8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    olav

Mac mini en Dac probleem

Hallo,

ik heb een Mac mini (2007, Snow leopard) aangesloten op een Arcam IrDac via een A-B USB kabel. Ik hoor het geluid wel op mijn speakers maar zie iets vreemds op het venster van de Audio/Midi Configurator (zie afbeelding).
    Ik weet nu niet of het geluid nu door de Dac wel goed wordt weergegeven. Ik gebruik J-River’s Media Center 19 voor Mac.
    Iemand die hier iets meer over weet?
    alvast dank,

Bijdrager
    macpro

Ik denk dat we meer info nodig hebben.

Hoe zijn de speakers aangesloten?
    Op de Mac of op/via de DAC?

Bijdrager
    Koezel

Het plaatje zegt dat je de ingebouwde uitgang van je Mini gebruikt.
    Hoe verloopt je signaalrouting? En hoe zijn je luidsprekers aangesloten?

Bijdrager
    e.abrahamse

Beste Olav,

Ik kan mij voorstellen dat dit wat verwarrend is. Wanneer je een DAC, in jouw geval een irDac van Arcam, op de USB poort van je Mac aansluit zal het signaal/geluid van de afgespeelde nummers vanuit jRiver naar de USB-poort moeten lopen, waaraan jij de irDac hebt aangesloten. Dit zal bij jRiver ingesteld moeten worden. Kijk bij Tools>Options>Audio>Device. Als het goed is staat daar je irDac in de aangesloten devices vermeld.
    Als je vanaf je irDac met COAX kabels of een digitale kabel je versterker aangesloten hebt moet het geluid dat op je speakers wordt afgespeeld via je irDac komen. Ik zou eerst in de instellingen van jRiver kijken als dat je media center wordt.

Wanneer je via een ander willekeurig programma afspeelt zul je in het bovenstaande geval de onderste optie „Arcam USB 2.0 Audio Out” moeten selecteren. Ikzelf gebruik Amarra als aanvulling op iTunes. Deze heb ik in Amarra bij Audio Device Preferences ingesteld staan op de USB Dac die ik gebruik. Let bij het gebruik van de irDac ook op het gebruik van de USB variant. Als je het rechthoekige kabeltje gebruikt zal je de switch op USB I moeten zetten. Gebruik je de vierkante (rechter) variant zal de switch op USB II gezet moeten worden.

Veel succes. Laat even weten hoe het uiteindelijk klinkt. Ik werd er heel erg blij van…

Bijdrager
    Buzz

Ik ken jRiver niet, maar veel audio programma’s hebben hun eigen instellingen voor de audio output, en gaan dus aan de instellingen van je Mac voorbij. Ik geloof dat e.abrahamse daar op doelt. Zo kan ik bijvoorbeeld ook het geluid in Logic via mijn audio interface spelen, terwijl de systeemgeluidjes voor bijvoorbeeld nieuwe mail gewoon via de ingebouwde speaker van mijn Mac gaan.

Bijdrager
    Obi

Ik heb een imac, en daar heb ik 3 DAC’s op aangesloten, dus ik heb een configuratie die een beetje die op jouw lijkt.

Het volgende:

Op de meegestuurde schermafbeelding (Audioapparaten) zie ik aan het microfoon icoontje en aan het speaker icoontje
    dat respectievelijk de ingebouwde ingang signalen binnenkrijgt via de microfoon, en dat de ingebouwde uitgang een signaal uitstuurt,
    als je speakers aansluit op de ingebouwde uitgang dan krjg je muziek te horen.Maar je DAC is niet ingesteld als weergavebron.

Hoe zorg je ervoor dat de DAC gebruikt kan worden? (‘aanzetten’ vd DAC, instellen als weergave bron)

Er zijn 3 mogelijkheden hiervoor.

– In het programma ‘AudioApparaten’ (hierboven) selecteer met je muis de DAC, Op de muis de rechterknop indrukken, komt een contextueel menu tevoorschijn, en in dat menu kun je de DAC als ‘uitvoer’ apparaat kiezen, indien dat lukt dan heeft de DAC het speaker icoontje achter z’n naam staan.

– De 2e methode gebruik je ‘sound preference’ paneel, alle aangesloten bronnen staan daar in weergegeven, en daar kun je ook je DAC kiezen als weergave bron.

– De 3e methode (quick) , indien je in de menu-balk rechtsboven het speaker icoontje hebt staan om snel je volume te regelen, druk de <OPTION> toets in op je keyboard en selecteer het speaker icoontje, ipv een slider voor volume regeling, krijg je een overzicht van alle weergave en opnamebronnen (oa je DAC) en in dat menu kun je je weergave en/of opname bron selecteren..

HTH

Bijdrager
    e.abrahamse

Ik gebruik iTunes als mediaspelers. Hierin heb ik alle muziekbestanden in Apple Lossless samengebracht. Deze bestanden speel ik af door middel van Amarra. Dit is een softwarematige DAC die de kwaliteit van afspelen enorm ‘oppoetst’. Omdat ik hoofdzakelijk via een hoofdtelefoon van mijn muziek geniet heb ik een jaar geleden een USB DAC gekocht. Deze fungeert als a-synchrone DAC en als hoofdtelefoonversterker. Op de uitgang je hoofdtelefoon aansluiten en spelen maar. Alle geluidssignalen die naar de audio-uitgang gaan spelen nu via de DAC.

Om het mooiste resultaat te krijgen is een programma als Amarra (Decibel, Audirvana, Pure Music, etc.) aan te bevelen. Zoals het nu bij mij werkt:

> het uitgangssignaal vanuit iTunes opgevangen,
    > wordt door Amarra gebufferd, verwerkt en via Preferences instellingen naar de DAC gestuurd,
    > door de DAC verder verwerkt, versterkt en naar de hoofdtelefoon verstuurd.

Wat mij is opgevallen is dat de kwaliteit van het geluid voornamelijk in de kwaliteit van de opname zit en niet in de bit-rate. Stokoude, oorspronkelijk analoge opnamen klinken soms alsof je er echt bij bent. Als je een goede hoofdtelefoon aansluit hoor je direct de beperking van een lagere bit-rate. Echte ‘diepgang’ ervaar je pas als je lossless bestanden gaat afspelen. Nu vind ik dagelijks weer meerdere pareltjes van inspirerende muzikanten en goede opnametechnieken op mijn eigen Mac.

Bijdrager
    Obi

Alhoewel ik een andere ‘setup’ heb als beschreven door e.abrahamse gebruik ik ook itunes als
    muziekbibliotheek manager en mediaplayer. De meeste nummers zijn Apple Lossless en ik heb
    een USB ‘odac’ met koptelefoonversterker aangesloten op een imac.

Daarnaast gebruik ik het programma bitperfect en Audirvana Plus als ‘audiophile’ muziek spelers
    die iTunes gebruiken en oa audiophile ‘eigenschappen’ toevoegen aan itunes zoals:

– ‘gedwongen’ bitperfect afspelen van al je muziek (bestanden)
    – Opslaan van het muziekstuk (bestand) in het geheugen voor het afspelen
    (om bv leesfouten of onderbrekingen van de HD te ondervangen)
    – Instellen van de DAC op de sample frequentie en bitrate van
    het muziekstuk dat gespeeld gaat worden (zgn ‘hoging’)
    – Een aantal (betaalde) audiophile muziek spelers geven iTunes de mogelijkheid
    om FLAC bestanden af te spelen.
    – En het wordt ook mogelijk om 64bit DSD (zgn SCAD rips) bestanden mbv iTunes te managen
    en af te spelen, oa Audirvana kan dat.

iTunes kan – indien iTunes correct is ingesteld- al uit zichzelf ‘bitperfect’ muziek weergeven.
    Daarnaast heb ik ook nog een Oppo BL speler met een ‘dedicated’ DAC aanboord, die oa mbv
    Audirvana DSD bestanden kan afspelen. Sommige van deze software spelers hebben hun eigen
    ontwikkelde en meestal gepatenteerde ‘DA conversie algoritmes’ aanboord die ‘beter’ zouden zijn
    dan Apple’s standaard aanwezige methoden.

Oudere muziek is meestal beter opgenomen dan moderne (pop)muziek. Tegenwoordig wordt muziek zo afgemixed
    dat alle instrumenten en stemmen bijna altijd even hard klinken, en zo hard mogelijk klinkt en ‘knalt’ als het uit
    de luidsprekers komt. Er is een ‘loudness war’ aan de gang maar gelukkig niet alle artiesten en platenmaatschappijen
    doen daar aan mee. bv Peter Gabriel is zo’n muzikant.

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

2cts.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.