iMac’s en 2 macbook pro’s. wij willen het volgende weten:
    Werkt dit goed samen? Kan leopard goed overweg met externe hd’s? of kunnen we beter voor een andere oplossing kiezen?
    Moeten we nog wachten op de nieuwe macmini die er waarschijnlijk aan zit te komen?

Inactief
    Anoniem

Ik zou sowieso nog even wachten. Je weet maar nooit!

14 oktober weet je het..:)

Verder wordt de Mac Mini bij veel mensen als server gebruikt, dus dat is een prima keus lijkt mij.

Bijdrager
    me.com

De Mac mini werkt echt geweldig als server. Had vroeger ooit ooit een Mac mini gehad en onder andere gebruikt als server wat echt geweldig werkte.

Bijdrager
    MausB

ik heb een macmini, maar kan er niet achter komen hoe je zo’n server opzet. ligt waarschijnlijk wel aan mij…..

kan iemand mij tips geven.?

ik wil graag bestanden van mijn macmini kunnen bekijken/beluisteren via het internet. misschien mijn domeinnaam eraan koppelen als dat kan?

alvast bedankt

Bijdrager
    Star65

Zelf heb ik hier al een tijdje de Mini in gebruik als server. Perfecte oplossing.
    Denk dat het weinig zin heeft om te wachten op de nieuwe Mini. Geef gewoon €499 euro uit voor de goedkoopste Mini en investeer in de opslag die je aan de Mini hangt.

Een doorsnee server zal weinig CPU nodig hebben. Verstandiger is om misschien wat meer geheugen erbij te prikken, maar voor een Mac of 4 die er tegelijkertijd aanhangen is 1Gb normaal voldoende.
    Verstandiger is om voor een goede RAID oplossing te kiezen die je aan de server hangt, zodat je je bestanden op de server niet kwijt raakt.

De bestanden staan op 2 externe harddisks die via Firewire aan de Mini gekoppeld zijn. Deze harde schijven staan in Raid1 configuratie en worden ook nog regelmatig gebackupt volgens een schema. Tevens word de Mini ook regelmatig gebackupt, maar hier verandert niet zoveel qua bestanden.

Tegenwoordig heb je mooie hardware Raid toepassingen (o.a van Synology) in plaats van de software Raid die ik nu heb.
    Zou misschien (waarschijnlijk) een betere keus zijn.

Bijdrager
    MausB

hoe zet je dan zo’n server op? of is dat heeeeeeel ingewikkeld?

Bijdrager
    me.com

Mac OS X Server erop installeren en de rest wijst zich vanzelf.:)

Bijdrager
    MausB

kun je niet osx leopard als server gebruiken? ik wil bestanden delen en misschien mijn site erop zetten

moet ik daar server voor kopen?

Bijdrager
    julesp
    ”MausB”

kun je niet osx leopard als server gebruiken? ik wil bestanden delen en misschien mijn site erop zetten

moet ik daar server voor kopen?

Bestanden delen kan al met de normale, minst de computers in je netwerk staan. Maar is vast wel een handig programmaatje voor om dat uit te breiden.

En je site er op zetten kan ook maar dat zou ik afraden omdat als er problemen zijn, mensen niet bij je site kunnen. Bij een professionele hosting wordt het meestal gelijk opgelost.

Bijdrager
    Star65

@MausB:
    Vraag je gewoon af wat wilt bereiken met je server. Als je deze wilt gebruiken om alleen bestanden te delen en printers kun je dit makkelijk voor elkaar krijgen de normale Leopard. Ga maar naar Systeemvoorkeuren, Delen en alles wijst zich vanzelf.
    Wil je bestanden ook nog toegankelijk maken via FTP, kun je bijvoorbeeld Rumpus installeren.

Als je je server echt voor doeleinden zoals mailserver, quicktime streaming etc wilt gebruiken en je gebruikers diskquota, printquota enz wilt geven, denk dan aan OSX server.

Bijdrager
    Luuk
    ”Star65″

Zelf heb ik hier al een tijdje de Mini in gebruik als server. Perfecte oplossing.
    Denk dat het weinig zin heeft om te wachten op de nieuwe Mini. Geef gewoon €499 euro uit voor de goedkoopste Mini en investeer in de opslag die je aan de Mini hangt.

Een doorsnee server zal weinig CPU nodig hebben. Verstandiger is om misschien wat meer geheugen erbij te prikken, maar voor een Mac of 4 die er tegelijkertijd aanhangen is 1Gb normaal voldoende.
    Verstandiger is om voor een goede RAID oplossing te kiezen die je aan de server hangt, zodat je je bestanden op de server niet kwijt raakt.

De bestanden staan op 2 externe harddisks die via Firewire aan de Mini gekoppeld zijn. Deze harde schijven staan in Raid1 configuratie en worden ook nog regelmatig gebackupt volgens een schema. Tevens word de Mini ook regelmatig gebackupt, maar hier verandert niet zoveel qua bestanden.

Tegenwoordig heb je mooie hardware Raid toepassingen (o.a van Synology) in plaats van de software Raid die ik nu heb.
    Zou misschien (waarschijnlijk) een betere keus zijn.

Het wachten heeft idd niet heel veel nut, maar misschien krijgen we nog wat end of life aanbiedingen, je weet het niet…
    Super dat exterene schijven gewoon prima werken met leopard server, hier was ik even bang voor dat dit niet goed zou werken…

@MausB
    : kijk hier eens: http://www.apple.com/nl/server/macosx/resources/ aan de rechterekant talloze pdf’s…hier komt je msischien ook wat verder mee. Als ik je verhaal zo lees vind ik een server alleen wel wat overdreven..

Bijdrager
    djpwich
    Inactief
    Anoniem

Mamp of Xampp kunnen ook een oplossing bieden..

Bijdrager
    MausB

als ik bij systeemvoorkeuren bij ‘delen’, webserver aanklik. kan ik wel de site bekijken maar niet iemand die buiten het netwerk zit. hoe los ik dat op.??? dat is het enige wat ik graag zou willen.

ik krijg een soort van ip adres met ~Naam/
    als ik op een andere computer thuis dit intik, krijg ik mijn site (of bestanden, wat je wil) kan dit ook (zoiets) als je ergens op de wereld iets intikt, dat je dan naar je site gaat?

bedankt

Bijdrager
    Pieterr
    ”djpwich”

NU end of life Mac Mini bij A-Mac voor 359 euro…
    http://www.a-mac.nl/amac/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,5/category_id,1/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/

End of life is een wel een beetje een understatement: deze Mac mini is al meer dan een jaar uit de roulatie…

Bijdrager
    djpwich

Ik weet niet wat voor de rest qua garantie enz de consequenties zijn maar de specs zouden voldoen voor een lichte server toch?

(Handige site trouwens, die kende ik nog niet :-))

Bijdrager
    Luuk
    ”MausB”

als ik bij systeemvoorkeuren bij ‘delen’, webserver aanklik. kan ik wel de site bekijken maar niet iemand die buiten het netwerk zit. hoe los ik dat op.??? dat is het enige wat ik graag zou willen.

ik krijg een soort van ip adres met ~Naam/
    als ik op een andere computer thuis dit intik, krijg ik mijn site (of bestanden, wat je wil) kan dit ook (zoiets) als je ergens op de wereld iets intikt, dat je dan naar je site gaat?

bedankt

No offense, maar kan je niet beter je eigen topic openen met dit soort vragen, we dwalen nogal af van het hoofdonderwerp :)

Die mac mini is idd wel erg oud, dan kan ik beter 2 weken op ‘de nieuwe’ end of life producten.

Bijdrager
    MausB

is misschien een goed plan, sorry.

de macmini is in ieder geval een fijn ding. lekker klein. je kan hem makkelijk aan je lcd hangen als media center en gebruiken als server (al weet ik nu NOG niet hoe dat moet)

ik ga ff een nieuwe topic aanmaken.

bedankt

Bijdrager
    Luuk

Geen punt, zo hebben andere die ook zulke antwoorden zoeken er misschien ook nog wat aan. Ben benieuwd naar je ervaringen want ik mag hem binnenkort ook gaan opzetten :-).

Bijdrager
    MausB

ben hier:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=135293
    verder gegaan. hou het in de gaten!

doei

Bijdrager
    djpwich
    ”Luuk”

Die mac mini is idd wel erg oud, dan kan ik beter 2 weken op ‘de nieuwe’ end of life producten.

Mee eens!:-)

Bijdrager
    Luuk

Nou geen nieuwe macmini’s gezien… :( jammer dit…Dan toch maar voor de oude versie gaan.

Inactief
    Anoniem

precies.:wink:

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.