20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    JohnHenry

Mac mini, dual monitor support ?

Hey, Kan ik 2 monitoren aansluiten om de nieuwe mac mini’s ?

Zit daar een resolutie max op ? zou 2 30″ van 2560×1600 kunnen ? of 1 30″ 2560×1600 en 1 24″ 1900×1200 ?

Bijdrager
    sven551

kan allebei

Bijdrager
    1984

Mac mini “Core i7″ 2.6 *This model simultaneously supports 1920×1200 on an HDMI display or a DVI display using the included HDMI-to-DVI adapter and 2560×1600 on a Thunderbolt or Mini DisplayPort display or even a VGA display (with an optional Mini DisplayPort-to-VGA adapter, which is compatible with the Thunderbolt port).

Bijdrager
    k-the-ripper

2x een scherm van 2560 x 1600 gaat NIET op een Mac mini (althans op dit moment)
    Enige manier om 2x 2560×1440 te gebruiken is via een Apple thunderbolt scherm want die hebben de mogelijkheid tot zg daisy chaining (dwz doorlussen)
    Bij mijn weten gaat dat nog niet lukken op de monitoren met alleen DP ingang.(ik heb nog geen dp monitoren gezien met de mogelijkheid tot doorlussen)

Simpel gezegd: Mac mini kan via Thunderbolt 1x een monitor aansturen met een DP ingang en daarnaast 1x HDMI op maximaal 1920×1200
    Via Thunderbolt naar thunderbolt Apple monitor kan je 2x dat grapje uithalen — moet je dus 2x een Apple thunderboltdisplay doorlussen en dat kan:)
    heb je dus 2x 2560×1440
    Bij laatstgenoemde opstelling gaat je eventuele vrije HDMI aansluiting NIET meer werken voor een 3e monitor.
    (2x thunderbolt en toch 3e monitor ?? ja dat kan maar dan niet via HDMI maar met een USB–>HDMI adaptor en bijbehorende driver.)

Veel simpeler kan ik het niet maken…..

Bijdrager
    iep

De Dell U2413 heeft een DP poort specifiek voor het doorlussen (DP out). Zijn grotere broertjes de U2713H en de U3014 hebben dat ook. Zelfs Dells nieuwe 21:9 scherm (de U2913WM) heeft het. Het lijkt er dus op dat Dell vanaf nu op hun highend schermen deze doorlus optie standaard aanbiedt. Naast deze schermen is Apple’s eigen Thunderbolt scherm ook een optie als je wil doorlussen (moet je genoegen nemen met 2560×1440 op 27″ wat zeker te doen is). Andere opties zijn usb-vga/usb-dvi adapters, de oplossingen van Matrox (dualhead, triplehead) en het gebruik van de mDP/TB en HDMI poort. Het enige dat een beperkende factor oplegt is de HDMI poort van de Mac mini omdat die maximaal maar 1920×1200 doet en datzelfde zal opgaan voor de usb adapters (tenzij je een dual link dvi versie hebt).

Als je dus 2x 30″ wil dan kan dat wanneer je 2x een Dell U3014 aanschaft omdat je deze kunt doorlussen. Houdt er dan wel rekening mee dat de Intel HD 4000 het zwaar zal krijgen omdat die 2 grote schermen met hoge resolutie moet aansturen. Of hij daar krachtig genoeg voor is…

Bijdrager
    1984
    JohnHenry op 06 april 2013

Hey, Kan ik 2 monitoren aansluiten om de nieuwe mac mini’s ?

Zit daar een resolutie max op ? zou 2 30″ van 2560×1600 kunnen ? of 1 30″ 2560×1600 en 1 24″ 1900×1200 ?

Dell UltraSharp U2713H 27-inch and U2413 24-inch Monitors with PremierColor Engineered to equip you with the best for color-critical work, the Dell UltraSharp U2713H 27-inch and U2413 24-inch monitors with PremierColor offer rich, vivid, lifelike images right out of the box. Users will experience remarkably consistent, precise, and accurate colors calibrated at the factory to support 99 percent AdobeRGB and 100 percent sRGB coverage with a deltaE of less than 2; each monitor arrives with a certified report to indicate its exact color calibration. A 12-bit internal processor enables a whopping 1.07 billion colors, superb color reproduction and gradation onscreen. For even more precise color calibration, the Dell UltraSharp Color Calibration Solution software provides access to the 14-bit LUT so users can calibrate the monitors to several popular color spaces. Dell recommends the optional X-Rite i1Display Pro colorimeter (sold separately) for generating custom color profiles. bron

U2713H 2.560 x 1.440 bij 60 Hz / U2413 1.920 x 1.200 bij 60 Hz
    Dell UltraSharp U2713H 27″ & U2413 24″ Monitors with PremierColor

Maar zoals @iep al schreef : of de Macmini daar krachtig genoeg voor is……ik heb er zo mijn twijfels over.?

Bijdrager
    k-the-ripper

HD4000 van de 2012 Mac mini is prima in staat om 2x een thunderbolt 27′ display aan te sturen, geloof me ik heb er zelf een dagje mee mogen spelen.
    Met games loop je tegen de beperkingen aan – zeker op dat soort resoluties – maar daar koop je volgens mij ook geen mini voor.
    Voor een zg IGP is het een meer dan acceptabele videoaansturing, overal wordt geroepen dat HD4000 een ‘waardeloze’ oplossing is, ik hoor dit soort opmerkingen echter niet van mini gebruikers zelf……….

Wat betreft dat doorlussen op die Dell monitoren: eerst zien dan geloven (de Dell heeft DP versie 1.2 nodig en de DP versie van je thunderbolt Mac is 1.1a) het kan best werken maar ik zou dat eerst willen uittesten want het zal niet de eerste keer zijn dat Apple net weer dat beetje afwijkt met de aansturing van de displayport .

Ik wist tot voor nu inderdaad niet af van het bestaan van die Dell met extra DP poort, ga het toch in de gaten houden voor mijn Mac mini (die er nog niet is dus ik heb nog wel even):)

Bijdrager
    computer space

Overigens, de MacPro had in het begin een Geforce 7300GT om 2 30 inch Cinemadisplays aan te sturen. Voor het gevoel: een HD4000 is ongeveer instaat om een 4x zo hoge framerate te produceren dan een 7300GT. Je kunt van de HD4000 niet verwachten dat ie op 2 joekels 60fps COD4 gaat laten zien, maar dat was de vraag ook niet. Videoplayback en professionele applicaties muv zwaar 3D modelling gaat prima.

Bijdrager
    iep
    k-the-ripper op 07 april 2013

HD4000 van de 2012 Mac mini is prima in staat om 2x een thunderbolt 27′ display aan te sturen, geloof me ik heb er zelf een dagje mee mogen spelen.

Het is niet de vraag of hij dat kan of niet, de specs van de Intel HD 4000 laten zien dat 3 van die schermen mogelijk zijn (maar dan niet alle 3 op 2560×1600). Waar het hier om gaat en wat ook vele malen belangrijk is: hoe bruikbaar is het dan allemaal nog? Je wil niet dat dingen gaan lopen stotteren of dat je Mac mini als een dolle gaat staan blazen, iets wat ik met mijn MBA 2012 heb mogen ervaren bij het aansluiten van mijn 30″ en het runnen van een aantal zaken die ook graag wat van de videokaart willen. Er zijn al mensen die met 1 klein scherm al klagen dat de animaties van bijv. Mission Control choppy gaan. Er zit een groot verschil tussen 3 schermen kunnen aansturen maar beperkt zijn tot tekstverwerking en 3 schermen kunnen aansturen en daarna nog wat tekstverwerking en wat fotobewerkingsspul doen dat de gpu gebruikt.

Voor een zg IGP is het een meer dan acceptabele videoaansturing, overal wordt geroepen dat HD4000 een ‘waardeloze’ oplossing is, ik hoor dit soort opmerkingen echter niet van mini gebruikers zelf……….

Het is een kwestie van weten wat die gpu kan en ook wat ie niet kan. De gpu zal voor diverse zaken voldoende zijn maar voor diverse zaken ook helemaal niet toereikend. Of het een waardeloze oplossing is en of het aansturen van 2 grote schermen met hoge resolutie slim is wordt wederom gedicteerd door waar je ‘m voor inzet. Er zijn zat mini gebruikers die ‘m inzetten als simpele computer of als mediacenter wat toepassingen zijn waarbij zelfs de slomere HD 3000 het nog opperbest doet. Dat is eerder de reden waarom je die lui niet zo hard hoort. Een andere zijn de machine die weten wat ze kopen en wat de beperkingen zijn. Die lossen het via een andere weg op of nemen het voor lief.

Wat betreft dat doorlussen op die Dell monitoren: eerst zien dan geloven (de Dell heeft DP versie 1.2 nodig en de DP versie van je thunderbolt Mac is 1.1a) het kan best werken maar ik zou dat eerst willen uittesten want het zal niet de eerste keer zijn dat Apple net weer dat beetje afwijkt met de aansturing van de displayport .

Dat zou wellicht nog roet in het eten kunnen gooien. Ik weet niet of die beperking ook geldt voor de computer zelf of alleen de displays die je aan elkaar knoopt. Thunderbolt zelf is beperkt tot DP 1.1a en wat rond zoeken zag ik dat de Intel HD 4000 versie 1.1 ondersteund.

@computer
    space: de software van toen wist goed gebruik te maken van de hardware van toen. De software van nu gebruikt ook de hardware van nu en heeft moeite met de hardware van toen. Of simpeler gezegd: je vergelijking is scheef: toen was een andere tijd dan nu en daardoor ook moeilijk te vergelijken met de situatie zoals die nu is.

Bijdrager
    k-the-ripper

En waar ik al bang voor was : voorlopig gaat 2x een DELL maar half werken (2e scherm alleen maar als ‘mirror’ en niet als ‘extended’)
    zie een discussie op Apple support forum

Bijdrager
    1984

Mac Mini display port daisy chain
    No. Daisy chaining of DP requires DP 1.24. The thunderbolt port utilizes DP 1.1. The reason you can daisy chain 2 TBD is because Thunderbolt carries 2 DP 1.1 signals and not 1 1.24.

Bijdrager
    iep

Voila, dan zal TS dus toch een andere manier moeten zoeken of 2x een 27″ Apple Thunderbolt Display aanschaffen.

Bijdrager
    k-the-ripper

Optie die TS zelf al aangaf 1x 2560×1600 en 1x 1920×1200 blijft natuurlijk ook een mogelijkheid.
    2560×1600 via thunderbolt (DP) en 1920×1200 via HDMI.
    (dus eigenlijk wat ik in eerste instantie al beweerde, jammer dat doorlussen via DP in-uitgangen dus niet met huidige hardware blijkt te werken)

Bijdrager
    1984

@k-the-ripper , dat is inderdaad een optie
    Dell U2312m and Dell U2913WM

I purchased two display port monitors (Dell U2913WM) that can be daisy chained,

Tja 2x Dell U2913WM…??? Ik kan het mij niet echt voorstellen dat deze schermen handig zijn (niet voor mij in ieder geval)

Bijdrager
    Kleintje

Hi mensen,

Bovenstaand gelezen en al gegoogled maar raak als nel de draad kwijt. Ik heb een Mac Mini 5.1 (Intel i5) van medio 2011. Thunderbolt monitor vind ik qua kosten een beetje te gek. Heb nu een Samsung 27″ hangen 1920 x 1080. Het is alleen maar kantoorwerk (browsen)

Liefst zou ik er gewoon nog een Samsung 27″ aanhangen. Puur als 2de scherm. Zodat ik meerdere “windows” naast elkaar kan hebben openstaan.

Dus niet om 1920×2160 te gamen of films te kijken;-)

Bijdrager
    Brombeer

Als Apple je het verloopkabeltje niet meer wil verkopen, dan haal je het toch elders?

Macbook pro naar TV. Thunderbolt naar HDMI kabel

(Maar je had toch een ‘huisnerd’?)

Bijdrager
    jochems

Ik heb een Mac Mini server 2012 en heb hier standaard een Dell 2713HM op aangesloten via Displayport naar mini – displayport.

Nu heb ik een identiek scherm over gehouden en dacht deze fijn te connecten via HDMI totdat ik erachter kwam dat mijn HDMI poort hardwarematig maar tot 1920×1080 kan en dit scherm heeft een native resolutie van 2560*1440.

Nu heb ik een displayport splitter van Club3D aangeschaft, dit werkt tot op zekere hoogte goed, beide schermen krijgen signaal, enkel worden ze schermen gemirrored en de optie om dit uit te schakelen krijg ik niet te zien in m’n systeemvoorkeuren.

DaisyChain zit helaas nog niet op dit scherm… Kent iemand programma’s die toch een dualscreen zonder mirror kunnen forceren of wellicht een andere oplossing?

Bijdrager
    TheBigZ

@jochems: Nee dat kan helaas niet. De Mac mini 2012 kan niet meer aan.

This model simultaneously supports 1920×1200 on an HDMI or a DVI display (using the included HDMI-to-DVI adapter) and 2560×1600 on a Thunderbolt or Mini DisplayPort display or even a VGA display (with an optional Mini DisplayPort-to-VGA adapter, which is compatible with the Thunderbolt port).

Bijdrager
    jochems

@TheBigZ

Daar ben ik van op de hoogte. Het eerste scherm is ook aangesloten op the mdp poort en dat werkt perfect. Nu had ik graag het 2de scherm erbij maar met de displayport splitter krijg ik enkel de mirror optie. De HD4000 zou prima in staat moeten zijn dit af te handelen namelijk.

Bijdrager
    TheBigZ
    jochems op 18 april 2015

De HD4000 zou prima in staat moeten zijn dit af te handelen namelijk.

In Windows, maar niet in OS X.

Hier iemand met dezelfde vraag:
    https://discussions.apple.com/thread/4740489?start=30

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.