9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    db81na

Mac Mini crash

Hoi allemaal,

Mijn moeder gebruikt een oude Mac mini (mid 2011, ) om een beetje te surfen etc. 60 GB.

Nou stopte de Mac van de week ineens uit het niets. De Mac start op de balk is vol en er is een wit scherm , met apple logo, balk is vol en daar blijft hij hangen.

Opstarten in Safe mode doet hij niet meer, want hij valt dan volledig uit. Opstarten in recovery mode wel, maar ik kan dus niet OSX opnieuw installeren, omdat er 51 GB vd 60 gebruikt is. .. Ze heeft dus allerlei belangrijke bestanden op die Mac staan (en niet zo slim) geen back up.

Kan ik die bestanden nog van de schijf halen op een manier?

Ik heb nu wel via de recovery mode een opstartschijf gemaakt via mijn HD en dan kom ik dus wel in de Mac (zie de interne schijf die geeft ook aan 59,8 gebruikt, maar ik zie dus nergens die oude bestanden en  geen idee waar ik dus haar foto’s etc kan vinden).

Iemand een oplossing??

Schijf EHBO geeft aan dat het mislukt is en dat er een error is : Object map is invalide.

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 weken geleden door db81na.
    Bijdrager
    Matador

<p class=”cite”>db81na op 20 december 2020 om 00:07</p>
    Ik heb nu wel via de recovery mode een opstartschijf gemaakt via mijn HD en dan kom ik dus wel in de Mac (zie de interne schijf die geeft ook aan 59,8 gebruikt, maar ik zie dus nergens die oude bestanden en  geen idee waar ik dus haar foto’s etc kan vinden).
    <ul id=”bbp-topic-revision-log-3371422″ class=”bbp-topic-revision-log”>
    <li id=”bbp-topic-revision-log-3371422-item-3371425″ class=”bbp-topic-revision-log-item”>

Zie je op de interne schijf de gebruikelijke mappen Programma’s, Systeem, Bibliotheek en Gebruikers? In die map Gebruikers staat de data. Ik zou die in het geheel kopiëren (backuppen). Hoe groot is die map Gebruikers trouwens?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

db81na op 20 december 2020 om 00:07

Als je alleen in de recovery mode komt kunt je weinig met de bestanden, er zit geen Finder o.i.d. in. Als je de juiste kabel (en eventueel adapter) hebt kun je met een andere Mac de Mac mini in ‘doelschijfmodus’ benaderen:

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchlp1443/10.15/mac/10.15

Bijdrager
    GoeieDag

Vreemd genoeg zegt TS wel dat ie in de Mac mini komt via een externe opstartschijf -of lijkt dat te zeggen: “Ik heb nu wel via de recovery mode een opstartschijf gemaakt via mijn HD en dan kom ik dus wel in de Mac”.

Misschien kan hij een screenshot plaatsen over hoe dat eruit ziet?

Bijdrager
    db81na

<p class=”cite”>GoeieDag op 20 december 2020 om 11:52</p>
    Vreemd genoeg zegt TS wel dat ie in de Mac mini komt via een externe opstartschijf -of lijkt dat te zeggen: “Ik heb nu wel via de recovery mode een opstartschijf gemaakt via mijn HD en dan kom ik dus wel in de Mac”.

Misschien kan hij een screenshot plaatsen over hoe dat eruit ziet?

Yes klopt helemaal. Heb de Mac nu via mijn HD opgestart, maar als ik de interne schijf wil benaderen zie ik dat deze vol is, maar bij gebruikers staat er dus niets.

Ik heb wat screenshots gemaakt.  Of willen jullie nog iets anders zien?  Bedankt alvast voor de hulp.

foto

Bijdrager
    db81na

<p class=”cite”>Precies.. ik zie dus helemaal niets, maar als ik de schijf nog via een kabel kan benaderen.</p>
    Ik heb mijn MacBook en eigen Mac mini ook nog die ik kan gebruiken.

db81na op 20 december 2020 om 00:07

Als je alleen in de recovery mode komt kunt je weinig met de bestanden, er zit geen Finder o.i.d. in. Als je de juiste kabel (en eventueel adapter) hebt kun je met een andere Mac de Mac mini in ‘doelschijfmodus’ benaderen:

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchlp1443/10.15/mac/10.15

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ah, op die manier 👍🏻. Dat ziet er niet ok uit nee, geen inhoud zien zou wel eens met de ‘Object map is invalid’ error te maken kunnen hebben. Die kan Schijfhulpprogramma blijkbaar niet fixen. De inhoud staat wel op de schijf maar is niet meer normaal benaderbaar. ‘Vroeger’ gebruikte je in deze gevallen DiskWarrior om de structuur te repareren maar met APFS kan dit programma – en vergelijkbare – niet omgaan: zie hier.

Currently, no utility can rebuild the directory of APFS disks on Mac. That includes DiskWarrior (the best in the repair arsenal), TechTool Pro (second choice) and Drive Genius (third choice).

Ai… Je kunt de categorie ‘recovery software’ proberen maar dat is een stuk omslachtiger en een tijdrovend proces (het repareert de schijfstructuur niet maar gaat losse bestanden proberen te redden). Disk Drill bijvoorbeeld. Misschien heeft iemand nog een beter idee.

Bijdrager
    db81na

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 20 december 2020 om 18:25</p>
    Ah, op die manier 👍🏻. Dat ziet er niet ok uit nee, geen inhoud zien zou wel eens met de ‘Object map is invalid’ error te maken kunnen hebben. Die kan Schijfhulpprogramma blijkbaar niet fixen. De inhoud staat wel op de schijf maar is niet meer normaal benaderbaar. ‘Vroeger’ gebruikte je in deze gevallen DiskWarrior om de structuur te repareren maar met APFS kan dit programma – en vergelijkbare – niet omgaan: zie hier.

Currently, no utility can rebuild the directory of APFS disks on Mac. That includes DiskWarrior (the best in the repair arsenal), TechTool Pro (second choice) and Drive Genius (third choice).

Ai… Je kunt de categorie ‘recovery software’ proberen maar dat is een stuk omslachtiger en een tijdrovend proces (het repareert de schijfstructuur niet maar gaat losse bestanden proberen te redden). Disk Drill bijvoorbeeld. Misschien heeft iemand nog een beter idee.

Ja ik denk dat het een lastig klusje word.. haha maar ik heb nu Stellar Data Recovery erop gezet.. ben benieuwd wat ik daar nog van terughalen.

Als iemand meer tips heeft Ik hoor het graag:)

Bijdrager
    db81na

Het is gelukt via dat programma. Heb de Mac nu een clean Install gegeven.

NU maar uitzoeken waar alles staat in e back up:) bedankt voor het meedenken.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.